Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (5174 totalt) |
|
||||||||||||||||||||||||
Jag har sålt min själ och köpt en...
...tysk bil. Har övergivit Alfons, även kallad Ballfons för han är så rolig, den lilla rackarbilen med vilt ylande boxermotor med massor av "grunt", svampig bromspedal, men med ack så effektiva och lättdoserade bromsar (de ska vara så på den modellen!), nära naturen-upplevelse hela tiden och nära döden-upplevelse i varje sväng, särskilt i de snabba, där den är vilt snabb, samt med en otroligt skönt tätstegad (och med 18000 mil totalt synkringsbefriad) växellåda - den gör över 100km/h på tvåan...! Bilen spöar Miator på löpande band i motorvägsfart och sladdar bekvämt i 100+ med vänsterbroms i vinterväglag. På racerbanan är Alfons största merit att köra ifrån Radical-bilar i Falkenbergbanans kurviga parti (jaja, med nybörjare bakom ratten i Radical, men ändå). Alfons har även tryggt transporterat glada gossar på långresa till Gotland med full packning utan att gnälla en sekund. Alfons handlag med damer är också vida berömt, med mycket väl godkänt i betyg. Alfons har ngt som inte andra har helt enkelt. Sorgen i mitt hjärta är som alla förstår jättestor, som tur är tog brorsan hand om bilen som vinteråk, så Alfons stannar ju iaf inom familjen. ![]() Hur många std-bilar från 89 kan framkalla en sån här vansinnig glädje? ![]() ![]() Två helt olika, men skitroliga bilar! Den rappa gasresponsen är nog det som är mest likt. ![]() ![]() Tyskt, effektivt, sterilt. ![]() ![]() Det händer fortfarande att jag vaknar kallsvettig och undrar vad jag har gjort... Och varför?! Tröst hos likasinnade idioter (dvs biltokar som älskar körandets adrenalin) sökes... Ska det vara så här? ![]() |
||||||||||||||||||||||||
Jag gillar ju tyska bilar men...
BMW:n ser ut att vara lite, inte mycket, men lite dyrare än Alfons. Varför inte ta tillbaka Alfons, pyssla om honom så att han kommer i (ännu) bättre form och låt honom mysa runt på våra trevliga småvägar. BMW:n behåller du, för ibland behöver du väl frakta dig någonstans? ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||||||||||||||||||
Håller med Nisse. Ta tillbaka Alfons och behåll BMWn. Duvet äta kakan å ha den kvar. (sen kan du nörda vidare på Alfons till absurdum
![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||||||||||||||||
![]() Tack för tipset! Jag har haft många käcka planer, men alltid till sist kommit fram till att Alfons mår bäst av att användas och sprida glädje omkring sig varje dag. Seriöst så är det lätt hänt att såna projekt blir stående ![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||
Fick faktiskt provköra en riktigt racepreppad Alfa Sud med "min motor", dock med förgasare och trimkammar, för en vecka sedan (släktskapet bilarna emellan är mkt tydligt när man tittar under skalet), jag blev helt sjukt förtrollad med en gång. Hejdlöst!! Man känner igen allt när man kör, karaktären på drivlinan, chassit etc, men det är bara mkt vassare. Insåg också vad det skulle kosta i tid och pengar att göra ett liknande projekt av Alfons... ![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||
Rädda Alfons från din elaka broder! (Nu kommer jag väl få blästersand i tändstiftshålen
![]() Jag har hört att avgassystemet på Alfan är riktigt bra svetsat också så det kommer ju hålla bra länge. ![]() Edit: Var det månne Peters Sud di fick köra? Det verkar går "ganska" bra... ![]() Du dyker väl upp på Alfaträffen på Burger King Eriksberg imorgon? 19:30 som vanligt... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||||||||||||||
Var det möjligen Peter Alfredssons? EDIT: Men vad tusan Mats, hann du gå in och justera ditt inägg under tiden? ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||||||||||||||||||
Som BMW-ägare (4st i garaget) måste jag nog ändå säga: Ta tillbaka Alfons!!
Beskriver man en bil så kärleksfullt som du gör så ska man behålla den och fortsätta älska den! Dessutom står det ju inte en så'n i varje gathörn... _________________ /Kristian Elisson |
||||||||||||||||||||||||
Jag hade en Alfa 33 16v, en av de sämsta bilarna jag någonsing haft, allting bara lixom lossnade på den.
Nu har jag en 3 serie BMW, raka motsatsen. ordentligt hopskruvad, allting fungerar. Tysk ordentlighet, inga överraskningar. Det är ett väldigt enkelt val. Självklart skall du ta tillbaka Alfan. BMWn är fantasilös, präktig, trist. Boxern är helt fantastisk, fy tusan vad den varvar och låter. Underskattad kärra. Det finns hur många trista BMWs som helst, bra Alfor är inte helt lätt att få tag på. Nä, byt. |
||||||||||||||||||||||||
Min mamma hade en Sud Sprint under ett antal år och det var nog den första framhjulsdrivna bil jag tyckte var kul att köra. När man skruvade med den (det hände inte bara en gång...) så märktes det att den var släkt med 33:an. Man blev förvånad över att så många reservdelar var gemensamma.
Tyvärr var bilen självförintande och sist jag hörde något tjänstgjorde den som tävlingsfordon (i folkrace). _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||||||||||||||||||
He he...
Eftersom jag kört Alfons ![]() ![]() Hej Carl ![]() - är min röst given... Är väl delvis skuld till valet av nytt fordon, även om mitt förespråkade val låg på en annan kaross och annan motor ![]() Blir nog utmärkt som roligt transportmedel, dock kanske inte leksak... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||||||||||||||||||||
ok boys. BMW:n är en klenisvariant (dock inte den klenaste...) men samtidigt möjlig att försäkra i Gbg med en studentekonomi. Jag blev grymt knäckt av den fina kvaliteten på Janssons E30 vid provkörning i våras och det väckte en liten förundran. Har ifs aldrig haft några kvalitetssynpunkter på Alfons eftersom det är en bil man har mest för körglädjen och charmen.
Fortfarande inga goda skäl att lämna en busalfa egentligen, men det börjar ändå kännas ok. Lägga av på topp helt enkelt. En bra grej som inte går att komma undan är att BMW:n är ganska krocksäker. ![]() ![]() ![]() Framförallt var tyskköpet en riktigt hyfsad affär... ![]() ![]() BMW:n hittills: + Gillar bakvagnen, lattjo pryl! Den liksom sätter sig ner när man är i böjarna och man får nästan känslan av ett lyft framhjul. ![]() + Gillar bromsarna, bra "sit down"-känsla från bakvagnen (liknande Porsche-geometri var det ngn som sa(??)) - Saknar Alfons "grunt" och motorsång, men med bra varv på motorn så rullar BMW:n hyggligt framåt iaf, även om den saknar ca 200 hk... (!) ![]() MaZ mfl, brorsan kan behöva lite vettiga influenser. Såvitt jag vet är Alfons den första vettiga bil han har ägt. ![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||
Men Calle...
...kan du överge en sån pärla för en Hitlerkälke? Nej detta är obegripligt. Vad har förresten hänt med dendär fina vita sportbilen du rattade i våras? Den på minst närmare 100 hk? Den var ju också en fining. Dessutom var den ju en lokal variant direkt från Hisingen. Sansa dig nu. Är det Kristoffer som lurat dig på denna affär? _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||||||||||||||||||||
Den vita blixten är såld till en lycklig kille i Lundsbrunn. Det var många som hade oväntat svårt att hänga på den på Kullen.
Jag har faktiskt haft två vettiga bilar förut: En Skoda 120 GLS och en 120 Coupé. Som en 911 att köra ungefär men något motorsvagare. ![]() När man körde slalom kändes det dock lite obehagligt. Jag försökte köra GLS:en en gång men valde att avbryta medan ekipaget fortfarande hade röda sidan upp. ![]() |
||||||||||||||||||||||||
Bara fina sportbilar med andra ord!
Det fanns ju också en riktigt sportig Skoda med varvräknare! Att du överger såna pärlor och behåller riskokaren... Jaja man ska inte förstå allt. ![]() _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (5174 totalt) |