| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vilken bil skall man välja?
|
1, 2 >> 11898 besök totalt |
|
Vilken bil skall man välja?
Hej, Är sugen på att börja tävla i Roadsport men jag har ingen bil, har kikat runt och hittat en lista med godkända bilar och har börjat leta efter lämpliga objekt, det är nu jag behöver hjälp/råd... Vad jag sätt upp som kriterier är: Någorlunda konkurrenskraftigt. Billig (Allt är relativt) grund bil ca 30 - 50 000:- Funka som "glassätar bil" Vore kul om den åxå klassar in i andra serier, ex CAR Challange Intressanta bilar är; Miata, men jag vet inte om jag får plats, provade en 2002 en gång och det gick inte, jobbar på att hitta en bil att provsita. Alfa Romeo, vad jag kan se är inte 4-dörrars klassade (vilket jag förstår) men hur är det med nyare GTV ex 1996 modell, kan inte klart se att den är klassad. Honda CRX, verkar vara ett billigt utgångsläge men hur konkurrenskraftig är den? Åxå låg glassätar potential. Så långt har jag kommit, Råd & tips mottages med stor tacksamhet _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||||||||
|
Jag tror att en CRX skulle kunna vara riktigt konkurrenskraftig i C. Det bör vara enklare att komma närmare klassgränsen med en sån än med t.ex. en Miata. Tyvärr är det ju inga som körs i C.
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||
|
Re: Vilken bil skall man välja?
Jag är 1.90 ~ 95 kg och får plats ( men det är inte mycket plats kvar ), NA modellen ger mera plats än NB. Du får dock räkna med att stolen måste golvmonteras (bultas genom golvet).
Du får gärna provsitta min bil ( finns i GBG ). Annars tror jag miatan är out-standing som bil att börja/och fortsätta köra med. Finns massa argument. Vad som talar för Alfa är helt klart CAR-challange som verkar vara en riktigt trevlig serie. Alfa klubbens ban-träffar är bland de bästa jag åkt på Frågade om vi fick åka med miatorna i CAR men tyvärr (förstårligt) så krävs en Alfa. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
|
En för Miata
En för CRX, Någon för GTV? Skall börja lobba hemma för inköp samt leta bättre garage. Kan någon annan bil en de tre jag listat? _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||||||||
|
Re:
Vilken driftbudget och vilken tävlingsform är planerad (kämpiga frågor)? Edit: Du ska inte förbi München i närtid?
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?i |
||||||||
|
Synd att det inte finns några tidigare erfarenheter från CRX i RSC. Miata är nog lättare då, där finns ton av erfarenhet.
Tillbehör kostnadsmässigt ligger crx och Miata på samma nivå skulle jag tro. Känns iallafall så när man kikar på delar. Inköp vinner ju Crx utan problem. En crx med 124 hk går att finna riktigt billigt! Skaffa en Crx!
|
||||||||
|
Re:
Har inte tänkt så långt.... vore kanske värt att lägga några minuter på det.
Så vad skiljer? vilken är snabbast, A,B eller C?
Tja det kommer att tävlas på hushållskassan när tid är tillgänglig, fokus kommer att ligga på http://www.swedeteammotor.com/
det var tänkt som ett komplement, och en möjlighet att kombinera bana/gata.
Kom precis hem ifrån Frankfurt. Men helt klar, jag får sätta mina tyska kollegor i arbete
Tack för alla tipps fortsätt! _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||||||||
|
Re:
Men jag skulle behöva gräva ner mig i gamal Bullentiner för att vara riktigt säker (var ju inte med själv på den tiden). Attans, nu dök scanningen av arkivet upp i skallen igen .
|
||||||||
|
Re:
Jo, det har jag hört rykten om.
Ja Niklas! Scanna arkivet! Vill ha det som ett lätt sökbart dokument!
|
||||||||
|
Re: Vilken bil skall man välja?
Tror bilmodell spelar mindre roll, betydligt viktigare är att skaffa en färdig räserbil, massor av pengar, egen tid och resultaten sitter i att köra istället för att meka och utveckla. Är det sen viktigt att vara konkurrenskraftig och samtidigt ha glassätarambtioner så behöver man välja en bil som inte i sitt orginalutförande ligger alltför långt från aktuell klassgräns (kg/hk), för måste man lätta mycket så försvinner glassätarmöjligheten. _________________ Pär Hylander |
||||||||
|
|
||||||||
|
Just nu surfas det an massa på Alfa, Car Challenge verkar vara gott alternativ till roadsport, verkar dyrt att kunna kombinera de två serierna, eller har jag missat någon modell?
För roadsport verkar CRX ett trevligt alternativ, Miatan är dock en stark kandidat till Glass/Bana varianten.. Hur man än vänder sig har man ...... får surfa lite mera.. B.T.W tack för alla tips
_________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||||||||
|
Står själv i samma sits, är ett gäng som blivit grymt sugna på att börja köra lite på riktigt.
Roadsport verkar vara trevligt helt klart. En CRX är ju väldigt överkomliga bilar.. slittåliga också. CAR Challenge verkar helt ok också, dock så har ingen i teamet någon större meck-erfarenhet av Alfa, vilket kanske vore att föredra... mvH Patrik _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||||||
|
Re:
Hehe dåså
Skämt å sido det är en grym jungel där ute, med olika klasser och regler. Tar nog en helg att ens lista ut vilken klass man ska börja titta på för att sedan sätta sig ner och göra budget. _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||||||
|
Fort
Hej om du vill åka fort direkt så är det kanske en Miata som redan är banpreppad som gäller Då räcker nog inte runt 50tkr du får kanske lägga på 20-30tkr till Annars är ju valet självklart en Caterham av senare modell en bil som har bra prestanda både i Roadsport A, B och C, välj effekt och håll vikten låg obs alla vikter är Totalvikt (= Tävlingsvikt) då du passerar mållinjen 6.17 Klassindelning Klass A Jämförelsetal: 3.2 - 5.19 kg/hk Klass B Jämförelsetal: 5.2 - 6.99 kg/hk Klass C Jämförelsetal: 7.0 - kg/hk. Ex Caterham Super seven 630kg 84 hk, Ford Escort GT motor (Crossflow Kentmotor orörd)= roadsport C Minimivikt för att köra i Roadsport C:588kg Trimma samma motor lite och gå upp lite i volym samma vikt men 120 hk och du har en roadsport B bil Minimivikt för att köra i Roadsport B:617kg Byt motor o regga om ex 1,8ltr till 2ltr Ford motor med 180 hk och uppåt 1,8ltr med sprut eller 2ltr med gasare Ex 2ltr, gasare, originalkammar Minimivikt för att köra i Roadsport A:603kg Lotus Elise serie 1 är ett bra alternativ för Roadsport C Dock fordras lite större Racebudget för fordonet / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||
|
|
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vilken bil skall man välja?
|
1, 2 >> 11898 besök totalt |
