Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Go-Kart City Malmö
5310 besök totalt
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134


Trådstartare
Jag och några kompisar anmälde oss till lånloppet på Go-Kart City i slutet av januari och eftersom vi aldrig varit där innan så bestämde vi oss för att provköra banan i helgen.
Man insåg dock rätt fort att för att gå från 30.884 som bästa tid till 28.313 (som är nuvarande rekordet) så krävs det nog några rejäla finslipningar på körningen.

En kurva som jag känner på mig kostar mycket tid är den snäva kurvan efter långa rakan och fullgaskurvan efter rakan.
Hur gör ni långloppsrävar och andra proffs på banan där, går ni långt ut åt vänster för att få en stor banradie eller skär ni in tidigt redan efter fullgaskurvan för att få en rak bromssträcka och snäv passage genom kurvan?
Jag försökte gå långt ut till vänster efter fullgaskurvan och bromsa medans det var rakt och sen få en så stor kurvradie som möjligt men det var fortfarande väldigt halt och lätt att sladda och man tappade förmodligen många värdefulla tiondelar där.

Har ni några andra bra tips som gör att man kanske kan kapa av någon tiondel?

Ni behöver inte vara rädda för att få konkurrens däremot för jag räknade lite snabbt på våra snittider och om vi kör som vi gjorde på provkörningen så klarar vi precis vårat mål med att inte komma sist

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Vi skulle kunna dra ihop ett träningsgäng till helgen kanske? Kul med fler rejsa-folk.

_________________
Anders Hansson
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Jag fick dille på inomhus gokart under -04 och avverkade kanske 2000-2500 varv under ett års tid på Gokartcity här i Borås. Har bara några generella regler eftersom som jag aldrig kört i Malmö.

Mjukhet i körningen är A och o, dvs aldrig sladda på sig varken i in eller utgång. Vid minsta sladd så ryker en tiondel eller mer. Sen är TIDIGT på GASEN en förutsättning. Dvs kan man gå på en meter-halvmeter-några decimeter.... tidigare vid varje kurva så tjänar man fin tid runt ett helt varv. Banan skall sen utnyttjas till sista millimetern. Helst 'slicka' ytterst lätt med karten på plastsargerna vid apex och vid in/utgång. Vid vissa kurvkombinationer går givetvis inte detta utan flera kurvor måste tas som en helhet.

I Borås under den tiden när jag körde som mest, så fick flera upp ögonen att det gällde att köra länge för att toppa listan. Detta för att däcken skulle få fin temperatur och att banan skulle bli så optimal som möjligt. När jag vann månadscupen under ett halvårs tid så körde jag allt längre pass, från två x 20min pass med paus, till 30-40min i sträck. Efterhand som konkurrensen hårdnade så gällde det att komma in efter en långloppsbokning och sen averka 40min på raken får att ligga i topp.

Lär dig dessutom vilka bilar som går bäst för stunden. Ett kasst framhjulslager kan förstöra ett helst pass. En motor som går lite lättare än dom andra är att föredra.

om du vill förbättra dig så försök kolla på när en tävlingsförare kör. Studera körtekninken och apa efter...sen får du nog räkna med att avverka x antal hundra varv för att finslipa...

-Skaffa ett revbensskydd och lycka till thumbs up

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134


Trådstartare
sweanders skrev:
Vi skulle kunna dra ihop ett träningsgäng till helgen kanske? Kul med fler rejsa-folk.
Skulle kunna vara kul, har sett att du är med och kör och det går ju bra för erat lag så då kan man nog få många fina tips.
Problemet är att jag jobbar hela helgen

Sladdar gör jag nog alldeles för mycket, måste nog försöka bromsa ännu tidigare när man har carten spikrak och sen försöka smyga på gasen lite försiktigare i kurvorna för att på så sätt kunna få dragkraft tidigare utan sladd.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



david-o skrev:
sweanders skrev:
Vi skulle kunna dra ihop ett träningsgäng till helgen kanske? Kul med fler rejsa-folk.
Skulle kunna vara kul, har sett att du är med och kör och det går ju bra för erat lag så då kan man nog få många fina tips.
Problemet är att jag jobbar hela helgen

Sladdar gör jag nog alldeles för mycket, måste nog försöka bromsa ännu tidigare när man har carten spikrak och sen försöka smyga på gasen lite försiktigare i kurvorna för att på så sätt kunna få dragkraft tidigare utan sladd.


Två bästa tipsen är att träna mycket och kolla tiderna på varje varv. När du kan banan och kör den konsekvent så börja labba med en sak i taget och kolla om tiden håller med din känsla om det går fortare eller ej. Sedan är bytena extremt viktiga, vi har snabba byten men då vi har olika mycket vikt i kartarna tar det extra tiondelar att skyffla runt alla vikterna.

_________________
Anders Hansson
Citera
Bakirci
Eslöv
Här sen Mar 2004
Inlägg: 15



Hallå!

Brukar också köra på Gokartcity i Malmö.

Kan ta upp lite grejer som föregående talare kanske redan har sagt.Det gäller ju att inte komma i sladd när man ska igenom en kurva. Mjuka kurvtagningar och försök att inte tvinga bilen (låt karten dra ut i utgångar). Sen så gäller det att nöta varv efter varv. Träning ger färdighet.

Man ska nog inte kolla så mycket på rekord. Tiderna skiljer sig lite från gång till gång.

Mvh. Ibrahim

_________________
Ibrahim Bakirci, Chalmers Formula Student 2012
Citera
patte
Örebro
Här sen Jan 2007
Inlägg: 10



För att kunna köra kart snabbt finns det en grej man måste ha koll på... den har stel bakaxel.

Detta gör att när karten svänger går mycke energi åt när bakdäcken tuggar... För att råda bot på detta så ställer man in karten så att den lättar på inner hjulet i kurvor.

Man kan köra en kart så den rullar lätt genom böjar genom att undvika att svänga lite och genom att ta flera böjar som en. Att luta sig utåt hjälper också..

om man svänger lite i en liten böj på rakan eller liknande så kommer inte inner bakhjulet att lätta och en massa energi går åt när bakhjulen måste rulla olika lång sträcka...

Finns hur mycket som helst att ta upp om Go Kart körning.. Orkar inte skriva allt nu...
Tävla aktivt i 8 år...

MVH Patte...

_________________
Patrik Edström
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Go-Kart City Malmö
5310 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande