Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Erfarenhet från US-import av Porsche, någon?
6 besök senaste veckan (6544 totalt)
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498


Trådstartare
Erfarenhet från US-import av Porsche, någon?

Nu är det nära, med gällande kurs så finns en del intressant att hitta på andra sida pölen, men har någon här hämtat någon bil eller känner någon som gjort? Vad ska man tänka på?
Finns ju firmor som specialliserat sig på att skicka över bilar, kan någon rek någon sådan firma?
Har US-Porschar stora skillnader i spec mot en europeisk?
Hur är det med airbag vid registrering om dom bytt till ratt utan?
Tacksam för svar.
/Magnus
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Hur mycket billigare är det?

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Re:

Stacken skrev:
Hur mycket billigare är det?


Kolla t.ex www.cars.com
Sitter själv med samma funderingar men kommer nog kunna ta hem en som flyttgods om något år. Men exempel, du kan hitta fina 996 Turbos för under 350 tusen som hemma är minst 550.....om man förtullar osv gör du kanske ingen jättevinst men ca 100 tusen billigare än hemma bör det bli i alla fall!

//Björn

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andy Zolnir berättade en kul grej om att importera Europeiska bilar från USA.
Nu kommer jag inte ihåg ordagrant, men det hela gick ut på att man inte behövde betala tull mm för att ursprungslandet på bilen var inom EU.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Re:

Dude skrev:
Andy Zolnir berättade en kul grej om att importera Europeiska bilar från USA.
Nu kommer jag inte ihåg ordagrant, men det hela gick ut på att man inte behövde betala tull mm för att ursprungslandet på bilen var inom EU.


oj, det skulle ju vara kanon...men skulle vilja se vart man kan få det skriftligt!?!?!?!

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

bjorre82 skrev:
Dude skrev:
Andy Zolnir berättade en kul grej om att importera Europeiska bilar från USA.
Nu kommer jag inte ihåg ordagrant, men det hela gick ut på att man inte behövde betala tull mm för att ursprungslandet på bilen var inom EU.


oj, det skulle ju vara kanon...men skulle vilja se vart man kan få det skriftligt!?!?!?!


Det får du nog fråga honom om, men jag har för mig att det var verifierat av skattemyndigheten(osäker här)
Skicka ett pm till honom.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Krigge
GBG
Här sen Maj 2004
Inlägg: 54



Re:

Dude skrev:
bjorre82 skrev:
Dude skrev:
Andy Zolnir berättade en kul grej om att importera Europeiska bilar från USA.
Nu kommer jag inte ihåg ordagrant, men det hela gick ut på att man inte behövde betala tull mm för att ursprungslandet på bilen var inom EU.


oj, det skulle ju vara kanon...men skulle vilja se vart man kan få det skriftligt!?!?!?!


Det får du nog fråga honom om, men jag har för mig att det var verifierat av skattemyndigheten(osäker här)
Skicka ett pm till honom.


Det här låter ju väldigt konstigt, vore det så skulle det ju drälla av Porschar från USA?

_________________
Kristofer Strömberg
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10600



Re:

Krigge skrev:
Dude skrev:
bjorre82 skrev:
Dude skrev:
Andy Zolnir berättade en kul grej om att importera Europeiska bilar från USA.
Nu kommer jag inte ihåg ordagrant, men det hela gick ut på att man inte behövde betala tull mm för att ursprungslandet på bilen var inom EU.


oj, det skulle ju vara kanon...men skulle vilja se vart man kan få det skriftligt!?!?!?!


Det får du nog fråga honom om, men jag har för mig att det var verifierat av skattemyndigheten(osäker här)
Skicka ett pm till honom.


Det här låter ju väldigt konstigt, vore det så skulle det ju drälla av Porschar från USA?


Jag har hämtat Porsche från icke-EU land. Det var några år sedan men jag har för mig att regeln om ursprungsland gäller sänkt tull och inte moms. Kanske är det skillnad om bilen varit reggad i ett EU land och momsad (VAT) där. Ska ta och kolla upp det.

_________________
Anders Hansson
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003
Inlägg: 283



Re:

sweanders skrev:


Jag har hämtat Porsche från icke-EU land. Det var några år sedan men jag har för mig att regeln om ursprungsland gäller sänkt tull och inte moms. Kanske är det skillnad om bilen varit reggad i ett EU land och momsad (VAT) där. Ska ta och kolla upp det.


Att regeln om ursprungs land finns är ju inte så konstigt, meningen med tull är ju att lägga på en straffavgift på varor från länder utanför europa, inte att straffa europeiska produkter.

Momsen åker man mycket riktigt på att betala hur som helst, men man kan ju välja att tulla in bilen i
ett land med lägre moms tex nederländerna (tror momsen är 6%)och belgien som ligger på mkt lägre moms än vad vi har. det kräver dock att man känner någon där som kan stå som tillfällig ägare.

M v h AndreasZ

_________________
Andreas Zolnir
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498


Trådstartare
ok, tack för alla svar, jag tror jag kommer att fixa själva import delen som inte är så krånglig trots allt, jag är mer orolig för att bilen inte ska komma igenom SBP p.g.a div orsaker.
Avgasrening (OBD2), avsaknad av höjdjustering på strålkastarna, mm,mm

Hur är det om motorn blivit bytt? Nu blir det ju en regbes här så då är det väl bara att skriva in det nya motornummret i pappren, förutsatt att allt annat kring motorn är ok.
/Magnus
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Magnus Lohm skrev:
ok, tack för alla svar, jag tror jag kommer att fixa själva import delen som inte är så krånglig trots allt, jag är mer orolig för att bilen inte ska komma igenom SBP p.g.a div orsaker.
Avgasrening (OBD2), avsaknad av höjdjustering på strålkastarna, mm,mm

Hur är det om motorn blivit bytt? Nu blir det ju en regbes här så då är det väl bara att skriva in det nya motornummret i pappren, förutsatt att allt annat kring motorn är ok.
/Magnus
Det är inte jag som är importspecialist i vårt gäng. Men som jag fattat det:
På en privatimporterad bil,från USA, har inte SBP med ljusen att göra.
och något motornummer har vi aldrig skrivit någonstans.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10600



Re:

Magnus Lohm skrev:
ok, tack för alla svar, jag tror jag kommer att fixa själva import delen som inte är så krånglig trots allt, jag är mer orolig för att bilen inte ska komma igenom SBP p.g.a div orsaker.
Avgasrening (OBD2), avsaknad av höjdjustering på strålkastarna, mm,mm

Hur är det om motorn blivit bytt? Nu blir det ju en regbes här så då är det väl bara att skriva in det nya motornummret i pappren, förutsatt att allt annat kring motorn är ok.
/Magnus


Med en originalbil från ett land med högertrafik är det väldigt lite att oroa sig för. Största skillnaderna mellan US och EU bilar är ride height och lampor samt hastighetsmätare. Avgasrening på en Porsche är densamma sedan slutet av 80-talet, det som skiljer kan vara kodpluggar till soppakvalitet (enkelt att ändra).

_________________
Anders Hansson
Citera
Krigge
GBG
Här sen Maj 2004
Inlägg: 54



Står det inget om motorbyte i några papper är det normalt sett inga som helst problem.

_________________
Kristofer Strömberg
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Re:

bjorre82 skrev:
Stacken skrev:
Hur mycket billigare är det?


Kolla t.ex www.cars.com
Sitter själv med samma funderingar men kommer nog kunna ta hem en som flyttgods om något år. Men exempel, du kan hitta fina 996 Turbos för under 350 tusen som hemma är minst 550.....om man förtullar osv gör du kanske ingen jättevinst men ca 100 tusen billigare än hemma bör det bli i alla fall!

//Björn


Räknade precis på en bil för 50000 USD. Hemma på kajen och fraktad i container så var övriga kostnader över 150 000:- ( Frakt 10 000:-, Kajkostnad, försäkring, lev till hamn mm ca 7-8000:-, tull 35500:-, moms 99000:-

Finns naturligtvis billigare och listigare sätt att lösa det på men så här dyrt blir det om man gör det "Bosse Ringholm way"

Med reservation för tullkostnaden då.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Jag har läst om en kille på zatzy som tar in bilar från usa och som säger att man kan räkna usapriset * 10 för att få en ungefärlig siffra på hur mycket bilen kostar färdig för gata här hemma.

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Krigge
GBG
Här sen Maj 2004
Inlägg: 54



Re:

djungel-Jim skrev:
Jag har läst om en kille på zatzy som tar in bilar från usa och som säger att man kan räkna usapriset * 10 för att få en ungefärlig siffra på hur mycket bilen kostar färdig för gata här hemma.


det stämmer rätt bra med ett dollarpris på dryga 7 spänn, nu kommer du undan lite billigare

_________________
Kristofer Strömberg
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



www.federalshipping.com kan recomendera att kontakta de här killar...
de är specialiserade på just bilar från usa men kan europa import också till en står del. vet att de har fått igenom bilar som egentligen inte skulle få går igenom besiktningen då de tydligen har koll på hur man gör osv.

_________________
Philipp Klement
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870



Inte en Porsche precis

När vi flyttade hem tog vi med en Lexus RX330-05 från staterna. Eftersom det var flyttgods kan den gå som en tändkulemotor och ändå passera besiktningen. Men det finns ändå ett gäng aha upplevelser som jag gjorde. Du får se om det är något som är applicerbart i ditt fall - och om du bryr dig.

1. Navigatorsystemet är olika i Lexus Europa och USA. Således går det inte att köpa en kartskiva för Europa. Anledningen till de två olika GPS systemen var tydligen att vi har bilkö-varning här och därav var det i vårt fall olika system. Lexus förklarade att de två systemen inte var pinkompatibla pga olika kabelstammar. Jag har nu fått reda på att det sannolikt är fel. En kille har konverterat dator och navigator och det fungerade.
2. Radion går på udda decimaltal i USA. I Europa har vi 0,05 MHz hopp. Radion hittade inte en enda kanal här i Helsingborg eftersom det verkar som i Europa sänder man vanligtvis på jämna decimaltal. Här var Lexus inte på det klara om jag kunde byta till stereon för 9000 eller 23000 kr. Jag valde att köpa en frekvensskiftare från Nya Zeeland för 100 dollar. Kom 5 dagar senare. Radiomottagningen är ok, men inte bra. RDS funktionen är ur drift eftersom alla kanaler har fått en skuggkanal.
3. Det är två olika reservdelsdatorsystem. Slår man på vår Lexus här i Sverige så har man noll information om vilka delar som passar. Istället får man gissa en lika gammal svensk Lexus och se om det verkar vara samma reservdel. I vårt fall kan jag konstatera att vi har större frambromsar än svensk modell.
4. Datorn i bilen styr hur lås, ljus och lite finesser fungerar. Går inte att styra med svenska versionen av verkstadsdatorn. Det går att fixa i samma operation som navigatorn.

Vi gillar vår bil skarpt och har köpte den ny för 65% av vad den skulle kosta i Sverige. Så lite pina är ok. Men samtliga av dessa punkter ovan var obekanta för mig innan bilen var här. Därtill så var man inne i bilen och stal DVD nackstöden vid överfarten och gav den en del blemmor som fick åtgärdas på Mr Cap. Draget blev förresten inte heller godkänt men jag slapp ta av det. (Nu har du nog inte drag på din tillkommande Porsche). Jag hade inte tagit över bilen om jag känt till problemen.

Jag kan inte avgöra vad av ovan som gäller för en tysk bil. Och en del är säkert helt ovidkommande om du tänker en lite äldre modell. Men här har du lite tips på saker som är värda att kolla.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498


Trådstartare
Re: Inte en Porsche precis

PeOR skrev:


Vi gillar vår bil skarpt och har köpte den ny för 65% av vad den skulle kosta i Sverige. Så lite pina är ok. Men samtliga av dessa punkter ovan var obekanta för mig innan bilen var här. Därtill så var man inne i bilen och stal DVD nackstöden vid överfarten och gav den en del blemmor som fick åtgärdas på Mr Cap. Draget blev förresten inte heller godkänt men jag slapp ta av det. (Nu har du nog inte drag på din tillkommande Porsche). Jag hade inte tagit över bilen om jag känt till problemen.

Jag kan inte avgöra vad av ovan som gäller för en tysk bil. Och en del är säkert helt ovidkommande om du tänker en lite äldre modell. Men här har du lite tips på saker som är värda att kolla.

Peo.

Det var precis så här jag misstänkte att det kan bli, att det dyker upp ett antal oförberedda saker som strular till det hela. Dock så är ju den totala skräcken att ta över en bil som sedan inte går att få godkänd på SBP.
Jag ska kontakta Pcenter för deras synpunkter vad gäller bilens styrbox och dator.
/Magnus
Citera
bumper
Fagersta
Här sen Nov 2005
Inlägg: 502



Re:

sweanders skrev:
Magnus Lohm skrev:
ok, tack för alla svar, jag tror jag kommer att fixa själva import delen som inte är så krånglig trots allt, jag är mer orolig för att bilen inte ska komma igenom SBP p.g.a div orsaker.
Avgasrening (OBD2), avsaknad av höjdjustering på strålkastarna, mm,mm

Hur är det om motorn blivit bytt? Nu blir det ju en regbes här så då är det väl bara att skriva in det nya motornummret i pappren, förutsatt att allt annat kring motorn är ok.
/Magnus


Med en originalbil från ett land med högertrafik är det väldigt lite att oroa sig för. Största skillnaderna mellan US och EU bilar är ride height och lampor samt hastighetsmätare. Avgasrening på en Porsche är densamma sedan slutet av 80-talet, det som skiljer kan vara kodpluggar till soppakvalitet (enkelt att ändra).


Kompisen importerade en Porsche 996 nyligen och detta var vad han fick göra:

- Byta lampor eftersom han hade xenon på sin men saknade spolning.
- Bullerintyg från Porsche

Annars så var det inga problem.

_________________
Edv@rd L@itil@

- Porsche 997 9ff GTurbo 750 -
Citera
Allmänt banåkaforum
Erfarenhet från US-import av Porsche, någon?
6 besök senaste veckan (6544 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande