Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3, ... 60, 61, 62   >>
77 besök senaste veckan (323769 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Under gårdagen så har då far fixat nya "puckar" på lamellerna till kopplingen. skönt med nytt...



Jag gjorde klart stolsfästen i 3mm plåt med 40 kvadrat cm plattor samt likastora plattor att bulta på undersidan, tror jag tolkade SBF TR rätt.
Blev lite bitiga, såklart borde man borra för lätthål i dem...




Hur gör man med 6-p bältet? Tänker på de två banden ner mellan benen, hur skall de fästas? finns ju bara ett hål i stolen, skall de ändå ha varsin ögla i hålet eller räcker det med en?

Från TR:
"..om samma monteringspunkt används för två bältesband ska summan av erforderlig hållfasthet beräknas genom att lägga samman kraven på varje band.
För varje icke original monteringspunkt ska en förstärkningsplatta monteras som har en yta av minst 40 cm2 och en tjocklek av minst 3 mm. ..."

Som jag fattar det är det ok.
Jag skulle vilja ha det som nedan, då stolen i stort sett står på golvet och jag inte vill ha massa spännen och öglor sticka upp i hålet framför familjelyckan.



Måste ju funka att dra banden i slinga runt två 3mm plattjärn och bulta i golvet med ett likandant järn på undersidan.


I övrigt har bla. "instrumentpanelen" monterats. Jag har satt den med duzar istället för popnitar så att man kan ta bort den lätt och komma åt att justera rattstång och pedaler mm
Har börjat måla förarutrymmet, blir mattsvart som jag tycker ser snyggt, trots risken att det kan bli varmt riktigt soliga dagar.
(nämn en sån dag den senaste sommaren )

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Bra flyt nu!
Känns att det börjar närma sig nån sorts slutfas i byggandet, tycker att det "bara" är ihopmontering kvar nu. Bilen blir mer och mer komplett för varje dag.
Idag snickrade jag klart det sista i förarutrymmet



Inte så mycket till bild kanske men iaf, alla plåtar runt kardantunnel, sidor, benutrymme mm sitter på plats. Kupen är istort sett klar! Kvar är att måla all plåt.

Gjorde klart alla fästen till bältet oxå och var bara tvungen att provmontera stol och allt.






Imorgon kommer far och jag docka motor och låda, blir väl en liten ceremoni då.

Kaxiga ventilkåpor farsan hittade på marknaden, polerade med synliga svetsskarvar och rå text:





För övrigt kan jag verkligen rekommendera tryckluftsdrivna popnitspistoler. Sparar tid och framför allt händerna! thumbs up Trodde inte den skulle orka 5 mm nitar. Det är ju knappt att man grejar med vanlig tång!
För övrigt måste jag säga att en fördel med biltemas nitar är att "skaftet" alltid går av längst in i niten, då blir de lättare att borra ur om man nitar fel eller måste demontera senare.
Järnaffärens nitar går av typ 1mm från skallen och då går det fan inte att borra utan att borren drar snett.


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Ja, vad ska man säga...
Härligt bygge.... Och biltema ftw?

_________________
/David Johansson
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare

Idag var det verkligen Hjulafton, 4st paket kom hem från andra sidan med fälgar
såklart var man inte sen med provmontering




Basset 15x10 " "lättvikts" stålfälgar (19Lbs) Kul!
Måste säga att det är väldigt bra kvalitet på dessa, mina Cragar jag köpte till novan är rena skrotet i jämförelse. Samtidigt är priset helt i vår klass, frakten kostar nog mer...
Valet av hjulstorlek och fälgar är nog mest en ekonomisk sak men personligen tycket jag att dessa breda stålfälgar nog är det råaste som finns.
De satt som en fläskläpp på bilen, var lite oroliga över bredden med de är exakt lika breda och samma ET som de som sitter på.

Däck är oxå på väg tror jag...


I övrigt monterade farsan svhjul och koppling igår
Tilton 3-skivigt




Centrerings donet är verkligen "The Real Deal" som dom säger...



Kopplingen var verkligen fin som kom med bilen och hoppas den funkar nu med nya puckar och allt

Lådan påmonterad



Farsan monterade motor och låda i bilen idag
Börjar brännas nu, snart dags för provstart. Slangar skall fixas till oljesystem bara...



Blev trångt mellan rattstång och tråget på motorn men det gick med ca 2mm tillgodo.
Notera avluftningen på damasken till styrstaget, ska man ha det bästa så ska man... thumbs up


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Christian Lindén
Piteå
Här sen Jan 2006
Inlägg: 230



Riktigt grym bil! Synd att det är så långt till alla banor när man bor i Piteå men man blir ju ändå sugen på riktig banbil när man ser denna!

_________________
Christian Lindén
Citera
CliffB
Sthlm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 45



Dom där fälgarna skulle man inte säga nej till thumbs up , får man fråga vart ni fick tag på dem?

_________________
Niklas Eriksson
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Beställde dem av Persåkers... thumbs up

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Veckans övningar nu förevigade

Val av typ av batteri var inte lätt, och turerna i garaget gick långa.
optima, javisst, tål mycket stryk och kan placeras hursomhelst men inte billigt och eftersom vi försöker hålla oss till "keep it simple" åkte vi ner till snåltema och började mäta.
30 Ah "snöslunge" batterierna lockade men det vore skönt med lite ström ändå om bilen mot all förmodan skulle trilskas i startögonblicken.
Blev tillslut batteri i japsklassen som är tämligen nätta och hyffsat med ström och samtidigt tillgängliga om det skulle trilskas.
Farsan snickrade ihop en fin batterihylla framför höger bakhjul i med balja i rostfritt. Skall hitta lämplig låda att placera batteriet i bara.





Imontering av slavcylinder o huvudcylinder till kopplingen är gjord. Allt verkade funka bra men såklart läckte huvudcylindern så det blir att renovera.

I bild även en extra uniball för stöd till rattaxeln.



Slangar provmonterade till/från pump-oljetank och oljekylare. Blir nog bra .
Vi köpte ny GM orginal ministart oxå. Jäkligt smutta. Är typ hälten av en "orginal" äldre. Blir en ny till Novan oxå sedan, sparar säkert 5-6 kg.



Blev lite mörkt med enbart mattsvart förarplats så farsan målade golvet i samma vitgråa kulör som chassiet. Blev faktiskt jättebra och bryter av bra mot det mattsvarta.

Montering av bromsvåg. Pedalen blev som ny med nåra linor "antihalktape" på sig.
På bild även gaspedal. Möjligt att den sitter lite lågt men det känns faktiskt helt ok så det får vara för nu.





Samtidigt har jag dragit nya bromsrör till bakaxeln.
Kommer nog få anpassa längden ut till slangarna då dessa är nån sort universallängd och är typ 30-40cm långa vet ej varför dom kör så...
dropstops till bakaxeln på bild... thumbs up
och även nytillverkade, fina hållare till bromsrören modell hålband. Mycket kan göras av hålband och det ser helt ok ut om man tar tiden att runda till hörnen på dem.


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Cozmine
Uppsala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 8



thumbs up otroligt fräck bil. Lycka till med byggandet och hoppas att ni får många härliga körtimmar

_________________
Henrik Nyström
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Varför drar du inte rör ända ut till oken och skippar slangarna helt istället? Färre skarvar och minimalt med flex.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Vilken pryl att ro hem på ebay!!!

Breda plåtisar är ju hur ballt som helst. Verkar ju som det blir körklart till det att banorna öppnar..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Guson skrev:
Varför drar du inte rör ända ut till oken och skippar slangarna helt istället? Färre skarvar och minimalt med flex.

Guson


Fick faktiskt samma tanke när jag höll på men kan ju vara skönt att kunna ta av oken så här i början på räserkarriären. Allt lär ju inte lira från början.

Cédric skrev:
Vilken pryl att ro hem på ebay!!!

Breda plåtisar är ju hur ballt som helst. Verkar ju som det blir körklart till det att banorna öppnar.


Jobbar för fullt!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Började med kylare och upphängning till denna och för att få till det måste vi veta var splittern kommer hamna.
Upp med en plyfa skiva som fick agera splitter och ner med bilen.



För övrigt hade vi riktiga pallbockar under skivan mod. "Race"



Dom är slutkörda...lovar.

Bockade till en alu plåt som en u-balk att ställa kylaren i och sedan fästa upp hela klabbet i ramen.
Gjorde ett fästöra på varje ramben, och ställde kylaren i ramen på splittern.
Vi har fått spons på x antal meter 6 och 4mm rostfria stänger, så jag byggde upphängningarna av dessa.
Loppat...



Svetsat...
Plåten popnitas fast mot aluprofilen



Provmonterat!
Blev jäkligt stabilt och lätt. Blir nåt stag till för att ta sidokraften.



En tunnel kommer att tillverkas för att sitta mellan luftintaget i fronten och kylaren.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
En förkylning kom emellan denna vecka men nu är det igång igen.

Kylarramen klar. Blev jäkligt stabilt, tror jag skall försöka bygga mer med tunna stänger, blir lätt och starkt thumbs up



Efter noggrant testande och utvärderande med ca 2500 mil i Novan, har jag oxå funnit det ultimata materialet mot nötning, stötupptagning samt vibrationer som kan drabba kylaren.
sälj på rulle á 2x1m till ett förträffligt pris.



thumbs up thumbs up

Övre fästen till kylaren klara oxå. Kommer snyggas till lite samt att liggunderlaget kommer limmas fast.
Kylaren sitter skitbra samtidigt som den kan röra sig lite i sina fästen.



Undre plåten till tunneln för kylaren färdigklippt. Kommer popnitas i kylarramen och duzas i undersidan av fronten. Hela tunneln kommer sitta fäst i ramen samt kylarens fästen så att man kan ta bort fronten utan att behöva tänka på tunneln.



I övrigt har justerbara främre hållare till splittern inhandlats på biltemas marinavdelning thumbs up



Även 5 Kvm formplyfa (hette det så?) inhandlad. Inte jättebillig, så det blir att tillverka en mall i vanlig plyfa, innan man sätter sågen i denna.


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
mycket kom emellan här nu men nu har lite hänt.

Tunnel till kylaren klar, blev jäkligt bra!
Kylare och allt hänger i fästöronen, blev starkt som fan. Provade att stå på den och det rörde sig inte.





Monterat i ramen. Gjort ett demonterbart lock som täcker större delen av kylaren och som sitter med 2 st expanderlås. Kommer köpa nån sorts list för tätning/skydd mot kylaren.





Kunde nu på allvar börja med splittern. Första grovsågningen gjord i mallen...
Vi stog i valet om hur splitter skulle se ut men enades om att den får bli lite kantig för att passa mot bilens 80-tals kantighet.
Notera ursågningarna för hjulen, behövs väl inte så mycket när man kör men kan vara skönt att kunna lägga om fullt när bilen står upphissad för mek.



Provmonterad på bilen med klämmor. Ser helt ok ut!
tycker den passar bra mot resten av kärran. thumbs up
De nedre delarna på skärmarna kommer fästas med fronten på splitter och vara duzade mot skärmen så att man kan ta bort allt i ett stycke.







Splitter kommer gå ända bak till framvagnsbalken och under kuggstången.
Var tvungen att skarva min mallskiva då den var för kort.



Har gjort snabbfästen för splittern/fronten med små expanderlås.



Röret med låset sitter i ramen och spänns fast på en platta, med ett storleken större rör, som sitter nitad i splittern.
Då låser man fast splitter så den inte kan röra sig varken i sidled eller upp/ner





Alla lås kommer låsas med låssprintar , var iväg och handlade idag.




För övrigt har faktiskt våra nya däck kommit



Farsan håller på med motorn...
Headers och avgasrör inkopplat o klart
tändsystem pågår, vet inte vad vi skall köra med riktigt men det lutar åt en GM HEI.
Remkrets vattenpump och generator klart thumbs up
Blev en liten gullig Suzuki genis med hemsvarvad porrig aluskiva...
Uppspänningsstaget togs från skrotlådan... Simple.



Kör med små remskivor och två korta remmar istället för en lång för att minska risken att den hoppar.



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Snyggt! thumbs up

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
62 Ragtop
Stockholm-Kalmar
Här sen Jul 2007
Inlägg: 15



Ball kärra!

Eeh, det känns lite löjligt att som första fråga undra lite vart du köp den där "isoleringen" / dämpmattan (på rulle 2 * 1m) som du visar en bit upp i tråden, för din kylar-montering?

Är nämligen på jakt efter något dylikt material för mitt lilla projekt som står i garaget, och av bilden att döma så ser det ut som något jag skulle kunna använda (tjocklek ser ok ut, materialet som sådant ser också ok ut).

om du har möjlighet att tipsa vart du köpt det så vore jag tacksam!

Tack!

mvh

_________________
Andreas Nordin
VW Typ-1 -62 Soltak, 2165cc, 044CNC, 48IDA
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Fan va mäktigt projekt....

Ska bli mkt kul å se hur slutresultatet blir...

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



62 Ragtop skrev:
Ball kärra!

Eeh, det känns lite löjligt att som första fråga undra lite vart du köp den där "isoleringen" / dämpmattan (på rulle 2 * 1m) som du visar en bit upp i tråden, för din kylar-montering?

Är nämligen på jakt efter något dylikt material för mitt lilla projekt som står i garaget, och av bilden att döma så ser det ut som något jag skulle kunna använda (tjocklek ser ok ut, materialet som sådant ser också ok ut).

om du har möjlighet att tipsa vart du köpt det så vore jag tacksam!

Tack!

mvh


tycker det ser ut som ett helt vanligt liggunderlag som man har under sovsäcken.. kostar inte många kronor... tror dom kostar 29.90 lr nått sånt

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



62 Ragtop skrev:
Ball kärra!

Eeh, det känns lite löjligt att som första fråga undra lite vart du köp den där "isoleringen" / dämpmattan (på rulle 2 * 1m) som du visar en bit upp i tråden, för din kylar-montering?

Är nämligen på jakt efter något dylikt material för mitt lilla projekt som står i garaget, och av bilden att döma så ser det ut som något jag skulle kunna använda (tjocklek ser ok ut, materialet som sådant ser också ok ut).

om du har möjlighet att tipsa vart du köpt det så vore jag tacksam!

Tack!

mvh


De flesta naturbutiker har det. Brukar benämnas som liggunderlag.
Finns säkert på en rad andra ställen också.


I övrigt, ultraballt bygge och lagom takt ni håller! Keep it up! thumbs up
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Snyggt jobbat med fronten!! thumbs up

Tänk på att många billigare liggundelag stanna komprimerade efter hoptryckning.
Tar ett bra tag innan de återfår formen.
Kan ju ligga och slå eller vibbrera lite då?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3, ... 60, 61, 62   >>
77 besök senaste veckan (323769 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande