Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Övar du racingtekniker på vintern? | << 1, 2, 3 8 besök senaste veckan (14632 totalt) |
|
||||||||||||||||||||||||
Du håller inne knappen DSTC som sitter i mittkonsolen i ca 3 sekunder sen ser du nån symbol i instrumentpanelen som visar att funktionen är avstängd. |
||||||||||||||||||||||||
Har gjort de o provade på gräs me fullt rattutslag o gasen i botten. Slutsats: bilfan gör en tvärsväng o sticker iväg. In't fan märkte jag nån skillnad om dstc va av eller inte. Hade åminstånde väntat mig en liten sladd men in't då. Men jag höll på o hamna i passagerar stolen....hehe _________________ Martin Lindahl Inget kalas utan ras Volvo S60 2.4T AWD |
||||||||||||||||||||||||
om du har Haldex funkar den även med DSTC avstängd. Jag tror aldrig S60 såldes med visko men den funkar oxo alltid. Sen finns fyrhjuls-TRACS eller vad man nu vill kalla det. Det är förmodligen alltid aktivt men det skall inte hindra dig att fetsladda. Snarare tvärtom. När du väl har fått upp ett ställ är det bara att hålla i, med DSTC av går det bra. Det finns nån sw som släppet efter jag slutat där DSTC gränserna varierar beroende på gas på eller av, håller du nere så är det bara å åk, släpper du gasen kramar systemet åt gränserna. S60 AWD med LTT är faktiskt roligaste Volvon på vinterväglag, jag vet iofs inte så mycket om de senare modellerna. På provanläggningen vad det alltid just den nyckeln i högen som var försvunnen när man skulle köra prov, den låg i nåns ficka redan 3-4 timmar innan vi skulle till hotellet.... Vi var svårt sugna på att köpa egna, men bor man i Göteborg Det gick att kalibrera Haldex så man fick en riktig fetställsmaskin, men tyvärr höll inte transmissionen på asfalt. Åter Till Topic: JA självklart övas det, ständigt och varje dag. På vintern roligast att då det är svinhalt köra bilen på gränsen utan att sambon märker nånting, dvs så Smooooooth att det inte märks att det släpper. |
||||||||||||||||||||||||
[quote="Kristoffer R"]
Samma målsättning här. Om man börjar veva med ratten och passagerarna märker att man sladdar så har det blivit lite för yvigt. Långa drifts med liten vinkel och bara aningen motstyrning är en njutning! Min vinter-njutar-bil funkar bäst på glid, men trivs inte på bredsladd. _________________ Björn Hoffmann, Stockholm (PCS #9240) |
||||||||||||||||||||||||
Hur gör man det?????? Vet du nån som kan o va de kan kosta?????? _________________ Martin Lindahl Inget kalas utan ras Volvo S60 2.4T AWD |
||||||||||||||||||||||||
Kom att tänka på den här tråden igen när jag körde idag. Det var nysnö, halkigt och lite mörkt. Jag funderade varför jag såg ett rött sken i backspegeln när jag körde genom en rondell? Jag körde med vänsterbroms per automatik . Jag har en Focus 1,6 och den motorbromsar väldigt lite, speciellt då på högre växlar. Då kör jag med vänsterbroms istället när det inte går att hålla spåret om det är tjuvhalt, eller när det är bra fäste med förresten. Som i en Saab med frihjul...
_________________ //Mikael Jardstam |
||||||||||||||||||||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Övar du racingtekniker på vintern? | << 1, 2, 3 8 besök senaste veckan (14632 totalt) |