Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 219, 220, 221   >>
28 besök idag (1114456 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347



Jag var helt övertygad om att jag råkat ut för ramlagerhaveri på en Chrysler 318 för några år sen, men det visade sig vara en lös turbin. Det är inte något till kopplingen som suttit lite löst?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Tryckplattan sitter fast och slavcylinder/urtrampningslager likaså. Får väl plocka loss tryckplattan och kolla skruvarna som håller svänghjulet, men om de hade varit lösa tycker jag att det skulle låta även när man plockat loss lådan?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Kolla om ingående axeln i lådan, bottnar i vevaxeln.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



otäcka ljud kan även komma ifrån att kammen ligger och slår axiellt...näe man har rollerkam.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Kolla om ingående axeln i lådan, bottnar i vevaxeln.


Det gör den inte, där är ca 3mm till godo.

Jag har inte rullkam.
Dessutom sitter excenterringen för bensinpumpen kvar vilket hindrar den från att slå axiellt.
Citera
Racing
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 103



Anders.
Mest för att vara på säkra sidan kolla axialspelet på veven.
Detta skall vara runt 0.15mm.

Lådan i sin tur.
Växellådor e inget magiskt.
Var medveten om att ingående samt bottenstock alltid ligger i ingrepp,vilket betyder att dessa e de delar som kan föra oväsen vid URLAGD växel med motorn igång.
Det hela kommer bli mkt klart för dig när du ser det framför dig.

Inte haft isär ngn T56 iofs,men alla manuella lådor e mer eller mindre uppbyggda likadant.
Som du mkt riktigt reflekterar över e en mindre mängd "spån"(metallic tjafset) inget att oroa sig över.
Ngt som kan vara ide när du har isär lådan e kanske framför allt att leta härdsläpp i lager samt att kolla "frigång" för synkroniseringsringarna.
Går till så att du med ett bladmått kollar hur mkt avstånd det e mellan ring å drev när ringen sätar över sin kona på drevet.
Nominellt nedre mått brukar röra sig om en knapp millimeter.
Axialspelen på stockarna brukar antingen vara förspänning eller mkt mkt nära noll.(hundradelar)
Getrag tex anger 0,09mm.

Vissa lådor kräver "special" avdragare för de främre lagren.
Ngt man kan tillverka själv i svarven om man e händig.
Köp isf en billig universal historia för att just dra av lager,å tillverka själva "fästet" för lagret i stål i svarven.
Ngt jag undantagslöst gör,å det fungerar mkt bra.

Detta med växellådor e absolut inget high tech,å det e lite underligt att folk drar sig så för att arbeta med dem.

Att vid behov förstärka lådor e i sin tur en annan femma,men ett tips e att kolla att samtliga lagerhål i hus samt bakre lagerplatta e 100% runda samt har angiven passning.
om detta inte stämmer kan det ge upphov till helt fel greppbild emellan evolventerna på dreven,vilket IRL kan ge upphov till allsköns "skrammel" i friläge mm.

_________________
Jesper Karlsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Såg inte ditt svar förrän nu, tack för tipsen.



Lagren som jag misstänkte i lådan har inga tecken på slitage.
Har än så länge bara lyft på frontkåpan eftersom det var det lagret jag ville inspektera. Egentligen ska man ställa lådan upp och riva den bakifrån vilket inte kändes supermotiverat inför min "snabbkoll".
Iaf, jag utgår från att lådan är OK nu. Även urtrampningslagret och slavcylindern känns OK samt sitter monterade som de ska.
Ska ut på söndag och plocka bort tryckplattan för att se om det kan tänkas vara något konstigt där bakom.
Sen har jag slut på idéer... Funderar fram och tillbaka på om det kanske kan vara motorn ändå, men jag har ju väldigt svårt att tro det eftersom ljudet är borta när lådan är urplockad.


Har haft funderingar på att bygga om till utanpåliggande slavcylinder med ett urtrampnignslager alá jänk pga det är så illa lite plats mellan låda och tryckplatta. Får se om jag gör det, sååååååå svårt är det nog inte att få ihop det.

Inga fel på den här lagerbanan (tyvärr... önskar att man hade hittat ett solklart fel, men med min tur lär väl felet vara borta nu för att komma tillbaka lagom till våren börjat...)




Frontstycket på lådan avplockat. Gick inte djupare än så här eftersom vibrationerna/slamret kom från sprängkåpan. Några centimeter in på lådan kändes inget så att problemet skulle sitta i bakkant av lådan känns ganska otroligt...

Sunkigt SAABlager, men det gör sitt jobb thumbs up
Någon som har tips om var man köper dessa nya för riktigt bra pris? Har för mig att jag såg på Biltema för många år sedan men det verkar ha försvunnit ur sortimentet. Saab 9000 är detta ifrån.
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



Anders Jeppsson skrev:
Någon som har tips om var man köper dessa nya för riktigt bra pris? Har för mig att jag såg på Biltema för många år sedan men det verkar ha försvunnit ur sortimentet. Saab 9000 är detta ifrån.

Kolla in på Speedparts
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_vxl_slavcylinder.shtml

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
jurkko skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Någon som har tips om var man köper dessa nya för riktigt bra pris? Har för mig att jag såg på Biltema för många år sedan men det verkar ha försvunnit ur sortimentet. Saab 9000 är detta ifrån.

Kolla in på Speedparts
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_vxl_slavcylinder.shtml


Tackar! thumbs up

Lite dyrare än vad jag räknat med dock. Bygger nog hellre om till utanpåliggande prylar om jag tvingas byta delarna...
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:

Inga fel på den här lagerbanan (tyvärr... önskar att man hade hittat ett solklart fel, men med min tur lär väl felet vara borta nu för att komma tillbaka lagom till våren börjat...)



Det är ett märke i nederkant samt två mindre märken i ovankant på planet av lagerbanan.
Är det bara små smutspartiklar eller är det slagmärken?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Det är ett märke i nederkant samt två mindre märken i ovankant på planet av lagerbanan.
Är det bara små smutspartiklar eller är det slagmärken?
Bilderna är tagna med mobilkamera, så det är inte riktigt rättvist. Lagerbanan har inga märken öht utan det som syns på bilderna är antagligen pappersdamm efter att jag torkat av delarna.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Ska jag våga mig på att föreslå pilotlagret i veven? Jag har ett rejält skramlande i Opeln med motorn på tomgång och kopplingen uppsläppt. Trampar jag ur så försvinner det (förutom det normala lyftarrasslet).
Det kan väl inte vara så dyrt, testa att byta när du ändå har lådan nere.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Jag tryckte i en axel och testade lagret (nållager) men det kändes ok.
original sitter det en bronsbussning och jag funderar på om man skulle montera det istället för nållagret...
Citera
Racing
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 103



Har du kikat på tryckplattan?

_________________
Jesper Karlsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Racing skrev:
Har du kikat på tryckplattan?


Jepp, både tryckplatta och lamell är kontrollerade.
Fjädrarna på lamellen visade på ett visst slitage, om än ytligt, då de verkar roterat något. I övrigt var lamellen felfri.
Tryckplattan, centerforce, ser också OK ut.

Växellådan ligger halvriven på jobbet och jag kommer antagligen sätta ihop den i kommande eller nästa vecka. Funderar på att slänga ihop allt och montera upp lådan igen för att se om felet finns kvar. Det kan ju vara av typen "fel som lagar sig själv efter ett tag för att sedan komma tillbaka när det är minst lämpligt"
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



hur går det med påntjacken?


blev du något klokare?

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Grattis Anders och Grattis Påntiaken!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Miataninja skrev:
Grattis Anders och Grattis Påntiaken!



Humm? Borta från pallbockarna? Besiktigat? Årsdag för inköp?

såld?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Powerslidefilm om den är klar!! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



b-day...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



MaZ skrev:
b-day...


Hur gynnar det påntjacken?

Grattis till ägaren iaf.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 219, 220, 221   >>
28 besök idag (1114456 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande