Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bra tidningar?
1, 2   >>
3073 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Tänkte jag skulle ge mig själv en trevlig julklapp i form av en tidningsprenumeration, emn jag vet inte vad jag vill ha.

Eller...jo, det gör jag ju, men jag vet inte i vilken tidning jag hittar det. Har tidigare haft Classic & Sportscar i några år och den såg jag som OK, bra skrivet, snygga bilder och en hel del reportage om sånt man bara kan drömma om i svensk motorpress (Hur ofta har svenska motorjournalister faktiskt fått gasa med Ferrari GTo på bana?). Men det började bli lite enformigt med bara gammelbilar efter några år så nu är det som sagt var dags för något nytt.

Söker alltså tips och länkar till välskriven motorblaska innehållande allt möjligt prestandaorienterat. Gammalt som nytt, dyrt eller billigt, exotiskt eller alldagligt. Eller allt ovan i jäkla blandning.

Kom igen, vad läser ni regelbundet därute? EVo? Car & Driver? Circuit Driver? Motorsport? SportsCar International? Berätta för mig, snälla.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Motorsport, *den gröna*, är en engelsk tidning med betoning på gamla tider. Jag brukar sluka den från pärm till pärm.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41573

Forumägare
Forumägare

Svenska "Sportbilen".... Kommer ju ut en gång om året högst numera

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tillhör man den teknikintresserade, men anser att nivån är lagom på normal clubracing så kan jag tipsa om CCC, iofs inte så långa rep och ibland lite enformigt, men den går att läsa. Mkt "hands on mods" man kan ta till sig och kanske prova själv. Toppen! Dave Walker som skriver det tekniska till stor del är lite av clubracingguru i UK och CC är bibeln typ..

Vill man snöa in sig totalt köper man RaceTech eller Racecar engineering och ger sig in i debatten med div Professorer på MIT angående hjulgeometri... Eller, tja, så lla kanske det inte är, men de är ganska tunga att läsa om man inte är riktigt teknikintresserad/utbildad.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



AL skrev:
Tillhör man den teknikintresserade, men anser att nivån är lagom på normal clubracing så kan jag tipsa om CCC, iofs inte så långa rep och ibland lite enformigt, men den går att läsa. Mkt "hands on mods" man kan ta till sig och kanske prova själv. Toppen! Dave Walker som skriver det tekniska till stor del är lite av clubracingguru i UK och CC är bibeln typ..

Vill man snöa in sig totalt köper man RaceTech eller Racecar engineering och ger sig in i debatten med div Professorer på MIT angående hjulgeometri... Eller, tja, så lla kanske det inte är, men de är ganska tunga att läsa om man inte är riktigt teknikintresserad/utbildad.


SWEEEEEEEEEEEEEEEEEEEET!!!

Var hittar jag dessa titlar? Framförallt CCC verkar spännande för mig som behöver lära mig hands on lite bättre.

Även de andra blaskorna verkar kul tycker jag.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Sportbilen och Retro var de svenska "Husorganen" innan de upphörde. Roliga ämnen resp. roligt skrivet.

CCC är något nytt, berätta mera!

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Problemet är att många av de uppräknade tidningarna är mera av lösnummersorten, dvs man köper de nummer som innehåller för en intressanta artiklar. Dvs jag uppfattar de mindre bra prenumationsförslag, vilket du frågade efter.

CCC heter egentligen CARS & CAR CONVERSIONS

Bild på senaste numret: http://www.interpress.se/miwell/pl/visa_utg_stor_publ?i_PRKOD=2775&i_UTGAVA=200212

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Exakt så Gunnar!

CCC köper jag när jag ser att det är ngt kul med. Nuförtiden likadant med Race Tech och Racecar Eng. då jag tillslut insett att jag aldrig har tid att läsa dom... Högen med oläst är stor. Fast de är bra uppslagsverk så kanske jag fortsätter att köpa dem. Läser ikapp på hemmet och ser tbx på "den gammla goda tiden".

Här i Linköping köper jag tidningar på Press Stop. Finns på nätet oxå.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag är en såndär EVo anhängare och kan varmt rekomendera den. Kanske inte en tidning för folk som älskar att skruva. Men gillar du svenska Sportbilen så älskar du EVo. De kollar bara på roliga bilar (alla sorter) och tidningen håller hög kvalite (minst en "bredställ"-bild i varje reportage).

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41573

Forumägare
Forumägare

Håller med om EVo

Det märks att vi här har en falang som gillar att veta hur det funkar o en annan falang som helst inte vill komma nära verktygen utan BARA ratten

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17358



Jag lägger nog ner lite för mycket pengar på att läsa om bilar istället för på bilarna. I köket håller jag just nu på med Racecar Engineering och Bilsport. Bredvid sängen finns halvlästa nummer av EVo, F1 Racing, Car Craft och Sport Auto.
Racecar Engineering hade en kul artikel om International Supermodified Association i decembernumret. Lite halvudda bilar...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jo, Evo är nog favoriten på senare år.

Eftersom nostalgitidningar varit på tapeten, typ Motorsport, vill jag slå ett slag för tidningsnostalgi. Alltså gamla tidningar.

Nån mer som kommer ihåg svenska Car, bäst svenska biltidningen någonsin (IMHo). Deras reprtage när Dackevall slog rekordet med flest besökta länder på 24 timmar är fortfarande en höjdare och de befattade sej aldrig med dieselfordon.

På åttitalet fanns en engelsk tidning som hette Fast Lane, var väl sin tids Evo.

Dom jag kom på.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Man kan fortfarande ha nöje av att läsa Automjobil ifrån slutet 80- början 90-talet. Det var en bra tidning. Numera bläddrar jag knappt i den när jag står vid tidningshyllan i lokala affären.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

EVo är rätt ok, men när de gav Lotus Carlton - typ 15 år gammal bil - och Jaguar S-Type R högre betyg än RS6 började jag allvarligt undra...
M5 och Jaggan fick för övrigt 5:or båda två om ni ser orimligheten i det hela.
En annan är den danska Sportscar och så de 'flesta' svenska.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



EVo kanske inte gillar understyrande "komfort fortåkarvagnar" utan feedback från vissa delar av Tyskland...

Usch vad stygg jag var nu...



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



I de fall jag har erfarenhet från verkligheten (d.v.s. att jag åtminstonde kört bilen) har EVo:s rating stämt. Sen är det klart, det är ju en engelsk tidning...

Det är ju lite festligt i allmänhet med engelska biltidningar. När Ford kommer med en ny bilmodell så är det stor intervjurunda med folk på Ford i England och "så konstruerade vi bilen" reprtage, som vill ge andemeningen att Ford minsann är ett Engelskt bilmärke!

Jag är faktiskt lite anglofil, jag har inte bara engelsk stereoanläggning utan också engelsk tvättmaskin. Jag vet engelsmän som blir förvånade över det senare...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator
Trådstartare
Är det inte i huvud taget så att pressen (omedvetet eller inte) gynnar hemmamärkena? Läste ett Car & Driver-test med 9-5, S80, 5-serien, Chrysler 300 och några andra. Nog fanken vann Jänken...

Undantaget är nog Rover 75 som sågades rätt totalt i GB, men som fick hygglig kritik här hemma. Lite granna därför som utlänska tidningar är intressanta. Man får ett lite annat perspektiv på saker.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



P.P. skrev:
Är det inte i huvud taget så att pressen (omedvetet eller inte) gynnar hemmamärkena? Läste ett Car & Driver-test med 9-5, S80, 5-serien, Chrysler 300 och några andra. Nog fanken vann Jänken...

Undantaget är nog Rover 75 som sågades rätt totalt i GB, men som fick hygglig kritik här hemma. Lite granna därför som utlänska tidningar är intressanta. Man får ett lite annat perspektiv på saker.


Visst är det så, även i Sverige. Men det är ju med visst fog. Om volvo eller saab lanserar en helt ny modell så har det ett stort nyhetsvärde i svensk motorpress, men kanske inte så stort i andra länder. Sen är det ju negativt att patriotismen lägger sina färger över motorjournalisternas hornhinnor. Ännu tristare är de "mutade" s.k. motorjournalister som är biltillverkarnas små marionetter.

En sak som är lite kul, ska säga att jag kanske läst för lite, men det är skillnaden mellan när audi lanserade bilar med haldex och nu när volvo lanserat S60 med haldex. Audin hade elaka lastväxelreaktioner mm mm. Volvon är världens bästa bil på alla underlag.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

Är det inte i huvud taget så att pressen (omedvetet eller inte) gynnar hemmamärkena? Läste ett Car & Driver-test med 9-5, S80, 5-serien, Chrysler 300 och några andra. Nog fanken vann Jänken...


Så är det naturligtvis. SAAB och Volvo är bäst i Sverige o.s.v. Man kanske skulle läsa tidningar från länder som inte har någon egen bilindustri? Nämndes inte en dansk tidning tidigare i den här tråden?

Det räcker antagligen att veta att "nu läser jag en tysk/engelsk/amerikansk tidning, alltså får jag anpassa mej till det". Och det viktiga är väl att tidningen skriver mycket om Nurburgring

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Prenumererar på EVo sen första nummret, till och med bättre än gamla Performance car, och F1 Racing . Sen köper jag lösnummer CCC , Spoilernytt (bilsport) , MotorSport och tidingar med repotage om Honda NSX, sen åker jag alltid hem till farsan och läser hans Classic Cars.

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17358



Jag tycker det är konstigt att man är så patriotisk när man bedömmer bilar. Det leder såvitt jag kan begripa till att de inhemska tillverkarna tror att de gör lika bra bilar som andra tillverkare. Årets besvikelse för mig var nya 9-3 SS som skrivits upp nåt fruktansvärt i alla tidningar och så kändes den absolut jättetråkig att köra.
Tror inte journalisterna att folk provkör fler bilar?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Allmänt banåkaforum
Bra tidningar?
1, 2   >>
3073 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande