Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Bulletcams - Pennkameror - Filmning i bil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
48567 besök totalt
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Det var med en förlängningssladd som man kan pilla i om man vill. Knappen sitter ca en halvmeter från kameran. Höftar från minnet, men ungefär i alla fall.

Externa kameran uppfyller IP42 (kappslingsklass), vilket på ett ungefär innebär att det kan regna på den men den tål inte riktad vattenstråle eller för den delen nedsänkning i vatten.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Joakim Winkler skrev:
En sån har jag länge haft funderingar på att skaffa, fast då modellen som också har inbyggd Wifi.
Det var kul att höra att bildkvaliteten är bra.




Wire Camera to use on the go.
Built-in remote and microphone.
Can capture in any environment without extra light source, even in the near darkness.
MPEG-4 SP files compatible with a large amount of software.
Edit your recorded video into one hour files.
Free codec available.
Transfer via USB 2.0 directly to a computer.
Slow motion capability 1/2, 1/4, 1/8 speeds in order to detail actions.




Light Sensitivity: 1.0 Lux / F 1.2
Resolution: 420 TV Lines
CCD: 1/4-inch SONY Super HAD colour LCD
Lens: fixed Pinhole 3.6mm
Depth Field: 1.5 to 10 meter
Auto focus and white balance
Records in MPEG-4 format up to VGA (640X480) resolution
Power Supply: Power by product.
Resolution H x V (pixels):
- Model NTSC: 512 x 492,
- Model PAL: 500 x 582.


Jo kvaliteten är (tycker jag) väldigt bra.
Janko har satt fast bulletcamen (från samma företag) i ramen till buren som sitter vid A-stolparna (nära backspegeln). Själva mediaspelaren har han satt fast ovanpå stoppningen av samma rör med velcro, ger bra överblick, fartskänsla och är lätt att plocka ut.

Mig veterligen har han inte haft en glitch vare sig över kurbs eller i Pflanzgarten.
Installationen har sina fördelar i att den är väldigt svår att se utifrån..

Tittade på utrustningen som Land Motorsport använde i sin 996 RSR, dom körde med samma typ av koncept (dock annat märke), en mediaspelare och en bulletcam.

Janko hade med sig mediaspelaren, på krogen, på flyget och han sov säkert med den.
Väldigt smidigt att kunna plocka fram, välja mellan "hur många varv som helst" och kunna visa filmen utan att behöva flytta över till PC.

Vill verkligen slå ett slag för det här konceptet, vet inte hur den här mediaspelaren står sig i konkurrens med andra och nackdelen är att den har en properitär videoingång så man kan (tror jag) inte använda några andra bulletcams. Men priset är lågt och kvaliteten är bra.

Ska skicka ett PM till Janko och be honom presentera artikelnummer, priser, sina reflektioner och kanske visa ett videoklipp. Han har eventuellt en bild av installationen också (han provade många kombinationer).

Jag kommer att köpa en mediaspelare, dock inte säker på om det blir precis den här, skulle vilja ha en spelare med AV-in kontakt och flash-minne, blir det dyrt så blir den Archos i stället.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Tack Staffan, hoppas Janco kan lägga upp info, här finns en köpare. Tror Daniel Gudmundson hade just någon typ av detta kit på G oxå som jag minns från någon annan tråd.
Verkar bra för just bilfilmning. Har flumat runt lite på engelska sidor och sett liknande prylar.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Per-ola Mattsson
Öjarp
Här sen Nov 2004
Inlägg: 183



Nu börjar det likna något, skall bara kolla så att jag fattat det hela rätt (kallar sig Göte R6S för icke it kille så är jag dubbel icke it kille/gubbe).
Nåväl fattade jag Staffan B rätt så med Archos generation 4 så kan man koppla in 1st Bulletcam eller går det att koppla in flera?
Power Supply: Power by product, är det lika med vanliga batterier?

_________________
Per-ola Mattsson
Citera
J_Lind
Södertälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 55



Staffan Bergholm skrev:


Ska skicka ett PM till Janko och be honom presentera artikelnummer, priser, sina reflektioner och kanske visa ett videoklipp. Han har eventuellt en bild av installationen också (han provade många kombinationer).


Mina vänner vart skall jag börja?

Presentationen av Archosen tycker jag Staffan gjort väl. Jag köpte huvudenheten på Archos hemsida modell 504 under ett erbjudande som fanns feb. månad i år. Surfade in idag men erbjudandet finns inte kvar. Här hittar du alla generation 4 modeller:

http://www.archos.com/store/fsearch.html?country=se&lang=en&fa . . . .

Själva bulletcam corder köpte jag på teknikmagasinets hemsida för 1400 kr.

http://www.teknikmagasinet.se/

Utöver suveräna filmer från när jag kör på ringen har jag upptäckt fler användningsområden, enligt lista nedan.

- Lagringsutrymmet (40 GB=ca 300 varv på ringen)
- Musikspelare
- Tanka Archosen med video och koppla in den i tv:n så vips har man en dvd och möjlighet att spela in thumbs up
- Utbildningssyfte, effektivt när man diskuterar spårval på Pistenklausen.

MONTERING!

Det tog mig väldigt lång tid innan jag blev nöjd med monteringen. Först installerade jag allt på burens mitt stång, den som bältena är fäst i. Detta var helt värdelöst eftersom jag endast fick inredningen filmad och ingen känsla för banan. Nästa steg blev att montera den i vänster A stolpe. Detta gav en alldeles för sned bild och bilden kom lite för lågt. dessutom monterade jag enheten i direktkontakt med buren och då klarade inte HD av vibrationerna.

Tillslut monterade jag kameran i staget på buren som går mellan A stolparna riktad nedåt. Detta gav mycket bra kör känsla med mycket fartkänsla, eller vad säger du staffan?

Staget är vadderat och det löste vibrationerna. Enheten fick plats mellan staget och taket med en perfekt passning. Monterade allt med karbordband och den sitter kavar efter ca 80 varv på ringen. På kamera sladden sitter en fjärrkontroll som jag med lätthet placerade ovanför solskydden, enkel att nå och kan hanteras med racehandskar på.

Efter som bilen är i Tyskland kan jag inte via några bilder men jag skall plåta lite när jag kommer ner den 25 maj.

Eftersom min IT begåvning när det gäller film är = 0 thumbs down klarar jag inte av att komprimera ner filmerna. Eftersom kvalitén är mycket god är tyvärr filerna även dom stora.

Filerna kan man importera i t ex Adobe Primer 2.0

Nackdelar!

- Det går endast att koppla in 1 st kamera
- Som Staffan sa, inga standard kontakter. 1 st finns till hörlurarna.
- Har inte lyckats sitta på ett flyg utan att någon kommenterar eller vill titta med

När jag kommer hem från tyskland skall jag försöka göra en bättre samanställning med monteringsbilder innefrån och utifrån samt, utan allt för stora löften, en film visning.

Skicka gärna frågor om ni har några funderingar som du vill ha besvarat innan jag kommer hem från Tyskalnd.

Janko

_________________
Janko Lind
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jag har sökt en massa men inte hittat vad jag är ute efter. Kan kanske någon leda mig till rätt ställe?

Jag har ungefär dessa krav och önskemål.

Krav:
Skall tåla att sitta i en tävlingsbil.
Skall kunna spela in i 8 timmar (lägre kvalitet är acceptabelt, typ LP eller nåt).
Får inte kosta mer än ca 8000.
Skall ha AV-ingång för eventuell bulletcam.

Önskemål:
Skall kunna filma i wide-screen format.


Var hittar jag en sådan?
Det är väl DV antar jag eftersom de andra verkar känsliga för kraftigare skakningar?

_________________
William Ekström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



8 timmar kan du glömma med DV, kan du inte byta band?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jo byte av medium kan va en acceptabel lösning om det går att göra smidigt, och man inte måste göra det alltför ofta.

_________________
William Ekström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



en gång i timmen? 2 om man kör LP har jag för mig. Hur smidigt det är beror på kameramodell. På mina nuvarnade är det typiskt osmidigt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



William Ekström skrev:
Jag har sökt en massa men inte hittat vad jag är ute efter. Kan kanske någon leda mig till rätt ställe?

Jag har ungefär dessa krav och önskemål.

Krav:
Skall tåla att sitta i en tävlingsbil.
Skall kunna spela in i 8 timmar (lägre kvalitet är acceptabelt, typ LP eller nåt).
Får inte kosta mer än ca 8000.
Skall ha AV-ingång för eventuell bulletcam.

Önskemål:
Skall kunna filma i wide-screen format.


Var hittar jag en sådan?
Det är väl DV antar jag eftersom de andra verkar känsliga för kraftigare skakningar?


finns en riktigt bra lösning som en av SLC teamen använder.....

kostar ca 10.000 med allt skulle jag tippa.... fast har man lins och lite grejjer och kan tänka sig standardflashminne så sjunker det ned mot 600 dollar.....

kolla in www.chasecam.com och http://www.actioncameras.co.uk/Solid_State_Recorders.html

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Hmm jag glömde nämna... kameran ska gärna funka som en vanlig hemmakamera att filma lillknatten och så också.

Annars såg ju ditt alternativ djäkligt bra ut, Fredrik.


Mitt problem hittills är att alla jag tittat på på tex komplett.se har AV-utgång men inte ingång. Har inte sett en enda med AV-ingång.

_________________
William Ekström
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Jonteman skrev:
Fick syn på den här...



http://www.oregonscientific.de/product.asp?c=4&s=16&p=500

Verkar grymt smidig och till bra pris. Går på batteri och sparar AVI film på SD alt. MMC-minneskort på upptill 2Gb. Säkert ingen proffskvalitet på bilden men VGA upplösning är ju inte helt värdelöst, faktikiskt vad de flesta "bullet cams" orkar med. Någon som provat den..? Funderar på att lägga en beställning.



Blev det någon affär..? är lite fundersam själv på den där..

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



William Ekström skrev:
Hmm jag glömde nämna... kameran ska gärna funka som en vanlig hemmakamera att filma lillknatten och så också.

Annars såg ju ditt alternativ djäkligt bra ut, Fredrik.


Mitt problem hittills är att alla jag tittat på på tex komplett.se har AV-utgång men inte ingång. Har inte sett en enda med AV-ingång.


ta den här då istället.... http://www.actioncameras.co.uk/acatalog/Sony_DCR-HC96_Mini_DV.html

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Fredrik - SLC skrev:


ta den här då istället.... http://www.actioncameras.co.uk/acatalog/Sony_DCR-HC96_Mini_DV.html


Tack för tipset! Den såg intressant ut.

_________________
William Ekström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



William Ekström skrev:
Jag har sökt en massa men inte hittat vad jag är ute efter. Kan kanske någon leda mig till rätt ställe?

Jag har ungefär dessa krav och önskemål.

Krav:
Skall tåla att sitta i en tävlingsbil.
Skall kunna spela in i 8 timmar (lägre kvalitet är acceptabelt, typ LP eller nåt).
Får inte kosta mer än ca 8000.
Skall ha AV-ingång för eventuell bulletcam.
www.Chasecam.com PDR och 16GB compactflash klarar det du behöver (inte widescreen dock). Med normal kvalité ska det tydligen bli 30minuter per GB.
Men den fungerar bara med Bulletcam och totalkostnaden brukar nämnas som ca $1000.
Utrustningen är iaf designad för en tävlingsbil.

Hittade en annan som tydligen avvänder widescreen:
http://www.hireshelmetcams.com/product_info.php?products_id=76

Eller denna (inte widescreen iofs):
http://www.datatoys.com/docs/SDVR-600.pdf

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377



kan väl bidra med min lösning på det hela, ett stycke cullman 40170 kulled/huvud och en egenkapad/borrad 3mm plåt och 2st 42mm's avgasklämmor från biltema


_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Flesh skrev:
Jonteman skrev:
Fick syn på den här...



http://www.oregonscientific.de/product.asp?c=4&s=16&p=500

Verkar grymt smidig och till bra pris. Går på batteri och sparar AVI film på SD alt. MMC-minneskort på upptill 2Gb. Säkert ingen proffskvalitet på bilden men VGA upplösning är ju inte helt värdelöst, faktikiskt vad de flesta "bullet cams" orkar med. Någon som provat den..? Funderar på att lägga en beställning.



Blev det någon affär..? är lite fundersam själv på den där..



Har sagt detta innan men gör det igen, denna produkten är ingen höjdare, riktigt tråkig kvalitetpå materialet,uselt ljud och tråkigt menysystem. köp avrådes och om ni ändåvill så köp min

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fredrik - SLC skrev:
William Ekström skrev:
Hmm jag glömde nämna... kameran ska gärna funka som en vanlig hemmakamera att filma lillknatten och så också.

Annars såg ju ditt alternativ djäkligt bra ut, Fredrik.


Mitt problem hittills är att alla jag tittat på på tex komplett.se har AV-utgång men inte ingång. Har inte sett en enda med AV-ingång.


ta den här då istället.... http://www.actioncameras.co.uk/acatalog/Sony_DCR-HC96_Mini_DV.html


Chasecam finns nu att köpa av mig.... kolla in www.slc.se/chasecam för priser......

Lite dyrare än dom andra lösningarna, men betydligt stabilare och bättre för tävlingsbilar... dvs gjort för racing.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Fredrik - SLC skrev:
Chasecam finns nu att köpa av mig.... kolla in www.slc.se/chasecam för priser......

Lite dyrare än dom andra lösningarna, men betydligt stabilare och bättre för tävlingsbilar... dvs gjort för racing.

Filmerna på Chasecams hemsida ser ju inte illa ut alls... Finns det några okomprimerade att ladda ner någonstans?

En annan fråga: Har du någon aning om vad HD-versionen (720 linjer) kommer att kosta i runda svängar?

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



niczii skrev:
kan väl bidra med min lösning på det hela, ett stycke cullman 40170 kulled/huvud och en egenkapad/borrad 3mm plåt och 2st 42mm's avgasklämmor från biltema
Just Avgasklämmor eller annat som klämmer hårt gillas inte av en del tävlingsbesiktare om det sitter i en bur. Skarpa klämkanter kan skapa permanenta brottanvisningar.
Bredare klämytor och mjukt mellanlägg är att föredra (jag använder cykelslang emellan och klämmer en aluvinkel med slangklämmor istället).

Filmexempel, Panasonic SDR-S10, rätt ur lådan:
http://www.mx5racingclub.se/uploads/SSM2008%20Roadsport%20B+C%20Race1. . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Fullt tillräcklig kvalitet enlig mig, superb vinkel du fått till, otroligt tät och spännande körning på filmen, ni ser ut att ha väldigt skoj med miatorna. thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Bulletcams - Pennkameror - Filmning i bil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
48567 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande