Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i E46 -00 ERCup #25 Tornado Racing | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 85, 86, 87 >> 11 besök idag (495080 totalt) |
Hej Rolf! varför vill du vara med utom tävlan?
Är det så att du håller på att bygga dig en egen E46a och har skrapat den på asfalt nyligen!? I så fall så är det ju kul att jämföra vikten. _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||||||
Det händer inte så mycket med BMWn just nu.
Vi har fullt upp med att sätta ihop Volvon inför sommarens tävlingar. Vet inte om det lämpar sig att skriva om Volvon på denna tråden!? Men man kan ju se det som träning och uppladning till 2009s säsong med BMWn. Motor och växelåda kommer att testas och ställas in i volvon, för att användas nästa säsong i BMWn. Förra årets vinnare av ERCup TNT Racing (BMW) var snälla att hjälpa oss att tillverka nya fjäderben. Som tillsamans med nya mindre bromsskivor lättade bilen 8 ofjädrade kilon. Gammalt fjäderben. Nya hyllsor tillverkade av TNT Racing. Nya lättare fjäderben.... Nu så håller vi på att tvätta bilen efter bortagning av asfaltsmattor. Sen ska tanken bort så att vi kan börja skära i och lätta bilen, innan den åker iväg till Ingvar Gunnarsson Motorsport för montering av bågen. Vad är okej att skära bort på karossen igentligen? Det är väldigt mycket plåt i hatthyllan, kan man ta bort hela hyllan? Vad säger ni som har erfarenhet i att bygga på e46 karoser, några tipps på vad som ska skäras bort? Ser bra ut när det blir tvättat. Lite tråkigt i början, men blir bättre och bättre ju mer ångorna tar vid. Hur gör man med underredsmassan? (observera den gula påsen med assfaltsmattorna) Underredsmassa eller färg eller vad det nu är, vad gör man med den? Ska den bort eller är det så lite så att det är slöseri med tid? Hur har ni andra gjort? om vi skulle blästrat den så hade vi nog tagit bort den, men vår tanke är att vi inte ska behöva blästra en bil utan rost. Tacksamma för lite tankar och ideer om det här. _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||||||
Undereds massan har jag kvar på min bil. Dels för att det är jobbigt att ta bort den och dels för att det blir lite bekvämare att åka. Jag vet inte vad det väger, men den lilla vikt som är ligger ju så lågt att det spelar mindre roll.
Vi har i vårt team en Kadett som är skrapad, och det är ett jävla liv inuti bilen, därför låter jag det vara kvar på den nya. Ballt bygge btw. Ska bli kul att se den klar! _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Hej Henrik!
Det är just det att det är en jäkla massa jobb att skrapa bort det där. Men sen så jagar man ju vikt överallt annars, då känns det ju lite jobbigt att lämna kvar onödig vikt på bilen. Att det väsnas utan massan kan man leva med, ljud innefrån bilen ger ju också ganska så mycket information om bilens kondition under rejset. Just nu så känns det som om det får sitta kvar.(även om det bär emot) Glöm nu inte att vara med på våran tävling och gissa på hur mycket asfaltsmatta det var inuti bilen! _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Klart ni skall skrapa. Annars är det ingen räser bil och ni har ju ett år på er...
16 kg tror jag på _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Hej Torbjörn! Vist är det ett år till start men karossen ska snart iväg och få bur, hade ju vart skönt att varit helt klar med karossen då. Ska föresten iväg till Ingvar Gunnarsson Motorsport nu för att hämta bakaxelklumpen plus en huv. Det är alltid lika kul att komma upp dit och kolla på alla fina byggen.... Hur går det för er i team ""? Vad har ni gjort för uppdateringar tills i år? _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||||||
Jädrar va fint det blev efter tvätten!!! Gick det bra å få bort asfalten med varmluftpistol o skrapa? Snygg färg på bilen _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||||
Glöm inte att gissa på hur mycket asfalt det blev!!! Hej JORal! Det var bara att värma lite med varmluft och sedan skrapa. Efteråt har vi fått puttsa med målartvätt och trasa för att få rent ytorna. Det största problemet just nu är väll att det sitter en plastfilm pålimmad på innertaket, som är väldigt svår att få bort. Får man bara bort filmen så kan man tvätta bort limmet med målartvätt, men filmen sitter som berget och pillar man med fingrarna så får man bara bort små fragment i taget... Nu har vi kommit tillbaka från Ingvar Gunnarsson Motorsport! Vi var bara en snabbrunda där och hämtade lite plastdelar och våran bakxelklump till 240in som vart på service och tätning. Det är alltid lika trevligt att komma dit, trots att dom har massor att göra så har dom tid med alla våra dumma frågor Men det kan ju ha att göra med att vi är kunder Hoppas på att det inte läcker så mycket olja från klumpen i år. Alltid många bilar inne. Ett sånthär garage ska jag önska mig i julklapp i år. Martin på Gunnarsson övertalade oss att vi skulle offra några timmar (Läs veckor) på att skrapa rent bilen från underredsmassa, "det är det värt" _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||||||
Jag har hört att torrisblästring funkar bra. Tror man säljarna tar det bara underredsmassa men inte lacken. Ingen aning om det finns nån i sverige som erbjuder det till bilar _________________ |
||||||
ok, tänkte skrapa i nästa vinter, då vet man vad man har att vänta då Hittade en bild på Volvon från ERC på Knutstorp 2006 också, om jag inte minns fel så såg jag nån av er kapa skärmkanter lite senare 11,75 kg tror jag på förresten _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||||
Det var Michael som kapade skärmkanter.
Skärmarna var byggda efter slinta yokisar, men när vi bytte till nya dunlop så var dom lite förbreda och tog i skärmarna när vi svängde. Jag såg att jag skrivit fel innan det var limmtvätt i använt att putsa rent med i bilen, målartvätt är nog inte tillräckligt starkt. _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||||||
ett hett tips för att få bort underredsmassan enkelt är att hyra/låna en kolsyrebläster (fryser sönder underredsmassan) alt. lägga bilen på taket (med en vagga) o lägga på en massa kolsyreis o sedan hacka bort det (hårt o sprött då).
kolsyresläckare kanske funkar som budget alternativ (om man har tillgång till dem gratis) _________________ Daniel Landström |
||||||
Hej Daniel! Bra förslag med kolsyreis, tror jag kan få tag på det billigt. Glöm inte gissa på vikten av borttagen asfaltsmatta! _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||||||
sist jag köpte kolsyreis (haloween party) fick jag lägga ut extrema 2 siffriga belopp för 10 block ca. 1*10*5 cm stora 3 sifferiga belopp om man vill ha med en fin kylväskatill från AGA i köping _________________ Jimmy Woodruff |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i E46 -00 ERCup #25 Tornado Racing | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 85, 86, 87 >> 11 besök idag (495080 totalt) |