Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Snacka om at ha tur i Fuchsröhre!!!
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (9062 totalt)
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Det lär inte glömma sin resa i första taget

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



otroligt att han klarar räcket!!!! thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



och sedan KÖRA UT SÅ SAKTA på banan just där????
Tänk om det kommit en snabb bil i 200+ där och då

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Bloody hell!!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Lillen skrev:
och sedan KÖRA UT SÅ SAKTA på banan just där????
Tänk om det kommit en snabb bil i 200+ där och då


Det första jag tänkte när jag såg det, ännu värre om det kommit en hoj i bra fart

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Herr V
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 193



Upplever inte de här människorna som några direkta rejsnördar så... beteendet efteråt kan man litegrann förstå men jäkligt dumt att bara gasa iväg som om det vore en 50-sträcka i stan thumbs down

_________________
Eric Bolin
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Herr V skrev:
Upplever inte de här människorna som några direkta rejsnördar så... beteendet efteråt kan man litegrann förstå men jäkligt dumt att bara gasa iväg som om det vore en 50-sträcka i stan thumbs down


Det vimlar av dessa människor, speciellt en helöppen söndag, då många kommer dit för en utflykt som kanske aldrig satt sin fot på en bana förut.
KAn också förstå deras beteende, men det som är viktigt är nog att ha detta i bakhuvudet de dagar man själv kör med mycket trafik. Samt att lite bra att han la sig på höger sida av banan då man bara får köra om till vänster! Fritt fram att klämma honom över curbsen i vänstersvängen.

Kan finnas vad som helst bakom en kurwa ( polsk stavning Erik B!!).
Kraschade bilar, MC, oljespill mm.

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Fö så sist jag var där snurrade en gammal Golf GTi i Hatzenbach framför mig, och kanade utmed räcket med säkert 30 cm marginal.
Passerade ganska nära honom, och såg bara 2 av världens största ögonhålor genom hjälmen....puhhhh

Sedan kom vi till Hocheichen och där stod det en M5 modell äldre, med lika skräckslagen kille i, ungefär samma avstånd till räcket utan att tagit i till vänster i nerförs backen!!


Var bara tvungen att prata av mig...

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Varför får bilen sladd för?

_________________
/David Johansson
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



wipe skrev:
Varför får bilen sladd för?

Gasuppsläpp i samband med rattutslag. Min gamla Talbot Samba betedde sig sådär.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



wipe skrev:
Varför får bilen sladd för?


Här svarar killen som lagt ut filmen.(kanske han som körde)

We didnt lift though... It was just a FWD car versus a negative camber, and we were on the wrong side of the road for the bend really... Should have kept right and cut in at the end. The back tried to overtake the front and the rest as they say is history

En adekvat förklaring till varför skulle jag säga. Särskillt är det fel sida av vägen att komma in här då det är vått.

Andledningen till att undvika att komma från vänster sida i vätan är ju p g a att det är väldigt mycket nerförslut(off camber) detta samantaget med att man måste svänga vänster(lägga om ratten), ja då är det lätt hänt att fysiken tar överhand.

Kommer man från höger sida av vägen kan man lägga om för vänstersvängen högre upp, ja då kommer man ju rakt in i partiet med raka hjul vilket minimerar den fysiska påverkan på bilen.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Min svåger Koit, var tvungen att väja för en bil som svängde ut framför honom längst ner i Fuchsröhre en gång.
Det resulterade också i att han färdades på tvären längs gräskanten jäms med räcket, utan att ta i räcket.
Farten var dock bra mycket högre i hans dåvarande Porsche 944 Turbocup...

Tycker inte att spårvalet på filmen ändå verkar helt åt fanders!
Det enda jag kan se, är att föraren gör en liten, liten knyck med ratten åt vänster precis innan sladden.
Det gäller verkligen att köra med fingerspetskänsla och göra mycket försiktiga rörelser med ratten när det är blött.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



ja o den knycken med ratten hade han ju inte behövt göra om han låg på höger sida. Då hade han ju lagt om ratten inför den blöta vänstern högre upp i backen där det var torrt och åkt rakt på bara utan att sladda av förmodligen För hade han varit mer höger hade han öppnat upp vänstern där det var blött. Med andra ord ingen rattomlägning i det kritiska partiet, vilket jag personligen undviker när det är mycket off camber, samt nerförslut och blött.

Annars känns det helt fel även i torrt att ligga så nära vänster bankant i vart fall om man vill få med sig mycket fart.
Kom max upp i 237 verkliga km här och hade svårt att få högre fart. Tills jag en dag tog ut mer höger nerför backen innan kompen, helt plötsligt öppnade vägen upp sig och vänstern blir inte lika tvär, ja då vågade man hålla mer gas, ligger nu på 243 verkliga här nu förtiden om fritt. Vilket blir hyggligt omöjligt om man ligger så mycket vänster bankant. Skillnaden på svag vänster sväng i kompen mot mer rakt på i kompen är en känsla som personligen får mig att våga mer här i desa farter.

Klart är att vi alla har olika uppfattningar, inget fel i det
Vi kör ju alla olika bilar med olika fart och grepp.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Göte RS6 Sjögren skrev:

ligger nu på 243 verkliga här nu förtiden om fritt.

Klart är att vi alla har olika uppfattningar, inget fel i det
Vi kör ju alla olika bilar med olika fart och grepp.


thumbs up thumbs up Har Horst kört snabbare än så med någon bil i Sport Autos supertest? Vi har ju tidigare konstaterat att han verkar ju "ta det lite lugnare" just i grytet av förståliga skäl....
Ursäkta OT...

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Jag frontade faktiskt Horst med uppgifterna.

Hans kommentar var att "jag måste ju köra här imorgon också..."

Han ligger på 95-100% runt banan.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Göte RS6 Sjögren skrev:
Tills jag en dag tog ut mer höger nerför backen innan kompen, helt plötsligt öppnade vägen upp sig och vänstern blir inte lika tvär, ja då vågade man hålla mer gas, ligger nu på 243 verkliga här nu förtiden om fritt.


Så kör jag. Peeter lärde mig det för några år sedan. Helt fenomenalt, kompen blir i princip en raksträcka då. Men för att få till det riktigt bra bör man börja en noggrann placeringscykel redan vid första vänster på nervägen i FX. Det gör jag och då snurrar det på.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



bmw130 skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

ligger nu på 243 verkliga här nu förtiden om fritt.

Klart är att vi alla har olika uppfattningar, inget fel i det
Vi kör ju alla olika bilar med olika fart och grepp.


thumbs up thumbs up Har Horst kört snabbare än så med någon bil i Sport Autos supertest? Vi har ju tidigare konstaterat att han verkar ju "ta det lite lugnare" just i grytet av förståliga skäl....
Ursäkta OT...


Saken är ju den att ju mindre effekt man har så måste man givetvis hålla ner gaspedalen längre för att nå höga hastigheter här och det är ju det som är det läskiga(läs roliga ) att komma med väldigt hög fart i kompen. Det som fått mig att pressa mig mentalt i fuchsrhöre är vetskapen om att det går att köra lika fort i Foxhole som Svenskrysset, dock mentalt är det tungt, men jäkligt spännande. Nu när man äntligen är där och ligger på samma farter känns det faktiskt inte så dramtiskt längre, men det är viktigt att man anpassar spårvalet till farten här nere.

Man vill ha så lite vänstersväng som bara möjligt då man går genom kompressionen i farter kring 240 verkliga km. Ligger man i farter kring, ja allt upp till ca 235, ja då tyckte jag personligen inte det spelade så stor roll hur man körde med en CSL igenom partiet, då kunde man även ligga nära vänstersida och köra det spåret inför kompen, vilket ox är lite kortare.

Men för att öka från dessa farter i en CSL, ja då måste jag hålla ut mer höger där nere för att öppna upp vänstern i kompen, för att tillåta mig själv att våga mer, vilket oxå funkade bra. Till trots att man säkert åker ett antal meter längre här gör det inget då fartökningen blir mycket högre.
Slutligen om mina erfarenheter från foxhole är adekvata, ja jag känner mig ganska säker på att jag skulle kunna köra t o m fortare i foxhole(p g a nerförslutet). För idag gör jag ju ett svagt avlyft just innan kompen och nåt avlyft gör jag inte inför Svenskrysset. Så jag skulle tro att jag har max vad som går i Svenskrysset med en orginal CSL 244 verkliga(Horst har här med CSL 245) I foxhole bör det utan avlyft gå att åka ca 250 verkliga med CSL, just p g a nerförslut.
Den som lever får se

Då Horst körde CSL hade han på partiet foxhole 232 vekliga km. Som referens hade han samma hastighet med en GT3 Mk2. Inget snack om att GT3an egentligen är mycket snabbare ner här än en CSL om man vågar. T e x om man jämför Horsts farter i Schwedenkreuz med samma bilar, ja där är det lättare att våga(inte lika läskigt) vilket oxå visar sig, där kör han GT3an 5km fortare än CSL.

Nåväl med mycket effektstarka bilar kommer han trots allt upp i höga hastigheter i partiet Fuchsrhöre(foxhole), Ferrari 599 GTB 249 verkliga, Gallardo SL 243 verkliga km samt R8 228 verkliga km.
Men till trots 249 verkliga km som högsta noterat i 599 GTB på partiet foxhole så kan man notera att den hastigheten uppnår han en bit längre upp i backen än mina 243 verkliga km i CSL på samma parti.
(CSL 360 hk vs 620hk i GTB 599)

I övrigt är Rävgrytet mitt absoluta favorit parti på ringen, för ingen annanstans kan man skrämma sig själv så som man kan där, man riktigt känner att man lever
Eftersom det är mitt favorit parti är det väl därför det blev lite mycket text nu, ehh sorry OT

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Qvisfr skrev:
Fö så sist jag var där snurrade en gammal Golf GTi i Hatzenbach framför mig, och kanade utmed räcket med säkert 30 cm marginal.
Passerade ganska nära honom, och såg bara 2 av världens största ögonhålor genom hjälmen....puhhhh

Sedan kom vi till Hocheichen och där stod det en M5 modell äldre, med lika skräckslagen kille i, ungefär samma avstånd till räcket utan att tagit i till vänster i nerförs backen!!


Var bara tvungen att prata av mig...


Låter som om dom som ställde ut räckena visste vad dom sysslade med...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Göte RS6 Sjögren skrev:

I övrigt är Rävgrytet mitt absoluta favorit parti på ringen, för ingen annanstans kan man skrämma sig själv så som man kan där, man riktigt känner att man lever
Eftersom det är mitt favorit parti är det väl därför det blev lite mycket text nu, ehh sorry OT



Adrenalin-Junky!!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



BTG skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Tills jag en dag tog ut mer höger nerför backen innan kompen, helt plötsligt öppnade vägen upp sig och vänstern blir inte lika tvär, ja då vågade man hålla mer gas, ligger nu på 243 verkliga här nu förtiden om fritt.


Så kör jag. Peeter lärde mig det för några år sedan. Helt fenomenalt, kompen blir i princip en raksträcka då. Men för att få till det riktigt bra bör man börja en noggrann placeringscykel redan vid första vänster på nervägen i FX. Det gör jag och då snurrar det på.



Visst är det kul när man får en ahhh upplevelse. Fick min i sommras av en händelse la jag bra bilen lite mer höger och helt plötsligt var kompen inte så läskig längre i de farter jag brukade köra. Helt plötligt fanns utrymme för högre farter.
Numera kan jag kosta på mig att köra väldigt många kurvor på ringen lite slarvigt, de man förlorar på karusellerna tar man igen i Fuchsröhre

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Nürburgring
Snacka om at ha tur i Fuchsröhre!!!
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (9062 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande