Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 Touring -96 aka The Punisher | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (41523 totalt) |
Vit touring? Jag sitter på jobb just nu skall leta ikväll i hemmadatorn. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||
Hittade bara en bild på dig
Trodde jag hade fler: PM: din mailadress så skickar jag en fullsize. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||
Nu har det hänt det som inte får hända men gör det i allafall.
Motorras!! Körde lugnt hem från Falsterbo till Malmö och vid en omkörning i 5:ans växel så börjar motorn att knacka. Stannar och lyssnar motorn går men det låter som drivlinan. Lyfter ur motorn helgen den 20-21/10 och tar av oljetråget. Ett vevlager har försvunnit?!? . Tittar ner i sumpen och hittar en liten metallsallad där. Veven är repig på 6:ans cylinder(längst bak) måste slipas. Denna helgen har jag roat mig med att plocka isär hela motorn . Fick loss vev och ut med kolvar. De flesta vevlagren börjar ta slut. Konstaterar med hjälp av en vän att även kolvringarna är slut. Så snabba beslut skall jag bara laga eller kanske trimma lite!?! TRIMMA!! Snabbt fixades fram kolvar från en M3 S52 3,2:a ökar kompet till 11,5. Måste borra blocket lite. Lika snabbt fixades hårdare ventilfjädrar och retainers och när vi ändå var igång så köpte jag 284 graders Shrickkammar. Imorse lämnades block och vevaxel på borrning resp slipning. Även blocket måste planas efter inrådan från MalmöMotorRenovering. Det jobbiga är att vevaxeln måste härdas efter slipning och det är tre veckors väntetid . Toppen skall lämnas ikväll för planing, provtryckning, inslipning av ventiler och byte av fjädrar och retainers. Jag har lärt mig massor och kommit på ett par saker. 1. En motor i delar tar massor med plats. 2. Olja är kletigt. 3. Svarta fingrar syns på vita dörrar. 4. Renovera/trimma motor är JÄTTEDYRT jag har budgeterat med minst 30.000kr. 5 Renovera/trimma motor är JÄTTESKOJ förväntar mig inte några hundra hästar till men kanske 20-30 men och en annan karaktär på motorn. Vill tacka mina vänner som ställer upp och kör runt mig, fixar garage, fixar billiga priser. Framför allt tack till min chef som låter mig använda företagets verkstad. Skall ta lite bilder under ihopmonterings tiden! Känner någon till någon som kan härda en slipad vevaxel snabbt får ni gärna pm:a mig. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||
Inga problem det finns ju Schenker. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||
PM:ade Fredrik igår han ringde idag och jag skall skicka upp veven för härdning så fort den är klar på MalmöMotorRenovering.
Tack Rolfson! Tack för att Rejsa finns!!! _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||
Nu började det hända saker.
Blocket och veven tillbaka från MMR. Veven vände på verkstaden och skickades upp till Stålservice i Anderstorp(Fredrik Sjöblom här på Forumet) för härdning. Fick även tillbaka mina gamla kolvar!?! Ingen vacker syn 6:ans kolv var ca en fullgasacceleration från att spricka, hölls ihop av kolvringarna. Skall lägga en Jättebeställning på Förenda Bil imorgon. Vev-, ramlager, kedjor, kejdesträckare och en hel uppsjö av packningar. Byter även svänghjul till en lättad modell. Innebär kopplingsbyte men den gamla var slut. Blir en koppling från M5 3,6 istället. Har kollat upp Mappning eventuellt blir det en tur till Danmark när bilen är ihopskruvad. Tydligen finns där en duktig "sugmappare" (nytt ord) som mappar i realtid på rullande landsväg. Tidplanen är att nästa helg skruva motor och helgen därpå lyfta i motor. Nu har jag med mig kameran och har tagit lite bilder. Sitter på jobbdatorn och har ingen kortläsare. Bilder kommer ikväll. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||
Kan rekommendera TS Motor i Åstorp med unichip. Svalle fixar säkert en bra mappning! Fråga: Vart lämnade du toppen på renovering/tillfixning? _________________ Patrik Skoog |
||||
Blev en kompis till Lotec här på forumet som fixar toppen. Provtryckningen gick bra. Han skall byta fjädrar och retainers oxå. Har varit hos Svalle för något år sedan med en annan bil och har det som option om det i Danmark inte funkar. Killarna i Danmark skall enligt ryktet vara väldigt duktiga på M3 E36 motorer. Jag har inte mer info om de just nu men jag skall ta reda på mer. Lite bilder från haveriet: Vevlager som har sett bättre dagar En sprucken kolv. Nymålat block. Borrat från 86 till 86,5mm och planat block. Ny kolv ----gammal kolv. Grenrören isolerade. Närbild grenrör. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||
Lite paus i Motorrenoverandet. Min fickvän har sålt sin lägehet och nu har jag roat mig med att flytta lådor de senaste helgerna.
Nu har jag fått veven härdad och polerad. Toppen är planad och ventilerna in-slipade. Fjädrar och retainers bytta. Bidde även nytt svänghjul (modell lätt från Turner i USA) ny/gammal koppling från M5 e34 3,6. Det enda som är kvar att göra är att åka till Förenade Bil i Malmö och hämta min lilla beställning av lager, kedjor, spännare packningar bultar mm.....tyvärr inte så billigt men vad gör man inte. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||
Tråkigt med motorras, men vi får hoppas att du får ihop motorn och det blir riktigt bra nu.
Man blir lite sugen ibland på att trimma men som sagt, det är ju dyyrt... _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
Jag hade nog inte trimmat motorn om den inte gått sönder. Men det skulle man nog gjort. Då hade jag inte behövt slipa/härda vev renovera stakar byta vev- & ramlager. Kanske sparat 15-20000 kronor! Då hade man kunnat köpa mer godis. Nu landar renoveringen runt 40000 kronor. Jag hoppas att mina uppgraderingar/renoveringar ger lite mer krut och motorn känns piggare. Jag håller på att lura med en elektrisk Spal-fläkt fick tag i en eftermarknads termostat med ställbar temp. I instruktionen står att man skall trycka in givare i kylaren(klämma den emellan ) vid inloppet. Jag tänkte kapa slangen och sätta ett rostfritt rör och svetsa i ett kort dykrör på den? Funkar det bättre eller har någon annan något förslag? _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||
Låååååååång paus i motorrenoverandet!
Inte riktigt men jag har har flyttat firat jul mm. Men det har trots allt hänt lite sedan sist. Motorn är nästan ihop. Fick i de nya kolvarna utan större problem., toppen på, de nya shrick-kammarna monterade vanos inkopplad och klar. Ventiljustering gjord fattas givetvis 2 shims ett 3,05 och ett 3,45 någon som har i Malmö? Det som saknas är elsystemet. Har precis gjort "rent" det väldigt smutsigt. Avfettening och tryckluft. Fick isolera kabel till startmotor blivit lite varm under årens lopp. Men i övrigt ser den bra ut. Planerar ilyft till helgen om jag får klart ventilinjusteringen. Bilder är på gång. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||
Har jobbat lite i helgen
Förstärkte framvagnsbalken då den hade spruckit. Tack till Leif på MecaTeknik för stålplåten och Tobbe på NFS för ett utmärkt svetsjobb: Har även tagit hand om karossen lite. Bytt växelspak till en shortshift. Köpte en Spak från en M-roadster och böjde den efter den gamle spaken. Någon ser ut att vilja få en motor: Har även fibblat med den nya kopplingen. Väntar nu bara på bultar till Svänghjulet och en ventilbricka till toppen innan motorn skall i bilen igen!?! _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||
Tycker det är synd men den hade antagligen bara sålt i Sverige !?! Jag skall inte sälja just nu, men jag lovar att pm:a dig om jag skall. _________________ MVH Torbjörn Andersson BMW CS 3615 BMW 328 Touring-96 (M52-B28 TURBO E85) BMW M3 E46 -06 Imolarot Competitionpackage |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 Touring -96 aka The Punisher | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (41523 totalt) |