Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
93skivor i 900ok?
1961 besök totalt
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Hejsan allihop

Är det någon som vet om skivorna (288mm) från saab 93 passar i 900 94:ans ok. Jag hadde nämligen beställt kompletta set med ok, skivor och belägg men nu så var skivorna restade så jag funderar på om man kan få dit en större skiva. Eller passar 288mm skivorna från calibra turbon kanske i oken, eller några andra skivor? Dom enda kraven som jag har är att det ska funka med 900:ans ok och 15" fälgar, har ju redan beställt R-däck.

MVH: Calle

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Ta det lungt och vänta istället, det är inte sommar ännu.
Skall du köpa orginal skivor eller några eftermarknads produkter typ brembo max?

Jag kan f.ö berätta att jag själv åker med SAAB 900 -95 bromsar på corsan och är riktigt nöjd.
Jag åker t.o.m orginal SAAB belägg, jag har bara satsat på Castrol racing bromsvätska och skall i vinter byta till stålomspunna bromsslangar för bättre pedalkänsla.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Mats Almqvist

Här sen Dec 2002
Inlägg: 5



Hej Kalle!
Jag vet att 900 ok är gjort för 280/24 mm tjock skiva och 288 mm skiva
är 25,4 mm, klossarna får ej plats då de är nya.Du får skaffa 9-3 ok de
passar.
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Mats Almqvist skrev:
Hej Kalle!
Jag vet att 900 ok är gjort för 280/24 mm tjock skiva och 288 mm skiva
är 25,4 mm, klossarna får ej plats då de är nya.Du får skaffa 9-3 ok de
passar.


Hej Mats, så du har hittat hit nu.
Problemet är bara att jag redan har köpt 900ok, men borde det inte gå att svarva ner 93 skivorna 1,4mm då? Passar dom då?

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Calle gsi skrev:
Mats Almqvist skrev:
Hej Kalle!
Jag vet att 900 ok är gjort för 280/24 mm tjock skiva och 288 mm skiva
är 25,4 mm, klossarna får ej plats då de är nya.Du får skaffa 9-3 ok de
passar.


Hej Mats, så du har hittat hit nu.
Problemet är bara att jag redan har köpt 900ok, men borde det inte gå att svarva ner 93 skivorna 1,4mm då? Passar dom då?


Jag skulle behålla skivtjockleken och istället plana av beläggen. Ju tjockare skiva desto bättre!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Nisse: Det är bra med en tjock skiva för att den "rymmer" mer värmeenergi och inte slår sig så lätt. Å andra sidan väger den mer och dessutom så ger ett tunnare belägg mer värme in i oket och därmed också bromsvätskan.

Mats: Har inte SAAB 900 94-96 samma 284 mm skiva som Calibra T -96 (24 mm tjock) med 54mm kolv i oken?

De 9-3 skivor och ok som Johan H. använder är 290 mm med 57mm kolvar, de funkar inte med Opels 15" däremot med SAAB 15"... Och säkert med OZ Superlegera också.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Micke,
Stämmer bra att 900 94-96 har samma skivor som Calibra Turbo 4WD.

En annan nackdel med tunnare belägg, förutom värmeutvecklingen, är att friktionmaterialet ofta slits betydligt fortare när det 'börjar närma sig' metallplattan.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Micke Holmström skrev:
Nisse: Det är bra med en tjock skiva för att den "rymmer" mer värmeenergi och inte slår sig så lätt. Å andra sidan väger den mer och dessutom så ger ett tunnare belägg mer värme in i oket och därmed också bromsvätskan.


Men nu pratar vi ju om 0,7mm/belägg? Antar jag iallafall eftersom Calle ville svarva ner skivan 1,4mm. 0,7 mm tunnare belägg tror jag inte ens att skomakaren märker.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Nisse skrev:

Men nu pratar vi ju om 0,7mm/belägg? Antar jag iallafall eftersom Calle ville svarva ner skivan 1,4mm. 0,7 mm tunnare belägg tror jag inte ens att skomakaren märker.


Ja, man lär nog inte märka någon praktisk skillnad i det här fallet men jag skulle definetivt köpa skivor som passar direkt istället för att modifiera mer än nödvändigt.

Calle: Tänk på att centrerringen till skivan inte skall ha samma yttermått som navhålet på Calibra T. (var det 65 mm?) utan någonting runt 70 mm (mät direkt på skivan).
Detta pga att Calibra/SAAB-skivan centrerar på hjulspindeln i original.
Innermåttet på centrerringen skall vara 56.5 mm.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Calle: Tänk på att centrerringen till skivan inte skall ha samma yttermått som navhålet på Calibra T. (var det 65 mm?) utan någonting runt 70 mm (mät direkt på skivan).
Detta pga att Calibra/SAAB-skivan centrerar på hjulspindeln i original.
Innermåttet på centrerringen skall vara 56.5 mm.


Menar du att jag ska mäta på mina originalskivor eller hur menar du, navhålet på saabskivan tror jag är 65,06mm, så då ska den nya ringen ha 56,6mm inre och 65,06mm yttrediameter?

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Calle gsi skrev:


Menar du att jag ska mäta på mina originalskivor eller hur menar du, navhålet på saabskivan tror jag är 65,06mm, så då ska den nya ringen ha 56,6mm inre och 65,06mm yttrediameter?


Ja, mät på dina originalskivor och ta innermåttet därifrån. Kolla sedan på SAAB-skivan och ta yttermåttet därifrån. Jag är nästan säker (så här tre år efteråt) på att min Calibra T. skiva var 70 mm varför centrerringen var allderles för liten när jag väl hade tillverkat den. Jag tog då för givet att navhålet på Calibraskivan var 65 vilket alltså inte stämde.

om du har SAAB 900 94-96 skivor som har 65 mm som navhål så är de inte lika som Calibra T 92-95 vilket jag och Stacke tror eller också har jag drömt om de 70 millimetrarna...

Mät noga först så blir det nog bra

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Måste erkänna att jag inte mätt på skivorna utan endast tittat i ett antal kataloger från olika tillverkare och de listar iaf samma artikelnummer.
Nu har jag dock mätt och navhålet är ganska exakt 70mm. Iaf på Red Dot skivorna...

Imponerande minne Micke! ;)

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Stacke skrev:

Imponerande minne Micke!


Tack, du är nog den absolut första som säger det.
Jag kommer aldrig ihåg vad jag skall handla på väg hem från jobbet eller vilket datum Anna (frugan) fyller år men det kanske beror lite på att skallen är full av andra saker...

God hjul och gott nytt år allihopa, ikväll bär det av till Thailand

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Micke Holmström skrev:

God hjul och gott nytt år allihopa, ikväll bär det av till Thailand

Tack det samma!
Hoppas ni får en trevlig resa med många motorminnen!
Ta gärna kort på alla rejsiga bilar du ser, så att du kan visa oss det senaste från den delen av världen när du kommer hem.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Mitt senaste motorminne från Thailand var hur otroligt vanliga OZ rally och rejs fälgar var. Ett flertal standard mellanklassbilar åkte med dessa vita fälgar, såg rätt kul ut.
Dessutom var den mer chansartade körstilen klart överrepresenterad sett med svenska ögon, Portugiser och Italienare ligger klart i lä.

Hela familjen (upp till fem pers) var ingen ovanlighet på en motorcykel, denna kunde tex framföras på den smala vägrenen vid motorvägarnas omkörningsfil... i valfri riktning...

Kameran är med

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Allmänt banåkaforum
93skivor i 900ok?
1961 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande