Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2003-08-24 Jag och Miatan på Kinnekulle Ring första gången
4416 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Miataklubben hade hyrt banan hela dagen. De flesta skötte sig exemplariskt; enda incidenten var en avåkning efter bron - utan några allvarliga skador på vare sig bil eller förare (det var inte jag ).

Som sammanfattning kan jag säga att jag gillade banan - men Knutstorp är fortfarande i topp på min lista.

I rejsa's beskrivning av banan sägs det att banan gynnar motorsvaga bilar (som min) - och det är säkert sant, men i o m att miatan är växlad som den är hamnar jag på några ställen lite för lågt i varvtalsregistret (under 5000 rpm) på 3:an, men så kort stund att jag inte bedömde det som meningsfullt att gå ner på 2:an. Det skulle alltså suttit fint med lite mer muskler på 3:an.

Men... sanningen är väl förmodligen att jag helt enkelt kör för långsamt - med högre hastighet kommer ju också varvtalet...

Hastigheten under bron blev oftast ca 145 km/h; någon gång lite närmare 150 km/h. Mycket fortare än så går det nog inte med min bil, men det går säkert att ha med sig lite mer fart från kurvan innan målrakan...
Jag höll i a f plattan i mattan under bron

Partiet efter bron, ända fram till (kurvan innan) TV-krönet, gillade jag skarpt - och där körde jag nog hyfsat, men sen blev det lite besvärligare.
Någonstans i det partiet gjorde jag något som fick bilen att understyra i högern efter TV-krönet - får fila på det nästa gång.

Jag är helt övertygad om att INGEN hade lika skrikande däck som jag (S-03); en del av det berodde säkert på taskiga spårval, men visst skriker S-03 mer än många andra däck?

Nåja, någon riktig tidtagning fanns givetvis inte, men jag slängde en blick på armbandsuret vid ett par tillfällen (man måste väl få kolla vad klockan är ) och råkade se att det förflutit 1 minut och 9 sekunder. Om något varv var snabbare än just det varvet vet jag inte (men några var långsammare )...

Nå? Hur lyder domen? ?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Tack för "reportaget" thumbs up

1:09 är väl skitbra för första besöket o gatdäck!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Dennis Kullman skrev:

Nå? Hur lyder domen? ?


Hmmn, plattan i mattan under bron på första försöket! thumbs up

Få se nu, hur många gånger har jag varit där...

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Dennis Kullman at work

Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



Magnus Thomé skrev:
Tack för "reportaget" thumbs up

1:09 är väl skitbra för första besöket o gatdäck!


Tack Magnus - det värmde

_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Citera
Dennis Kullman at work

Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



Micke Holmström skrev:


Hmmn, plattan i mattan under bron på första försöket! thumbs up

Få se nu, hur många gånger har jag varit där...


Jojo... men plattan i mattan med din bil ger nog rätt mycket högre hastighet under bron
I början av rakan satt jag nästan och hoppade i stolen (som när man försöker få upp farten på en oväxlad kart); enda gångerna det inte blev så var när någon låg ivägen i kurvan innan rakan; då gick 2:an i och man fick lite bättre skjut - men då hade man ju å andra sidan också tappat fart...

_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



1.09 är kanonbra för att vara första gången. Skaffar du R-däck bör du kunna hålla lite över 160km/h under bron. Och komma ned på en 1.07-tid.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Dennis Kullman at work

Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



M Scotte skrev:
1.09 är kanonbra för att vara första gången. Skaffar du R-däck bör du kunna hålla lite över 160km/h under bron. Och komma ned på en 1.07-tid.


Tack, tack!
Vill ha R-däck!

_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Citera
Eftersnack
2003-08-24 Jag och Miatan på Kinnekulle Ring första gången
4416 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande