Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9611 besök totalt |
Re:
Inte omöjligt. (enl. skrönan) när X5:an lanserades var Sveriges tilldelning 50 bilar. En välkänd kund ifrån Ekerö ringde då och undrade om det fanns en till honom? Nej, tyvärr svaravde BMW Group, alla 50 bilarna var redan sålda. Men efter något samtal till München så var - vips - Sveriges tilldelning 51 bilar. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||
Re:
Det vore väl tjänstefel av BMW å inte göra så ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||||
Re:
Ser ut att vara Gerhard Bergers gamla hjälm, de är väl gamla kompisar får man anta. ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||||
Re:
Det är nog inte omöjligt. Kungen och prins Leopold av Bayern är ju gamla kompisar och Leopold har nog känningar långt upp i BMW-ledningen. För övrigt hade ju Kungen Sveriges enda M5 E28 när det begav sig. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||||
Re:
Är man kung så är man ![]() ![]() ![]() |
||||||||||
Re:
Båda landade på 75 poäng |
||||||||||
Re:
Vad innebär 75 poäng? Har ingen koll på den där Scuderia-skalan ![]() ![]() |
||||||||||
Re:
Förr i världen ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||||
Re:
Enligt uppgift var det första gången för dem båda + regnig mkt regnig uppkörning. 5:e bästa poäng i Ringrunnersgänget. |
||||||||||
Re:
om det var regningt så var det en ännu större bedrift! ![]() ![]() Själv har jag för mig att jag fick 83 poäng(man skall ha så få poäng som möjligt ![]() Nu vet jag iofs inte om man kan jmf poäng som utdelades 1991 med de som utdelas idag!? Men konceptet är väl fortfarande ganska likt om jag förstått det rätt. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||||
Re:
Scuderian är kul, dock måste man ta det för vad det är! Gällande poängen måste man komma ihåg att det hela är ganska godtyckligt. Det är om jag inte minns fel ca 24 punkter på banan som instuktörer står och ger dig poäng. Enligt uppgift så tittar de på vilken bil du kör och om farten du håller står i nära relation till bilen eller inte, lyssnar på hur du kommer i partiet samt ser hur du placerar bilen. Överlag vill de se att man åker där de säger med en lagom fart, vilket ger bäst scor skulle jag tro. Sedan är det väl så att instuktörerna varierar av alla de slag de oxå likväl som deltagarna. Givetvis är det heltokigt att hela 300 bilar av alla de olika slag ska åka identiskt spår om det är fart man är ute efter! På detta sättet kommer man knappast i närheten av individens eller för den delen bilens bättre egenskaper. Tänk hela 300 olika förare med högst varierand farter och erfarenheter, olika däck, grepp, o s v, ja givetvis har alla dessa högst olika individer inget att vinna på att åka identiskt spår som alla andra om de är fart man är ute efter........Men är det ett säkert event som på ett adekvat sätt ska kunna ha en ärlig chans att poängbedömmas, ja då är det lämpligt att alla 300 deltagare åker samma spår. Nu är det ju inte fart Scuderian handlar om, utan det handlar om att man ska kunna visa att man kan placera bilen upprepade gånger på en punkt(linje) på ett tryggt o säkert sätt med hygglig fart, gör man detta får man låga poäng. Väldigt grundläggande på ett säkert sätt. Gärna ska man ha ett o samma rattutslag genom kurvorna, man bör heller inte ha för mycket rörelse i bilen samt att styra bilen med dess egen fysik för att minimera(kontrollera) understyrning/överstyrning, ja sådant premieras ej. Inte heller att spela med gasen ![]() På det hela taget är ju SH väldigt bra särskilt om man inte kört banan förut eftersom man får träna sektionsvis. Kör man upp väldigt fort kommer man omöjligt kunna träffa där de vill, man kommer inte heller att kunna hålla ett styrutslag genom svängarna om man har väldigt god fart. Det enda man egentligen kan vara helt säker på gällande ringen, jo det är följande....lyckas man åka runt ringen med ett konstant styrutslag genom kurvorna, ja då kan man vara helt 100% säker att man åker för långsamt mot vad som går! Personligen träffar jag väldigt många som tar med sig Scuderia tänket till trots att de vill öka sin fart runt ringen, på många partier går inte detta särskilt bra alls. Vet många i SH som scorar väldigt lågt 50 till 50+ detta betyder inte per automatik att man kör fort runt ringen. Fort runt kör Richard Göransson men han är långt ifrån någon vinnare gällande SH score tabell. Men givetvis skulle RG kunna köra för låga poäng, men då lär han bli tvungen att slå av på farten. Då skulle han oxå ha en bil som ser ut att vara i balans på väg runt. Som instuktörerna sa när han körde upp....(då bilen åker på sladd både här o där,.. jo det går ändå på ca 7,50 min fullt varv ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||||
Re:
![]() ![]() ![]() ![]() Jag har förstått att Scuderian inte är till för att lära sig att köra på snabbaste sätt runt ringen utan att det mer handlar om att köra på ett "städat" sätt. Att kursen är bra tvivlar jag inte heller på, men det som förvånar mig är att så många verkar köra kursen år efter år ![]() ![]() ![]() I höstas hörde jag att herr Stucky, som skrivit ideallinjen till Scuderians kurs, hade sagt: "The curbs are not a part of the track" så att det handlar om finkörning och inte snabbkörning står väl rätt klart ![]() ![]() |
||||||||||
Re:
Jag tror du skulle ta en åktur med herr Stucky innan du skriver ordet "finkörning". ![]() (Förresten så tror jag att det är Rolf D Peschke som har gjort spårskisserna. Det var det i alla fall för något år sedan) Det är också lite av en myt att Scuderia-spåret skulle vara hopplöst om man ska åka fort. Visst, det är lite traditionellt och defensivt, men nog går det att åka fort i det spåret också... ![]() (Att Göte och RG åker fort i andra spår, är ju inte i sig något bevis för att Scuderia-spåret är långsamt.) ![]() _________________ -- |
||||||||||
Re:
Scuderiakursen är bra om man vill lära sig "hitta runt" ringen och deras ideallinje är en bra grund att utgå ifrån om man sedan vill börja laborera med olika varianter. ![]() Fördelen att gå kursen är att man får nöta samma parti av banan ett antal ggr under ett par timmar och att man då har möjlighet att ta till sig detaljer som man annars har svårt att ta till sig under ett helt sammanhängande varv. Sedan finns det nackdelar också, som att man då inte kommer in i en sektion med den fart som man normalt sett har när man kör hela varvet och att man missar att öva på partierna mellan sektionerna. Men dessa delar kan man öva upp sig på under de fria lunch- och kvällspassen då man får köra hela banan. Ser man kursen som en tävling, eller en racerförarkurs, så har man hamnat helt fel! ![]() Uppkörningen med sitt poängsystem fyller dock en funktion, då man som nybörjare får en indikation om var man kan förbättra sin körning. Att många väljer att gå kursen flera ggr, kan ju även bero på att man gillar konceptet att få öva i sin egen takt, utan att ha en massa motorcyklar och turistbussar etc att tänka på. Sedan kan ju även den sociala biten under kursen vara rätt trevlig! ![]() ![]() ![]() Scuderiaspåret funkar jäkligt bra för min del och om det är turistkörningen man skall köra på så fungerar det även bra där. Under turistkörningen bör man ju ändå inte ha som mål att jaga bra varvtider! ![]() Hyggliga varvtider får man på köpet om man kör snyggt och säkert! ![]() Personligen njuter jag mycket mer, när jag ser en en förare komma snabbt och kontrollerat än en som kanske kör en bråkdel snabbare men som kör slarvigt. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||||
Re:
Skulle mer än gärna åka med herr Stucky och att han kan köra fort tvivlar jag inte heller på ett dugg ![]() ![]() Sen gillar alla olika saker, vissa blir mer imponerade av någon som kör exempelvis en GT3:a på 8.20 tider fullvarv, stabilt och väldigt säkert än någon som RG som skulle köra bilen på under 8 minuter och med brutal attack och väldigt nära gränserna hela tiden. Själv föredrar jag den som får runt bilen på kortast tid, man e väl rätt tidsfixerad ![]() ![]() |
||||||||||
Re:
Yes, jag är med dig helt och hållet. ![]()
Jag tycker som dig - snabbast är bäst! Då är det i och för sig mer relevant att jämföra RG m.fl. med sina medtävlande på race, och inte med turistförare på Ringen.. Vid riktigt race så är ju förutsättningarna lite mer likställda - och alla är framför allt helt inställda på att det är den snabbaste som vinner. ![]() _________________ -- |
||||||||||
Re:
Spelar ingen roll vem som gjort linjen....det som väldigt många inte inser är att det är bara en referens!!! inget facit. Den gäller ingenstans förutom om man vill scora väldigt bra på kursen. Det finns massor av spår, körsätt. Stucky har varit min coch, han är inte ens nära RG på varvet. Inte alls en myt, faktum är att SH spåret på många ställen är onödigt långt. Dagens sportbilar...GT3 RS, CSL mm, ja givet klarar de ett tajtare kortare raskare spår. En V70 klarar det inte. Hur många SH instuktörer tror du har loggar sig själv i SH spåret. Jag kan ge fler ex på ställen du kan åka kortare spår utan att förlora tid(tvärtom). Dock din scor blir inge bra ![]() Men visst kan jag oxå ge ex på där SH funkar fint. Känner många som scorar mycket lägre än RG i SH, är de bättre än honom? ![]() By the way en instuktör jag känner sedan Scuderia Hanseat jobbar oxå som instuktör på Sport Auto kursen ![]() ![]() Han pratar inte ens samma språk om du förstår vad jag menar. De är två olika inriktningar på kurser. Som en vän brukar uttrycka sig, det är skillnad på skit o pankaka.(menar inte at SH är skit, mer ett roligt uttryck tycker jag, men det är skillnader. SH är ingen fart kurs) Wolfgang Kaufman sade till mig på Sport Auto kursen, nu kör jag allt, det kommer gå väldigt fort, åk nu inte av...håll dig på vägen då du åker efter, klarar du inte att hänga på så släpper du av ![]() De finns ett fåtal instuktörer på Scuderia som ger folk en eye opener, de är tydliga med att nämna....denna punkt är inget annat en ett REFERENSMÄRKE. Hur man kör här beror väldigt mycket på grepp, fart, drivning, erfarenhet o s v. Horst kör inget SH spår på många ställen(åkt med honom i GT3 RS 997) RG kör inte heller, alla snabba förare som jag vet kör generellt ett kortare spår. Att ta ut svängarna genom Hatzenbach som SH gör är mycket långsammare i partiet än att köra rakt fram!. Rakt fram ger ingen bra score dock, men givet det snabbaste spåret. Finns många ex Köp en logger ![]() Slutligen ett varv är ju bara en kompromiss ändå, man ger lite och man tar lite. ![]() Inte förens man kör igenom Swedenkrutz feldoserade vänster kurva med en sån fart att man tvunget måste vakta bilen(små parera) med ratten för att inte åka av, ja inte förens då vet man att man åker fort igenom. Man scorar inte bra på SH om man vaktar bilen på gränsen runt, de hade ingen aning om vem RG var, de trodde han var på väg av i varje kurva ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||||
Re:
Mats you are spot on ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||||
Re:
Gruppresor, lärare och elever.. ![]() man delas in i grupper från A till F+, typ, där A är rena nybörjare och F+ är så kallade extremåkare, med klätterselar och hela skiten... ![]() valfri sjuttonårig slalomjunior från Tärnaby skulle ändå piska skiten ur det gänget i en Storslalombana... Det finns motionärer och det finns proffs i alla grenar. Om man blandar grupperna och dessutom mixar subjektiv bedömning (poäng) med objektiv (tid) - så är det klart att man får svårt att dra vettiga slutsatser.. Sorry för OT, men du hajar vad jag menar i alla fall. ![]() ![]() _________________ -- |
||||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9611 besök totalt |