Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B 2.0 16v Banracer
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (27800 totalt)
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133


Trådstartare
Dax att lägga upp en tråd om långlopps racern.

Vi köpte LSL-Racing's välanvända bil utan motor och tank, fick med ett ämne att bygga motor av, en 2 liters 16V från en Kadett GSI.
Motorn gjordes iordning under vintern/våren.

Smidda högkompskolvar
Smidda H-profils stakar
Lättad vevaxel
Lättat svänghjul
Allt balanserat
Sinterkoppling
Lätt putsad topp
orginal kamaxlar
orginal insprut med EDS-Chip
Modifierat Kadett grenrör

Växellåda omega A

Bakaxel Manta gsi med 5,28 utväxling

Bromsar:
Stålomspunna slangar fram och bak
orginal huvudcylinder med orginal bromsservo

Fram
orginal nav med Honda prelude (BA4) 2.0i 16v ventilerade skivor, ursvarvat navhål och omborrad bultcirkel.
Girling 4-kolvs ok från Volvo 240, skivan hamnar ca 2mm fel, oket skulle behöva fräsas lite vid fästöronen,men det funkar bra som det är.
Bromsbeläggg från PEAN, modifierade Willwood
4 tums kylslangar

Bak
Astra GSI solid skiva
omega A bromsok
Billiga bromsbelägg som byts varje tävling
3 tums kylslangar

Tanken var att vi skulle köra klass 4:a i MSLS, det hela stupade på att man endast får ha 1.8 liter motor volym med flerventils topp men har man 2 ventils topp får man ha 2,5 liters motor >
Vi kollade många alternativ, kortare slag i motorn vi hade (blev ruskigt dyrt) eller byta till nyare 1.8 16V (trist motor) innan vi bestämde oss för att köra i klass 5 istället med 2.0 16v.

Kommer bilder och mer info från övriga teamet

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Som pressansvarig (dvs den som i depån blir drabbad av intervjuare med eller utan kamera ) slänger jag upp en första bild som nåt att fästa ögonen på.

Från Mantorp, första MSLS-deltävlingen. Diverse teammedlemmar syns också i bild, men vi väntar med gruppfotot med namn tror jag. Foto av Anders Björk.


Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



Vad har ni för toppfart med bilen,

Vad har ni för varvstopp

Kommer köra med samma uppsättning:

Växellåda omega A
5,28 utväxling

_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Får man fråga varför ni kör med orginal kammar och grenrör? Är inte alls svårt att trimma den motor ni har men det visste ni säkert redan

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Jag skjuter in lite halv-gissningar, Jonas har bättre koll men även mindre med tid att skriva här...
EDIT:
Jonas svarade nedan, så jag tog bort mina motor-gissningar...

orginal kammar: Fanns med i paketet och fungerar OK, och vi behövde ändå lära oss bilen innan vi fixar trim-sidan. Jonas satsade på att bygga en bra bottendel först, sen blir det justeringar efterhand.

orginal grenrör: Är inte orginal, men ett Kadett-rör som är ombyggt att funka i längsmonterat läge. Det är ombyggt ännu en gång nu, så jag tror vi får skriva "Egenbyggt" under den rubriken istället.

Mvh
Mangan, press-sekreteraren

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133


Trådstartare
Richard Gustavsson skrev:
Vad har ni för toppfart med bilen,

Vad har ni för varvstopp

Kommer köra med samma uppsättning:

Växellåda omega A
5,28 utväxling


Vid 8200rpm med 205/50*15 däck så är toppfarten ca 168 på 4:an och ca 200 på 5:an

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Får man fråga varför ni kör med orginal kammar och grenrör? Är inte alls svårt att trimma den motor ni har men det visste ni säkert redan


Som magnus sa så ville vi lära oss bilen och sortera ut väghållning i första hand, botten delen behövde borras därför byggdes den för att klara framtida uppgraderingar.


Motor specen i dagsläget är allt annat än orginal, pga på sista tävlingen så hade vi lite problem som resulterade i att kammarna skar i toppen

Motorn bänkades i natt (Stort tack Andrea) med gott resultat, nämner inga effekt siffror ännu, ska justera lite till.....

Träning på fredag eftermiddag och tävling på lördag, sen blir det lite mer tid att uppdatera den här tråden
om det nu inte går sönder för mycket hitills i år har vi inte kört en enda tävling utan att ha problem med diverse konstiga saker.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Lite fler bilder.


Förarbyte



Teamet



Lyft av motor



Montering av roligare kamaxlar



Bygge av kabelhärva till nya sprutet



Mången panna ska veckas vid uppstart och mappning av nytt insprut

_________________
William Ekström
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 258



Roligt med riktiga racer bilar här thumbs up

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vad blev det för kammar och sprut?

Kabelhärvan ser förvillande lik ut den du hade i din Ascona Wille.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Andreas Lidström skrev:
Vad blev det för kammar och sprut?

Sprutet är iaf ett Civinco, men kammarna har jag inte koll på.

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Civinco verkar fler och fler testa...

Piggy back de lux typ...eller?

Vem säljer och till vilka pengar?

Wille och Jonas får nog ge mig the grand tour.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Sprutet är helt stand-alone, dvs ingen piggyback.

_________________
William Ekström
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Andreas Lidström skrev:
Wille och Jonas får nog ge mig the grand tour.

Kom ut till Sviestad på fredag eller lördag så finns nog båda herrarna på plats! Samt även undertecknad och resten av teamet...

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



William Ekström skrev:
Sprutet är helt stand-alone, dvs ingen piggyback.


Läste lite på hemsidan och såg att de hade både och.

Fredag är det ex-jobbsframläggning och på lördag bär det av mot Sturup...så tyvärr kan jag nog inte närvara.

Wille, lös mina sprutproblem åt mig på ett smidigt, stabilt och kostnadseffektivt vis... *detdär lät inte som jag tänkte det*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Snuskhummer

_________________
William Ekström
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



William Ekström skrev:
Snuskhummer




Kul att få lyssna på nya moroten.

Den lät ...men ni ska nog bygga om avgassytemet och kanske fixa ngn form av airbox som sänker ljudet en liten gnutt...bara som ett litet tips...

Såg lite mätdata...på ljud.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jag lade ut en filmsnutt från helgen:
http://www.youtube.com/watch?v=DPraHc8mR0k

_________________
William Ekström
Citera
backman
Jakobstad (Finland)
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



William Ekström skrev:

Bygge av kabelhärva till nya sprutet
vad är det för spjällhus ni använder?

_________________
Andreas Backman
Opel GT -69 | Kadett B LS -68 | ex. Kadett C coupé 2.0 16v -76
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133


Trådstartare
backman skrev:
William Ekström skrev:

Bygge av kabelhärva till nya sprutet
vad är det för spjällhus ni använder?


Jenvay 48mm

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:

Kul att få lyssna på nya moroten.

Den lät ...men ni ska nog bygga om avgassytemet och kanske fixa ngn form av airbox som sänker ljudet en liten gnutt...bara som ett litet tips...

Såg lite mätdata...på ljud.



Nu låter den inte så högt......

Motorn åker ur och isär i morgonkväll, hoppas det inte blev så stora skador att vi inte hinner till mantorp 6/10

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B 2.0 16v Banracer
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (27800 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande