Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Slut på Peltorkravet?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (26504 totalt)
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



MaZ skrev:
FSN skrev:
MaZ skrev:
Max skrev:
MaZ skrev:
Såldes väl hjälmar som var "förberedda" innan som inte hade ankare monterat från fabrik?

Det gör det fortfarande, men man måste vad jag förstått lämna dem till någon som är auktoriserad att montera skruvarna för att det ska bli godkänt.


och det där just det steget som inte är godkänt längre, de måste komma monterade från fabrik.


och vad grundar du det på? Det faktum att Stand21 Scandinavia är auktoriserade att borra och montera på Arai hjälmar tyder på att du har fel.


Det grundar sig på den information jag fick från en för dig känd leverantör av dylik utrustning.
Jag kanske minns fel men det var så jag förstod det, att det förut var godkänt men numera inte.


Det är min absoluta övertygelse att det inte stämmer.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



FSN skrev:
MaZ skrev:
FSN skrev:
MaZ skrev:
Max skrev:
MaZ skrev:
Såldes väl hjälmar som var "förberedda" innan som inte hade ankare monterat från fabrik?

Det gör det fortfarande, men man måste vad jag förstått lämna dem till någon som är auktoriserad att montera skruvarna för att det ska bli godkänt.


och det där just det steget som inte är godkänt längre, de måste komma monterade från fabrik.


och vad grundar du det på? Det faktum att Stand21 Scandinavia är auktoriserade att borra och montera på Arai hjälmar tyder på att du har fel.


Det grundar sig på den information jag fick från en för dig känd leverantör av dylik utrustning.
Jag kanske minns fel men det var så jag förstod det, att det förut var godkänt men numera inte.


Det är min absoluta övertygelse att det inte stämmer.


Hoppas du har rätt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Nu har SBF tydligen tagit ett beslut:
http://www.sbf.se/artikel/3069

Hjälmfrågan klar för RA, RY och RC
FIA-klassade hjälmar får användas här hemma i Racing, Rally och Rallycross, och för SBF-hjälmen är "sista förbrukningsdag" den 31 december 2012. För Folkrace gäller samma maxvikt som tidigare.
Ska du köpa ny hjälm är det klokt att investera i en som är förberedd för HNRS (Head and Neck Restraint System).

Förbundsstyrelsen har fattat beslut i hjälmfrågan för Racing, Rally, Rallycross och Folkrace. I korta drag innebär det att förare som önskar tävla utomlands inte behöver ha två hjälmar, utan det blir tillåtet att tävlinga här hemma med FIA-klassade hjälmar.
- Vi tar nu ett helhetsgrepp i frågan och har krävt in synpunkter från respektive utskott, säger Pierre Ellison, ansvarig för hjälmfrågan i Förbundsstyrelsen.

Då tillverkningen av den så kallade Bilsporthjälmen/SBF-hjälmen upphörde blev frågan akut. Då styrelsens protokoll nu offentliggjorts gäller generellt att alla hjälmar ska vara godkända enligt någon av normerna FIA, BSI, SNELL, SFI eller SIS. I Racing, Rally och Rallycross tillåts öppna FIA-godkända hjälmar med en maxvikt av 1400 gr (inklusive skärm, intercom etcetera).
- Vid nyanskaffning rekommenderar vi att alla köpa FIA-godkända hjälmar som är förberedda för HNRS, säger Ellison.

Den så kallade bilsporthjälmen/SBF-hjälmen får användas nationellt till och med 31 december 2012, såvida den inte utdömts tidigare vid någon besiktning.
För integralhjälmar gäller samma reglemente/vikter som tidigare: seniorer max 1500 gram, juniorer och damer 1100 gram.

Från och med 1 januari 2010 måste alla som startar i någon SM-klass i Racing, Rally eller Rallycross använda HNRS, och då måste alla delar vara FIA-godkända och finnas upptagna på FIA Technical List No 29. Monteringen ska överensstämma med anvisningar i FIA HANS Guide.

För Folkrace gäller även fortsättningsvis maxvikten på 800 gram för storlekarna S, M och L. Även här är rekommendationen att använda HNRS, annars krävs FIA-godkänd nackkrage.

För övriga grenar inom Svenska Bilsportförbundet kommer beslut i hjälmfrågan att tas innan mars månads utgång.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Får man ha öppen hjälm i öppen bil?
och det går alltså bra att köpa en hjälm i USA då som INTE är FIA-klassad utan bara SFI (tror jag de har där) ?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Roger Gustafsson skrev:
Får man ha öppen hjälm i öppen bil?
och det går alltså bra att köpa en hjälm i USA då som INTE är FIA-klassad utan bara SFI (tror jag de har där) ?


NEJ, inte som jag har förstått det iaf !

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



P-son skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Får man ha öppen hjälm i öppen bil?
och det går alltså bra att köpa en hjälm i USA då som INTE är FIA-klassad utan bara SFI (tror jag de har där) ?


NEJ, inte som jag har förstått det iaf !


Det stod det ju i föregående inlägg?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Usa hjälmar brukar vara "Snell SA2005" klassade som jag sett vad det nu innebär,inte helt hemma på det här området.

mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Pure_Racing
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 63



Roger Gustafsson skrev:
Får man ha öppen hjälm i öppen bil?
och det går alltså bra att köpa en hjälm i USA då som INTE är FIA-klassad utan bara SFI (tror jag de har där) ?


Det verkar ju så, men sen står de ju också att detta bara gäller generellt, så det bästa är nog att kolla med sbf vad som gäller
Citat:
Då styrelsens protokoll nu offentliggjorts gäller generellt att alla hjälmar ska vara godkända enligt någon av normerna FIA, BSI, SNELL, SFI eller SIS.

_________________
Johan Sahlström

BMW 318i -89
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Litet erbjudande om Hans
http://www.saferacer.com/hans-sport-series-hans-device.html?productid= . . . .
HANS Sport Series Hans Device för $695

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Hur funkar det att inte köpa HANS över disk? Jag tänker på att den väl ska tillpassas med längd på remmar och säkert med storlek på kuddar på undersidan. Men det går kanske att fixa ändå?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Niklas Falk skrev:
Litet erbjudande om Hans
http://www.saferacer.com/hans-sport-series-hans-device.html?productid= . . . .
HANS Sport Series Hans Device för $695



Den är lika FIA approved som en burk majs..... Billigaste FIA godk. jag hittat i US kostar från 865$

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
FSN skrev:
Niklas Falk skrev:
Litet erbjudande om Hans
http://www.saferacer.com/hans-sport-series-hans-device.html?productid= . . . .
HANS Sport Series Hans Device för $695
Den är lika FIA approved som en burk majs..... Billigaste FIA godk. jag hittat i US kostar från 865$
Jag hittar inte Majsburken i denna listan iaf:
Approved HANS according to FIA 8858-2002
Förmodligen är det "20M Sport STD" från Hubbard/Downing Inc HANS Performance Products som Saferacer säljer (det är iaf de de länkar till). Ny budgetprodukt (tyngre) för 2008.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Niklas Falk skrev:
FSN skrev:
Niklas Falk skrev:
Litet erbjudande om Hans
http://www.saferacer.com/hans-sport-series-hans-device.html?productid= . . . .
HANS Sport Series Hans Device för $695
Den är lika FIA approved som en burk majs..... Billigaste FIA godk. jag hittat i US kostar från 865$
Jag hittar inte Majsburken i denna listan iaf:
Approved HANS according to FIA 8858-2002
Förmodligen är det "20M Sport STD" från Hubbard/Downing Inc HANS Performance Products som Saferacer säljer (det är iaf de de länkar till). Ny budgetprodukt (tyngre) för 2008.


Newest Hans device, with the lowest pricing Hans has ever offered!

The new Sport Series Hans has the same features as the Extra Hans device, but is heavier in weight. It is made of Injection molded super structural carbon fiber.

Features:
Injection molded super structural carbon fiber
Model 20 for upright seating applications
SFI & FIA Approved
Fits most racers in most cars
Available in 3 sizes

S - Small
For neck sizes 12.5"-14.5"
M - Medium
For neck sizes 15"-17.5"
L - Large
For neck sizes 18"-20.5"

MEDIUM IS THE ONLY SIZE OFFERED FOR THE SPORT SERIES AT THIS TIME. SMALL & LARGE SIZES WILL BE AVAILABLE LATER IN THE YEAR.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Roger Gustafsson skrev:
Features:
Injection molded super structural carbon fiber
Model 20 for upright seating applications
SFI & FIA Approved
Fits most racers in most cars
Available in 3 sizes
Jag antar att det var den texten som FSN läst och ifrågasatte riktigheten i. Att en onlinebutik har helt korrekt info stämmer ju inte alltid.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Niklas Falk skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Features:
Injection molded super structural carbon fiber
Model 20 for upright seating applications
SFI & FIA Approved
Fits most racers in most cars
Available in 3 sizes
Jag antar att det var den texten som FSN läst och ifrågasatte riktigheten i. Att en onlinebutik har helt korrekt info stämmer ju inte alltid.


Njaeh, helt säker kan man ju aldrig vara på något.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Niklas Falk skrev:
FSN skrev:
Niklas Falk skrev:
Litet erbjudande om Hans
http://www.saferacer.com/hans-sport-series-hans-device.html?productid= . . . .
HANS Sport Series Hans Device för $695
Den är lika FIA approved som en burk majs..... Billigaste FIA godk. jag hittat i US kostar från 865$
Jag hittar inte Majsburken i denna listan iaf:
Approved HANS according to FIA 8858-2002
Förmodligen är det "20M Sport STD" från Hubbard/Downing Inc HANS Performance Products som Saferacer säljer (det är iaf de de länkar till). Ny budgetprodukt (tyngre) för 2008.


Då jag planerar att börja köra tävlingar under 2008 behöver jag bla införskaffa en godkänd hjälm. Skall till USA i maj (efter första tävlingen) och har funderat på att ta med mig en HANS krage hem då (HANS sport som refereras till ovan). Vad jag förstått på diskussionerna här är det OK att köra med HANS + HANS godkänd hjälm som är FIA godkänd. Då jag behöver hjälm innan jag fått tag i HANS kragen (samt att hjälmarna egentligen inte är dyrare här än i USA) funderar jag på om man kan köpa en FIA godkänd hjälm med HANS fästen monterade (tex Peltor G78) innan jag köpt själva HANS kragen och köra med denna först?

_________________
Citera
Bon Scott
Eket
Här sen Apr 2004
Inlägg: 163



Har en fråga till er som kan lite om Hjälmar.
Är en sådan här hjälm godkänd i en formelbil?
Den väger 1400 gram +- 50gram
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=137009

_________________
Stefan Persson

Opel Kadett B app k
Dax Rush -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Bon Scott skrev:
Har en fråga till er som kan lite om Hjälmar.
Är en sådan här hjälm godkänd i en formelbil?
Den väger 1400 gram +- 50gram
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=137009


Nej, det står ingen stans i annonsen om att den är FIA, SNELL eller någon annan godkänd standard.....
så att den vore det ändå är att hoppas på för mycket....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Fredrik - SLC skrev:
Bon Scott skrev:
Har en fråga till er som kan lite om Hjälmar.
Är en sådan här hjälm godkänd i en formelbil?
Den väger 1400 gram +- 50gram
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=137009


Nej, det står ingen stans i annonsen om att den är FIA, SNELL eller någon annan godkänd standard.....
så att den vore det ändå är att hoppas på för mycket....


Dessutom är det en MC hjälm, den har helt andra konstruktionskriterier än en bilhjälm och därmed ett dåligt val.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Bon Scott skrev:
Har en fråga till er som kan lite om Hjälmar.
Är en sådan här hjälm godkänd i en formelbil?
Den väger 1400 gram +- 50gram
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=137009


Integralhjälm
Aerodynamisk. Ytterskal av glasfiber. Tillverkad i två olika skalstorlekar (S-M och L-XL) för bästa säkerhet, passform och komfort. Stötupptagande innerskal av EPS. Coolmaxr antiallergisk inredning som är urtagbar och tvättbar. Hakband med dubbla D-ringar. Reptåligt, klart visir med tätningslist och snabbfäste. Flerfunktionsventilation. Vikt: ca. 1400 g (±50 g). Godkänd enligt ECE 22:05.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Godkänd enligt ECE 22:05.
Dvs ingen av "FIA, BSI, SNELL, SFI eller SIS"
http://www.sbf.se/artikel/3069

Men det kanske var din poäng?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Slut på Peltorkravet?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (26504 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande