Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Tillverkning av "bottenplatta"
<<   1, 2, 3, 4   >>
16155 besök totalt
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Din curbhopp/smack bygger på att man har ett bra anligg uppåt alltså, det är ju iof rimligt men inte alltid möjligt utan massa vikt.
Stöd bottenplattan mot bilens ordinarie undersida med en stående profil av samma material (dvs forma några "parlister" av formplyfa efter underredet (vagnsbultarna mitt i listparen) så "smacken" sprids ut över ett större område).
Vagnsbult är ju en vettig lösning på problemet att få loss skräpet när bult/skurv-skallarna slitits ned till oanvändbarhet.

Kan man ana försök med fjäderbelastade vagnsbult och höjdjusterbar undersida?

Hysch

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Dude skrev:
Vid montering på en std-bil brukar vi svetsa in längsgående fyrkantsprofiler i golvet.

På undersidan som kombinerad distans/bracket då?

Föresdrar du alltså vagnsbult före vanlig försänkt pga att de förstnämnda sitter kvar i plattan bättre?

EDIT: Svar på fråga ett kom medans jag skrev.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Andreas Lidström skrev:
Dude skrev:
Vid montering på en std-bil brukar vi svetsa in längsgående fyrkantsprofiler i golvet.

Föresdrar du alltså vagnsbult före vanlig försänkt pga att de förstnämnda sitter kvar i plattan bättre?

Vagnsbulten har i mina ögon en massa fördelar gentemot övriga typer.

Billiga
Stort sortiment av stl och längd
Finns överallt
Greppar i materialet (slipper hålla mot)
Aerodynamiskt utformade

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Dude skrev:
Andreas Lidström skrev:
Dude skrev:

Billiga
Finns överallt
Aerodynamiskt utformade

Ja, det var väl ngt sådant jag tänkte när jag väl slog igång pallet...

Intressant detta...
Drömmen vore ju att göra montering/demontering så pass snabbt att man kunde göra test med och utan för att se skillnaden.
Ni hade väl 2 sek i skillnad på Gelleråsen på er Opel (Kadett? Speedster?)?
Hur mkt aero var borta mellan körningarna?

riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Kan man få några vinster genom att göra detta på en bil som är ganska orginal?
Har en Toyota Celica gt4 -88 som jag ska köra en massa bana med nästa år. Helt orginal förrutom att den ska lättas så mycket det bara går. Finns inte pengar till annat just nu.
Kan jag får några förbättringar på den bilen genom att göra en sån där bottenplatta?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

wipe skrev:
Har en Toyota Celica gt4 -88 som jag ska köra en massa bana med nästa år. Helt orginal förrutom att den ska lättas så mycket det bara går. Finns inte pengar till annat just nu.
Kan jag får några förbättringar på den bilen genom att göra en sån där bottenplatta?

Självklart gör det skillnad, rätt utfört.

om man kollar på en lista över vad man bör börja med för att kapa varvtider kommer aerodynamik högre upp än många tror.
Så som jag frågade Bisting, var det inte 2 sek per varv?

Man börjar dock sällan med aerodynamikdelen på en bil, men råkar du nu ha tiden, materialet och viljan så varför inte testa. Gör du rätt tror jag absolut det kan sänka dina tider runt banan...om det nu är viktigt.

Vore jag dig skulle jag nog ta en sväng förbi biltema och rycka åt mig lite rätta fjädrar som steg ett och lägga tiden där, det kommer kosta samma kronor som att köpa plyfa. Dvs, inte många.
Sök och du skall finna många bra trådar om hur du gör med fjädrarna.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Andreas Lidström skrev:
Dude skrev:
Andreas Lidström skrev:
Dude skrev:

Billiga
Finns överallt
Aerodynamiskt utformade

Ja, det var väl ngt sådant jag tänkte när jag väl slog igång pallet...

Intressant detta...
Drömmen vore ju att göra montering/demontering så pass snabbt att man kunde göra test med och utan för att se skillnaden.
Ni hade väl 2 sek i skillnad på Gelleråsen på er Opel (Kadett? Speedster?)?
Hur mkt aero var borta mellan körningarna?

Det var på kadetten.
Utan vinge och skiva gick det ~1,5-2sek långsammare. Nu ska jag inte rista in det resultatet i sten, men en ruggig skillnad blev det med skiva under bilen.

Det roligaste är ju att det är i princip omöjligt att inte göra bilen snabbare med en plan undersida.
Möjligtvis om bilen är högre fram än bak, men jag tror iaf att det går snabbare pga minskad drag.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

wipe skrev:

I kronor räknat, så är nog skiva under det allra mesta bang for the buck du kan göra(är mestadels tid som krävs).
Ju noggrannare och uthålligare du är, ju större skillnad.

Att tänka på är t.ex. att se till att värmen från motor och transmission har någonstans att ta vägen.
Att täcka in så stor yta som möjligt.
Att avsluta med en std 1a-diffusor ( behövs inget hokuspokus-uträknat kromat från USA )
Att försöka få till ngn sorts kjol på sidorna av bilen hjälper mkt (det är lite överkurs, men genererar ganska mkt om man orkar).

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

En idé jag själv haft ett tag men inte testat..................

om man vill sprida lasterna vid markkontakt OCH samtidigt kunna montera loss grejjorna så kan man enkelt öka anläggningsytan på bottenplattan genom att medelst häftpistol och silvertape fästa en plastfolie typ byggfolie på ovansidan av plattan, alltså mellan plattan och chassiet, lämpligen i fyrkanter som inte är allt för stora och sen spruta in fogskum mellan plasten och plattan som utfyllnad för "håligheterna", man bör ha rejält med slack i byggfolien, och man bör göra några testsprut med väldigt lite i taget så man efter ett par försök fattar hur mycket man ska använda utan att man får läckage, annars har man effektivt limmat fast plattan i underredet!

Man bör också vara ett par stycken när man gör detta, så att man snabbt som attan kan få fast bultarna innan skummet börjar härda för mycket, sedan behöver man en domkraft som placeras precis under den fyrkant man skummat som man använder som mothåll, detta är ett måste, annars bågnar garanterat plattan av skummets expansion.

En nackdel är att man bör ta loss plattan om man kört i regn, men det gör nog de flesta ändå?
Jag vet inte heller om skummet suger väta, borde dock inte göra det då det verkar vara slutna celler, men det är ju enkelt att testa, tråkigt vore ju om man fick 100kg tyngre bil efter ett race...

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Cobolt skrev:

En nackdel är att man bör ta loss plattan om man kört i regn, men det gör nog de flesta ändå?

Galna tokerier gillas...men detdär med byggskum lät väl bökigt i förhållande till nyttan.

Ta av plattan i regn? Nä, varför då, den lär vara väldigt bra att ha då.

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Andreas Lidström skrev:
Cobolt skrev:

Galna tokerier gillas...men detdär med byggskum lät väl bökigt i förhållande till nyttan.

Bökigt? vafalls?? 85% av allt kul inom motorsport sker ju i garaget! så alla ursäkter för att få smita dit är väl bra??

Ta av plattan i regn? hihi, ja det vore nog väl krångligt, men jag menade efter så grejjorna torkar och bilen inte rostar underifrån pga instängd fukt och det kan nog vara fint att göra oavsett om man är en "skummis" eller ej.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Cobolt skrev:
Andreas Lidström skrev:
Cobolt skrev:

Bökigt? vafalls?? 85% av allt kul inom motorsport sker ju i garaget! så alla ursäkter för att få smita dit är väl bra??

Ta av plattan i regn? hihi, ja det vore nog väl krångligt, men jag menade efter så grejjorna torkar och bilen inte rostar underifrån pga instängd fukt och det kan nog vara fint att göra oavsett om man är en "skummis" eller ej.

Ett skäl till att inte skumfylla är att man tar bort en väg att evakuera värme.
om jag ska ta den nackdel som i mina ögon är den största med en skiva är just problemet med värme.

Jag har märk att oljan i låda och bakaxel har fått en mkt kortare livslängd samt t.o.m. koksning i en låda då avgassystemet låg för nära.
Jag tror att problemet med avgassystemet hade varit helt borta utan skiva.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Just avgassystemet är ju en nöt att knäcka.
Ska man kanske klä insidan med ngn form av alufolie/plåt eller krävs små slitsar i plattan att evakuera värmen genom?

var livslängden på systemet sämre med plattan oxå eller hur var det ett problem?
Förutom access då...

Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Lösa värmeproblem är onekligen prio ett, avskärmningar och extra kylning är enormt viktigt för alla bilar med platta.

Skumfyllning kan man nyansera, dvs man kan öka anläggningsyta där det behövs men man behöver ju inte bli överentusiastisk i skumma beteenden utan några kvadratdecimeter extra där man ser att det behövs ger snabbt den önskade effekten. Det är ju en fallande skala på hur mycket nytta man har av ökad anläggningsyta och det är nog ganska lätt att uppnå 75-90% av den hållbarhet man teoretiskt kan få.

Sthlm
Här sen Apr 2005

Re:

Andreas Lidström skrev:
wipe skrev:
Kul! Då ska jag försöka göra en sådan så fort jag fått bilen på hjulen igen.

Dude skrev:

Att avsluta med en std 1a-diffusor
En vadå?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

wipe skrev:
Andreas Lidström skrev:
wipe skrev:
Kul! Då ska jag försöka göra en sådan så fort jag fått bilen på hjulen igen.

Dude skrev:

Att avsluta med en std 1a-diffusor
En vadå?

Std 1a är ett talesätt som man kan använda för att beskriva ngt i sin grundversion är utformad för att klara sitt jobb så bra som möjligt utan givna förutsättningar.

Här har du en tråd som handlar om just vinkeln: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25964&postdays=0&postor . . . .

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005

Re:

Dude skrev:

Std 1a är ett talesätt som man kan använda för att beskriva ngt i sin grundversion är utformad för att klara sitt jobb så bra som möjligt utan givna förutsättningar.

Här har du en tråd som handlar om just vinkeln: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25964&postdays=0&postor . . . .

Tackar, nu har jag läst hela tråden. Alla var ju inte riktigt överens men men...
Har jag förstått det rätt så ska man alltså satsa på en helt plan bottenplatta med en diffuser som har ~7 grader i vinkel, med en "mjuk" vinkel precis där det plana går över till det vinklade.
Dock kvarstår ju fortfarande några funderingar.
Vart ska diffusern börja? Alltså själva lutningen?
Hur mycket ska jag bry mig om att ha sånna där spår/vingar i själva difusern?
Hur bred ska diffusern vara ungefär?

Lund
Här sen Feb 2003

Re:

wipe skrev:

Finns milslånga trådar i ämnet på forumet. Sök och läs speciellt det som Jonas Jarlmark har skrivit.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

wipe skrev:
Dude skrev:

Tackar, nu har jag läst hela tråden. Alla var ju inte riktigt överens men men...
Har jag förstått det rätt så ska man alltså satsa på en helt plan bottenplatta med en diffuser som har ~7 grader i vinkel, med en "mjuk" vinkel precis där det plana går över till det vinklade.
Dock kvarstår ju fortfarande några funderingar.
Vart ska diffusern börja? Alltså själva lutningen?

Lätta tumregler:
Så lång diffusor som möjligt (det brukar vara att man får börja i hjulcentrum bak)

Så bred som möjligt (det brukar begränsas av insidorna av hjulen eller bärarmars utformning)

Delningar i diffusorn är bra (dom ger lugnare strömmar i dom smalare tunnlarna. Men eftersom vi ändå är amatörer, så går det bra utan också.)
om det är möjligt, så skulle jag göra diffusorn lätt välvd istället för helt rak.

Hela bottenplattan lutas (rake) ungefär 1-2grader för bra funktion.

Att alla inte är överens är väl ganska vanligt
Jonas och Göran är ganska bra på att skriva lätt och förståeligt.

Det finns många som har otroligt mycket kunskaper , men få som faktiskt testat sina teorier i verkligheten på en racerbana

Lyssna och lär. Gå sedan på ditt sunda förnuft, så kommer det bli bra thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Lite bilder vore najs. På intäckta underreden alltså.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Jag har en liten fundering på hur "illa" det blir om man för värmens skull lämnar 20cm i mitten otäckt (från växellådan och bakåt)?
Naturligtvis förlorar man mycket av principen men med lite kanter ("endplates") så kanske man inte förlorar allt.
om inte annat så borde man fortfarande dra nytta av det minskade luftmotståndet (mestadels plan yta istället för månlandskap).

Alternativet att få bra flås genom transtunneln gör att man måste hitta rejäla lågtryckszoner att släppa ut den luften igenom (och stackars diff).
Men kanske kan man få lite draghjälp av värmen om man släpper ut den rätt (den har ju större volym än den luft som åkte in i kylarn fram, eller det kanske inte är flygplan vi kör ).

En av anledningarna till att deltäckt undersida finns i bakhuvet är att dels förbättra luftmotståndet och glidförmågan över curbs samtidigt som kompletta undersidor (splitter/undersida/kjolar/diffusor) inte gillas av mitt reglemente.

Racetech
Tillverkning av "bottenplatta"
<<   1, 2, 3, 4   >>
16155 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande