Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (6905 totalt) |
Import och helbilsgodkännande
Har sökt både här och på internet och frågan verkar vara ställd ofta men inget svar har dykt upp. Hur fungerar det med import av bil utanför EU (som privatperson och för eget bruk) och helbilsgodkännande? Bilen är en 'ny' bil vars modell finns i Europa som helbilsgodkänd. Kommer denna bil att vara helbilsgodkänd när jag registeringsbesiktar den? Ponera att jag sätter in bur / nya bromsar / etc (fast inte tillräckligt mycket för att den ska klassas som ombyggt fordon) INNAN jag reg-besiktigar för första gången. Problem eller helt OK? _________________ Fredrik Jagenheim På vägen: M3 E46 I garaget: V70 |
||||||||||
Hej
Är bilen köpt ny i icke EU-land så är den såklart inte helfordonsgodkänd. (även om den finns inom EU som ny) bilen skall alltid vara 100% orginal vid registrrinsbesiktinegn (första gången) Sedan även så pass orginal som möjligt vid kontrollbesiktningen Sedan får du regga om den igen med bur för ca 8-900kr reg + vägning ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||
USA-importer blir mer och mer lockande (Japan via England om man gillar högerstyrt)...
|
||||||||||
Detta är klart intressant med en USA import!!
Kommer inte ihåg vid vilken årsmodell gränsen går för helbilsgodkännande, men det vore skönt att kunna sätta bur i en nyare bil utan att behöva skruva ur den inför varje kontrollbesiktning. ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||||
Re:
98 *tror* jag _________________ Martin Öberg ![]() |
||||||||||
Re:
Från 1998 är ALLA bilar helbilsgodkända sålda inom EU, men det finns även bilar som är helbilsgodkända före -98 ![]() |
||||||||||
Re:
Bilfabrikanderna började frivilligt att helbilsgodkänna -95 tror ja det var!? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
Re:
det finns några olika undantag me faktiskt, nationellt godkända bilar så som alla svensksålda EVo VI TME osv osv.. så alla är det faktiskt inte. ![]() _________________ Christian Lange 458 |
||||||||||
Re:
om din bil är ursprungligen såld utanför EU så har den ett chassinummer som det inte finns ett COC till (USA har iaf ett annat format på sina VIN numbers). Hur det ligger till med en EU-bil som privatexporterats utanför EU och sedan plockas in igen (som flyttgods eller annat) kan nog nån pragarafvrängare klura ut, men då borde det finnas ett COC att hänvisa till om man (eller myndigheterna) "vill". |
||||||||||
Vill bara backa upp "C" här och bekräfta hans påstående. Är själv lycklig ägare av VIa med helbur
![]() Jag känner dock inte till någon annan nyare bil som detta är genomförbart på i Sverige, förutom GT3 där det är orginal. Någon? _________________ Paul |
||||||||||
Re:
Jag har pratat både med vägverket och bilprovningen angående detta. De är överens om att det inte är någon skillnad på en helbilsgodkänd eller nationellt godkänd bil när det gäller att sätta in en bur. I bägge fallen frångår man det godkännande som gäller och då skall besiktningsingenjören under registreringsbesiktningen bedöma om man uppfyller reglerna i VVFS i bägge fallen = samma regler gäller. Att denna diskussion om helbilsgodkänd vs nationellt godkända bilar uppkommit trodde de berodde på tolkningen av reglerna om förändringar av bil vid kontrollbesiktningen. Det som *kan* vara problem är snarare bilens årsmodell, då kraven är större på nyare bilar. Just bur skall dock inte vara problem. Däremot är modifieringar av bromsar, motor, kaross, montering av skalstol mm svårare att få igenom på en nyare bil då detta i många fall leder till att man kräver intyg/prov på att bilen uppfyller kraven i VVFS och detta lyckas man i stort sett aldrig visa. _________________ ![]() |
||||||||||
Re:
Det skall finnas en kod i regbeviset som skall vara T12 eller T14 om jag inte missminner mig ![]() _________________ ![]() |
||||||||||
Re:
T14 ska man inte ha om man vill ha bur och det luriga är att det inte behöver stå på ditt eget regbevis. Har en BMW M3 från -96 som är importerad och helfordonsgodkänd med koden T14. Tyvärr så saknas den på mitt regbevis men finns i bilprovningens register. Köpte en skruvbur och fick lära mig detta den hårda vägen då bilprovningen inte tar något annsvar för detta. Vid första kontackten med bilprovningen så sa dom nämligen att det var ok att sätta i buren. ![]() ![]() ![]() _________________ Håkan othberg |
||||||||||
Re:
Var detta vid en registreringsbesiktning? _________________ ![]() |
||||||||||
Re:
Ja det var vid registreringsbesiktning, pratade med ingenjörerna på Bilprovningen två gånger och allt var ok. Sen skulle jag beställa tid till registreringsbesiktning och då var det blankt nej. Ringde då tillbaka till Bilprovningen och var då rätt irriterad efter att ha slitit ur inredningen och satt i buren. Fick då till svar "oj har vi gjort ett misstag" och sen ansök om dispens på VV så är det inge problem "de brukar inte ha något emot burar" sa de. Gjorde en ansökan och de ringde upp en vecka senare och undrade om jag var totalt dum i huvudet. Bur har man bara i rally bilar. Påpekade då att även nyare Porsche kan har bur, Fick då svaret "att det absolut inte var lagligt". Skriver nu på ett skadeståndskrav till Bilprovningen men har ingen förhoppning om att jag ska få någon ersättning. ![]() _________________ Håkan othberg |
||||||||||
Re:
Fick du ingen motivering med hänvisning till någon paragraf i VVFS? Det är ju denna som VV skriver och bilprovningen skall tolka. Vad jag vet står det inget i denna om att bur är förbjuden ![]() _________________ ![]() |
||||||||||
VV sa att helfordonsgodkännandet innebär att du inte får ändra på något som kan påverkar bilens säkerhet men de hänvisade inte till någon paragraf.
VV är emot allt som inte är original och allt som har med bilsport ska visst åka på släp. _________________ Håkan othberg |
||||||||||
Re:
Detta går helt emot vad de sade till mig och jag tror att du fått fel information i så fall. Helbilsgodkännandet är bara ett sätt att underlätta för fabrikanterna - de behöver då bara få en bil godkänd under en uppsättning regler för att sedan bli godkända på den gemensamma marknaden utan nationella godkännanden. Det stämmer att man inte får ändra på bilen utan registreringsbesiktning (det får du ju inte göra med en icke helfordonsgodkänd bil heller...), men så fort du gör någon förändring frångår du detta helbils (eller nationella) godkännande och då skall du visa att bilen efter förändringarna uppfyller kraven i VVFS (det är det som registreringsbesiktningen syftar till). Det är mot VVFS som besiktningsingenjörerna skall bedöma bilen, inget annat. Det är dock upp till dig att kunna visa att bilen uppfyller kraven i VVFS och detta kan vara antingen genom tex intyg från biltillverkaren eller genom att du utför egna tester. I praktiken kan du knappast göra vissa tester pga praktiska skäl (tex ett nytt krocktest) eller ekonomiska orsaker (tex nya bromstester eller avgastester). Många helbilsgodkända bilar modifieras redan idag - ta tex eftermontering av dragkrokar eller taxibilar/polisbilar som utrustas med massa extra utrustning som gör att helbilsgodkännandet inte gäller längre utan nationella regler tas över. Om man tänker på förändring av krocksäkerheten tex är det troligen mycket större negativ effekt av montering av dragkrok stumt bak (=whiplash risk) eller extraljusramp (=betydligt aggressivare mot andra trafikanter och gående) än montering av bur och detta går ju igenom utan problem. När det gäller burar är det nog mer att bilprovningen är ovana vid denna typ av extrautrustning.. om vi diskuterar buren specifikt sade den besiktningsingenjör som jag pratade med menade att en bur inte påverkade krocksäkerheten utan endast var en förändring av bilens inredning. Därför skall man uppfylla krav på tex att inget vasst sticker fram som förare eller passagerare kan göra illa sig på, att du troligen inte får ha mer en en passagerare om du har bur monterad, att alla hårda islagsytor skall vara vadderade mm. Jag anser att det du skall göra är att läsa på VVFS ordentligt, dokumentera att din bur uppfyller de krav som VVFS ställer kring inredning av bilen och istället för att kräva skadestånd överklaga det beslut du fått för att få dem att ta fram ett prejudikat kring denna typ av modifiering. Skadestånd tror jag inte du kan få, men däremot rätt efter ett överklagande ![]() Bara mina 5c, men du kanske kan hitta ngn racingintresserad juridikstudent som kanske vill hjälpa till att driva denna process ![]() _________________ ![]() |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (6905 totalt) |