Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Cupförarnas tankesätt på banan
2672 besök totalt
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare

BMW Cup ska ju vara som man läst, tävling under vänskapliga former...?

Hur resonerar ni cupförare? Vilken typ av "tänk" har ni under tävling?
Det jag pratar om gäller hur hårt ni satsar för en placering osv.
Är det vanligt med plåtkontakt eller backar man hellre av lite då det "är ju på skoj"??

Jag funderar ju på att deltaga ngt race, kanske mest troligt i slutet av säsongen, men är osäker på om jag känner mig redo att "offra" bilen. Främst pengainsatsen men även det ev jobbet som blir efteråt.
Jag vet ju från andra tävlingar att mångas horn växer genom hjälmen, och kanske mina egna också..?

Ingen som blivit avtryckt från banan och sedan står och kastar sten på förbipasserande?

Jag vet givetvis att allt kan hända i racing, inga garantier finns, men jag skulle nog bli ledsen om bilen blev skrot för att ngn annan kört på mig liksom... Och jag vet att jag kan göra fel själv också...

Tar gärna emot era tankar, blunda och försätt er i racemode! Hur agerar ni?

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

I racing överhuvudtaget och speciellt i klubbracing så är det väl väldigt ovanligt med plåtkontakt utan det är väl bara vid misstag och olyckor det händer.

I rallycrossen däremot så tvekar jag inte det minsta att hålla emot och gnugga "plåt" om det skulle behövas men helst undviker man ju det där också.

Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004

Kan bara hålla med Niklas där... visst har det varit kontakt mellan vissa, men som sagt enbart vid misstag eller olyckor.. har varit med om otroligt fin racing sida vid sida länge utan att någon gett sig utan plåtkontakt det år som var.. thumbs up

Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005

om du inte tänkt delta förrän i slutet på säsongen har du ju många chanser att kolla in racen från läktaren.
Ta med dig bilen och kör gatkörning och kolla på cuprejsen. Du har garanterat kul hela dagen!

Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Håller med föregående rakt genom!
Har tävlat två fulla säsonger och har inte ett enda nytt märke på bilen. Den sista säsongen var dessutom otroligt jämn i Modifierad (där både "Flesh" och jag tävlar i. Ofta kvalade de tre snabbaste inom en halvsekund!) där jag vid ett par olika tillfällen åkte både två, tre och fyra kurvor i bredd med mina konkurrenter helt utan plåtkontakt.
Jag upplever att de jag rejsar mot är väldigt rädda om sina bilar och uppmärksamma, faktiskt på ett helt annat sätt än gatbilssidan.

Missförstå mig rätt, men på gatbilssidan sprider både hastigheten och rutinen mer än bland de som tävlar och jag upplever att jag hade fler incidenter då än sedan jag börjat tävla. Det var faktiskt en sådan incident, där jag tvingades av banan för att inte krocka helt utan att motparten märkte vad som höll på att hända, som gjorde att jag bestämde mig för att börja tävla.
Man får vara försiktig vid passeringar/omkörningar på ett annat sätt, visa mer hänsyn med tanke på att det kanske är första gången någonsin på bana för föraren i bilen framför.

Naturligtvis finns det ett gäng rutinerade chaufförer som är jäkligt snabba som kör på gatbilspassen. Om de bara skaffade vagnbok skulle de nog vara vinnarkandidater redan från första tävlingen.

Du kommer också utvecklas mer som förare om du börjar tävla. Du tvingar dig flytta fram gränserna när du inser hur fort de runtomkring dig kör. Å andra sidan är tävlingsmomentet en grym kick, första två varven i varje tävling går knappt att beskriva. Halvkalla däck, konkurrenter både till höger, vänster, framför och bakom. Helt grymt!

Själv tror jag att jag skulle tycka det var lite tråkigt att köra en hel dag utan kicken man får vid tävlingarna. Prova, och du är garanterat fast! thumbs up

NS: 38 varv
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Två säsonger utan ett märke låter helt fantastiskt! Så här från soffan tror jag faktiskt att jag kommer släppa om nån är på G att köra om. Jag kommer prova utan vinnarambitioner, mest för att få köra mot klockan och slippa köra om själv hela tiden som det blir på gatbilskörningarna.
Men man kanske blir taggad som tusan när man väl står där..?

Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005

Du kommer bli taggad. Kul att du kommer prova . Jag hade samma funderingar för ett år sedan, men jag valde att köra hela säsongen. Och det kommer jag aldrig ångra .

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Jag har inte kört BMW Cup men har samma erfarenhet som Samson.
De flesta klubb/hobbyåkare som kör asfaltbana kör rent och har koll runtomkring sig. Man känner varandra och umgås i depån, hjälper varandra med prylar och förenas (i märkesmästerskapen) av intresse för bilmärket. Det är liksom svårt att spela Allan när man tävlar för resultaten talar sitt språk.
Hornen kan alltid växa på bana men man avgör själv delvis hur hårt man vill attackera eller stå emot.

Värsta körningen är oftast på banträffar för gatbilar men oftast pga okunskap / fel inställning.

Långloppscuperna är lite hårdare upplever jag, och kommer man upp till typ support för STCC, SM-klasser lägger man inte fingrarna emellan men där handlar det mer om "racing" och mindre om "kul".

Det allra värsta hornen-ut-beteendet ser man i trafik på gata tycker jag!

När man tävlar har man också flaggvakter som varnar för oljespill, saker ivägen och sånt vilket är trevligt.

Citera
patrik
Karlskoga
Här sen Apr 2004

Hmm.. som snart vetteran i BMW Sportclub och tävlande i såväl ETAB DATA CUP och SLC så kan jag bara säga att det går inte att jämföra med mycket annat att åka BMW CUP. Här är alla märkesbröder och det är en hörsten som inte finns i något annan CUP i sverige. Tveka inte, för det kan jag säga att, BMW CUP med tillhörande tävlande är det bästa som finns...åtminstonne vad gäller racing Tro mig,,,

Allmänt banåkaforum
2672 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande