Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Volvo b234f 16V - bra motor? | 1, 2 >> 21 besök senaste veckan (16931 totalt) |
Jag har sökt lite om volvos 16v version av rödblockaren B23/B230 men hittar förvånansvärt lite.
Den vanliga 8-ventilaren verkar ju vara en väldigt stryktålig motor med hög effektpotential, har hört siffror runt 280 hk för rallycrossmotorer. Till skillnad mot de flesta moderna motorer har den ett ganska roligt borr/slag-förhållande med sina 96 mm borr och 80 mm slag. 16V toppen är en cosworth-design, förbränningsutrymmet liknar C20XE, vilket verkar vara en hygglig design. Ovala portar osv, inga konstigheter. Den borde inte vara sämre än 8-ventilersvarianten. Med 2,3 liter och 16v, och dessutom inte allt för svår att få tag på, borde detta vara en poppis motor att hänga i diverse hobbybilar. Så varför ser man den så sällan? _________________ William Ekström |
||||
TCP raggare mfl brukar bygga hemgjorda motorer av 16v topp mm. Kolla www.turboperformance.com . Där finns nog allt du behöver veta om motorn dock om takvingar coh kepsar med... _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Den är väl ändå hyfsat vanlig som turbokonverteringsobjekt i bilar som mest går fort rakt fram? Vet iaf att Musen (www.topptrim.se) talar väldigt gott om flödena i den toppen
Hmm, vad kan en sån väga måntro? _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Det är den topp som enskilt flödat bäst av samtliga nämnda Mus testat, mao tom bättre än tex M3-toppar och andra "värstingar".
Mao, en riktigt bra bas som det är konstigt att fler inte ger sig på. Vi måste nog se till att du får hänga med till Åtvid en dag för att lyssna på Rickys Amazon. Den kör dom en sådan maskin i där det inte sparats på ngt när det byggts. Den har dom varit och härjat kring 5 siffriga varvtal med. Hör av dig så får vi göra en utflykt för att diskutera ämnet med byggaren själv. |
||||
16ventilaren har väl inte används så mycket i tävlingssvängen eftersom 8ventilaren är effektivare i många reglementen.
Annars har väl rödmotorn suttit i nästan allt, allt från DTM Mercs till BMW M1. Kollar man lite i reglementen så har den nästan oligopol (hur många har 2,5L 2ventiler/cylinder som en gräns...). |
||||
Sant och det är väl den stora anledningen. Inom Rallycross är 16v dock poppis...i volymer mellan 2,7 och 3 liter... Effekter på rätt sida 400hk talas det om. igen |
||||
Ja nu kör man med 16v Hoppas de kommer släppa den i rally snart med, fast bara för 2.3 och 2.5 såklart. _________________ Daniel Steiner |
||||
Personligen gillar jag en b230f ombyggd till 16v bättre än orginal 16v motor men det går bra att köra med vilken som.
Har en själv som står i garaget och fryser i väntat på att få kompressorkitet monterat. (Lysholm) Finfin motor, kör så det ryker. _________________ Markus Gillerstedt Ford Mustang 1975 |
||||
Det finns en hel den info om denna motor på www.savarturbo.se deras forum är en guldklimp för motortrimningsintresserade.
/ Pär _________________ /Pär Nyman |
||||
[quote="robber"]
och vad menar du med detta Är jag också raggare då _________________ --VVTS-- |
||||
oj där kan man spendera timmar! Hur har jag kunnat missa den siten? _________________ William Ekström |
||||
åker med en sådan till vardags. extraktor, omjusterad insugskam, och MS. ingen balansaxelrem.
går förvånansvärt fint och har ett mkt bra register. vilket kan tyckas saknas i motorn orginal. just p.g.a av det fina registret som går att få till går det att skoja på bilar som är motorstarkare. men som sagt, skulle nog oxå bygga på en vanlig 230underdel. (234 har ett eget motorblock) anledning till detta är att det bli billigare vid ett eventuellt ras, då 230underdelar finns i massor. och strokade motorer med ordentligt preppade toppar lämnar över 300sträcket. att närma sig 250 hk med orginalkammar verkar inte vara några problem. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Rätt eller fel sida... Finns ingen Volvo 16V i rallycross som passerat 400hk. Inte i sugutförande i alla fall. Men dom "värsta" går inte dåligt. /Martin |
||||
|
||||
|
||||
Köhlers motor som Urban Bergström körde med är väl den vassaste 16v vad jag vet och den låg kring 360hk. Är en 3l byggd på 230 block för att slippa balansaxeln. För att närma sig dom effekterna med en 8v är dom tvugna att ta till EVo toppen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Dom värsta EVo som är bromsade hos Kent ligger på ungefär 320-330hk. Jonas Andersson har väl dock hittat några pållar till. Då med sprut och rullspjäll i stället för Mikuni.
Tror nog som du säger Niklas att Urbans motor (är för övrigt Öhman som äger den idag) är den värsta 16V, men om den lämnar så mycket som 360hk... Men som vanligt, så skiljer det en del mellan bänkarna. Dock använder sig både Köhler och Kent av SF901(2)-bänkar. Båda dessa bänkar är kalibrerade av Superflow Europe, så dom "borde" stämma hyggligt mot varandra. /Martin |
||||
Det har inte blandats ihop med vridet? _________________ Daniel Steiner |
||||
Kan ju vara så. Urban's motor lämnade i närheten av 400Nm. EVo-spisarna vet jag, ligger också i närheten av 400Nm. /Martin |
||||
Skruva banåkabil Volvo b234f 16V - bra motor? | 1, 2 >> 21 besök senaste veckan (16931 totalt) |