Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Slut på Peltorkravet?
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (26504 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
SBF's nyhetsbrev ger lite hintar om att det kan bli FIA-only som gäller framöver (dvs inga egna nationella regler). Nackarna blir mao starkare.
Citat:
Beslut under våren i hjälmfrågan
Sedan Peltor slutat tillverka "SBF-hjälmen" finns inget alternativ, utan det måste ske en anpassning till de internationella reglerna.
En arbetsgrupp bestående av Håkan Junfors, Pierre Ellison, Carleric Johansson och Erik Waldenström har titta på FIA:s godkända hjälmar, samt lyssnat av rörelsen och samlat in synpunkter och förslag.
Beslut om framtida reglemente gällande hjälmar kommer att meddelas snarast möjligt under 1:a kvartalet 2008.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Niklas Falk skrev:
SBF's nyhetsbrev ger lite hintar om att det kan bli FIA-only som gäller framöver (dvs inga egna nationella regler). Nackarna blir mao starkare.
Citat:
Beslut under våren i hjälmfrågan
Sedan Peltor slutat tillverka "SBF-hjälmen" finns inget alternativ, utan det måste ske en anpassning till de internationella reglerna.
En arbetsgrupp bestående av Håkan Junfors, Pierre Ellison, Carleric Johansson och Erik Waldenström har titta på FIA:s godkända hjälmar, samt lyssnat av rörelsen och samlat in synpunkter och förslag.
Beslut om framtida reglemente gällande hjälmar kommer att meddelas snarast möjligt under 1:a kvartalet 2008.


Hörde det med, jag skulle ev köpa en Peltor men återförsäljaren sa att han inte tog in fler innan han visste säkert...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



-> Kimmen
Herr Falk dubbelpostade så jag kopierade in ditt inlägg här istället.

Kimmen skrev:
Jag som var så här nära (visar jättelitet med fingrarna) att köpa en Peltor G10 men nu får det vänta...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Nils Classon skrev:
Herr Falk dubbelpostade så jag kopierade in ditt inlägg här istället.
Jag oktuppelpostade elelr nåt.

Jag får hoppas att de skriver nån passus så att Peltors G6 och G10 (de två vanligaste) kan fortsätta användas i ett par år innan de kräver FIA (om det blir det enda).
Det går ju att snåra till det rejält om man vill.

Men om Peltor slutar tillverka G6 (det är väl det de säger, det är väl inte RACE-hjälmen de menar??) så är det ju svårt att kräva max 800g i täckt bil.

Vi får se under våren.

Nu kan du kasta den andra tråden Nisse.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Skulle kunna tänka mig att anledningen till att dom slutar tillverka dom gamla modellerna har något med ett kommande HANS-krav att göra. Vet inte hur det ser ut inom racingen, men ett HANS-krav är på gång inom rallysporten, vilket förmodligen kommer att ta död på sporten på gräsrotsnivå pga av den höga kostnaden, men det är ju en annan historia...

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



återförsäljaren jag snacka om sa att det var nåt med HANS inblandat - men eftersom jag satt i mobiltelefon på motorväg så hörde jag inte riktigt vad han sa.
(Min telefon har jäkligt låg volym)

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



varför måste hans vara så jäklarns dyrt på den här sidan atlanten ? Ska bli intressant att se hur de löser hjälmproblemet. Vore ju smidigare om inte sverige fortsätter som enda nation i värdlen med sina krav..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Kommer det att ställas krav på HANS så borde det oxå ställas krav (av sbf) på att det inte landar på +20 lax (bälte,hans,hjälm, ev.stol) att införskaffa det. Man känner sig redan lite rutten som inte kostar på sig hans, men hoppas att dom som säljer grejorna känner sig ännu mer ruttna och snart sänker priset >.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Betänk då att killarna/tjejerna som kör rally har den kostnaden gånger två (förare+kartläsare)! thumbs down

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Megablade skrev:
Betänk då att killarna/tjejerna som kör rally har den kostnaden gånger två (förare+kartläsare)! thumbs down


Betänk också att dom kör nästan lika fort som vi gör på banorna fast i skogen kantat av träd. Det är ju inte helt orimligt...Fast priset måste ner, både på hjälmar och kragar (eller va dom nu kallas)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Vet att stand21 kommer med en billigare variant av Hans snart , ganska så säkert...... för budgetklassernas skull......

hörde precis att Spanien gjort Hans till obligatoriskt inom all bilsport redan....... så förr eller senare kommer det väl förmodligen även till sverige med...... Och går volymerna upp så lär ju priserna gå ner med, så funkar det ju på allt annat så det lär väl knappast vara någon skillnad med HANS heller.....

och helt klart är ju att HANS har en positiv inverkan på säkerheten så kommer bara priset ner en bit så är det ju bara positivt för alla, både ni tävlande som inte skadas och vi arrangörer som får behålla några fler tävlande

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Jag säger inte att det inte är bra grejor, men om man skulle ställas inför valet att hosta upp 40tusen(tror jag inte räcker, men vi säger det)för att få starta nästa tävling, skulle man göra det eller allvarligt börja överväga om det inte är dags att lägga av? Jag vet hur mina tankar hade gått. Då har vi heller inte sagt något om dom som vill börja, hur blir återväxten?

Spårar tråden ur?

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Megablade skrev:
Jag säger inte att det inte är bra grejor, men om du skulle ställas inför valet att hosta upp 40tusen(tror jag inte räcker, men vi säger det)för att få starta nästa tävling, skulle du göra det eller allvarligt börja överväga om det inte är dags att lägga av? Då har vi heller inte sagt något om dom som vill börja, hur blir återväxten? Spårar tråden ur?


Jag tror nog Svensk Motorsport inom SBF som följer SBF och FIA alla säkerhetsregler kommer minska antal över dom nästa åren..... men å andra sidan i sverige så har vi haft en väldigt högt procentuellt antal tävlande mot befolkningsunderlaget om man jämför med våra grannländer i europa......

sen kommer det väl fortsättas med motorsport ändå i stor grad, men kanske inte alltid inom SBFs ramar utan kanske andras.... som ställer mer proportenliga krav......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Jag kör redan med hans och visst kostade det en slant men man klarar sig på 15 000kr om man bara letar lite.

CODrivern får väl stå för sin egen utrustning? Hjälm är ju ändå en personlig sak.
En nackdel är att man inte kan dela upp kostnaden som vissa verkar föreslå. Köp en HANS-godkännd hjälm idag och sen kragen nästa år. Du får inte köra med en hanshjälms utan kragen..



I racing kanske den inte behövs så mycket för avåkningarnas skull men risken att bli pååkt bakifrån är väl rättså stor? - typiskt whiplash, volta in i några träd ger inte alls samma snärt.

_________________
Daniel Steiner
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Har inget i mot ökade säker hetsåtgärder, men jag vet vad som fick vårt förbund att välja Peltor dvs en Scoter hjälm. men det håller jag för mig. I racing tror jag att i amatör klasserna inklusive RHK klasserna så är plobemena med skador mindre än skadorna till o från tävlingarna ! I rally är heller inte Hans "räddningen" Kroppen klarar inte én björk i 180 !!
Tro mig efter 37 år med motorsort i bakfickan som aktiv som mek, som åskådare !

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



RCM skrev:
Har inget i mot ökade säker hetsåtgärder, men jag vet vad som fick vårt förbund att välja Peltor dvs en Scoter hjälm. men det håller jag för mig. I racing tror jag att i amatör klasserna inklusive RHK klasserna så är plobemena med skador mindre än skadorna till o från tävlingarna ! I rally är heller inte Hans "räddningen" Kroppen klarar inte én björk i 180 !!
Tro mig efter 37 år med motorsort i bakfickan som aktiv som mek, som åskådare !



Men den hjälper mycket

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Har hört om en grupp som tydligen köpt hans för 2.800 (ev.+moms), förvisso då bara "kragen" men om så är fallet blir man ju inte mindre irriterad om man själv ska betala ca 10.000kr bara för hans i det närmaste har monopol...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Sen kan man köra bilen fylld med vadd också. Herregud, nu vet jag att jag inte brutit nacken och levt mitt liv i rullstol. Har ingen aning om hur ett sånt liv ter sig. Det har inte majoriteten av säkerhetsivrarna heller, skulle jag våga påstå.

Ska det liksom inte vara tillåtet att ge sig in i en halvfarlig (innebandy är statistiskt sett farligare) aktivitet som motorsport med öppna ögon?

Skärpning nu och sansa er i påhejandet av HANS mm (även om det kanske är fel tråd att vädra min frustration i), fritt val är en sak, påbud en annan.

Nån måtta får det lov att vara, annars sitter vi där med 60 kW elbilar (elbilar är i sig spännande (no pun intended)), skumfyllda förarutrymmen med bara en sikttunnel inom motorsporten.

Vad som händer om man fortsätter gräma sig på detta sätt är att den redan förtvinade gräsrotsnivån försvinner helt. Analysera nuläget, om det hade varit massvis med motorsportare som åker på kotförskjutningar eller dör, så visst! Men den lilla risk som finns är medveten i de allra flesta fall.

Jag känner just nu för att dra mig ur motorsporten efter en kort sejour. Glädjen verkar inte finnas kvar... det finns bara en ängslighet över allt möjligt, säkerhet, politik, miljö, opinion... Kvoten kick/krona maximerar man mycket lättare på andra håll, dock med långt högre risknivå.

*Ursäkta om mitt utfall känns missriktat på nåt sätt, det har trängt på ett tag och det kom ut just nu*

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Pär Hansson skrev:
Sen kan man köra bilen fylld med vadd också. Herregud, nu vet jag att jag inte brutit nacken och levt mitt liv i rullstol. Har ingen aning om hur ett sånt liv ter sig. Det har inte majoriteten av säkerhetsivrarna heller, skulle jag våga påstå.

Ska det liksom inte vara tillåtet att ge sig in i en halvfarlig (innebandy är statistiskt sett farligare) aktivitet som motorsport med öppna ögon?

Skärpning nu och sansa er i påhejandet av HANS mm (även om det kanske är fel tråd att vädra min frustration i), fritt val är en sak, påbud en annan.

Nån måtta får det lov att vara, annars sitter vi där med 60 kW elbilar (elbilar är i sig spännande (no pun intended)), skumfyllda förarutrymmen med bara en sikttunnel inom motorsporten.

Vad som händer om man fortsätter gräma sig på detta sätt är att det förtvinade gräsrotsnivån försvinner helt. Analysera nuläget, om det hade varit massvis med motorsportare som åker på kotförskjutningar eller dör, så visst! Men den lilla risk som finns är medveten i de allra flesta fall.

Jag känner just nu för att dra mig ur motorsporten efter en kort sejour. Glädjen verkar inte finnas kvar... det finns bara en ängslighet över allt möjligt, säkerhet, politik, miljö, opinion... Kvoten kick/krona maximerar man lättare på andra håll, dock med långt högre risknivå.

*Ursäkta om mitt utfall känns missriktat på nåt sätt, det har trängt på ett tag och det kom ut just nu*



faktiskt så håller jag med dig totalt......

det finns en tendens att sätta ribban i motorsport lika högt oavsett vad man håller på med....
och det mest för att det är så INKOMPETENT folk i styrande eller möjligen LATA som gör det som är enklast , dvs sätter nivån efter värsta fallen....

personligen tycker jag att HANS är en skitbra uppfinning men den passar för snabba bilar på snabba banor och där ska det vara obligatoriskt...... Och en massa andra säkerhetsnivåer därtill.....

sen i andra änden, så inser jag att det är god säkerhet ibland att till och med strunta i bur.... allt relaterat till fart, krockvåld och andra faktorer som faktiskt reellt påverkar säkerheten.....

men det är klart, det kräver lite mera förståelse och inlevelse av styrande om man ska få acceptabel säkerhet utan att kräva det värsta i alla lägen..... Och just det tror jag många som är styrande inom bilsporten inte orkar/är kapabla/skiter i..........

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Får man drömma lite (timmen visar att jag borde det iaf) så skulle jag gärna se att man fick köra med FIA-hjälmar från 2008 och med ett par års dispens för peltorkrukorna.

När det gäller HANS så har jag inget emot det men om det skall bli krav så bör det annonseras ett antal år i förväg (ungefär som Katkravet). Personligen skulle jag börja bli intresserad (även utan krav) om priset på hjälm+krage slinker under 6 papp (råkar ha stol som är HANSanpassad).
Men det skulle gärna få komma fram konkurrerande system till HANS.

När det gäller ängsligheten bland motorsporten tycker jag PCS har visat en underbar väg framåt med sin klimatneutrala verksamhetsplan.
Köp några utsläppsrätter, sen kan du peta fingern i magen på nästan alla miljöprånglare. Vem bryr sig om lite buller när Antarkis smälter?
Kombinera det med racing på E85 och biodiesel i racebussen så har du "rent" miljösamvete i många år framöver (tills däck, oljor och annat också måste vara gjorda på sockerrör och flis).

Nåja, hoppas att Hjälmbeslutet kommer att innebära minst lika många möjligheter som förbud (och helst en övergångsperiod, annars har jag två hjälmar som helt plötsligt är värdelösa, även ekonomiskt).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Jag har definitivt inget emot HANS i sig heller.

Det är den, i mångt och mycket, självuppfyllande grämsjukan jag börjat tröttna på.

om hojåkarna tänkte i liknande banor skulle de behöva lägga ner sin sportgren och börja rejsa bil i stället och de har tagit ett säkerhetssprång utan dess like.

Glädjen i sporten riskerar att hamna än mer i skymundan om vi fortsätter petimetra oss över säkerheten (som är hyfsad som den är idag). Kommentarer över att någon kör bana utan handskar är tex vanliga här på rejsa (för att inte tala om det semi-allmänna fördömandet om någon spottas utan hjälm på bana), men Jösses...

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
Slut på Peltorkravet?
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (26504 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande