Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Krängnings hämmare?
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (14658 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jonas Jarlmark skrev:
Stopp stopp stopp, innan det här spårar ur .........................


Tack för detta. Jag har länge ifrågasatt resonemanget om kränghämmare........och tyckt att ju mer jag läser...desto mer motsägelsefullt blir det.

Detta har medfört att jag i stort sätt slutat läsa dessa krängande trådar.......och den här läste jag bara för att det inte fanns något annat att läsa.

Det här stämmer till och med med mina tankebanor.... thumbs up

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Jonas Jarlmark skrev:
EDIT2: bobo: ditt slitsade rör kommer inte göra mer än öka vikten på bilen. Eftersom du lagt en slits i det (och gjort en öppen profil) har du sett till att det inte längre kan fungera som skjuvkraftsupptagare och därför blir krängstyvheten ca. 0.

Tackar, då slipper jag fundera på det mer och försöka lösa det på något annat (ekonomiskt) sätt.


Anders Jeppsson skrev:

jag hade aktat mig för att svetsa i en krängningshämmare eller fjäder (som egentligen är 'samma' material dvs fjäderstål).. Nu är jag alldeles för trött för att komma ihåg sånt här, men fjäderstål har väl extremt hög kolhalt som gör det osvetsbart?

eller hur var det nu?

TheProphet skrev:
Ett stål med mkt kål är ja i det närmaste osvetsbart och ej ett ganska sprött material och inte särskilt bra heller..


Nu blev det ju inte aktuellt, men då kan jag lägga planerna att svetsa om fästena (för justerbarhet) på hyllan också.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



TheProphet skrev:
Ett stål med mkt kål är ja i det närmaste osvetsbart och ej ett ganska sprött material och inte särskilt bra heller..


Nu blev det ju inte aktuellt, men då kan jag lägga planerna att svetsa om fästena (för justerbarhet) på hyllan också.[/quote]

Med rätt grejer går nog det mesta! Fast sprött stål skulel jag vilja pröva med innan.. nu är jag ingen svetsare men kan en del annat! Så detta är ett antagande ifrån mig och det ska ju givetvis nämnas så det inte tas som absouluta faktan!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
Nu har jag monterat den grövre hämmaren!
Var ganska skeptisk när jag rullade ut på test slingan.
Men redan i första böjjen hade jag ont i ansiktet !
Trodde inte det gick att få en guattro audi att bli så enormt rolig.
Turn in blev över min högsta önskan,överstyrning finns när jag behöver.
Får ett super fint tryck i bakvagnen, skriker i bakhjulen har alldrig hänt förut!
ökade fart i en rondell med 12%!
Åkte 4 varv med härlig drifting!
Tack för hjälpen på detta suveräna forum!!!
(Nu blir ringen ännu trevligar!)

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 26



fuling skrev:
om jag nu inte har räknat helt åt hel.... så är 22an ca 45% hårdare än runt 20, allså klart värt att prova med.

om man nu tar 22an och förlänger hävarmen ca 40mm(240mm) så är den lika som runt 20, med andra ord man kan götra den justerbar om plats finns.

Vad blir den praktiska effekten av att montera ytterligare en exakt likadan hämmare parallellt med den ursprungliga? Hur mycket styvare? Har sett det på en Alfa 164 och det gör underverk och var enkelt att montera på just den bilmodellen.

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Vad blir den praktiska effekten av att montera ytterligare en exakt likadan hämmare parallellt med den ursprungliga? Hur mycket styvare?


kan du göra en kvaletativ gissing? (om du läst hela tråden)

ps
Inget påhopp utan bara ett sätt att försöka få folk att använda njuren

_________________
Johan Sjölinder
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 26



Mitt grundtips är dubbelt utan att ha räknat på det . De gamla fysikböckerna visar sig vara flera dagars magasinsletande borta. Tyvärr är inte alla fysikaliska samband linjära och jag erkänner att jag inte hållit kunskaperna i mekaniken riktigt aktuella. Därför tänkte jag att om någon som uppenbarligen kan räkna eller har koll på läget kunde bespara mig osäkerheten. Och jag tackar för svaret.

Hmm...eller kanske snarare 4 ggr om det är kvadratisk med areaökningen.

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ok vi skall försöka få lite fart i korskopplingsskåpet

1 krängare har 1 fjäderkonstnt.
Tar vi nu 2st lika så blir den sammanslagna fjäderkonsten x2 om vi lägger de paralelt.


Mer djupgående på matten/fysiken för krängre, se tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27247

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Sparade trådar/FAQ
Krängnings hämmare?
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (14658 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande