Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Tips för att orka hålla fokus | 2871 besök totalt |
Vet inte om jag håller på att bli äldre men jag börjar bli helt slut efter ett race. Tycker själv att jag är hyffsat i trim för att ha fyllt 40 och rör mig några gånger i veckan.
Sist på Sturup ( KM-race ) så höll jag på att spy sista varven. Nu är ju Sturup väldigt intensiv så det kan vara ban-beroende Hur gör ni som köra långa race ? - Vilar på rakan ? - Tänker på att 'sänka' axlarna ? - Övningar för att andas rätt ? Får jobba på att inte hetsa upp mig så mycket _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Släpp en motståndare före så har du nåt att fokusera på? Det fungerade två gånger i helgen (bla pga missade växlingar i starten).
Se till att ha maxad vätskebalans är ju ett knep. Ett annat att inte vara ute i solen hela dan. Bägge är jättelätta att missa när man rantar runt i depån. |
||||||
Du kan väl trappa ner lite och inte köra så fort? Det skulle vi alla vinna på. Själv hade jag inga problem på Sturup. Har egentligen aldrig några problem i bilen med att må dåligt. Dock gillar jag inte att åka med andra eller att gå på nöjesparker. Då kan man lätt bli lite "obekväm". Om det nu har någon koppling? I långloppsracing är det dock ganska vanligt att förare kan må lite dåligt. Speciellt på banor med lite höjdskillnader. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||
Vad håller du för puls när du kör? Händerna ovanför hjärtat? Sitter du verkligen helt stilla? Många stolar har lite kass stöd för oss med långa ben tex så man ändå får spänna låren för att inte röra sig i sidled. Är man inte svettig när man kommer imål har man inte tagit i _________________ Daniel Steiner |
||||||
Det låter som våra psykningar på Sturup hade en viss effekt i alla fall!!!
Som Henrik nämner så händer det att förare blir "körsjuka" under långlopp, har tom hänt att förare har spytt i bilen. Kul att ta över ratten efter det? Framför allt verkar det vara Knutstorp som ställer till problem. Själv har jag bara mått dåligt en gång och det var beroende på en kombination av för lite vätska, 65-70 grader i bilen, långt körpass och bensinångor i kupén... En laptimer är ett otroligt bra hjälpmedel för att hålla koll så man inte slappnar av. Annars lätt hänt om man inte har någon fight för tillfället. Sedan tror jag att erfarenheten spelar stor roll, man lär sig hur man ska hålla koncentrationen uppe. Jag märker tex hur mycket rattrost man har på första tävlingen på våren jämfört med senare under säsongen. Gäller både körskickligheten, uthålligheten och koncentrationen. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
10 varv Har väl tävlat ca 2 år nu med 10 race bakom mig + mycket kon-bana/slalom/ban-träffar
Vet inte pulsen - kanske skall mäta Ja händer ovan hjärta - kanske skall sänka ratten mera ?
Nej jag tror jag far omkring lite för mycket - skulle vilja ta det lugnare på något sätt. Racing-stol som som fungerar bra _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Tips för att orka hålla fokus | 2871 besök totalt |