Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Inför träffar Höstracet Knutstorp 14/9 | << 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (8812 totalt) |
Jag kom för sent för att köra ens "prova på", men smög omkring lite i depån och tog några bilder (problem med vitbalansen dock...).
Jag pratade lite med Fredrik (och med Pär - utan att presentera mig ) och med de Lotus Elise-åkare jag vid flera tillfällen legat och jagat på Knutan (en gul och en svart); de senare var smått lyriska efter att ha fått instruktioner av mannen som körde den gula racersportvagnen. De fick tips på spårval/körstil och även synpunkter på bilarnas inställningar. Hade nog varit bra för mig med; jag har ingen aning om vad som behöver förbättras på min bil - förutom föraren alltså Seanr träffade jag inte (var inte riktigt säker på vem som var vem - det var många som var nyfikna på Corvetten), så det får bli en annan gång. Bilens framfart på banan fick jag i a f se - och höra Bilderna kommer om en liten stund. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Här kommer lite bilder:
rejsa-porschar: rejsa-corvette: miatae och healeys: gul racerbil ;-) han som inte körde , några sevens och en elite snabb och snygg i militärgrå racerbilar; den första är/var till salu Det var allt för denna gång _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Lite text vem som e vem: Röda 911 targa -72 till vänster är ingen räserbil, det är mina föräldrar puttra-runt-i-bil. Den har ett chassi lika tight som en välanvänd Opel Rekord. Fast den har ett *mycket* välljudande avgassystem. Man kan inte ana att det sitter en liten 2.2 liters motor i den. 924:an i mitten är FSN (Fredrik) och hans farsa, Ingemar. Den till höger är min. (ser ni vilka ohyggligt fula dörrsidor bilen har? ) Fredrik i vanliga kläder längs till vänster, till höger i tävlingspyjamas är Ingemar. Bakom Fredrik bakruta skymtar min kompis Magnus. Till höger om honom står min farsa med armarna i kors. Min hjälm tittar ut ur dörröppning på min bil och i den lär jag vara _________________ Pär Hylander |
||||
Fyller på med lite blandade betraktelser från i söndags:
Premiärsnurrade med bilen, jag jag inte gjort innan. Ut på rakan så släppte det i baken, så det blev en långsam 180° med låste hjul som stannade 5 meter före muren. Lite störigt att jag varken då när det hände eller nu kan erindra mig vad jag gjorde för dumhet. Jag märkte ingenting förrän plötsligt baken bröt ut snabbt. Inget minne av annorlunda spår eller annorlunda gas eller styr. Anser att det är mkt sannolikt att det var jag själv som orsakade det med min körning men jag kan som sagt inte erindra mig var jag hittade på. Snabbaste varvet var nog det mest avslappnade, 1:12,96, dom då jag tog i och försökte var långsammare. Själva racet var kul, fast jag var inte med så länge. Fredrik och jag startade bredvid varandra och vi kubbades rejält under hela första varvet. Fredde först, jag 4 m efter på startrakan och en Alfa Bertone efter mig. Vad jag inte ser det kommer en raktframsnabb seven och åker om Bertonen, jag går ut till höger för att försöka bromsa om Fredde och då kommer samtidigt sevenbilen på min högra sida, först då ser jag honom. Undrar vem som blev skrajast? Den där avbrutna pinnskruven till turbon var det som trillade loss på 2:a varvet på racet. Började låta illa när jag gasade på så jag ville inte chansa utan gick i depå istället (visste ju inte att det var det då). Satte dit en för kort M10x30 temporärt i början på veckan och skulle fixa till det hela veckan men glömde det. Knutkorsen på styrstången är lite knäppa, går ojämt trögt att vrida dom. Har ändå försökt att smörja dom genom att ha dom nerdoppade i olja och vrida och vända på dom. Denna gång hade dom hamnat lite olyckligt så att dom var tröga i högerkurvor, speciellt i Lito var det dålig styrkänsla. Hade lite oljud över NGK, troligen en kombination av lite slappt hjulllager VF och att stötdämparen satt löst vid fjäderbenslagringen. Stötdämparen hann jag fixa men hjullagret ska jag spänna ikväll. Tankade räsern på Jet i Laholm. När vi kom ner till Knutan på upptäckte jag att tanklocket låg kvar i på macken... Tyckte att dragbilens tanklock passade anständigt bra tillsammans med lite tejp. Det tyckte dock inte funktionärerna så vet jag hur den svarta flaggan med oranga pricken ser ut :-) _________________ Pär Hylander |
||||
Det låter som om alla är nöjda. Hmm, jag ångrar nästan att jag inte kom. Vädret var ju helt rätt.
om någon undrar undrar vilka det är som kör Miatorna på bilden ovan så tillhör den röda Magnus (med det svåra efternamnet som jag inte kommer ihåg) och den svarta tillhör Leif Ampler. Magnus bil är mycket välpreparerad och snabb, Leif är relativt varsamt preppad men går också bra. Å andra sidan hade jag det himla bra på Mantorp i helgen. Väldigt mycket bilar, speciellt i historisk standard där 40 bilar var anmälda, och mycket täta race. Catharina gjorde vad hon kunde och vann FVee racet där 21 bilar ställde upp . Tyvärr kom hon bara tvåa i totala cupen då L-G Johansson kom tvåa i racet och därmed hade en poäng mer totalt. Grattis L-G. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Enda chansen jag hade att köra om er så det kändes bra att göra det fyra gånger _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Jag har en gnagande känsla av att du var mycket mån om att få hem vetten i mint condition !! Det finns nog några tiondelar till att hämta på varvet _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Skulle tro det Det är inte bilen som är begränsningen utan föraren. Borde kunna gå att köra omkring 1.06-1.07 med en duktig förare. Jag börjar arbeta på den saken nästa säsong _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Hur var balansen i dom andra partierna? Tunneln, NGK, vänstern upp mot hårnålen, själva hårnålen och vänstern efter hårnålen? _________________ Pär Hylander |
||||
Tunneln, svackan och NGK krönet går som på räls jag hade inga tendenser varken till över/understyrning=jag fegade Vänstern upp mot hårnålen hittade jag inget bra spår, jag tror jag låg kvar i högerkanten innan böjen för länge och fick då göra en ganska tvär sväng=låg utgångshastighet. Hårnålen .... finns det något bra spår där? Jag tror jag skulle vinna lite på att använda gasen till att kicka ut bakänden en aning för att komma runt snabbare, som jag körde fick jag understyrning ut från hårnålen. Vänstern efter hårnålen hade jag inga problem med på samma sätt som i första delen tror jag att jag fegade en hel del genom den kurvan. Hoppas min amatörmässiga beskrivning var begriplig _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
ok, trodde nog du skulle haft lite växling mellan över och understyrning från ena varvet till det andra vid tunneln ungefär. Jag tycker man ser många med mycket pulver som har överstyrt där, själv har jag ofta understyrning där, vet inte riktigt varför, kanske pga ganska mycket bakdäcksgummi och lite pulver. Även hårnålen brukar kunna bli lite olika beroende på hur man tar den. Speciellt med mycket turbolag så kan det bli vild överstyrning ut ur den. Dock gärna understyrt in och i mitten. Vänstern efter hårnålen vill "alltid" överstyra för mig. Det i kombination att gräset på högersidan lutar nedåt mot det elaka räcket får mig att vara mkt varsam med gas där _________________ Pär Hylander |
||||
Känner igen dedär! Nån aning om varför? Just i den svängen så är min 944 väldigt känslig för gaspådrag, den bryter ut i överstyrning, och det har hänt mer än en gång att man fått panikfånga bakändan för att inte snurra. |
||||
Exakt samma för mig. Kör alltid med mycket asfalt på högersidan så man kan rädda sig om baken rinner iväg......... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Tunnel och svacka helt utan drama (vad räknar ni med när jag har 140hk på driven?), lite motorbroms upp mot NGK och sen ge nästan allt när jag känner att bilen styr in. Släpper på det sista i vänstern för att få runt baken lite bättre. Laddar sen på med rätt sen ingång och mycket pådrag in i vänstern, uppförslutet tar emot så mycket att det går mycket mer än man tror. Idioten är ju som den är, och bilen plogar friskt i utgången vad jag än gör. Vänstern efter tas med ett lagom okontrollerat 4-hjulsläpp (vilket antagligen låter häftigare än vad det är) på tvåan, och det är lagom att jag når 7000 innan liten bromsning, högern, svackan, backen och liton (som man ju verkar kunna bromsa hur sent som helst i) dyker upp. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Jag har samma uppträdande i Idioten som Pär. Riktig understyrning in och framför allt i mitten och stor risk för öcerstyrning ut om man gasar förmycket. Fick för mig att det berodde på för hög fart in i kurvan så jag tog sikte på några lite mer erfarna förare för att se hur dom hanterade det.
Slutsats:Högre fart in och mycket högre fart ut > _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Inför träffar Höstracet Knutstorp 14/9 | << 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (8812 totalt) |