Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Dutta på bromsen innan bromspunkten - Varför?
6129 besök totalt
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Har tittat på ett stort antal Best Motoring/Hot Version-filmer under vinterdvalan och man inser hur mycket man har kvar att lära sig.
Framförallt så kör alla med brutal trailbraking. Ibland får man känslan att de bromsar sig igenom hela kurvan.

Men nu till en fråga.
Varför duttas det på bromsen en bra bit innan bromspunkten efter en längre raksträcka?
Det sker alltid med vänsterfoten medan högerfoten håller full-gas.
Ibland en snabb enkel-dutt ibland dubbel-dutt.

En massa olika förare gör det i nästan varje avsnitt av BM.
och dutten kommer en bit innan själva bromspunkten.

Möjliga teorier som jag har i huvudet:
- föraren litar inte på bilen/bromsen och vill försäkra sig att bromsarna tar när han kommer fram till bromspunkten (oftast är det tester av olika nya modeller eller trimmade av någon firma)
- man vill damma av klossen för bättre bromsverkan
- man vill bygga värme i klossen för bättre bromsverkan
- man vill bygga upp trycket i systemet för bättre bromsverkan

Duttandet känns som en inövad reflex och kan det vara nåt man lär ut i Japan för racerförare under upplärningsåren?

Gör man så även i "svensk" racing ?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Har inte varit med om det själv, men har förstått att hård attack på kurbs kan få oket att "gå isär". En snabb dutt på pedalen gör att beläggen hamnar på rätt plats igen.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Pad-knock-back eller något sådant kallas det i USA. Farandes över en curb eller kört en längre raka rent allmänt så kan klossarna har lättat med 1-2mm från skivan. Genom att smälla tillbaka dem innan bromsen behövs på riktigt kan man väl spara någon tusendel eller ha större confidence.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
BTG skrev:
Pad-knock-back eller något sådant kallas det i USA. Farandes över en curb eller kört en längre raka rent allmänt så kan klossarna har lättat med 1-2mm från skivan. Genom att smälla tillbaka dem innan bromsen behövs på riktigt kan man väl spara någon tusendel eller ha större confidence.

Undrar hur folk skulle reagera bakom mig på Mantorp, på väg ner till Mjölby-kurvan, om jag skulle börja använda "Pad-knock-back-tekniken" ?

Frågan är om det rent av är "farligt" att praktisera detta på gräsrotsnivå?
Vad säger expertisen på rejsa?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Benci skrev:
Frågan är om det rent av är "farligt" att praktisera detta på gräsrotsnivå?
Vad säger expertisen på rejsa?
Ungefär som att öva Tå-Häl eller vänsterbroms. Har du bilar i häcken på dig så är det ingen bra idé (oavsett om det är vid rondell (dvs gatchikan) eller på bana).
Missar du kommer du att bromsa hårt på ett ställe som ingen förväntar sig det. Oväntade händelser brukar generera oväntad respons.

om du tränar in det i ryggmärgen är det lika liten risk att använda som tå-häl och vänsterbroms, oavsett var du kör. Om andra blir bländade av bromsljuset så kanske det är ett problem (men det borde det inte va).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
om andra blir bländade av bromsljuset så kanske det är ett problem (men det borde det inte va).

Nu var det inte riktigt det jag menade, utan snarare att det snabba duttandet av bil nr1. skapar en panikbromsning för bil nr2., som kommer precis bakom, för att han tror att bil nr1. har påbörjat sin inbromsning till Mjölby,
villket i sin tur kanske leder till att bil nr3., den som kommer direkt bakom bil nr2., och som absolut inte är beredd på en så pass tidig inbromsningen, smäller på bil nr.2.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Det är väl inget farligt med det eftersom man bara duttar ytters lite, man bromsar ju inte nämvärt. Om du har problem med knock back är det bättre o köpa ett par fjädrar och montera i oken.

Här är ett väldigt uppenbart exempel på tekniken du pratar om. Han använder dock fjädrar nu och har blivit av med problemet.

http://videobookmark.net/www/Windows/TwinVision/damian_mam_test_lap_4-2007.wmv

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Enkelkolvsok på min gamla 924 kunde glida isär mycket vid kurbskörning. Om man inte duttade så kunde pedalen ta många cm längre ned, vilket var väldigt spännande när man var oförberedd.

Brukade inte köra hårt på kurbs, men om det hände av misstag så duttade jag på rakan före nästa kurva för säkerhetsskull

_________________
Pär Hylander
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Benci skrev:
Niklas Falk skrev:
om andra blir bländade av bromsljuset så kanske det är ett problem (men det borde det inte va).

Nu var det inte riktigt det jag menade, utan snarare att det snabba duttandet av bil nr1. skapar en panikbromsning för bil nr2., som kommer precis bakom, för att han tror att bil nr1. har påbörjat sin inbromsning till Mjölby,
villket i sin tur kanske leder till att bil nr3., den som kommer direkt bakom bil nr2., och som absolut inte är beredd på en så pass tidig inbromsningen, smäller på bil nr.2.


Jag tror att riskerna för att det blir problem är klart begränsade. Bromsljusen är mest kuriosa när man försöker avgöra hur andra kör. På vanlig gatbils-banträff ligger man ju inte med så små marginaler till övriga bilar.
och i rejs så kör man mer efter känsla, typ hur bromsade han sist, hur bromsar han typiskt sett, flyttar han sig i sidled vid inbromsning, är det skitigt där jag kommer behöva bromsa för att bromsa mig förbi etc etc.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Måste få ventilera något jag hört talas om, men inte vet praktiseras..

Nämligen att en del förare duttar på bromsen strax före bromspunkt för att få bakomvarande konkurrent att för ett kort ögonblick släppa gasen. Detta för att minimera risken att bli omkörd under inbromsning.

Någon som kan verifiera / förkasta ovanstående hörsägen?

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Jon80 skrev:
förkasta ovanstående hörsägen?


I race är andra parametrar påkopplade. Däremot i trafik så...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Satt och klurade på varför folk gör detta... Och sen slog det mig att jag gör nog fasen det själv

När jag kommer nedför långrakan på Mittsverige så duttar jag nog till på bromsenstrax före bromspunkten. Jag har hittills sett det som att jag "pumpar upp lite tryck" i pedalen men efter att ha läst det här om kolvar som åker ut när man kör över kurbs så inser jag att det är nog det det handlar om. Upplever det som att pedalen tar längre upp om jag pumpar till en gång innan.

Sen är det ren självbevarelsedrift också... Om jag har dålig bromsverkan så vill jag veta det någorlunda i tid för att hinna sikta på något mjukt och billigt

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Grundfrågan...

Gör dom det med vänster eller högerfoten? Duttas det på bromsen med full gas samtidigt eller ej? Är det med full gas samtidigt tror jag de mest gör detta för att ha rätt känsla i bromspedalen, då den vid detta tillfälle varit inaktiv under en längre stund.

Ang. trailbraking... enligt mig ett måste i race.
Behärskar du trailbraking fullt ut, kan du ha hjulinställningar som ger sämre kurvegenskaper men bättre traction/fäste ut ur kurvan (när vi pratar framhjulsdrivna bilar utan diff).

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



ege skrev:
Grundfrågan...
Gör dom det med vänster eller högerfoten?
Duttas det på bromsen med full gas samtidigt eller ej?
Är det med full gas samtidigt tror jag de mest gör detta för att ha rätt känsla i bromspedalen, då den vid detta tillfälle varit inaktiv under en längre stund.

Ang. trailbraking... enligt mig ett måste i race.

Vänster.
Ja, fullgas samtidigt.
Ja, känslan är ju skön att få in.

Trailbraking fungerar på de flesta bilar, allra helst om man kört slut på (fram)däcken.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



BTG skrev:

Trailbraking fungerar på de flesta bilar, allra helst om man kört slut på (fram)däcken.


Blev lite fundersam här, varför blir det bättre om man trailbrakear? Eller menar du vänsterbroms?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



MaZ skrev:
BTG skrev:

Trailbraking fungerar på de flesta bilar, allra helst om man kört slut på (fram)däcken.

Blev lite fundersam här, varför blir det bättre om man trailbrakear? Eller menar du vänsterbroms?

Kan det vara för att få bilen att vilja överstyra lite för att kompensera de smälta framdäcken?

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Dutta på bromsen innan bromspunkten - Varför?
6129 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande