Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
Höstracet Knutstorp 14/9
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (8812 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Jag kom för sent för att köra ens "prova på", men smög omkring lite i depån och tog några bilder (problem med vitbalansen dock...).

Jag pratade lite med Fredrik (och med Pär - utan att presentera mig ) och med de Lotus Elise-åkare jag vid flera tillfällen legat och jagat på Knutan (en gul och en svart); de senare var smått lyriska efter att ha fått instruktioner av mannen som körde den gula racersportvagnen. De fick tips på spårval/körstil och även synpunkter på bilarnas inställningar. Hade nog varit bra för mig med; jag har ingen aning om vad som behöver förbättras på min bil - förutom föraren alltså

Seanr träffade jag inte (var inte riktigt säker på vem som var vem - det var många som var nyfikna på Corvetten), så det får bli en annan gång.
Bilens framfart på banan fick jag i a f se - och höra

Bilderna kommer om en liten stund.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Här kommer lite bilder:


rejsa-porschar:




rejsa-corvette:




miatae och healeys:




gul racerbil ;-)




han som inte körde , några sevens och en elite




snabb och snygg i militärgrå thumbs up




racerbilar; den första är/var till salu




Det var allt för denna gång

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dennis Kullman skrev:
Här kommer lite bilder:


rejsa-porschar:





Lite text vem som e vem:

Röda 911 targa -72 till vänster är ingen räserbil, det är mina föräldrar puttra-runt-i-bil. Den har ett chassi lika tight som en välanvänd Opel Rekord. Fast den har ett *mycket* välljudande avgassystem. Man kan inte ana att det sitter en liten 2.2 liters motor i den.

924:an i mitten är FSN (Fredrik) och hans farsa, Ingemar. Den till höger är min. (ser ni vilka ohyggligt fula dörrsidor bilen har? )

Fredrik i vanliga kläder längs till vänster, till höger i tävlingspyjamas är Ingemar. Bakom Fredrik bakruta skymtar min kompis Magnus. Till höger om honom står min farsa med armarna i kors. Min hjälm tittar ut ur dörröppning på min bil och i den lär jag vara

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Fyller på med lite blandade betraktelser från i söndags:

Premiärsnurrade med bilen, jag jag inte gjort innan. Ut på rakan så släppte det i baken, så det blev en långsam 180° med låste hjul som stannade 5 meter före muren. Lite störigt att jag varken då när det hände eller nu kan erindra mig vad jag gjorde för dumhet. Jag märkte ingenting förrän plötsligt baken bröt ut snabbt. Inget minne av annorlunda spår eller annorlunda gas eller styr. Anser att det är mkt sannolikt att det var jag själv som orsakade det med min körning men jag kan som sagt inte erindra mig var jag hittade på.

Snabbaste varvet var nog det mest avslappnade, 1:12,96, dom då jag tog i och försökte var långsammare.

Själva racet var kul, fast jag var inte med så länge. Fredrik och jag startade bredvid varandra och vi kubbades rejält under hela första varvet. Fredde först, jag 4 m efter på startrakan och en Alfa Bertone efter mig. Vad jag inte ser det kommer en raktframsnabb seven och åker om Bertonen, jag går ut till höger för att försöka bromsa om Fredde och då kommer samtidigt sevenbilen på min högra sida, först då ser jag honom. Undrar vem som blev skrajast?

Den där avbrutna pinnskruven till turbon var det som trillade loss på 2:a varvet på racet. Började låta illa när jag gasade på så jag ville inte chansa utan gick i depå istället (visste ju inte att det var det då). Satte dit en för kort M10x30 temporärt i början på veckan och skulle fixa till det hela veckan men glömde det.

Knutkorsen på styrstången är lite knäppa, går ojämt trögt att vrida dom. Har ändå försökt att smörja dom genom att ha dom nerdoppade i olja och vrida och vända på dom. Denna gång hade dom hamnat lite olyckligt så att dom var tröga i högerkurvor, speciellt i Lito var det dålig styrkänsla.

Hade lite oljud över NGK, troligen en kombination av lite slappt hjulllager VF och att stötdämparen satt löst vid fjäderbenslagringen. Stötdämparen hann jag fixa men hjullagret ska jag spänna ikväll.

Tankade räsern på Jet i Laholm. När vi kom ner till Knutan på upptäckte jag att tanklocket låg kvar i på macken... Tyckte att dragbilens tanklock passade anständigt bra tillsammans med lite tejp. Det tyckte dock inte funktionärerna så vet jag hur den svarta flaggan med oranga pricken ser ut :-)

_________________
Pär Hylander
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det låter som om alla är nöjda. Hmm, jag ångrar nästan att jag inte kom. Vädret var ju helt rätt.
om någon undrar undrar vilka det är som kör Miatorna på bilden ovan så tillhör den röda Magnus (med det svåra efternamnet som jag inte kommer ihåg) och den svarta tillhör Leif Ampler. Magnus bil är mycket välpreparerad och snabb, Leif är relativt varsamt preppad men går också bra.

Å andra sidan hade jag det himla bra på Mantorp i helgen. Väldigt mycket bilar, speciellt i historisk standard där 40 bilar var anmälda, och mycket täta race. Catharina gjorde vad hon kunde och vann FVee racet där 21 bilar ställde upp . Tyvärr kom hon bara tvåa i totala cupen då L-G Johansson kom tvåa i racet och därmed hade en poäng mer totalt. Grattis L-G.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Patrik Norrman
Löddeköpinge
Här sen Feb 2003
Inlägg: 39



Nambord är Magnus efternamn.
MVH Patrik
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Kraniel skrev:
Vilken kalasracing , till och med från läktarplats (lådbilen står med trasig koppling). Jag smet med min chef som trimmat sin Hult-Healey att göra stordåd om 1.08,8 - inte illa för hemsnickeri, Volvochassi och Rovermotor! och på hemvägen lyckades vi bli omkörda av en viss Corvette minst fyra gånger, med tillhörande musikkuliss... Muller!


Enda chansen jag hade att köra om er så det kändes bra att göra det fyra gånger

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



seanr skrev:
Kraniel skrev:
Vilken kalasracing , till och med från läktarplats (lådbilen står med trasig koppling). Jag smet med min chef som trimmat sin Hult-Healey att göra stordåd om 1.08,8 - inte illa för hemsnickeri, Volvochassi och Rovermotor! och på hemvägen lyckades vi bli omkörda av en viss Corvette minst fyra gånger, med tillhörande musikkuliss... Muller!


Enda chansen jag hade att köra om er så det kändes bra att göra det fyra gånger


Jag har en gnagande känsla av att du var mycket mån om att få hem vetten i mint condition !! Det finns nog några tiondelar till att hämta på varvet

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



FSN skrev:

Jag har en gnagande känsla av att du var mycket mån om att få hem vetten i mint condition !! Det finns nog några tiondelar till att hämta på varvet


Skulle tro det Det är inte bilen som är begränsningen utan föraren. Borde kunna gå att köra omkring 1.06-1.07 med en duktig förare. Jag börjar arbeta på den saken nästa säsong

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



seanr skrev:
FSN skrev:

Jag har en gnagande känsla av att du var mycket mån om att få hem vetten i mint condition !! Det finns nog några tiondelar till att hämta på varvet


Skulle tro det Det är inte bilen som är begränsningen utan föraren. Borde kunna gå att köra omkring 1.06-1.07 med en duktig förare. Jag börjar arbeta på den saken nästa säsong


Hur var balansen i dom andra partierna? Tunneln, NGK, vänstern upp mot hårnålen, själva hårnålen och vänstern efter hårnålen?

_________________
Pär Hylander
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Pär Hylander skrev:

Hur var balansen i dom andra partierna? Tunneln, NGK, vänstern upp mot hårnålen, själva hårnålen och vänstern efter hårnålen?


Tunneln, svackan och NGK krönet går som på räls jag hade inga tendenser varken till över/understyrning=jag fegade
Vänstern upp mot hårnålen hittade jag inget bra spår, jag tror jag låg kvar i högerkanten innan böjen för länge och fick då göra en ganska tvär sväng=låg utgångshastighet.
Hårnålen .... finns det något bra spår där? Jag tror jag skulle vinna lite på att använda gasen till att kicka ut bakänden en aning för att komma runt snabbare, som jag körde fick jag understyrning ut från hårnålen.
Vänstern efter hårnålen hade jag inga problem med på samma sätt som i första delen tror jag att jag fegade en hel del genom den kurvan.

Hoppas min amatörmässiga beskrivning var begriplig

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



seanr skrev:
Pär Hylander skrev:

Hur var balansen i dom andra partierna? Tunneln, NGK, vänstern upp mot hårnålen, själva hårnålen och vänstern efter hårnålen?


Tunneln, svackan och NGK krönet går som på räls jag hade inga tendenser varken till över/understyrning=jag fegade
Hårnålen .... finns det något bra spår där? Jag tror jag skulle vinna lite på att använda gasen till att kicka ut bakänden en aning för att komma runt snabbare, som jag körde fick jag understyrning ut från hårnålen.
Vänstern efter hårnålen hade jag inga problem med på samma sätt som i första delen tror jag att jag fegade en hel del genom den kurvan.

Hoppas min amatörmässiga beskrivning var begriplig


ok, trodde nog du skulle haft lite växling mellan över och understyrning från ena varvet till det andra vid tunneln ungefär. Jag tycker man ser många med mycket pulver som har överstyrt där, själv har jag ofta understyrning där, vet inte riktigt varför, kanske pga ganska mycket bakdäcksgummi och lite pulver.

Även hårnålen brukar kunna bli lite olika beroende på hur man tar den. Speciellt med mycket turbolag så kan det bli vild överstyrning ut ur den. Dock gärna understyrt in och i mitten.

Vänstern efter hårnålen vill "alltid" överstyra för mig. Det i kombination att gräset på högersidan lutar nedåt mot det elaka räcket får mig att vara mkt varsam med gas där

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
Vänstern efter hårnålen vill "alltid" överstyra för mig. Det i kombination att gräset på högersidan lutar nedåt mot det elaka räcket får mig att vara mkt varsam med gas där


Känner igen dedär! Nån aning om varför? Just i den svängen så är min 944 väldigt känslig för gaspådrag, den bryter ut i överstyrning, och det har hänt mer än en gång att man fått panikfånga bakändan för att inte snurra.
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



hovang skrev:
Pär Hylander skrev:
Vänstern efter hårnålen vill "alltid" överstyra för mig. Det i kombination att gräset på högersidan lutar nedåt mot det elaka räcket får mig att vara mkt varsam med gas där


Känner igen dedär! Nån aning om varför? Just i den svängen så är min 944 väldigt känslig för gaspådrag, den bryter ut i överstyrning, och det har hänt mer än en gång att man fått panikfånga bakändan för att inte snurra.


Exakt samma för mig. Kör alltid med mycket asfalt på högersidan så man kan rädda sig om baken rinner iväg.........

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Vet inte varför, är det 9x4-specifikt eller känner andra igen det oxo?

_________________
Pär Hylander
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
seanr skrev:
Pär Hylander skrev:

Hur var balansen i dom andra partierna? Tunneln, NGK, vänstern upp mot hårnålen, själva hårnålen och vänstern efter hårnålen?


Tunneln, svackan och NGK krönet går som på räls jag hade inga tendenser varken till över/understyrning=jag fegade
Vänstern upp mot hårnålen hittade jag inget bra spår, jag tror jag låg kvar i högerkanten innan böjen för länge och fick då göra en ganska tvär sväng=låg utgångshastighet.
Hårnålen .... finns det något bra spår där? Jag tror jag skulle vinna lite på att använda gasen till att kicka ut bakänden en aning för att komma runt snabbare, som jag körde fick jag understyrning ut från hårnålen.
Vänstern efter hårnålen hade jag inga problem med på samma sätt som i första delen tror jag att jag fegade en hel del genom den kurvan.

Hoppas min amatörmässiga beskrivning var begriplig


Tunnel och svacka helt utan drama (vad räknar ni med när jag har 140hk på driven?), lite motorbroms upp mot NGK och sen ge nästan allt när jag känner att bilen styr in. Släpper på det sista i vänstern för att få runt baken lite bättre. Laddar sen på med rätt sen ingång och mycket pådrag in i vänstern, uppförslutet tar emot så mycket att det går mycket mer än man tror. Idioten är ju som den är, och bilen plogar friskt i utgången vad jag än gör. Vänstern efter tas med ett lagom okontrollerat 4-hjulsläpp (vilket antagligen låter häftigare än vad det är) på tvåan, och det är lagom att jag når 7000 innan liten bromsning, högern, svackan, backen och liton (som man ju verkar kunna bromsa hur sent som helst i) dyker upp.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Jag har samma uppträdande i Idioten som Pär. Riktig understyrning in och framför allt i mitten och stor risk för öcerstyrning ut om man gasar förmycket. Fick för mig att det berodde på för hög fart in i kurvan så jag tog sikte på några lite mer erfarna förare för att se hur dom hanterade det.

Slutsats:Högre fart in och mycket högre fart ut >

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Inför träffar
Höstracet Knutstorp 14/9
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (8812 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande