Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Ny(gammal) ban/slalomkörningsmöjlighet i Kalmar. | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (14322 totalt) |
Nån vecka innan jul ringde min kompis Andreas och undrade om jag hört talas om den nya banan som var under framtagning i Kalmar. Jag bad honom kolla almanackan, det var julafton som var på G, inte första april. Men han höll fast vid att det var sant och skickade en PDF-fil som bevis. Den verkade lovande, men vis av erfarenhet ville jag ligga lågt tills dess att jag visste mer. Det gör jag nu...
Union raceway är belägen på den delen av Kalmar flygplats där vi tidigare kört Smålandscupen, KSR-slalom och lite annat. Den har nu tagits över av SYAB, ett företag som pysslar med utbildningar av yrkesförare. Men ägarna är också rätt motorsportintresserade, så när man hittade partners som ville driva den delen framåt valde man att göra det. Ganska smart, ytan finns ju där, och nu får man intäkter även en del kvällar och helger... Häng med på ett halvtaskigt fotograferat varv: Patrik Edström, som är en av de ansvariga för verksamheten och den Renaultbuss vi sladdade omkring i på demovarven. Med rätt justering på halksläden kan man få även en sån att bete sig... Om än inte körglatt, så i alla fall överstyrt. Start och mål kommer gissningsvis att ske vid ställningen. Rakan är nog runt 300m, och sen dyker man in i en snabb vänster. Koner, släpvagnar och annat kommer givetvis flyttas (även om de nu utgör en extra krydda till åkningen). Det mesta av kurvan är dessutom i utförslut, så det går FORT på slutet. För även om det ser ut att ha smalnat av en del här... så skall det nog inte ha någon betydelse om man prickar apex rätt. Den exakta dragningen när man kommer ut på rakan är inte klar, men gissningsvis kommer man få sträva ut under fullt pådrag och sen få en chikan längre ner. Allt för att inte komma ner till... vändningen i för hög fart. En gammal räserförare som varit på besök tidigare gissade att 160-170 ut på rakan inte var någon omöjlighet i en Radical. Vändningen i sig låg längre upp än vad den varit när vi kört där tidigare, eftersom det var ett övningsområde för lastbilar längst ner. Om det kommer att vara så permanent var inte heller bestämt. om du tittar noga uppe till höger ser du några vita koner, där är vi vid nästa banbild. Men först en villavagn som står nere vid vändningen. Perfekt tillhåll för funktionärer, då där finns värme, vatten, avlopp och el. Det som är nygjort sen vi varit där tidigare är att man nu sammanslutit den taxibana som varit "of limit" och huvudbanan där vi kört. Troligtvis kommer man göra 90-gradaren där Bettan står ganska tight då man vill begränsa farten uppför backen. Någon har visst varit och tjuvtränat Backen i sig är ju inget att orda om, men... Fredrik, PCS lokalansvarige, som var med började nu se lite lätt grön ut i ansiktet. Kan det vara så att hans 911-73 inte riktigt tycker om sånt här? Över ett feldoserat krön och så direkt över åt andra hållet. Det här kan bli riktigt roligt. Bara de bygger kantstenar eller något annat. Annars kommer det vara hur mycket grus som helst på banan när folk genat. Tar man sig igenom detta, och passerar grusfållan utan att fastna, är det en kort raka till en... 90-graders höger... till start och målrakan. Ställningen syns svagt om ni tittar ibland trädtopparna. Upplägg och priser är inte huggna i sten ännu, men det planeras för möjligheter att komma såväl klubbvis, som enskilld bokning via hemsida (www.unionraceway.se kommer vara fullt fungerande om två veckor sa de). OCH med möjligheter att komma och köra lite vardagkvällar när som. Någon som vill sponsra mig med 3 omgångar däck till år? Jag lär kunna göra av med dem _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
||
jao om det är 2st (90+90=180)
Men set verkar va en skojig bana. hoppas det inte blir så rackarns dyrt bara så man kan ta en runda dit nån dag |
||
Hmm, att det såg ut så där runt omkring visste jag inte, jag har ju bara varit på flygrakedelen.
Så just nu har jag lite svårt att se hur banan egentligen går. Edit: Det är en viss omsvängning jämfört med "Vi vet inte om flygplatsen är en lämplig plats att bedriva motorsport på" _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Start och målrakan går ju parallellt med den vi kört på, och utförskurvan är ju den vi kommit upp mitt i när vi kört in igenom grindarna.
Tänk dig ett U med en kringelkrok som förbinder mitt i "uppstickarna". Nu blev det väl glasklart _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
HÄRLIGT!!!!!!!!!! Hoppas det blir vettiga priser, Patrik ska vi ta och prata med våra ansvariga i Växjö och Kalmar sportvagnsklubb och försöka få till lite gemensama körningar?!?! Känns som det skulle kunna vara en nytändning för sportvagnsklubben och ha tidtävling även på en mer riktig bana!
//Björn |
||
Björn, jag skulle bli DJUPT besviken om det inte blir så
Vi satt och spånade om banan i största allmänhet efteråt, och arrangörena berättade att de först hade tänkt att namnge de olika partierna, men sen kommit på en bättre tanke: låt tiden och... skall vi beskriva det som speciella förarare och händelser, sköta om den saken. Fredriks krön ser jag redan som given (nu kommer jag aldrig mer få återse min Porschebok han har lånat...), och vad det gäller fullfartsvänstern är nog Björns bend inte såååå långt borta _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Huh, du vet inte hur jag våndas över sånt här. Men...
Infart ifrån Elverslösavägen, gul prick. Det står skyltat SYAB trafikcenter. Ungefärlig parkering, kaffestuga, toalett, konferanssal samt start och mål blå prick. Kör taxibanan i ungefärlig nordlig riktning, runda dubbel-apexvänstern, ut på flygrakan, ner och runda den gröna, tillbaka, in på det röda, ta söderut när du kommer till taxibanan igen och sedan i mål. Plättlätt. Kolla in eniros förstoringar, de ger en rättvisare och tydligare bild. Bara sök på kalmar flygplats. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Har ju flickvän från den här änden på Småland, så är ju inte direkt omöjligt att man kommer titta förbi. Intressant!
Tolkar jag den ungefärliga bansträckningen rätt här? |
||
Vänster eller? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Rihgt, vänster... eller hur var det nu
Snabb vänster skall det givetvis vara. Får skylla på att jag fortfarande var milt åksjuk när det skrevs. Köra bil tittande genom kameralins var ingen höjdare som sagt. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Riktigt trevligt för er smålänningar men fråga : NÄR SKA VI STHLMARE få något liknande P.P lugnt om jag blir inneboende hos dig hela sommaren lr
Men någon dag i sommar ska jag försöka ta mig ner dit, har en liten sak jag måste ta tag i nere i kalmar någon dag under sommaren så man får väl försöka ta det någon dag när man kan köra där också _________________ Rejsas egna TOYBOY Christian Ek M3 E46 SMGII Carbonsvart Hellre avåkt än frånåkt! |
||
Ni har ju The Challenge. Inte riktigt med samma tillgänglighet vad det verkar, men med ett lite liknande upplägg.
I vanlig ordning har tankarna börjat vandra... Tänk ett Retro Racing-arrangemang, med upplägget av av en rally-special. En sträcka här, en på den närbelägna gokartbanan, en på den asfaltsslinga man kan göra på folkracebanan bredvid. Sen iväg till Emmaboda för Superstagen, några mil därifrån ligger Kosta flygfält som inte heller nyttjas till något... Och sen avslutar man på den rundbanan man kan lägga upp på Uråsa i Växjö. Det borde ju bli en hel del körning på en dag _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Allmänt banåkaforum Ny(gammal) ban/slalomkörningsmöjlighet i Kalmar. | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (14322 totalt) |