Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgringkursen!
Sektion 04: Aremberg - Kallenhard
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (88155 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Christian Eick skrev:
Peeter skrev:
Ju fortare du kör desto närmare ideallinjen kommer du, för det är då de fysiska lagarna tvingar dig till idealspåret, som rimligen går ut på att utnyttja hela banans bredd, annars åker du av!

Ställer mig tveksam till det uttalandet, det känns lite för luddigt. Utnyttja hela banans bredd gör man ju t.ex. nämligen i såväl Scuderia- som "race"-spåret även om vägen genom kurvan är väldigt annorlunda. Vilket av de 2, eller alla varianter däremellan, är alltså "idealspåret"?

Jag definierar sålunda "utnyttja hela banans bredd" som ett axiom allt baserar sig på, var man lägger turn-in är däremot grundat i olika teorier som låter sig verifieras i praktiken med olika fordon medelst tidtagarur. Den för ett specifikt fordon snabbaste varianten utkoras till detta fordons idealspår.


Usch, varför gav jag mig in i tangentbordsrejsandet (som Micke så förträffligt uttrycker det thumbs up) redan nu? Vad ska vi då diskutera i december/januari när det är som mörkast?

Racespår är oftast lite tightare än det optimalare idealspåret, bara för att man samtidigt vill blockera så att inte bakomvarande kör om på innern!
Sug på den du!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Peeter skrev:

Racespår är oftast lite tightare än det optimalare idealspåret, bara för att man samtidigt vill blockera så att inte bakomvarande kör om på innern!
Sug på den du!


Har oxå hört den förklaringen en mängd gånger, men stämmer den verkligen? Jag tycker att man ser när man tittar på varv på ringen med race-bilar (även de gångerna de inte har någon att blockera) att de har ett tightare spår? Är det inte så som Gaute säger att dessa bilar pga deras grymma grepp mm kan köra en kortare väg för hur det än är så vill man ju egentligen åka den kortaste vägen med mesta möjliga fart?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



bmw130 skrev:
Har oxå hört den förklaringen en mängd gånger, men stämmer den verkligen? Jag tycker att man ser när man tittar på varv på ringen med race-bilar (även de gångerna de inte har någon att blockera) att de har ett tightare spår? Är det inte så som Gaute säger att dessa bilar pga deras grymma grepp mm kan köra en kortare väg för hur det än är så vill man ju egentligen åka den kortaste vägen med mesta möjliga fart?


Det ær skillnad på racespår och det som på tyska heter Kampflinie. Det forra ær det snabbaste spåret och har inget med att blocka att gora medans det senare ær det ett spår som inte nodvændigtvis ær det snabbaste.

Har man grepp så man kan kora tightare så ær det en kortare væg och dærmed snabbare. Enligt Peters resonemang skulle man då kunna kora snabbare alt. "har for lite effekt" och det stæmmer nog.
Upp i Kesselchen efter Bergwerk ær ett utmærkt exempel på hur man kan kora innespår med de flesta bilar och att kora snabbare så att man skulle behova hela banan ær nog helt omojligt eftersom det finns en begrænsning i form av Bergwerk innan sektionen.

Samma sak i FR, men jag vill nog påstå att om man kan kora tight i FR så har man kort for långsamt ut ur Aremberg.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



bmw130 skrev:
Den kurvsamlingen måste du eller någon annan hitta igen! thumbs up sen ska den upp som en sticky thumbs up thumbs up


Jepp, det skall jag försöka göra!
Jag tänkte göra det när jag hittade den men det kom något emellan. Jag mailade den iofs till en kompis så kanske finns den i mailet? Skall kolla!

Medan jag letade hittade jag den här synnerligen ambitiöst bearbetade sammanställningen: http://eurohoon.mcsw.co.uk/Nurburgring_Guide_v1.2f.pdf

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Peeter skrev:
Racespår är oftast lite tightare än det optimalare idealspåret, bara för att man samtidigt vill blockera så att inte bakomvarande kör om på innern!
Sug på den du!


Efter att ha detaljstuderat spårval idag under VLN-loppet kan det konstateras att det i alla fall i racesammanhang definitivt inte finns en ideallinje utan hundratals! Varje förare kör sin egen variant med mer eller mindre framgång...

om man begränsar sig till de snabba ekipagen hittar man dock snabbt(sic!) gemensamheter. Samtliga kör ett väldigt rakt spår, ju snabbare bil desto rakare går det!

Jag tillbringade ett par timmar i Hatzenbach idag och gick fram och tillbaka och granskade det hela ur olika vinklar. Som exempel kan nämnas att vid 8:53:12 låg de flesta snabba förare inte ens i mitten av banan utan t.o.m. långt till vänster om mitten. Linjen genom själva Hatzenbach-S:et görs så extremt rak som möjligt och curbsen vid såväl 8:53:26 som 8:53:29 utnyttjas maximalt. Med maximalt menar jag verkligen maximalt, vid 8:53:29 ska minst ett par centimeter av höger bakdäck blästra grus för att det ska vara godkänt!

För att spetsa till det hela lite: Man kan mycket väl ställa upp en teori om att det finns en snabbaste väg genom ett parti och att den vägen gäller för alla. I verkligheten ignorerar vinnarna dock denna teori och väljer istället den väg som är snabbast i praktiken...

(Märk väl att dessa empiriska observationer berör tävlingsbilar som jämfört med många gatbilar har extremt bra väghållning, extremt mycket grepp och mycket effekt).

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Skulle säga att det finns olika hobbyförare, och givetvis har vi alla olika erfarenheter. Man kan vidga sina vyer med ett loggsystem(för de som inte har ett och i princip gissar sig fram), det får väl bli någon sorts slutklämm

Dock skulle jag säga att de hobbyförare av idag som loggar sin körning kommer ytterligare öka sin förståelse och medvetenhet om bilkörning på bana generelt. Samt oxå öka förståelsen för vad ett spår eller annat gör för skillnad, eller vilken växel man åker på och vad det ev gör för skillnad i fart o s v, mycket lättare att se vad loggen säger än att gissa sig fram till slutsatser. Inte förrens dess kan man på ett rimligt trovärdigt sätt uttrycka sig vad som sker.


Allt annat är bara baserat på känsla. Hmm åkte jag fortare här på detta varv eller inte..hmmm ja det kändes så, men egentligen har jag ingen aning.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Skulle säga att det finns olika hobbyförare, och givetvis har vi alla olika erfarenheter. Man kan vidga sina vyer med ett loggsystem(för de som inte har ett och i princip gissar sig fram), det får väl bli någon sorts slutklämm

Dock skulle jag säga att de hobbyförare av idag som loggar sin körning kommer ytterligare öka sin förståelse och medvetenhet om bilkörning på bana generelt. Samt oxå öka förståelsen för vad ett spår eller annat gör för skillnad, eller vilken växel man åker på och vad det ev gör för skillnad i fart o s v, mycket lättare att se vad loggen säger än att gissa sig fram till slutsatser. Inte förrens dess kan man på ett rimligt trovärdigt sätt uttrycka sig vad som sker.


Allt annat är bara baserat på känsla. Hmm åkte jag fortare här på detta varv eller inte..hmmm ja det kändes så, men egentligen har jag ingen aning.

Gaute, kan du inte vara snäll och dela med dig lite, av all den lärdom du dragit av din loggning!?
Det vore "guld" om vi andra fick ta del av all din erfarenhet och kunskap som den gett dig! thumbs up
Det kanske skulle öka känslan av bilkörning även för oss andra som famlar i blindo.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Peeter skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Skulle säga att det finns olika hobbyförare, och givetvis har vi alla olika erfarenheter. Man kan vidga sina vyer med ett loggsystem(för de som inte har ett och i princip gissar sig fram), det får väl bli någon sorts slutklämm

Dock skulle jag säga att de hobbyförare av idag som loggar sin körning kommer ytterligare öka sin förståelse och medvetenhet om bilkörning på bana generelt. Samt oxå öka förståelsen för vad ett spår eller annat gör för skillnad, eller vilken växel man åker på och vad det ev gör för skillnad i fart o s v, mycket lättare att se vad loggen säger än att gissa sig fram till slutsatser. Inte förrens dess kan man på ett rimligt trovärdigt sätt uttrycka sig vad som sker.


Allt annat är bara baserat på känsla. Hmm åkte jag fortare här på detta varv eller inte..hmmm ja det kändes så, men egentligen har jag ingen aning.

Gaute, kan du inte vara snäll och dela med dig lite, av all den lärdom du dragit av din loggning!?
Det vore "guld" om vi andra fick ta del av all din erfarenhet och kunskap som den gett dig! thumbs up
Det kanske skulle öka känslan av bilkörning även för oss andra som famlar i blindo.


Peeter jag ser ironin i ditt inlägg...
Jag är den första att säga att du är en väldigt erfaren hobbybanförare och allt du gjort på rejsa uppskattas mycket av mig och väldigt många andra. Personligen tycker jag bara man (lite beroende på erefarenhet och känsla) måste se mer individuellt på detta med bilkörning och spårval o s v. Det finns ju flera spår och sätt att köra bil runt bana.
Vad vinner man med att köra Scuderians idealspår(eller ditt) med en F1 bil, ja spontant inget förutom att åka ett onödingt långt spår. Du kan ju med en F1 bil p g a helt andra greppnivåer mm åka ett tajtare kortare spår med bibehållen fart(även vid fritt, ej race).
Du kan ju inte mena att en DTM eller F1 bil ska åka de samma ideala linjerna som en golf GT1 på gatdäck, jag menar vad strävar man efter då, inte är det att åka fort.


Peter så fort du börjar logga din körning så kommer du kunna ta del av massor. Du säger Gaute dela med dig och du är ironisk , ja det är ju det ALLA vi som kör logg gör och har gjort en lång tid.....vi delar info om spår, fart, grepp, hastighet på körda banor worldwide, vi kan jämföra och LÄRA AV VARANDRAS logg utan att gissa så mycket. Du kan studera din väns varv i liknande bil på ringen, ni kan maila varandra över hela världen Du skulle bli uppriktigt förvånad skulle jag tro om om din vän skulle åka mycket fortare än dig på bana i ett annat spår med samma bil Fart är så mycket mer än spå om än att spår är viktigt.
Du kan uppriktigt inte mena att du inte förstår att om man loggar sin körning så kommer man givetvis oxå öka förståelsen för allt vad bilkörning på bana handlar om(allt handlar inte om spår!!). Detta gäller ju alla, man får ju ett facit på vad som är snabbast. Du kan ju köra samma sektion en förmiddag på ett sätt, sedan kör du samma sektion på eftermiddagen då du kör annat spår, växel eller vad man nu vill testa, ja sedan kan du utläsa i loggen vad som gick fortast.

Väldigt svårt att köra detta trovärdigt utan loggsystem

Eftersom du påstår att det endast finns ett passande snabbaste spår för alla bilar, det du kallar idealspår( oavsett om bilen väger 900kg med slicks och downforce, vs en golf gti)
Ja det är ju så man kan börja undra om kanske inte ett loggsystem skulle vidga dina vyer .

Det säger sig självt att det vore att INTE tillvara ta en DTM bils klara fördelar om man skulle behöva åka din idealalinje med den.

Uppenbarligen har du missat något Peeter gällande detta med loggsystem, så jag kan ta det igen. Det du frågar efter att jag ska dela med mig av, ja det är ju presic det ALLA gör som använder logg. Vi postar logg i forum, vi sänder varandra logga från olika banor. Jag får se en hel massa logg som skickas till mig via mail (från Sverige och utomlands ifrån), andra får se min logg, vi ALLA lär oss av VARANDRA. Vi famlar inte i blindo och gissar oss till vad som är det snabbaste sättet, om än är vi bara hobbyförare!

Man kan självklart ifråggasätta, särskilt om man loggat sig till sådant som är svårt att gissa sig till, man kan med fördel prova olika spår eller olika växlar eller att köra ett långt eller kort spår även om fritt. Sedan kan man se vad som funkar eller inte. Detta är ju väldigt mycket svårare att få svart på vitt om man inte ser en logg. Att vara bakåtsträvare är inget att sträva efter tycker jag själv. Hmmm få se nu, det var bättre förr då vi hobbyförare körde utan logg, ja då kunde vi gissa oss till vad som var det bästa sättet, vi gick på känsla för vad som var det snabbaste sätter Idag finns helt annan tillgänglighet för hobbyförare att utvecklas och öka medvetandet på och gällande bana. I framtiden än mer, varför bakåtsträva, vad ger det att gå på känsla och gissa vad som är det snabbaste sätter VS se facit?

Snart är det bara du Peeter som står kvar utanför, utan loggsystem, det är en ny generation hobbybankörare som kommer och de kommer framöver alla att logga sin körning. Har du som en äldre(likväl som jag är en äldre generation hobbyförare) erfaren hobbybankörare lust att bidra med erfarenheter skulle jag gissa att dina bidrag i framtiden skulle väga tyngre om du provade att ta till dig de fördelar ett loggsystem ger.
Du får förbereda dig på ett annat ifrågasättande från de som loggar sin körning i framtiden skulle jag tro, de blir naturligt då man ser hur saker påverkar fart(eller inte påverkar) i en logg på mer adekvat sätt än om man går på känsla(kör utan logg och gissar sig till, eller upprepar vad andra sagt tidigare).

T E X det som oftast nämns om slow in fast out vilket inte är avgörande i en CSL på ringen(kanske mer avgörande i en GT3 Mk1), en CSL har en fysik som tillåter att man kör fort in, en CSL har en SMG växelåda som hjälper dig att köra fort in då den lådan inte kan låsa upp vid nerväxling mm. Sådana saker använder man till sina fördelar, likväl en GT3 använder sina fördelar, dessa bilar går i princip lika fort på ringen, men högst olika spår på en del ställen samt olika farter på olika partier. Inte kör man dessa två bilar i idenstiskt spår runt ringen, inte om man kör de till max.

Jag menar är man tillräckligt snabb in så kan man t e x kosta på sig att förlora lite ut ur kurvan då kan man va snabb ändå på totala varvet och apex är inte helt avgörande, minst lika viktigt är att bromsa lite eller inte alls samt sent, samantaget är det mycket som räknas och inte bara nåt idealspår om man vill hitta fart( gällande detta visa en logg väldigt mycket och tydligt.)
Finns flera CSL ägare jag känner i england som kör mycket på ringen, de har de på en del ställen högre utgångshastighet än mig, ur typ Adenauer Forst(men från FX kompen till ingång Adenauer Forst är jag mycket snabbare) ändå når jag mycket högre slutfarter(Vmax) inför Metzgefelt, hur kan det komma sig....de kör ju ett mycket bättre spår än jag eftersom de har högre utgång...men jag har högre slutfart inför Metzgefelt, vad beror det på?, INTE mitt spårval, nä för spåret är inte allt gällande runt en bana.
På varvet är jag mycket snabbare, ja just de..vi har jämfört massor med varv vi GPS logg. Så man lär sig fort vilka svagheter samt styrkor man har, med andra ord ökar man medvetandet. Skulle du säga att det inte stämmer att man ökar medvetandet om man loggar sin körning?

Jag vet många som på detta forum som loggar sig sedan de blivit inspirerade. En alltid lika rolig sak är när Magnus D körde på bana(GR GT3 Mk2), därefter satt han hemma och tittade på alla varv och drog slutsatsen att han nog skulle kunna korta av banan att åka tajtare(ej race utan vid fritt!) Han kom tillbaka och tog bort massor av sekunder bara på att åka ett kortare spår med bibehållen fart!. I princip hade han ingen erfarenhet av banan men p g a loggen såg han till att utan erfarenhet kapa mycket tid på en bana som tar väldigt många återbesbök för de flesta om man ska kunna kapa så mycket tid.

Sådant mailas runt hela tiden, min logg studeras av mina CSL vänner runt om i Europa, vi alla studerar Richard Göranssons CSL logg på ringen, där kanske du t o m skulle kunna lära dig nåt Man ser till splitar o s v. Jag kollar min vän Dave o Brian och hans GT3 mk1 logg på hans 7.41 BTG varv.

Vi är väldigt jämnsnabba runt ringen i trafik samt vid fritt, men dra på trissor.......vi åker typ jämnsnabbt........men det viktigaste, vi åker givetvis väldigt olika spår, olika ingångar till kurvor, vi är olika snabba på olika partier o s v, inte så konstigt...vi åker helt olika bilar, men i slutändan åker vi lika fort! Där han vinner lite förlorar jag lite och tvärtom. Jag har motorn fram, Dave har motorn bak, hade Dave åkt sin GT3 som jag åker min CSL in i kurvor hade han legat i gipsvagga nu(Amcro)
Hade jag i min CSL tagit ut svängarna med en sån vidd som Dave, ja då hade det spåret känts helt onödigt lång och långsamt för mig på ringen.

Varför inte testa en logg, inget man dör av
Sedan är jag realist och inser att detta är sådant vi kan diskutera i dödagar, i all evighet utan att förstå varandra.
Över en öl på puben kanske tycker vi kanske mer lika än vad som man kan uttrycka i text

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Så fort jag hittar pengar som ligger och skräpar kommer jag köpa mig en driftbox. Jag tror absolut att det skulle kunna hjälpa mig mycket. Dessvärre måste räcka till många saker. Så den närmaste tiden får det räcka med en diffrenovering.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Christian Eick skrev:
Peeter skrev:
Racespår är oftast lite tightare än det optimalare idealspåret, bara för att man samtidigt vill blockera så att inte bakomvarande kör om på innern!
Sug på den du!


Efter att ha detaljstuderat spårval idag under VLN-loppet kan det konstateras att det i alla fall i racesammanhang definitivt inte finns en ideallinje utan hundratals! Varje förare kör sin egen variant med mer eller mindre framgång...

om man begränsar sig till de snabba ekipagen hittar man dock snabbt(sic!) gemensamheter. Samtliga kör ett väldigt rakt spår, ju snabbare bil desto rakare går det!

Jag tillbringade ett par timmar i Hatzenbach idag och gick fram och tillbaka och granskade det hela ur olika vinklar. Som exempel kan nämnas att vid 8:53:12 låg de flesta snabba förare inte ens i mitten av banan utan t.o.m. långt till vänster om mitten. Linjen genom själva Hatzenbach-S:et görs så extremt rak som möjligt och curbsen vid såväl 8:53:26 som 8:53:29 utnyttjas maximalt. Med maximalt menar jag verkligen maximalt, vid 8:53:29 ska minst ett par centimeter av höger bakdäck blästra grus för att det ska vara godkänt!

För att spetsa till det hela lite: Man kan mycket väl ställa upp en teori om att det finns en snabbaste väg genom ett parti och att den vägen gäller för alla. I verkligheten ignorerar vinnarna dock denna teori och väljer istället den väg som är snabbast i praktiken...

(Märk väl att dessa empiriska observationer berör tävlingsbilar som jämfört med många gatbilar har extremt bra väghållning, extremt mycket grepp och mycket effekt).


Ja Christian du utrycker just vad jag försöker säga, tack Jag håller med.

Givetvis måste man bortse från något sorts idealt typ scuderia(eller annat så kallat idealt spår) spår om man vill få fart på bilen, om det är det viktiga. Givetvis kan VLN bilar som inte väger nåt vs gat ditto åka tajtare och kortare snabbare spår vs gat ditto o s v.
Alla bilar t o m en simpel standard bil som en fiat kan få god fart av ett idealt scuderia spår(eller idealt rejsa spår, även nybörjare i en potent sportbil) och med så lite köregenskaper den bilen har behöver den oxå detta ideala spår för att inte kapitulera helt. Likväl är det väldigt nyttigt för en nybörjare att åka detta ideala spår.

Men att för en mer rutinerad förare få max fart i ett typ allmänt idealt spår i en potent sportbil går inte...då kommer man indirekt begränsa bilens möjligheter. En vingförsedd DTM bil på slicks behöver inte samla punkter i Aremberg eller Werscheifen t e x för att kunna åka fort. Med en god förare i dessa bilar finns ingen anledning att åka det långa punktsamlande spåret här, oavsett om man ska blocka eller vid fritt spår..... Samma gäller många av dagens sportbilar på r-däck.....kart kommer man i Fiaten i samma parti så tar man sig knappt runt om man går in lika tajt, just det i Fiaten är det nog lämpligt att samla punkter, den bilen kommer inte ta sig runt som jag t e x tar mig runt här med CSL(det korta spåret oavsett trafik eller inte).



Sväng in lite tidigare än typ idealt med denna fiat i Aremberg och du kommer knappt runt svägen.......som sagt.
Men detta gäller ju inte en Gumpert Apollo eller en CSL eller en GT3, eller en annan sportbil av idag o s v.

Dessa bilar kan med fördel användas till mycket annat än att åka o samla punkter i ett så kallat idealt spår. Slutsats...ja många bilar, de kanske klarar ett tidigare turn in, men det lär man aldrig få reda på om man stäntigt återkommande kör på i det så kallande ideala spåret thumbs down Sedan kan man ju alltid logga sig och se gick det att ta en tidigare turn in i Aremberg med Fiaten med bibehållen hög Vmax nex foxhole, eller gick det inte, mest troligt inte i Fiaten.....men i en GT3 997 RS kanske de funkar, kanske funkar det på många små ställen med bibehållen Vmax eller högre om man tex uttnyttjar en bankning som man vid sen turn in annars inte når, som i t e x Hohe Acht.

På detta sätt kanske man tagit bort ett par meter både här och där, gjort banan kortare med bibehållen fart. Ja kanske är det ändå inte helt otänkbart att detta då kanske påverkar varvtiderna....provar man inte vet man inte. Det kan t o m alla bakåtstävare samsas om kanske?

Man måste använda det man har..... inte förkasta det man har genom att oavsett vilken bil man kör åka samma spår(sätt).
Tänka vad sorgligt att se en F1 bil åka scuderia spåret, vad bortkastat med så mycket teknologi, vad bortkastat att se en sådan bil åka ett långt tryggt allmänt spår. Lite av en hjärntvätt om man inte tilllåter sig att prova på lite annat spår än det så ofta kallande idealspåret, särskilt om man råkade köra F1 eller M3 GT3 på ringen. Tänk vad kort man kan göra ringen med så mycket grepp en F1 gennererar. Skulle vara märkligt att åka och samla så kallade ideallinje punkter med en sån bil och dra ner på farten på grund av alla punkter man skulle samla på sig

En väldigt enkel jämförelse är oxå när jag åker 265 fram på min bil vs 235, ja lika självklart som att jag med bättre grepp fram i 265 kan ta en tidigare tajtare ingång med bibehållen fart vs 235 o korta av några meter, än här än där. Jag swiftar ofta och kör ofta olika dim fram. Med 235 kommer jag knappt runt med bilen om jag håller samma hastighet och tidiga turn in som med 265. Så visst är det viktigare att anpassa de man kör till banan. Det vore väl väldigt konstigt om jag med 265 på skulle köra samma sena turn in som 235 kräver, när jag vet att 265 kan korta ner lite samt ha bibehållen fart eller mer.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Ämnet som disuteras här är iofs delvis mycket intressant! thumbs up

Men jag känner att det inte har med innehållet i den ursprungliga tråden att göra och borde snarare diskuteras i forumet "Körteknik", eller åtminstone i en annan tråd här under Nürburgringforumet.

Gaute har tyvärr missuppfattat mig och trott att jag har något emot driftboxar/loggning,
vilket jag härmed starkt vill dementera.
Vill snarare ha en driftbox snarast möjligt!
Jag är ju snarare den som alltid velat dokumentera min körning i möjligaste mån med t ex videokamera, tidtagarur och sektionstider. Driftboxens loggfunktion är ju eg en förfining eller komplement till detta.

Ni som följt tråden och vad jag skrivit, kan se att jag inte skrivit ett negativt ord om driftboxar.
Jag ville bara att Gaute skulle dela med sig av de slutsatser han dragit, och hoppas fortfarande att han vill göra det, så att vi andra kan dra nytta av hans erfarenheter.

Gaute och jag har rett ut vissa av dessa missförstånd vid sidan av forumet

Så from nu diskuterar vi, i den här tråden, enbart spårval/körteknik för bansektionen Aremberg-Kallenhard.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



För den som inte sett Peeter in action kan jag ju berätta att det i ohälsosamt hög fart tas mellantider med ett stoppur hängandes i ett snöre runt halsen på nästan varje varv. Dessa förs sedan in i en loggbok.
Div. speciella kameramontage brukar också tillhöra den ordinarie utrustningen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



3. Istället för att gå spikrakt ner mot djupaste delen, så rekomendrar jag här att göra en svag, svag högersväng och "runda" de sista curbsen på högersidan tills de tar slut(8:54:52).

4. Även härifrån så påbörjar du en svag, svag vänstersväng ner mot den djupaste delen av svackan(8:54:56). Håll ett avstånd till curbsen nere i svackan på c:a 20-30 cm.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





ovan kopierade jag från första sidan i denna tråd för att referera till nåt och hur jag kör här.
Då Peeter undrat hur jag kör i svackan kan jag berätta att jag personligen tidigare körde ungefär enligt detta som är skrivet ovan.

Numera då jag har lite mer fart med mig ner håller jag kvar bilen nära höger sida en bit efter curben (8:54:52). För att sedan lägga om svagt vänster.


Nu når jag lätt utan att känna obehag 243 GPS KM. Enda andledningen jag kan nå dessa hastigheter nu kommer av att vänstersvängen inför kompen inte blir lika tvär, inte heller är det lika mycket off camber då jag kommer härifrån vs om jag kom från mer vänster sida av vägbanan in i denna vänstersväng inför komp. Således så väljer jag nu att håller kvar på höger sida en bit efter curbsen vid(8:54:52). för att sedan svagt lägga om vänster.(således lägger jag inte om vänster enligt idealspårskissen)

Små skillnader kan tyckas, men detta hjälpte mig våga hitta mer fart här väldigt lätt, samt att skillnaderna i körsätt och hur bilen påverkas samt hur mitt mentala flow påverkade modet, ja det var inga små grejer för mig personligen. Som sagt jag hade svårt att förmå mig att åka fortare än 237 GPS km tidigare, dessa små skillnader har gjort det lätt för mig att nu åka min bil i 243 GPS KM, så känns det för mig personligen och som jag tolkar min bils signaler om vad som funkar och ej gällande den. Kommer med all säkerhet ganska lätt nå ca 250 GPS km på detta sätt som det känns, detta känns nu realistiskt.
Tidigare körsätt enligt idealspår skissen gjorde att det kändes typ, ja det skulle inte funka, inte i 240 + GPS km i min bil, i varje fall inte med mig som förare o helt rädd av mig tycker jag mig ändå inte vara på ringen.

Nu vet jag inte vilka verkliga farter ni andra har här, men jag vet att det börjar kännas väldigt annorlunda här nere i bilen samt gällande den mentala biten om jag jämför mina farter vid ca 235 GPS km
eller vid ca 245 GPS km.

Sedan kan jag ju nämna att jag kör en orginal CSL med 360 hk(tjänstevikt 1520kg), således behöver jag hålla helt full gas(stum pedal, vilket logg oxå visar) väldigt, väldigt långt ner mot kompen för att nå verkliga 243km, släpper av lite just, just innan komp.
Visst man kan ju nå högre hastigher här med väldigt effektstarka bilar, men då når man med all säkerhet detta en aning högre upp i backen(inte så nära kompen), vilket inte är fullt lika skrämmande

Som en referens nåde Richard Göransson i Loaded CSL ca 240 verkliga GPS km som Vmax i sommras på samma parti, då på ett FULLT sport auto varv på 7.48min. Jag hade förmånen att logga allt i passagerarstolen thumbs up

(i övrigt kör jag inte ut till punkten i Aremberg, tycker mig kunna gå in tidigare i denna höger med bibehållen fart igenom och inte alls förlora i Vmax ner foxhole och kan trots detta ge fullt innan apex i Aremberg högern t o m.
Sedan kör jag inte ut bilen enligt spårskissen så mycket mitt ut i vägbanan då jag går under bron i Aremberg, håller vänster sida från utgång Aremberg, vidare vänster sidan. Sedan är det Adenauer Forst, jag kör inte alls så mycket väg bana att jag går ut till 8:55:09 punkten.
Jag kör helt tajt in vänster här direkt från 8:55:06 oavsett om det är fritt eller inte, race eller inte. Jag kommer in medvetet lite för fort in här i vänstern, vilket gör att bilen gör en vikt förskjutning som gör att jag kör igenom helt utan understyrning och vänder runt bilen, detta ger mig en högta Vmax på 196 GPS km innan farten sjunket inför Metzgefelt)

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:

Numera då jag har lite mer fart med mig ner håller jag kvar bilen nära höger sida en bit efter curben (8:54:52). För att sedan lägga om svagt vänster.

Ett stort TACK, Gaute, för att du delar med dig av all din erfarenhet! thumbs up
Vet du ungefär hur länge du fortsätter längs högerkanten efter (8:54:02)?
Har du testat att ändå göra "turnin" vid slutet av curbsen vid (8:54:02), men att svänga in aningen svagare inledningsvis mot botten av svackan? Jag skulle kunna tänka mig att detta skulle kunna ge ungefär samma effekt som att fortsätta att följa högerkanten efter att curbsen slutat.
Så kör jag t ex vid ingången till Kallenhard (8:55:48). Dvs att jag först styr in bara lite, lite grann och sedan ökar insvängningen efter en c:a en billängd. På så sätt har man sakta börjat få bilen att ändra riktning lite åt det håll man sedan vill. Kanske kan vara värt ett försök!?

Göte RS6 Sjögren skrev:

Små skillnader kan tyckas, men detta hjälpte mig våga hitta mer fart här väldigt lätt, samt att skillnaderna i körsätt och hur bilen påverkas samt hur mitt mentala flow påverkade modet, ja det var inga små grejer för mig personligen...

Små justeringar av spårvalet kan, precis som du säger, göra att det plötsligt känns "rätt"! thumbs up

Göte RS6 Sjögren skrev:
(i övrigt kör jag inte ut till punkten i Aremberg, tycker mig kunna gå in tidigare i denna höger med bibehållen fart igenom och inte alls förlora i Vmax ner foxhole och kan trots detta ge fullt innan apex i Aremberg högern t o m.

Ja, ingången till Arembergkurvan är ju väldigt vid, så jag förstår vad du menar, att du inte håller ut så länge till vänster vid (8:54:33) eller överhuvudtaget håller en linje en bit in mot mitten av banan?
Här tjänar man definitivt tid i ingången till Aremberg genom det snävare spårvalet som du föreslår i ingången! thumbs up
Men jag är ändå inte helt övertygad om att du klarar samma utgångsfart ur Aremberg med den ingången!
Teoretiskt borde du få en rakare/mjukare utgång om du utnyttjar banbredden mer i ingången och borde kunna gå på gasen tidigare, än vad du kan göra i det snävare spårvalet.
På så sätt borde du som sagt få en högre utgångsfart ur Aremberg, som du sedan har fördel av hela vägen ner mot botten av Fuchsröhre.
Men du har alltså testat båda varianterna och kommit fram till att du får samma utgångsfart ur Aremberg med båda varianterna på ingång i Aremberg!?

Göte RS6 Sjögren skrev:
Sedan kör jag inte ut bilen enligt spårskissen så mycket mitt ut i vägbanan då jag går under bron i Aremberg, håller vänster sida från utgång Aremberg, vidare vänster sidan.)

Det kan inte vara många millisekunder du tjänar på att hålla så snävt mot vänstersidan efter utgången ur Aremberg! Då föredrar jag att göra en liten "rundning" mellan (8:54:38) och (8:54:45), för att få ett rakare/mjukare spår ner mot Fuchsröhre. Speciellt om det är fuktigt/blött på banan så är nog detta att föredra.

Göte RS6 Sjögren skrev:
Sedan är det Adenauer Forst, jag kör inte alls så mycket väg bana att jag går ut till 8:55:09 punkten.
Jag kör helt tajt in vänster här direkt från 8:55:06 oavsett om det är fritt eller inte, race eller inte. Jag kommer in medvetet lite för fort in här i vänstern, vilket gör att bilen gör en vikt förskjutning som gör att jag kör igenom helt utan understyrning och vänder runt bilen, detta ger mig en högta Vmax på 196 GPS km innan farten sjunket inför Metzgefelt)

Här har jag skrivit i kursmaterialet att det finns ett alternativt spår som går ut på att köra rakare på den punkt där man vill vika in till vänster mot (8:55:11). Jag tror jag förstår vad du menar, att du inte ens siktar in dig och går ut till högerkanten vid (8:55:09), utan att du tänker dig en turninpunkt mitt i banan i jämnhöjd med (8:55:09) dit du siktar in bilen, bromsar hårt och "kastar in" bilen i en vänstersväng mot (8:55:11)!? Det är säkert det tidsmässigt effektivaste sättet att ta sig igenom AF.
Det sk "Scuderiaspåret" med den vidare bågen, där man följer högerkanten innan (8:55:09) är inte alls lika "brutal" och ger en mycket mjukare sväng.

Gaute, jag är mycket imponerad av de varvtider som du presterar, men jag har samtidigt uppfattat din körstil som en smula "hård". Rätta mig gärna, om du tycker att jag har fel!
Många av oss "hobbyförare" har inte samma tuffa körstil som du har och vill "kasta in" bilen i svängarna. Personligen upplever jag t ex en större glädje av ett varv som "känns bra i kroppen", än ett "brutalare" varv som iofs kanske var någon sekund snabbare. Där skiljer vi oss säkert åt en smula.
Jag tror och hoppas att du också har en förståelse för "den andra sidan"!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Det är väl också så här att vi (ni) nu klyver samma hårstrå flera gånger? Det finns ju tveklöst ett idealspår, om det sedan rör sig någon eller några centimeter hit eller dit så är det ju ändå i huvudsak samma linje för alla som kör. Det är ju tex ingen som (avsiktligt iaf) kör Hit-Miss-Hit.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Tror inte vi kommer längre än att vi har lite olika synpunkter, har försökt förklara hur jag upplever min bil i farter vid ca 240 GPS km om jag svänger vänster vid sista höger curbsen innan vänster kompen i FX.

Jag har som sagt kört så länge, finns lite filmer på nätet där det säkerligen bör framgå att jag svänger vänster just vid sista curbsen. Numera känns partiet mer odramatiskt om jag håller höger en bit efter curbsen t o m för att sedn lägga om.

Eftersom jag kollat många logg ser jag sällan farter i 240+ GPS km i detta parti med vanliga standard sportbilar som CSL/GT3/GT2 o s v. Jag menar att givetvis kommer en högre fart i olika partier göra så att beroende på bilens fysik kommer de att hända olika saker, vilket slutligen oxå påverkar de mentala, vågar, vågar inte o s v . Peronligen kan jag inte få med mig 240+ GPS KM om jag kör enligt denna idealspårlinje. Det funkade till ca 237 GPS KM med min kapacitet och bil. Jag har provat en del olika saker och kommit fram till detta.

Sedan har jag faktiskt noterat att jag har högre fart än många här nuförtiden, kanske gör jag då något annorlunda som medger detta? Kanske är det jag kommit fram till passande och riktigt för min bils egenskaper och mina peronliga mentala hjärnspöken här nere. Det var ju mentalt svårt för mig att öka farten från 237 GPS KM då jag körde enligt idealspårslinjen, att närma sig kompen då blev skrämmande vilket begränsade min fart. Nu har jag öppnat upp vänsterkompen lite mer och det känns inte läskigt att åka än högre farter.

Ytterligre loggade GPS referenser att nämna på detta parti...
Fredrik Ekblom i en motormässigt orginal CSL, dock chassi uppdateringar o s v(OCL Brorsson CSL)
Fredrik E fick upp den i 235 GPS KM på detta parti! Horst Von Saurma fick upp en orginal CSL i 232 GPS KM samma parti. Kan oxå nämna att Fredrik Ekblom fick upp en 996 GT3 RS(380hk) i 237 GPS KM på just samma parti. RG har jag redan nämnt med ca 240 GPS KM i loaded(550+hk).
Slutligen mina 243 GPS KM i orginal 360 hk CSL. O som det känns, kan jag på detta sätt jag nu kör lätt nå ca 250 GPS KM här skulle jag tro av de slutsatser allt detta gett mig.

Jag har ju Fredrik Ekbloms logg på många ställen runt banan likväl HvS samt RG, givetvis är det både kul och lärorikt att jämföra sig med dessa snabba killar.

Jag tycker slutligen att denna spårvalskiss är jätte kul och bra på alla sätt, men viktigast tycker jag är att man får aldrig sluta att köra bil själv, prova, känna sig fram på olika sätt o s v. Alla kör ju på olika sätt, olika bilar, persoligen har jag aldrig bromsat på exakta punkter på banan o s v ej heller kört enligt någons punkter, eller ta sikte på en särskilld tall o s v.

Jag skulle tro jag kör mycket på känsla och känner mig fram, jag är långt i från någon expert, bara en hobbyförare som alla andra(med lite andra teorier ), jag letar grepp, överkör lite för att se vart gränsern för geppnivåer ligger o s v(vissa upplever det som aggresiv körning). Man känner ofta av om det blir väldigt fel i slutändan.
Jag har full förståele för att vi alla kör o tänker olika om det mesta, och det är ju det som är kul, ta del av alla olika erfarenheter.
Vad är rätt vad är fel?, så länge farten är god får det se ut hur det vill tycker jag. Andra tycker annorlunda, inte mig emot.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Nürburgringkursen!
Sektion 04: Aremberg - Kallenhard
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (88155 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande