Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Om jag vill köra i Roadsport B med en moddad Miata ?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9850 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Jag funderar på att kanske 'kugga upp' och om jag skulle kunna bli konkurrans-kraftig i B med Miatan.
Inte detta året men kanske 2009. Finns mera kvar att hämta

För att kunna vara med i B någotsånär behöver jag sänka mina vartider med ca 2 sekunder.
Komma ner på höga 1.09 Knutan och höga 1.02 tider på Kullen som bäst.
Miatan som jag åker har ju ett grymt chassi men saknar ju pulver. Chassit har jag jobbat mycket med.
Svår fråga men hur mycket mera pulver behövs egentligen tror ni för 2 sekunder ?

Funderar på att byta bil istället men då skall man börja samma resa med nästa bil ?
Så kanske att bygga vidare på miatan är rätt ? Vill inte heller ha någon övertrimmad motor med dålig driftsäkerhet. Gillar inte heller turbo/kompressor för ban-körning.

Så här tänkte jag göra för att uppdatera miatan ( grovt )
Borrar upp blocket till 1.9 med standard oversize kolvar, NB topp/ alt porta nuvarande, annat sprut, race kammar. Tror att jag borde landa på 160 - 170 hk ( ~ 130 idag). Lättar ner till lättar ner till 1020 kg med mig i. Kanske en 6vxl låda, annan diff. Uj nu börjar det bli dyrt

Ger ca 6,1 kg/hk är med jag i roadsport B-matchen då ?
Eller kanske blir det inte roligare i B bättre att ligga kvar i C kanske

Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

B

Hai Joachim

Ser ut som du följer mitt spår ang uppkuggning

Vagndeklarationen ger 1093kg tävlingsvikt

Våra tekniker anser enligt arket att du skall få ut 210 hk med 1,9 liter
o sprut utan justerbara kammar

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Re: B

Bengt Metz skrev:
Hai Joachim

Ser ut som du följer mitt spår ang uppkuggning

Vagndeklarationen ger 1093kg tävlingsvikt

Våra tekniker anser enligt arket att du skall få ut 210 hk med 1,9 liter
o sprut utan justerbara kammar

/ Bengt Metz

Hoppla är det under modifierad motor det kommer fram - där försvann dessa ambitioner m.a.o
Att kräma ur 210 hk är inte försvarbart. Kan detta verkligen stämma ?

Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005

och har du ABS får du lägga på 5% till. Då blir tävlings vikten 1147kg.
Gör du modden på bilen så blir den så mycket skörare, lägg pengarna på att utveckla dig själv som förare och kapa 2 sek på det sättet.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: B

Josen skrev:
Hoppla är det under modifierad motor det kommer fram - där försvann dessa ambitioner m.a.o
Att kräma ur 210 hk är inte försvarbart. Kan detta verkligen stämma ?
Det blir moddad motor helt klart. Att borra upp till större volym tjänar du ingen på eftersom beräkningen utgår från volymen.
12:1 kolvar, E85, topp från 1999, 1mm större insugsventiler, insugskam som heter duga, optimerat plenum (eller IRTB's om du tycker det är enklare att få till)...
Du behöver nog 180-190hk för att få till konkurrenskraftig fart på rakorna, men du kör ju redan snabbare i kurvorna i en del fall.
Frågan är ju alltid om du vill ha chans på pallen eller om du vill garantera en vinstmarginal redan på planeringstadiet.

Men RoadSportB är ju rätt klass om du blir biten av trimmningsbacillen.
En 1839cc beräknas som 205hk med trimkammar eller 183hk med orginalkammar (1064 resp 952kg eftersom du saknar ABS). Kom även ihåg att du inte får ha mer än 10% mer än detta vid Rototestmätning, men du får gärna ha mindre.
En Miata med effektivt chassi och 180hk i motorn och 1064kg borde inte bli långt efter i RoadsportB, chans på pallen skulle iaf jag se som en möjlighet.
180hk ur 1839cc motorn är inte så svindyrt, 200+ börjar bli jobbigt.

Det blir ju lämpligt att köra på 225or också när du har motor att dra runt dem...

Vi får väl se till att fixa motstånd åt dig i C så du slipper göra om grabbarns fritidsintressen till motorbygge.

Men jag har nämnt det förr: Köp en 99a från USA (kan regbes med bur) och skeppa en beggad Productionmotor i samma container. Billigare racemotorer än de som "bara" behöver översyn är nog svårt att skaffa.
Eller plocka hem denna och ta delar av http://prodracing.com/prodcar/viewtopic.php?t=8917

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Citat:
och har du ABS får du lägga på 5% till. Då blir tävlings vikten 1147kg.
Gör du modden på bilen så blir den så mycket skörare, lägg pengarna på att utveckla dig själv som förare och kapa 2 sek på det sättet.

Som tur är har jag inte ABS - visst ligger det massor i körning men jag kan känna att jag sitter och väntar på rakor/partier med full gas....

Eller plocka hem denna och ta delar av http://prodracing.com/prodcar/viewtopic.php?t=8917
Citat:
I am done paying exorbitant fees with SCCA.
I am done with the fly by night rules at SCCA.
I am done racing the Runoffs at that absolute POS in Kansas.

Citat:
En Miata med effektivt chassi och 180hk i motorn och 1064kg borde inte bli långt efter i RoadsportB, chans på pallen skulle iaf jag se som en möjlighet.
180hk ur 1839cc motorn är inte så svindyrt, 200+ börjar bli jobbigt.
Det blir ju lämpligt att köra på 225or också när du har motor att dra runt dem...

Då är man med i matchen plus ett set Tein Mono Flex som grädde på moset

Citat:
Vi får väl se till att fixa motstånd åt dig i C så du slipper göra om grabbarns fritidsintressen till motorbygge.

Jag vet att motståndet kommer så jag tänkte byta klass innan ni kör om mig

easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Re: om jag vill köra i Roadsport B med en moddad Miata ?

Josen skrev:
Jag funderar på att kanske 'kugga upp' och om jag skulle kunna bli konkurrans-kraftig i B med Miatan.
Inte detta året men kanske 2009. Finns mera kvar att hämta

För att kunna vara med i B någotsånär behöver jag sänka mina vartider med ca 2 sekunder.
Komma ner på höga 1.09 Knutan och höga 1.02 tider på Kullen som bäst.
Miatan som jag åker har ju ett grymt chassi men saknar ju pulver. Chassit har jag jobbat mycket med.
Svår fråga men hur mycket mera pulver behövs egentligen tror ni för 2 sekunder ?

Funderar på att byta bil istället men då skall man börja samma resa med nästa bil ?
Så kanske att bygga vidare på miatan är rätt ? Vill inte heller ha någon övertrimmad motor med dålig driftsäkerhet. Gillar inte heller turbo/kompressor för ban-körning.

Så här tänkte jag göra för att uppdatera miatan ( grovt )
Borrar upp blocket till 1.9 med standard oversize kolvar, NB topp/ alt porta nuvarande, annat sprut, race kammar. Tror att jag borde landa på 160 - 170 hk ( ~ 130 idag). Lättar ner till lättar ner till 1020 kg med mig i. Kanske en 6vxl låda, annan diff. Uj nu börjar det bli dyrt

Ger ca 6,1 kg/hk är med jag i roadsport B-matchen då ?
Eller kanske blir det inte roligare i B bättre att ligga kvar i C kanske

Finns ju bara ett märke, lämna riskokarna och gå över till tysk kvalite i form av Porsche. Dags att växa upp, Josen. PCSR bli riktigt intressant med nordiskt deltagande i serien och kanske köra på andra banor än Bulltofta och Ljungbyhed.

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag har ju växlat lite mellan B och C genom åren. I båda fallen legat hyggligt rätt på klassgränserna. 2 sekunder har det skiljt i tider, precis som du är inne på. Dessa 2 sekunder gör dock en helsikes skillnad i upplevelse, inget stämmer längre, bromspunkter, växlingspunkter, upplevelse. Men det är roligt när det går fort! Sen var det faktiskt rätt kul att gå tillbaka till C, jag upplevde det som lättare att åka fort i C när man åkt B innan.

Reglementet för modfierad motor är, som du är inne på, tämligen knäppt. Antingen orginal eller vråltrim är det som gäller i roadsport för att komma nära klassgränsen. Detta ger alltså antingen en dyr/skör trimmad maskin eller ett motorbyte till maskin med lagom effekt. Är det där med motorbyte en framkomlig väg för dig? Finns det ingen maskin som är hyggligt "bolt-on" med lagom effekt?

Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Citat:
Finns ju bara ett märke, lämna riskokarna och gå över till tysk kvalite i form av Porsche. Dags att växa upp, Josen. PCSR bli riktigt intressant med nordiskt deltagande i serien och kanske köra på andra banor än Bulltofta och Ljungbyhed.

Tack Mats - tanken har slagit mig men tyvärr så upplever jag inte att Porsche bilarna (944:or) går så fort som jag trodde de skulle göra i förhållnade till pulver bilarna har. Det är ju ändå en sportbil ? Även 944 S2 (B-bilar) trodde jag skulle gå fortare ? Men konceptet som PCSR har är ju kanon och nu med ett nordiskt deltagande blir det ju ännu bättre thumbs up thumbs up

easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Josen skrev:
Citat:

Tack Mats - tanken har slagit mig men tyvärr så upplever jag inte att Porsche bilarna (944:or) går så fort som jag trodde de skulle göra i förhållnade till pulver bilarna har. Det är ju ändå en sportbil ? Även 944 S2 (B-bilar) trodde jag skulle gå fortare ? Men konceptet som PCSR har är ju kanon och nu med ett nordiskt deltagande blir det ju ännu bättre thumbs up thumbs up

Det är nog dags att tänka om, just de siffror du är ute efter ligger klass 1 redan och kör på. Björn körde på 1.02 på kinnekulle, Berg är nere på 1.09 på knutan liksom Fredrik Å, i det närmaste, förstår att du gärna betalar 3500-4500 för att få tävla på t ex Anderstorp och köra 30 varv. På Kinnekulle t ex loggade jag över 120 varv för 1000 kr. Två dagars körning.

Class: Klass 1

1 107 Åke Berg 13 15:46.476 1:09.993 5 106.468 -
2 120 Fredrik Åberg 13 15:50.019 3.543 1:10.993 4 104.968 -

1 103 Björn Larsson 1:02.235 7 119.913 9 -
2 111 Jonas Sörskog 1:04.614 12 115.498 2.379 2.379 12 -

Björn har 180 hk i sin N/a

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Pär Hylander skrev:
Reglementet för modfierad motor är, som du är inne på, tämligen knäppt. Antingen orginal eller vråltrim är det som gäller i roadsport för att komma nära klassgränsen. Detta ger alltså antingen en dyr/skör trimmad maskin eller ett motorbyte till maskin med lagom effekt. Är det där med motorbyte en framkomlig väg för dig? Finns det ingen maskin som är hyggligt "bolt-on" med lagom effekt?
Det finns inga lämpliga motorer att byta till (om vi inte räknar in ombyggt fordon då) utan det blir 100-125 hk/liter ur Miatablocket som gäller för B.

Mats: lite nära sanningan kan man väl vara iaf. 2600 kostade SPVM4 på Anderstorp i höstas, och det var 4x10 varv.
Eller ingick transport, mat, boende och bensin i tusenlappen för PCSR på Kinnekulle?

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

easec skrev:

tysk kvalite i form av Porsche.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Re:

Niklas Falk skrev:
Pär Hylander skrev:
Det finns inga lämpliga motorer att byta till (om vi inte räknar in ombyggt fordon då) utan det blir 100-125 hk/liter ur Miatablocket som gäller för B.

Mats: lite nära sanningan kan man väl vara iaf. 2600 kostade SPVM4 på Anderstorp i höstas, och det var 4x10 varv.
Eller ingick transport, mat, boende och bensin i tusenlappen för PCSR på Kinnekulle?

Rena tramset från din sida att lägga till en sådan kommentar.

Det var väl 1000 för träning ena dagen. Ingår bensin i dessa pengar som ni betalde? Bara depåhyra var väl 3000 kr, eller ? 40 varv för 2600 65 kronor per varv plus bensin, sedan ligger ju du i tält så då kostar det ju inget extra.

Jag loggade 57 varv då vi inte kunde köra fria träningen, pga världens regnväder. 17.50 per varv plus bensin. Jag bodde på vandrarhem, utom på ANderstorp där allt klarades av på en dag mha smidig organisation.

Sedan måste det, iallafall från min sida, vara mer försvarbart att lägga ner pengar på en bil som kan användas i fler serien än MGCC och SPVM. Men man väljer ju själv.

Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

rättelse: PCSR erbjöd lunch oxså, tror att det kostade 50 kr, jag vet inte, för jag hade en sallad med mig. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det kostade, så jag kan göra om kalkyl för siffernissarna.

Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Roger Gustafsson skrev:
easec skrev:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42512

Ja, vad skall man säga, får väl göra en Roadsport bil av min 745.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

easec skrev:
Niklas Falk skrev:
Rena tramset från din sida att lägga till en sådan kommentar.

Det var väl 1000 för träning ena dagen. Ingår bensin i dessa pengar som ni betalde? Bara depåhyra var väl 3000 kr, eller ? 40 varv för 2600 65 kronor per varv plus bensin, sedan ligger ju du i tält så då kostar det ju inget extra.
Detta var just anledningen till att jag la den kommentaren (bensin+transport måste räknas in för att nå de fantasikostnader du refererade till). 2600 var allt du behövde betala för tävlingshelgens två kval och två race (samt plats i depån inklusive el), ville du träna mera (totalt frivilligt) innan så kostade det extra (400kr/25min) under fredagen.

Det finns aldrig nån övre gräns för vilka kostnader man kan lägga på sin hobby. Att startavgifter varierar har ju mycket med antalet betalande ekipage per banminut samt banhyrorna förståss. Kinnekulle är ju fortfarande jättebillig jämfört med alla andra (och tur är väl det). Det behövs ju i princip bara 60 ekipage för att få Kinnekulle att gå runt på 500kr/dag om allt arbete sker ideellt.

Högtrimmade motorer brukar ju vara ett säkert sätt att öka kostnaderna iaf (både byggande och servicefrekvens)

Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Ordningsman

lite väl mycket OT

Stöd istället Josen i sitt sökande i mörkret

Man behöver inte vinna sin klass för att det skall gå fort/man skall ha kul

Startade som nr 26 på Falkenberg tror jag kom in som 20de bil, Skitkul åkning med massor av omkörningar

Analogt med "man kan ha roligt utan sprit men det är onödigt att chansa"

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Citat:
Är det där med motorbyte en framkomlig väg för dig? Finns det ingen maskin som är hyggligt "bolt-on" med lagom effekt?

Tyvärr så tror jag inte det finns någon - det jag har funderat hårt på är att sätta en wankel i bilen. Bilar 88 - 92 från Tyskland finns för löjligt låga pengar. Sen tillkommer ju 'kitt' från US + motorrenovering av wankel-motor + reg till ombyggt fordon (amatör-mässigt) så pengar mässigt landar man väl samma som att trimma sin 1.8.

Att lägga en wankel i bilen verkar ju inte helt omöjligt ( och jag tänkte mig utan Turbo dessutom) ?

Hur fungerar det med wankel i Roadsport reglementet ?

Citat:
Det är nog dags att tänka om, just de siffror du är ute efter ligger klass 1 redan och kör på. Björn körde på 1.02 på kinnekulle, Berg är nere på 1.09 på knutan liksom Fredrik Å, i det närmaste, förstår att du gärna betalar 3500-4500 för att få tävla på t ex Anderstorp och köra 30 varv. På Kinnekulle t ex loggade jag över 120 varv för 1000 kr. Två dagars körning.
1 107 Åke Berg 13 15:46.476 1:09.993 5 106.468 -
2 120 Fredrik Åberg 13 15:50.019 3.543 1:10.993 4 104.968

oj där tuffar det på bra thumbs up Tyskarna kan också Roadsport har sin charm men helt klart så är ju tävlande i som PCSR, BMW-Cup Alfa Car. MGCC KM alltid billigare än i SPVM/SSK/SLC. De har ju hittat ett bra koncept.

Citat:
Man behöver inte vinna sin klass för att det skall gå fort/man skall ha kul

Ligger mycket i det - samtidigt vill man ha en utveckling som är vettig

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

easec skrev:
Roger Gustafsson skrev:
easec skrev:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42512

Ja, vad skall man säga, får väl göra en Roadsport bil av min 745.

Vill man ha kvalité på en rejsbil har jag svårt att tänka mig annat än en Miata... thumbs up

MexBeetle -90 1600cc
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Josen skrev:

Tack Mats - tanken har slagit mig men tyvärr så upplever jag inte att Porsche bilarna (944:or) går så fort som jag trodde de skulle göra i förhållnade till pulver bilarna har. Det är ju ändå en sportbil ? Även 944 S2 (B-bilar) trodde jag skulle gå fortare ?

Tänkte inte ge mig in i någon pajkastning mellan olika märken, men inte fasen går det fortare än såhär i Roadsport:
http://pcsracing.nu/upload/dokument/VarvrekordPCSR.pdf

Värt att notera att Klass 1 i PCSR kör med 6,5 kg/hk i vikteffekt (211 hk/1371 kilo vanlig kombination)
och Klass 2 med 5kg/hk, så Roadsport B är lite mitt mellan dessa klasser.

Roger Gustafsson skrev:

Vill man ha kvalité på en rejsbil har jag svårt att tänka mig annat än en Miata... thumbs up

Roger, du får nog i alla fall komma ut ur depån innan du ger dig in i märkesdebatten.
Alla bilar går sönder - vissa tydligen redan innan dom kommit ut på banan.

Skåne
Här sen Sep 2004

Vanliga tjatet, helt ok att ge sig på Porsche och Porscheägare , bara man låter bli Miata och dessa badkarsbilar.

Har svårt att tänka mig en mer tålig bil än Porsche att tävla med. Går att köra i de flesta serier så man kan välja och få ut mest av sina investerade pengar.

Sitter och summerar min säsong, jag körde 13 tävlingar, fick byta framdäcken en gång. Körde med bakdäcken hela säsongen. Annars var det bara lite förbrukningsgrejor och bensin som gick åt.

Dessutom så körde jag otaliga träningar, Kinnekulle, Anderstorp och Sturup naturligtvis. Körde till och ifrån dessa, tror att jag fick ihop 1500 mil, eller strax där under.

Så varför skulle Porsche gå sönder lättare?

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9850 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande