Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nybörjarfråga
1536 besök totalt
Mangeman
Lund
Här sen Okt 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Nybörjarfråga

Hej

Skulle vilja så smått börja köra lite på bana..
Jag har en BMW 316 compact 96 års modell, helt standard bil, "gatbesiktigad". Har aldrig kört på bana tidigare, har begränsad budget och även begränsat med tid, vill köra på bana inte i tävlingssyfte utan mer för att bli en bättre förare och lära mig komma närmare bilens och mina gränser, endast köra ett par gånger per år.
Bor i Lund som är nära både Sturup raceway och Ring Knutstorp.

Vet någon om dessa har arrangemang där man kan ta med en helt vanlig gatbil enligt ovan beskrivning och köra med den?

I så fall, vad finns det för krav säkerhetsmässigt (antar att hjälm är obligatoriskt, overall?, störtbåge?, osv, osv)

Kan man göra detta ensam, eller måste man vara ett "lag" (konstig fråga kanske...)

Hur mycket pengar får man isåfall räkna med att lägga ut, t ex slitage på däck, bränsle, priser för att få deltaga...

Nån som orkar svara på mina (dumma) frågor så är jag tacksam!

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re: Nybörjarfråga

Mangeman skrev:
Hej

Skulle vilja så smått börja köra lite på bana..
Jag har en BMW 316 compact 96 års modell, helt standard bil, "gatbesiktigad". Har aldrig kört på bana tidigare, har begränsad budget och även begränsat med tid, vill köra på bana inte i tävlingssyfte utan mer för att bli en bättre förare och lära mig komma närmare bilens och mina gränser, endast köra ett par gånger per år.

Vet någon om dessa har arrangemang där man kan ta med en helt vanlig gatbil enligt ovan beskrivning och köra med den?

I så fall, vad finns det för krav säkerhetsmässigt (antar att hjälm är obligatoriskt, overall?, störtbåge?, osv, osv)

Kan man göra detta ensam, eller måste man vara ett "lag" (konstig fråga kanske...)

Hur mycket pengar får man isåfall räkna med att lägga ut, t ex slitage på däck, bränsle, priser för att få deltaga...

Nån som orkar svara på mina (dumma) frågor så är jag tacksam!
Börja med att kolla in www.bmwsc.com direkt och "inför träffar" här på rejsa när det börjar närma sig vår.

Ha din bil (som f.ö duger utmärkt) i ordning i allmänhet och i synnerhet vad gäller bromsarna. Färsk bromsvätska ända ute i oken, inget som kärvar och bra slitmån kvar på beläggen, ja då fixar du din första banträff galant.

Det som brukar komma därefter finns det dock inga kända förebyggande åtgätder mot.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re: Nybörjarfråga

Mangeman skrev:
Hej

Som Pär sa, BWM Sport Club, ta licens & kom & kör. Vi åker på både Sturup & Knutan under 2008!
Licenskurser dyker upp under April/Maj och finns lite var stans.

Lund
Här sen Okt 2007

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack för bra svar!

Malmö
Här sen Maj 2007

En liten Heads up, jag skulle också ut och testa för 2 år sen. Nu lägger man i stort sett alla pengar på denna hobbyn

www.sodervidinge.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

RobbanT skrev:
En liten Heads up, jag skulle också ut och testa för 2 år sen. Nu lägger man i stort sett alla pengar på denna hobbyn

Det är det som är det farliga, nu sitter man där med en dedikerad banåkabil

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

obizzz skrev:
RobbanT skrev:

Det är det som är det farliga, nu sitter man där med en dedikerad banåkabil

Vad skulle man göra med alla pengar man tjänar annars?

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Svartlock skrev:

Vad skulle man göra med alla pengar man tjänar annars?

Kvinnor och vin Ursäkta OT

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Att gå en licenskurs är en väldigt bra start.

Nybörjarfråga
1536 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande