Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vilka r-däck?????
2063 besök totalt
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Ska satsa på r-däck till min bil .Bilen väger 1560kg utan förare och är framhjulsdriven. Vill ha däck som håller någorlunda bra/länge. Skall sitta på fälg 7x17 tum. Vad ska jag välja? Har fått bra pris på Kumho däck , någon som har erfårenhet av dessa???

_________________

--VVTS--
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



En däckare från eskilstuna var inbjuden till ett däcktest på tror det var mantorp. Dunlop (dom testade samma däck som skodan hade på superstage tidigare i år) och Kuhmo var där. Kuhmo gänget åkte hem vid lunch, dunlop var kvar.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800


Trådstartare
Det var inte det svaret jag hade förväntat mig. Enligt det du skrev så måste Kumho vara ganska dåliga eller???? Ville få lite tips om vilka däck som passar mig.

_________________

--VVTS--
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Esa skrev:
En däckare från eskilstuna var inbjuden till ett däcktest på tror det var mantorp. Dunlop (dom testade samma däck som skodan hade på superstage tidigare i år) och Kuhmo var där. Kuhmo gänget åkte hem vid lunch, dunlop var kvar.


det var ju lite tvärtemot vad jag sett och upplevt, om du menar att kumho var sämre än dunlop.
har du lite mer fakta om vad som hände förutom att nån åkt hem.
nåt publicerat/recenserat resultat av testen. i vilkas regi var testen gjord samt hur testen gick till.
är mkt intresserad av vad som hände.
har pratat en del med TL som är åf för dunlop samt har ganska bra koll på kumho:s r-däck.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Kuhmo V70A/V700 hamnar inte bland de absoluta topp-rdäcken men anses av många prisvärda o relativt snabba. Ev. med lite snabbt slitage.

Dunlops verkar vara ett mycket bra gatorienterat r-däck. Dvs inte lika snabba o greppiga som de bästa r-däcken men med lågt slitage på gatan, tystare och inte tokhala kalla.

Så långt jag hört iaf....

_________________
Magnus Thomé
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Hur testet gick till vet jag inte men dunlop körde med deras SP Super Sport Race. Vad kumho använde vet jag inte men de borde kört med det bästa dom hade. Överkörda vart dom i vilket fall som helst.

_________________
bmw bmwsson
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Jag är också nyfiken. Det vore väldigt kul om någon av er kunde få fram mer information om detta test.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Maciek Matwiejczuk skrev:
Ska satsa på r-däck till min bil .Bilen väger 1560kg utan förare och är framhjulsdriven. Vill ha däck som håller någorlunda bra/länge. Skall sitta på fälg 7x17 tum. Vad ska jag välja? Har fått bra pris på Kumho däck , någon som har erfårenhet av dessa???

Det var någon som postade om ett test av de vanligaste R-däcken på detta forum (prova sökfunktionen .... ) I testet var Michelin Pilot Cup överlägset bäst.

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



seanr skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Ska satsa på r-däck till min bil .Bilen väger 1560kg utan förare och är framhjulsdriven. Vill ha däck som håller någorlunda bra/länge. Skall sitta på fälg 7x17 tum. Vad ska jag välja? Har fått bra pris på Kumho däck , någon som har erfårenhet av dessa???

Det var någon som postade om ett test av de vanligaste R-däcken på detta forum (prova sökfunktionen .... ) I testet var Michelin Pilot Cup överlägset bäst.


Ja det va nog ja det.

Själv kan jag rekomendera dom. Verkar funka kanon på tunga bilar. Håller länge och är tysta. thumbs up
Fast mina är slut nu

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Esa skrev:
Hur testet gick till vet jag inte men dunlop körde med deras SP Super Sport Race. Vad kumho använde vet jag inte men de borde kört med det bästa dom hade. Överkörda vart dom i vilket fall som helst.


det känns som det var ett test mellan dunlop supersport race och kumho:s motsvarande mx-serie och då kan jag förstå att dunlop var det bättre däcket eftersom det är mer banorienterat.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Öh? Var det inte Kumho V700/V70A?

MX är väl inget riktigt r-däck egentligen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Öh? Var det inte Kumho V700/V70A?

MX är väl inget riktigt r-däck egentligen?


esa visste ju inte vilket däck från kumho som var representerat och om dunlops supersport race förnedrade ett däck på det sättet så kan det inte ha varit v-serien.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



seanr skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Ska satsa på r-däck till min bil .Bilen väger 1560kg utan förare och är framhjulsdriven. Vill ha däck som håller någorlunda bra/länge. Skall sitta på fälg 7x17 tum. Vad ska jag välja? Har fått bra pris på Kumho däck , någon som har erfårenhet av dessa???

Det var någon som postade om ett test av de vanligaste R-däcken på detta forum (prova sökfunktionen .... ) I testet var Michelin Pilot Cup överlägset bäst.


såvida man inte räknar med regn....
Det är ett snabbt däck vilket verkar göra avkall på livslängden >

_________________
Stefan Larsson
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 126



höfläkt skrev:
seanr skrev:
Det var någon som postade om ett test av de vanligaste R-däcken på detta forum (prova sökfunktionen .... ) I testet var Michelin Pilot Cup överlägset bäst.


såvida man inte räknar med regn....
Det är ett snabbt däck vilket verkar göra avkall på livslängden >


Det är liten skillnad på R-däck när det handlar om stående vatten på banan, alla planar långt före standarddäck i motsvarande hastighet.
PCS Racing har kört på Michelin PS Cup säsongen 2003 och vår uppfattning är inte att livslängden är sämre än konkurrenternas, snarare tvärt om thumbs up

_________________
Erik Woode
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Michelin PS Cup funkar tydligen mkt bra på tunga bilar, verkar dock lite svårare att få upp temperaturen på lättare bilar... (i däcken alltså)

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Däck för banåka
Vilka r-däck?????
2063 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande