| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
stelbakaxel 4link infästning & fjderbensinfästning?
|
18778 besök totalt |
|
Re:
Var sitter Eject-handtaget' (det är ice som skall bort )?
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
|
Re:
Jag suger på denna, är inte riktigt överens. MEN har inte haft tid att sitta och ta reda på varför. Det kommer _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
|
Nu har jag tittat/fundet.
Jag får samma siffror bara en litan annan väg dit. Iof kan 2xJohan åka svettorjel i badkaret
Jag gjorde att antagende Axelrör runt 64 utvändigt. Jag antog 5mm godstjocklek --> ca 50-60N/mm i vridspänning. Bonnstål har ca 85N/mm tillåten vridspänning. Mao käns inte direkt allarmerande det häller. Är det något annat vi missat??
_________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
|
Hmm känns som en 4-länk fast värre
Skall länklagren ta sidolast bör de liggade så kraften går radielt. Känns som en traditionell lösing med 4-länk och typ panarstag känns säkre. Kör man gummi i en ända på de övre stagen så lär man inte få problem med brytaingar häller. Vad var det för fel med den undre 3-angen??? Vriding i axelrören trodde inte JBT var några problem. Eller vad det något annat jag missat??
_________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
|
Mitten fästet för 3-angen bör det vara en tämligen STORT länklager.
All lenklager/ledlager i 3-angen bör ligga ner så krafterna kommer radielt in i lagren. Jag hadde kört med led/länklager även i på ändarea på de övre(svarta) stagen. Har jag inte käkat flugsvamp eller dylik så ser jag ingen låsing/bryting i denna kronstruktion. Eller har jag fel?? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
|
Re:
Det kommer fungera. Det finns nog ingen starkare lösning än dubbel triangulerad 4 länk som du tänkt bygga. Det finns en hel del bilar som kör ökenracing som har dubbel triangulerad 4 länk och de krafter som bakaxlarna utsätts för dära är betydligt större än de som man utsätter banracingbilar för. Jag personligen gillar inte triangellänk pga sidobelastningen som kan uppkomma på länkhuvet i spetsen på trinagellänken. Länkhuven är inte designade för krafter som kommer från sidan. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||||||
|
Re:
Beronde på hur mycket vinkel länkhuvet klarar så kommer det börja bryta om man hissar upp bilen och släpper ned baxaxeln om länkhuvet ligger ner. Normalt brukar länkhuvena stå upp i sådanna här konstruktioner. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||||||
|
Ett ledlager klar mellan +-10-15grader.
Vi räkanar på 10grd Längen på taget är 800mm sin(10)*800 -->139mm ger +-139mm så mycket slag BEHÖVS inte. Ca +-50 lär räcka med mariginal, säg +-75 då
Fult korrekt, länklager är inte gjorda för axillaster men de pallar mycket även i fel rikting. Kolla topplagringen på MacÄckelben, i många fall åker man så där. Av samma anleding sa jag att länklagren skall ligga ner.
Ja i en ren 4-länk spelar det ingen roll, tom lättare att ha de stående. Ja bara för man BRUKAR göra så behöver det inte vara rätt/bäst. Läs försiktigt, OBS ingen påhopp. Det är jä.. vanligt att det blir så pga att man konveratrat från gummibussningar till länklager, typ div bärarmsinfästingar mm. En en aspekt till med de 4a snea stagen, var hamnar rollcentrumet någon stans?? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
|
Re:
om jag har läst Mark ortiz rätt så ligger rollcentrum där linjen mellan de två ICna (IC = instant center = skärningspunkt i förlängningen av två sneda stag) passerar genom ett vertikalt plan genom hjulcentrumen Många råd om många saker...jag ska återkomma i eftermiddag med min syn på saken...men valet blir ju ditt i slutändan iallafall
_________________ Johan Lekås |
||||||||||
|
Lite åsikter eller idéer. (Ta allt med en nypa salt, för jag har inte erfarenhet nog att komma med "sanningar"
)
----------- Det verkar inte ha någon stor betydelse hållfasthetsmässigt vilken lösning du väljer Med fyrlänk finns alltid risk för låsningar, men använder man bussningar nånstans så går väl det att hantera. Med trelänk får man se till att göra en bra design av triangelspetsens infästning om du vill ha justerbarhet med liggande länklager så borde det väl gå att göra en hållare/låda som länklagret bultas i, och som sedan kan flyttas upp och ner i hålen i fästena oavsett upphängning så ska man se upp så man inte får "roll oversteer" dvs att balaxeln styr åt motsatt håll mot framhjulen vid roll i kurva. Men om man har stagen vågräta i utgångsläget kommer det hjul som fjädrar in (ytterhjulet) att åka lite framåt, och innerhjulet lite bakåt vilket ger stabilt beteende (roll understeer) Variant på design av infästning triangelspets
från Speedlab-tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ---- Lycka till /Johan _________________ Johan Lekås |
||||||||||
|
Har följt denna tråden, och nu kan jag inte hålla mig längre...
Jag har också haft lite funderingar på min bakaxelupphängning. Som det är nu har jag bara ersatt gummibussningarna med uniballs, så jag får rejäl låsning när det kränger. Testade att lyfta ena änden av axeln utan dämparna monterade, det gick knappt 50 mm. Sen blir det hjullyft och så går lamelldiffen sönder, men det är en annan historia. Hade planer på "riktigt" fyrlink med paralella stag, alternativt förlänga de övre stagen. Men nu såg jag att man kan sätta gummibussningar i de övre stagen och på så vis undvika låsning/brytning. Ska testa detta med standard längd på alla stag, så får vi se vad som händer. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||||
|
Re:
Att fyrlänk skulle låsa sig på en banracingbil lär nog aldrig hända om man inte kör med aluminium bustningar istället för länkhuven eller polyuretan. Trophy Trucks med 1 meter i fjädringväg har 4-länk med länkhuven bak. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||||||
om jag nu är med i matchen kommer lösingen ge ett HÖGT rc _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
|
Re:
I beg to differ. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
stelbakaxel 4link infästning & fjderbensinfästning?
|
18778 besök totalt |