Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E46 -00 ERCup #25 Tornado Racing
1, 2, 3 ... 85, 86, 87   >>
142 besök senaste veckan (493798 totalt)
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Nu är det dax att bygga en helt ny bil att utmana hela ERCs startfällt med.

Bilen är en BMW 320i från 2000 som det har brunnit i kupen på.
Vi ska försöka hålla liv i denna tråden genom att hela teamet ska kunna uppdatera när vi har gjort några ändringar på bilen.

Meningen är att ni ska kunna följa bilen från början av byggandet 2008, till slutställningen av ercup 2009.

Eftersom vi aldrig har mekat med bmw förr så är vi tacksama om ni hjälper oss på vägen med ideer och tips.
Vi tror oss inte vara helt bortkollrade inom mekandet då vi har hållt på med racing i ca 10år.
Vi har redan ganska klart för oss vad vi ska göra med bilen och eftersom vi redan är ett etablerat team i ercup så vet vi att det behövs riktigt bra grejor för att kunna slå dom snabbaste bilarna.

Grundtanken är: BMW med 2.5L volvo motor - så lätt och effektiv båge som möjligt - så mycket "bolt on" delar som möjligt - så lite plåt i karossen som vi vågar tillåta.


Följ oss och hjälp oss fram till ett vinnande koncept!

Mvh Tornado Racing.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2451



Tornado åker BMW - Nu jäklar blommar asfalten

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Vi trodde inte själva att det skulle hända!

Men när dom som håller i stålarna ville åka nåt nyare så fick vi släppa på våran stollthet.

Det ska bli kul att meka med nåt nyare än den gammla volvon!

Vi vågar inte släppa volvon helt....tar med oss motorn och den nya lådan som vi ska prova under 2008.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Kul! thumbs up
och om den blir lika välbyggd som Volvon så kan nog även denna BMW bli giftig.
Låter som ett helrätt koncept!
Men se till så att ni bygger hållbart denna gången, så ni får köra lite mer...

Verkar som alla Falkenbergsteam byter till BMW, är väl nästan bara Citius som kör annat märke?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Så lätt slipper du inte se dom oranga plast bitarna flyga runt banan Tomas!

Vi ska köra med volvon under sommaren medans vi bygger BMWn.

Nä, förra gången vi byggde nytt så höll vi upp en säson... det ska inte få hända igen!!!

På volvon är inget orginal, allting är ändrat eller utbytt.

På BMWn så ska det mesta kunna köpas direckt från en handlare om vi behöver byta ut nånting.

Jag vet inte om det är för att det har blivit lite mycket mekande dom sista åren, eller för att vi har blivit lite lata på senare år.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 454



Skall bli kul att följa er satsning.
Vi kommer att ha en lugn garagesäsong, med mer tillförlitlighet än fart.
Det sparar vi till nästa vinter.

Lycka till

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 647



Känns som om jag ska följa denna tråden på mer än ett vis
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 651



Det här ska bli intersant att se lycka till med byggandet

/Jonas Larsson #4 teampower

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Jocke!
Du ar alltid varmt valkommen till varat garage.
och vi ar sakert intreserade av studiebesok i erat.


Jonas!
Vagar man fraga er som har den klart snabbaste bmwn i startfalltet om vi far komma och kolla vad ni har for hemligheter i eran bil....


Tobjorn!
Pa BMWn sa ska vi forsoka gora en kofangare som inte punkterar andras dack.....

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 651



Jag ska höra med chefen men det bör nog inte vara några problem har ju inga hemligheter då vi faktist åker det mesta standard i hjuluphägning vad det gäller bärarmar och sånna bitara. är la bara bussningar och fjäder ben som skilljer mot standard e36. sen så måste man ha bmw motor i en bmw om det ska gå fort

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Äntligen så kommer det lite bilder på bygget!


Bilen som den var innan vi började rensa den, ett par dagar innan julafton 07.




Bilen är inlöst av ett försäkrinsbolag, eftersom det har brunnit i kupen.


Eftersom vi inte hade några nycklar till bilen så blev det till att göra inbrott i alla dörrar.
Fast jag fick göra utbrott ur bagage utrymet, genom att äla mig in genom baksätets mittarmstöd, efter att jag slitit bort detsamma!

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Vi var hos Khöler Racing i helgen och hämtade hem våran motor som vi har haft på service.

När vi ändå var där så passade vi på att kolla på lite hjulhupphängningar och grejor....
Vi började prata styrning och nämnde att vi skulle köra utan servo, varpå Khöler höjde på ögonbrynen och frågade varför i allsindar vi skulle det.

Vår tanke är den, att vi ska försöka hålla igen på saker som väger och sånt som skulle kunna krångla.

Vi kör våran volvo utan servo och det går fint.

Vad hur gör ni andra, kör ni med eller utan servo?

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
brainglow
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 510



matte #25 tornado skrev:
Vi var hos Khöler Racing i helgen och hämtade hem våran motor som vi har haft på service.

När vi ändå var där så passade vi på att kolla på lite hjulhupphängningar och grejor....
Vi började prata styrning och nämnde att vi skulle köra utan servo, varpå Khöler höjde på ögonbrynen och frågade varför i allsindar vi skulle det.

Vår tanke är den, att vi ska försöka hålla igen på saker som väger och sånt som skulle kunna krångla.

Vi kör våran volvo utan servo och det går fint.

Vad hur gör ni andra, kör ni med eller utan servo?


Bör väl inte vara några problem att ratta runt en sån utan servo?
Vilken däcksbredd ska ni köra med?

Börja ät gröt helt enkelt

/ Patrik

_________________
Patrik Rosén
Speedlab Crew - http://www.speedlab.se
3D-printing/Design - http://www.brainglow.se
Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Vi kör utan servo och gjorde detsamma på den gamla 240:n.
Servo är för småpojkar, inget för riktiga män!

Ärligt talat så togs den ur 240n pga överhettning och på S40n var den redan bortmonterad när vi fick bilen...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Patrik:
Vi har en max bredd på 205 i ERCup och kör på mönstrade r-däck.

Det brukar kunna kännas lite i överarmarna efter säsongens första rejs, men det gör det väll alltid efter att man utsatt sin arma kropp för en ovan övning....

Tomas:
Våran tanke är att vi är riktiga män, och därför ska kunna åka utan.
Vi har också fått för oss att det blir lite bättre känsla utan servo!
Eftersom vi är 5 förare så blir det sällan mer än 60-75min körtid per tävling.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



matte #25 tornado skrev:
Bilen är inlöst av ett försäkrinsbolag, eftersom det har brunnit i kupen.


Jag önskar mej en liknande bil.

Nyfiken.......och skulle vara tacksam för svar.
Hur får man ut en inlöst bil från försäkringsbolag/skroten ?

Skulle vara intresant att veta ungefär vad den kostade.

PMa gärna

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Med hjälp av en tävlingslicens och ett intygande att bilen aldrig kommer att komma ut på allmän väg.

18.000 kr fick vi ge, men så har vi bra kontakter på skroten!

Då hade dom plockat bort det som vi inte behövde.....motor, vxll och sånt.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



matte #25 tornado skrev:
Med hjälp av en tävlingslicens och ett intygande att bilen aldrig kommer att komma ut på allmän väg.

18.000 kr fick vi ge, men så har vi bra kontakter på skroten!

Då hade dom plockat bort det som vi inte behövde.....motor, vxll och sånt.


Tack.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Trevligt projekt.

Vilken motor blir det? hittar bara att det "en 2,5l volvo motor"
Lycka till

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590


Trådstartare
Jag skulle kunna svara på vad det är för motor utefter vad jag förstår, men risken är att det blir nåt fel i faktat då.
Så nu känns det som om det är dax att börja presentera mina andra teamkompisar.

Micke är bättre på det tekniska än vad jag är.

om han inte svara på denna fråga just nu, så ska jag åtminstånde få honom att svara under natten.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Ulf Gustavsson
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 60



Ja mattias o plast är väl något som går ihop, men det andra är bara bra om du undviker.
Brukar ju fungera med lite övervakning thumbs up


Motorn är KÖHLER byggd B 230 borrad o annan vev, stakar o kolvar, lättat svänghjul
Toppen är portad o med större ventiler o annan kam
Grupp A oljetråg UNIK Racing spjällhus DTA sprut
Bromsad till ca 240 hk

Detta kanske inte säger så mycket men vi vet inte mycket mer själva.
Efter ett par år med skruvande på motorn eller rättare sagt motorerna som det blev, tröttnade
vi o beslöt oss för att låta KÖHLER RACING skruva ihop nåt. Så vi har inte så stor koll på vad det är för delar i den men jag kan säga att det blev i vårat fall ganska mycket mer åka för pengarna. Den gick hela förra säsongen utan ett enda krångel pga motorn.

_________________
Ulf Gustavsson #25 Tornado
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E46 -00 ERCup #25 Tornado Racing
1, 2, 3 ... 85, 86, 87   >>
142 besök senaste veckan (493798 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande