Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilken bil skall man välja?
1, 2   >>
11898 besök totalt
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 414


Trådstartare
Vilken bil skall man välja?

Hej,
Är sugen på att börja tävla i Roadsport men jag har ingen bil, har kikat runt och hittat en lista med godkända bilar och har börjat leta efter lämpliga objekt, det är nu jag behöver hjälp/råd...

Vad jag sätt upp som kriterier är:
Någorlunda konkurrenskraftigt.
Billig (Allt är relativt) grund bil ca 30 - 50 000:-
Funka som "glassätar bil"
Vore kul om den åxå klassar in i andra serier, ex CAR Challange

Intressanta bilar är;
Miata, men jag vet inte om jag får plats, provade en 2002 en gång och det gick inte, jobbar på att hitta en bil att provsita.

Alfa Romeo, vad jag kan se är inte 4-dörrars klassade (vilket jag förstår) men hur är det med nyare GTV ex 1996 modell, kan inte klart se att den är klassad.

Honda CRX, verkar vara ett billigt utgångsläge men hur konkurrenskraftig är den? Åxå låg glassätar potential.

Så långt har jag kommit, Råd & tips mottages med stor tacksamhet

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Jag tror att en CRX skulle kunna vara riktigt konkurrenskraftig i C. Det bör vara enklare att komma närmare klassgränsen med en sån än med t.ex. en Miata. Tyvärr är det ju inga som körs i C.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Re: Vilken bil skall man välja?

Citat:
Intressanta bilar är;
Miata, men jag vet inte om jag får plats, provade en 2002 en gång och det gick inte, jobbar på att hitta en bil att provsita.


Jag är 1.90 ~ 95 kg och får plats ( men det är inte mycket plats kvar ), NA modellen ger mera plats än NB. Du får dock räkna med att stolen måste golvmonteras (bultas genom golvet).

Du får gärna provsitta min bil ( finns i GBG ).

Annars tror jag miatan är out-standing som bil att börja/och fortsätta köra med. Finns massa argument.

Vad som talar för Alfa är helt klart CAR-challange som verkar vara en riktigt trevlig serie. Alfa klubbens ban-träffar är bland de bästa jag åkt på thumbs up
Frågade om vi fick åka med miatorna i CAR men tyvärr (förstårligt) så krävs en Alfa.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 414


Trådstartare
En för Miata
En för CRX,
Någon för GTV?

Skall börja lobba hemma för inköp samt leta bättre garage.

Kan någon annan bil en de tre jag listat?

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Kan någon annan bil en de tre jag listat?


- Porsche 944:a /924:a
- Locost sjua
- Mazda RX-7 äldre varianten
- Div Alfor
- Pontiac

Finns säkert fler

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373



Jag kanske är blind...men har du bestämt dig för A, B eller C?

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20323



Re:

shasselg skrev:
Jag kanske är blind...men har du bestämt dig för A, B eller C?
Inköpsbudgeten kombinerat med "någorlunda konkurreskraftig" tycker jag utsluter A iaf (om man inte kan få tag på en 95% klar sjua billigt). B är inte billigt det heller eftersom det rimligtvis bara är omoddad motor som gäller (annars springer kostnaderna iväg lite).

Vilken driftbudget och vilken tävlingsform är planerad (kämpiga frågor)?


Edit: Du ska inte förbi München i närtid?
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?id=11111111283057166

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Synd att det inte finns några tidigare erfarenheter från CRX i RSC. Miata är nog lättare då, där finns ton av erfarenhet.
Tillbehör kostnadsmässigt ligger crx och Miata på samma nivå skulle jag tro. Känns iallafall så när man kikar på delar.
Inköp vinner ju Crx utan problem.
En crx med 124 hk går att finna riktigt billigt! thumbs up

Skaffa en Crx!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 414


Trådstartare
Re:

shasselg skrev:
Jag kanske är blind...men har du bestämt dig för A, B eller C?


Har inte tänkt så långt.... vore kanske värt att lägga några minuter på det.

Niklas Falk skrev:
Inköpsbudgeten kombinerat med "någorlunda konkurreskraftig" tycker jag utsluter A iaf (om man inte kan få tag på en 95% klar sjua billigt). B är inte billigt det heller eftersom det rimligtvis bara är omoddad motor som gäller (annars springer kostnaderna iväg lite).


Så vad skiljer? vilken är snabbast, A,B eller C?

Niklas Falk skrev:

Vilken driftbudget och vilken tävlingsform är planerad (kämpiga frågor)?


Tja det kommer att tävlas på hushållskassan när tid är tillgänglig, fokus kommer att ligga på http://www.swedeteammotor.com/
det var tänkt som ett komplement, och en möjlighet att kombinera bana/gata.

Niklas Falk skrev:

Edit: Du ska inte förbi München i närtid?
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?id=11111111283057166


Kom precis hem ifrån Frankfurt. Men helt klar, jag får sätta mina tyska kollegor i arbete

Tack för alla tipps fortsätt!
thumbs up

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20323



Re:

Roger Gustafsson skrev:
Synd att det inte finns några tidigare erfarenheter från CRX i RSC.
Klassvinster under 80-talet är väl inte att förakta

Men jag skulle behöva gräva ner mig i gamal Bullentiner för att vara riktigt säker (var ju inte med själv på den tiden). Attans, nu dök scanningen av arkivet upp i skallen igen .

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re:

Niklas Falk skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Synd att det inte finns några tidigare erfarenheter från CRX i RSC.
Klassvinster under 80-talet är väl inte att förakta

Men jag skulle behöva gräva ner mig i gamal Bullentiner för att vara riktigt säker (var ju inte med själv på den tiden). Attans, nu dök scanningen av arkivet upp i skallen igen .


Jo, det har jag hört rykten om.
Ja Niklas! Scanna arkivet! Vill ha det som ett lätt sökbart dokument!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Skaffa en Crx!


Platsar verkligen en FWD som sport-bil ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Vilken bil skall man välja?

Norlin skrev:

Billig (Allt är relativt) grund bil ca 30 - 50 000:-
Funka som "glassätar bil"
Råd & tips mottages med stor tacksamhet


Tror bilmodell spelar mindre roll, betydligt viktigare är att skaffa en färdig räserbil, massor av pengar, egen tid och resultaten sitter i att köra istället för att meka och utveckla.

Är det sen viktigt att vara konkurrenskraftig och samtidigt ha glassätarambtioner så behöver man välja en bil som inte i sitt orginalutförande ligger alltför långt från aktuell klassgräns (kg/hk), för måste man lätta mycket så försvinner glassätarmöjligheten.

_________________
Pär Hylander
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re:

Josen skrev:
Citat:
Skaffa en Crx!


Platsar verkligen en FWD som sport-bil ?


_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 414


Trådstartare
Just nu surfas det an massa på Alfa, Car Challenge verkar vara gott alternativ till roadsport, verkar dyrt att kunna kombinera de två serierna, eller har jag missat någon modell?

För roadsport verkar CRX ett trevligt alternativ, Miatan är dock en stark kandidat till Glass/Bana varianten..

Hur man än vänder sig har man ......


får surfa lite mera..
B.T.W tack för alla tips thumbs up

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Står själv i samma sits, är ett gäng som blivit grymt sugna på att börja köra lite på riktigt.

Roadsport verkar vara trevligt helt klart.
En CRX är ju väldigt överkomliga bilar.. slittåliga också.

CAR Challenge verkar helt ok också, dock så har ingen i teamet någon större meck-erfarenhet av Alfa, vilket kanske vore att föredra...

mvH Patrik

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6279



... men en Alfa behöver man väl inte mecka med?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



Re:

2fast4u skrev:
... men en Alfa behöver man väl inte mecka med?


Hehe dåså
Skämt å sido det är en grym jungel där ute, med olika klasser och regler.
Tar nog en helg att ens lista ut vilken klass man ska börja titta på för att sedan sätta sig ner och göra budget.

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
kent
karlskoga
Här sen Apr 2004
Inlägg: 190



HEJ
JAG VET OM EN MIATA SOM ÄR KLAR FÖR ROAD SPORT
OCH ÄR KÖRD PÅ BANA OCH GÅR KANON

VID INTRESSE SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR JAG TEL NR.

_________________
kj
kent johansson
BMW M3 GTR
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Fort

Hej

om du vill åka fort direkt så är det kanske en Miata som redan är banpreppad som gäller
Då räcker nog inte runt 50tkr du får kanske lägga på 20-30tkr till

Annars är ju valet självklart en Caterham av senare modell en bil som har bra prestanda både i Roadsport A, B och C, välj effekt och håll vikten låg

obs alla vikter är Totalvikt (= Tävlingsvikt) då du passerar mållinjen
6.17 Klassindelning
Klass A Jämförelsetal: 3.2 - 5.19 kg/hk
Klass B Jämförelsetal: 5.2 - 6.99 kg/hk
Klass C Jämförelsetal: 7.0 - kg/hk.

Ex Caterham Super seven 630kg 84 hk, Ford Escort GT motor
(Crossflow Kentmotor orörd)= roadsport C

Minimivikt för att köra i Roadsport C:588kg

Trimma samma motor lite och gå upp lite i volym samma vikt men 120 hk och du har en roadsport B bil

Minimivikt för att köra i Roadsport B:617kg

Byt motor o regga om ex 1,8ltr till 2ltr Ford motor med 180 hk och uppåt

1,8ltr med sprut eller 2ltr med gasare

Ex 2ltr, gasare, originalkammar

Minimivikt för att köra i Roadsport A:603kg

Lotus Elise serie 1 är ett bra alternativ för Roadsport C

Dock fordras lite större Racebudget för fordonet

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



CRX är snorbilliga. Testa dom, jag ska nog göra ett testrejs till våren.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilken bil skall man välja?
1, 2   >>
11898 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande