Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
GPL - möjlighet i setup
6939 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Hej!

Detta spörsmål har ju förberedelse inför tisdagens rejs som första praktifall, men är kanske såpass generellt att det är värt en egen tråd

Påverkas hjulupphängningens utfjädringslängd av någonting? Skulle vilja ha en mer följsam bakvagn när bilen blir lätt över krönet på LimeRock, får släppa gasen rätt mycket och länge för att det inte ska spinna vilt. Är det t.ex så att om man kör med låg höjd (ride height) så har man fler mm-fjädringslängd innan det är max utfjädrat?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Pär Hylander skrev:
Hej!

Detta spörsmål har ju förberedelse inför tisdagens rejs som första praktifall, men är kanske såpass generellt att det är värt en egen tråd

Påverkas hjulupphängningens utfjädringslängd av någonting? Skulle vilja ha en mer följsam bakvagn när bilen blir lätt över krönet på LimeRock, får släppa gasen rätt mycket och länge för att det inte ska spinna vilt. Är det t.ex så att om man kör med låg höjd (ride height) så har man fler mm-fjädringslängd innan det är max utfjädrat?
Har iof inget svar på din fråga men har du bra fart över krönet så är du flera decimeter upp i luften så då hjälper ingen utfjädring i världen

och flyger du inte så mycket så kör du för långsamt (*skojar bara lite med dig* )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Pär Hylander skrev:
Hej!

Detta spörsmål har ju förberedelse inför tisdagens rejs som första praktifall, men är kanske såpass generellt att det är värt en egen tråd

Påverkas hjulupphängningens utfjädringslängd av någonting? Skulle vilja ha en mer följsam bakvagn när bilen blir lätt över krönet på LimeRock, får släppa gasen rätt mycket och länge för att det inte ska spinna vilt. Är det t.ex så att om man kör med låg höjd (ride height) så har man fler mm-fjädringslängd innan det är max utfjädrat?
Har iof inget svar på din fråga men har du bra fart över krönet så är du flera decimeter upp i luften så då hjälper ingen utfjädring i världen

och flyger du inte så mycket så kör du för långsamt (*skojar bara lite med dig* )


oj, jag skulle ha kollat lite mer noga på replys innan jag öppnade truten

Man får väl åka en en sån där Baja 500-buggy med 500 mm fjädringsväg isåfall....

Jo, långsamt går det ju, men *liiiite* flyger det nog Vilket är klart svårt om det gå lite sidledes precis innan det lättar, det har ju en tendens av vara mycket med sidledes när man landar igen....

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Håller med dig! Det går på tvärs o bilen vrider sig både sidledes och runt sin egen längsaxel... Jag gör nog fel att jag växlar precis innan jag lyfter, motorns snurrande massa gör en hel del när man är i luften. Det finns en bana som heter rollercoaster där man är i luften väldigt länge. Där märker man att gaspådrag eller gassläpp medans man är i luften vrider bilen MASSA. Så man ska hålla jämnt varvtal från det släpper tills man landar egentligen...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Håller med dig! Det går på tvärs o bilen vrider sig både sidledes och runt sin egen längsaxel... Jag gör nog fel att jag växlar precis innan jag lyfter, motorns snurrande massa gör en hel del när man är i luften. Det finns en bana som heter rollercoaster där man är i luften väldigt länge. Där märker man att gaspådrag eller gassläpp medans man är i luften vrider bilen MASSA. Så man ska hålla jämnt varvtal från det släpper tills man landar egentligen...



AHA!!!! Det har jag inte tänkt på! (det är alltså med i fysikmodellen!?) Då kan man kanske en viss stabiliserande gyroeffekt om man håller ett högt *och* jämnt varvtal

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Det konstiga är att jag tycker det är skillnad i många olika lägen om du har lågt eller högt varv....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Det konstiga är att jag tycker det är skillnad i många olika lägen om du har lågt eller högt varv....


eeh, om det är rätt modellerat så borde det ge en större stabilserande verkan vid högre (men jämnt) varvtal. Eller är det det du menar?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Njaaaa, tvärtom, ibland gillar jag inte tokhöga varv utan att kunna förklara varför.... kan det vara så att bilen faktiskt får ett annat turn-in beteende?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Racingsimulatorer
GPL - möjlighet i setup
6939 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande