Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise, 1999 (Död 1/12 -14)
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
19 besök senaste veckan (100458 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Hej,

Efter lite tjat får jag väl ta och skapa en tråd om min nya brukslekbil...

Kärran är en Lotus Elise från 1999 som jag hämtade hem från England i helgen. Snabb spec:

Motor: 1.8l Rover K-series. Fasta kammar och 118hk
Färg: Lotus Racing Green. Brittisk bil, brittisk färg...
Chassi: Tydligen envägs justerbara AVo-dämpare
Övrigt: Utrustad med färgmatchad hardtop och borttagbar ratt.

Planen är att använda bilen som bruksbil, vilket då även inkluderar konbaneåka och kanske någon banträff. Kravspecen var att bilen skulle vara liten, lätt och dugligt bränslesnål. Sen ville jag även öva upp min känsla för bakhjulsdrift.

Inköpsresan gjordes tillsammans med en garagepolare/kollega. Vi drog helt enkelt till UK och körde hem i varsin Elise. Kul resa som jag kan rekommendera. Ska se om jag inte kan lägga upp lite bilder så småningom...

Än så länge har jag inte hunnit så mkt längre än att börja konvertera den för högertrafik. Det första registreringsförsöket gjordes dumt nog utan fungerande positionsljus, så jag får ta och göra ett nytt försök... Parallellt med ljusfixandet försöker jag även hitta ett par lämpliga vintermackor till kärran, så finns det någon som kan grejja dubbdäck till bra pris får ni gärna höra av er

Bilder kommer...

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Som ett brev på posten: Vi vill ha bilder!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Lagom udda att ha en Saab 99 -83 som finbil och Lotus Elise som brukshink...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Tills vidare så får vi hålla oss tillgodo med några skakiga mobilbilder.

Först ett par på min kärra, morgonen efter köpet, i brittiskt decemberväder:



Suddig bild på min och polarens bil i hotellgaraget:


Avgasljudet från två Eliser avbryter morgontystnaden i London:


Får återkomma med mer resebilder när riktiga kameran är tömd...

Mats> Bara för att alla gör på ett visst sätt behöver det inte vara rätt...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Är det prismässigt förmånligare att shoppa i UK än hemma i gamla Svedala?
Bökigt,enkelt,besvärligt att göra upp affären?

Sjysst bil thumbs up
Jag känner redan habegär thumbs up

Högertrafikkonvertering = flytta ratten eller bara greja rätt lyktor?
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



poh99 skrev:
Är det prismässigt förmånligare att shoppa i UK än hemma i gamla Svedala?
Bökigt,enkelt,besvärligt att göra upp affären?

Sjysst bil thumbs up
Jag känner redan habegär thumbs up

Högertrafikkonvertering = flytta ratten eller bara greja rätt lyktor?


Utbudet är ju rätt mycket större på den sidan kanalen, en snabb titt på Pistonhead ger 82 Elise S1 och 161 Elise S2 till salu. Pris på S1:or från £7000 till £15000, S2:or från £9500 till £32000. Finns 93 stycken (S1 och S2) på mobile.de, priser från EUR 11000 till EUR 55000.

Bygga om den till högertrafik blir mycket jobb om du skall göra det på riktigt, du behöver i princip hela inredningen från en vänsterstyrd bil med instrumentbräda, stolar, mittkonsol mm. Samt så klart styrväxel. Möjligt att det är annat under luckan fram som skall vara spegelvänt också på en vänsterstyrd bil. Skall du primärt köra bana och ha den som entusiastbil så kan det väl fungera att sitta på högersidan, men som bruksbil vete katten. Omkörningar kan bli lite intressanta milt sagt

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1645



Kul med fler ur-Eliser


Mycket trevlig bil thumbs up
Jag är inte partisk....

Lycka till med besiktningen och mycket nöje!

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Stefan_A skrev:
poh99 skrev:
Är det prismässigt förmånligare att shoppa i UK än hemma i gamla Svedala?
Bökigt,enkelt,besvärligt att göra upp affären?

Sjysst bil thumbs up
Jag känner redan habegär thumbs up

Högertrafikkonvertering = flytta ratten eller bara greja rätt lyktor?


Utbudet är ju rätt mycket större på den sidan kanalen, en snabb titt på Pistonhead ger 82 Elise S1 och 161 Elise S2 till salu. Pris på S1:or från £7000 till £15000, S2:or från £9500 till £32000. Finns 93 stycken (S1 och S2) på mobile.de, priser från EUR 11000 till EUR 55000.

Bygga om den till högertrafik blir mycket jobb om du skall göra det på riktigt, du behöver i princip hela inredningen från en vänsterstyrd bil med instrumentbräda, stolar, mittkonsol mm. Samt så klart styrväxel. Möjligt att det är annat under luckan fram som skall vara spegelvänt också på en vänsterstyrd bil. Skall du primärt köra bana och ha den som entusiastbil så kan det väl fungera att sitta på högersidan, men som bruksbil vete katten. Omkörningar kan bli lite intressanta milt sagt

och ibland lättare tänker på höger kurvor när man har koll på vad som kommer!!
Hursomhelst AVUNDSJUK!!!!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Tanken är alltså inte att bygga om till vänsterstyrning utan enbart att anpassa lamporna till högertrafik! Hittils tycker jag det fungerat rätt bra med högerstyrningen, får väl se vad jag tycker framöver. Intressant krydda till bilkörningen, gör att jag inte blandar ihop den med 99an...

England har som sagt lägre priser och framförallt mkt bättre utbud, om man accepterar högerstyrningen. Affärsmässigt ingen större skillnad att handla i England jämfört med här hemma. Bortsett från att man får åka längre då... Sen ville jag även ha en korrekt importförsäkring på vägen hem, vilket kostar en slant extra. Så till bilens pris får man ju lägga ett gäng sekundära utgifter i form av resa, färjeavgifter, övernattningar, försäkring osv.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
paaasen
Uddevalla
Här sen Jan 2005
Inlägg: 41



Vafalls Ragnar? Trodde inte du skulle åka annat än saab...
Men jag vet hur det är, från 99 T16 är lotus det naturliga steget.
Mad ska du göra för kul åt moroten då?

Ha det!

_________________
/Andreas Simonsson
Lotus Europa S1 -68
Citera
A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005
Inlägg: 157



Kul med fler Eliser här på Rejsa! Grattis till dit köp, verkar vara en fin bil!
Blir lusten efter mer effekt för stor så har jag en hel del liggandes som kan komma till nytta för effekt ökning till Rover motorn. Grenrör, separata spjällhus, Emerald sprut, topp, ställbara kam-drev, vassare kammar osv osv... Lycka till!

_________________
Andreas Rollnert
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
påsen> Den här bilen är ju också en 99:a I dagsläget tanken att moroten ska förbli original och bara vårdas... det ska ju vara en bruksbil. Skulle den ändå motsäga sig detta och sätta sig på tvären däremot så får det väl bli någon alternativ lösning.

Andreas> Tanken är som sagt att försöka hålla mig från trimning, men skulle mina principer svikta så ska jag ha dig i åtanke...

Vid regbesiktningen så vägdes förövrigt bilen. Med 19 liter sås i tanken så stannade vägen på 725kg. Inte så pjåkigt tycker jag, speciellt som hardtopen var monterad och spolartanken full.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Brumm brumm thumbs up

Ska bli intressant att se den lilla tingesten också.

Lite vettiga bilder skulle behövas

_________________
Martin Öberg
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319



Totala hämtkostanden inkl färjor/broar, importförsäkring (Trygg Hansa helförsäkring), regbes, bensin, budgetflyg och -hotell stannade på 12700 kr per Elise.

Här mailades chassinumret till Trygg Hansa för importförsäkringen. Smidig service, de skickade en offert som man sedan svarade på via mail. Tack vare detta kunde bilen försäkras vid köpetillfället trots att detta skedda kl 2 på natten.

_________________
Fredrik Westin
Ingegnere motorista
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Ahh... ja London var trevlig bilköparmiljö! Min kärra köptes på fredagen, knappt ett dygn senare, ute på den engelska landsbyggden av en lite äldre, trevlig herre. Han hade brinnande lotusintresse och hade bland annat hunnit med 50 000 mil (svenska) i sin Lotus Elan Dock tyckte han Elisen var svårkörd då det var lite långt till pedalerna...

(Jag till höger )

Lördagen förlade vi på rallycrossbanan, finns lite mer info i den här tråden. Faktiskt lotusanknytning där med, även om det var en slump.

På söndagen fick vi äntligen njuta lite mer långvarit av våra nya vagnar. I norfolk har de ju känsla för Lotus, och mycket riktigt fick vi även nästan ett eget däck på färjan över kanalen.


Genomfarten genom de germanska länderna gick fint. Den här bilden kommer väl dock kunna användas i britternas levande debatt om vilken av Elise S1/S2 som främst representerar intersexuell aktivtet:


Visserligen ingen BiOPower, men nog tål de etanol:

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170



Det som är i kundvagnen fick ni lämna tillbax eller? Min Alfa GTV framstår ju som en Volvokombi i jämförelse:)

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Iloper skrev:
Det som är i kundvagnen fick ni lämna tillbax eller? Min Alfa GTV framstår ju som en Volvokombi i jämförelse:)


Det fanns gott om passagerarsäte men ont om passagerare, så den biten löste sig. Man får faktiskt ner både en ryggsäck och en platta öl i bagaget + lite småprylar.
Räknade föresten på bränsleförbrukningen på vägen hem. Min drog i snitt 0,72 l/mil, vilket jag tycker är rätt ok.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
S1orna är kända för att få problem med korrossion under de fasttejpade golvmattorna. Då ingen åtgärd var gjord på min bil så passade jag idag på att riva bort mattorna för att låta det vädra ur under julhelgen.



Jämfört med bilder på andra bilar så tycker jag faktiskt det här såg rätt ok ut. Hade räknat med att det skulle se värre ut. Har luktat lite fuktigt i kupén, och under mattorna fanns mycket riktigt fukt, så lite urluftning ska nog göra gott.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

oh vad trevligt! Rätt färg och allt. thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974



Ser trevlig ut!!

Gratulerar till en schysst bil!!

(Glöm inte bort Saabarna nu, bara...)

Vi hörs
/Björn

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Way to Go

På med dragkrok så du kan dra 99:an på trailer till o från trackdays

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise, 1999 (Död 1/12 -14)
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
19 besök senaste veckan (100458 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande