Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Slut på Peltorkravet?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (26512 totalt)
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Niklas Falk skrev:
Dvs ingen av "FIA, BSI, SNELL, SFI eller SIS"
http://www.sbf.se/artikel/3069

Men det kanske var din poäng?



Exakt !

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



oreo skrev:
Niklas Falk skrev:
FSN skrev:
Niklas Falk skrev:
Litet erbjudande om Hans
http://www.saferacer.com/hans-sport-series-hans-device.html?productid= . . . .
HANS Sport Series Hans Device för $695
Den är lika FIA approved som en burk majs..... Billigaste FIA godk. jag hittat i US kostar från 865$
Jag hittar inte Majsburken i denna listan iaf:
Approved HANS according to FIA 8858-2002
Förmodligen är det "20M Sport STD" från Hubbard/Downing Inc HANS Performance Products som Saferacer säljer (det är iaf de de länkar till). Ny budgetprodukt (tyngre) för 2008.


Då jag planerar att börja köra tävlingar under 2008 behöver jag bla införskaffa en godkänd hjälm. Skall till USA i maj (efter första tävlingen) och har funderat på att ta med mig en HANS krage hem då (HANS sport som refereras till ovan). Vad jag förstått på diskussionerna här är det OK att köra med HANS + HANS godkänd hjälm som är FIA godkänd. Då jag behöver hjälm innan jag fått tag i HANS kragen (samt att hjälmarna egentligen inte är dyrare här än i USA) funderar jag på om man kan köpa en FIA godkänd hjälm med HANS fästen monterade (tex Peltor G78) innan jag köpt själva HANS kragen och köra med denna först?


Nu när diskussionen är igång - ingen som vet något om min HANS fråga?

_________________
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



oreo skrev:
oreo skrev:
Niklas Falk skrev:
FSN skrev:
Niklas Falk skrev:
Litet erbjudande om Hans
http://www.saferacer.com/hans-sport-series-hans-device.html?productid= . . . .
HANS Sport Series Hans Device för $695
Den är lika FIA approved som en burk majs..... Billigaste FIA godk. jag hittat i US kostar från 865$
Jag hittar inte Majsburken i denna listan iaf:
Approved HANS according to FIA 8858-2002
Förmodligen är det "20M Sport STD" från Hubbard/Downing Inc HANS Performance Products som Saferacer säljer (det är iaf de de länkar till). Ny budgetprodukt (tyngre) för 2008.


Då jag planerar att börja köra tävlingar under 2008 behöver jag bla införskaffa en godkänd hjälm. Skall till USA i maj (efter första tävlingen) och har funderat på att ta med mig en HANS krage hem då (HANS sport som refereras till ovan). Vad jag förstått på diskussionerna här är det OK att köra med HANS + HANS godkänd hjälm som är FIA godkänd. Då jag behöver hjälm innan jag fått tag i HANS kragen (samt att hjälmarna egentligen inte är dyrare här än i USA) funderar jag på om man kan köpa en FIA godkänd hjälm med HANS fästen monterade (tex Peltor G78) innan jag köpt själva HANS kragen och köra med denna först?


Nu när diskussionen är igång - ingen som vet något om min HANS fråga?




Igentligen får du vällinte använda en HANS anpasad hjälm utan HANS, men det finns folk som har gjort det ändå som jag har sett.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Babbe skrev:
Igentligen får du vällinte använda en HANS anpasad hjälm utan HANS, men det finns folk som har gjort det ändå som jag har sett.
Men en förberedd hjälm (som kan förses med fästena) är ju inga problem (bara man kan få fästena ditsatta ordentligt efteråt, lite osäker på vem som får göra det).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Niklas Falk skrev:
Babbe skrev:
Igentligen får du vällinte använda en HANS anpasad hjälm utan HANS, men det finns folk som har gjort det ändå som jag har sett.
Men en förberedd hjälm (som kan förses med fästena) är ju inga problem (bara man kan få fästena ditsatta ordentligt efteråt, lite osäker på vem som får göra det).


Vill minnas att Peter Gutniak berättade att de gjort det även på hjälmar av annat fabrikat än Stand 21

_________________
Martin Öberg
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



obizzz skrev:
Niklas Falk skrev:
Babbe skrev:
Igentligen får du vällinte använda en HANS anpasad hjälm utan HANS, men det finns folk som har gjort det ändå som jag har sett.
Men en förberedd hjälm (som kan förses med fästena) är ju inga problem (bara man kan få fästena ditsatta ordentligt efteråt, lite osäker på vem som får göra det).


Vill minnas att Peter Gutniak berättade att de gjort det även på hjälmar av annat fabrikat än Stand 21


Tack för svar!

Så det skulle kunna vara OK att köra med en hjälm förberedd för HANS (= borrade hål) om man inte har själva HANS fästena monterade? Är det vikten på fästena som är problemet med att ha dem kvar? Krångligt detta Vilka är det som bestämmer i slutändan?

_________________
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Babbe skrev:

Igentligen får du väl linte använda en HANS anpasad hjälm utan HANS, men det finns folk som har gjort det ändå som jag har sett.


Varför skulle men inte få det och i såfall vad skulle anledningen till det vara?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Vilken sopa detta är...

Här finns en liten sammanfattning av olika standader: Från Arai

Själv är jag intresserad av en integralhjälm då jag måste ha en stängd hjälm i min öppna bil samt ska ha den till karting. Så det vore ju kanon att ha en hjälm som är godkänd för båda men har tillräcklig ventilation och sikt för att funka opimalt i karting.

Är det någon som vet säkert vilken klassning det är på Arai:s SK5 hjälm? Det står inget på deras hemsida och beroende på vilken återförsäljare man kollar på så står det antingen SNELL SA-2005 eller SNELL K2005 approved. Antar att det är karting (K2005) men om någon har en SK5a så vore jag tacksam för märkning och gärna vikt.

Det jag kommit fram till är:
Hjälmen bygger på deras GP-5K(SNELL SA-2005) hjälm men är designad för karting med större öppning och mer ventilation samt saknar brandsäker stoppning. Men den har samma skal och visir som de andra hjälmarna.

Enligt hemsidan:
The SK-5 is largely based on the GP-5 model, but is specially developed for kart use, with a slightly larger opening aperture as needed in the fierce kart competition. ClC (Complex Laminate Construction) outer shell with a 3 mm thick, 2D visor with F1 aluminium visor system prepared for the use of tear-offs. 4-point upper ventilation system, with large closeable twin intake scoops en closable Double-Delta2 bridged exhaust vent. Comfortable, washable lining material for better ventilation at karting speeds. The open face GP-JET2 has an cLc (Complex Laminate Construction) outer shell with the new adjustable ‘'Hyper-T'' peak with removable light tint anti-glare lens. Extra ridge at the bottom of the shell for more stiffness, removable cheeckpads for an even more custom fit.

Är denna hjälm då godkänd av SBF?

Enligt SBFs regler som lyder:
I enlighet med klassreglerna, måste förare i alla klasser under tävlingskörning bära skyddshjälm som är godkänd enl. SBF:s, FIA:s, SFI:s eller SNELL:s specifikationer.


Innefattar det då SNELL K2005?

Jag tolkar det som att hjälmen är en racinghjälm med kartingdesign som är godkänd enligt SNELL K 2005 och därmed är godkänd för tävling enligt SBF.

thumbs up thumbs down

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Kimmen skrev:
Babbe skrev:

Igentligen får du väl linte använda en HANS anpasad hjälm utan HANS, men det finns folk som har gjort det ändå som jag har sett.


Varför skulle men inte få det och i såfall vad skulle anledningen till det vara?


För att de då har varit för tunga för våra svenska regler (sbf)

_________________
Daniel Steiner
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Svartlock skrev:
Kimmen skrev:
Babbe skrev:

Igentligen får du väl linte använda en HANS anpasad hjälm utan HANS, men det finns folk som har gjort det ändå som jag har sett.
Varför skulle men inte få det och i såfall vad skulle anledningen till det vara?
För att de då har varit för tunga för våra svenska regler (sbf)
Nja, för täckta hjälmar med maxvikt 1500g kan väl inte det varit anledningen?
Möjligen är kanske det undantagsfallet inte med i instruktionen till besiktningsmännen iofs (har också hört "Hanskrage till Hanshjälm, annars inget tävlande").

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Svartlock skrev:
Kimmen skrev:
Babbe skrev:
Igentligen får du väl linte använda en HANS anpasad hjälm utan HANS, men det finns folk som har gjort det ändå som jag har sett.
Varför skulle men inte få det och i såfall vad skulle anledningen till det vara?
För att de då har varit för tunga för våra svenska regler (sbf)
Nja, för täckta hjälmar med maxvikt 1500g kan väl inte det varit anledningen?
Möjligen är kanske det undantagsfallet inte med i instruktionen till besiktningsmännen iofs (har också hört "Hanskrage till Hanshjälm, annars inget tävlande").

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Cyberoid skrev:

Innefattar det då SNELL K2005?

Jag tolkar det som att hjälmen är en racinghjälm med kartingdesign som är godkänd enligt SNELL K 2005 och därmed är godkänd för tävling enligt SBF.

thumbs up thumbs down


Den som söker skall finna.

SNELL SA-2005 testat enligt nedan:
1. Impact management
2. Helmet positional stability
3. Retention system strength
4. Extent of Protection
5. Flame Resistance

SNELL K-2005 testat enligt samma process med undantag för punkt nr.5.

SA2005 certification label. Those meeting requirements for the first four
elements but not tested for flame resistance may be identified instead by
the Foundations light blue K2005 certification label.

om någon vill jämföra SA, K och M standarder i framtiden kanske?

The SA standard requires flammability test while the M and K standards do not.
The SA and K standards allow for a narrower visual field than M standard (Some SA and K certified helmets may not be street legal).
The SA and K standards include a rollbar multi impact test while M standard does not.


Det är därmed en helt fullgod hjälm och jag kan inte se att den skulle förbjudas av SBF. Om den nu bara väger under 1500g.

Allt enligt: SNELL 2005 STANDARD FOR PROTECTIVE HEADGEAR

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Niklas Falk skrev:
Svartlock skrev:
Kimmen skrev:
Babbe skrev:

Igentligen får du väl linte använda en HANS anpasad hjälm utan HANS, men det finns folk som har gjort det ändå som jag har sett.
Varför skulle men inte få det och i såfall vad skulle anledningen till det vara?
För att de då har varit för tunga för våra svenska regler (sbf)
Nja, för täckta hjälmar med maxvikt 1500g kan väl inte det varit anledningen?
Möjligen är kanske det undantagsfallet inte med i instruktionen till besiktningsmännen iofs (har också hört "Hanskrage till Hanshjälm, annars inget tävlande").



Vi hade 800 gram - 950 gram med intercom som regel. Racing har kanske haft annorlunda. Men 1500 låter tungt?

_________________
Daniel Steiner
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Vad är det ni funderar på egentligen, skillnden på bilkrav kontra MC krav?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



MaZ skrev:
Vad är det ni funderar på egentligen, skillnden på bilkrav kontra MC krav?


Bland annat - många kör med MC hjälm tex. Försöker reda ut begreppen lite. Vad som skiljer de olika standarderna emellan.

SA - Special Application
K - Karting
M - Motorcycle

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Har visst blivit länkad till fel tekniska reglemente.

I RA, RC och RY är det inte uppdaterat ännu.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



En MC hjälm är konstruerad för att ta upp en till ett par smällar från en höjd av runt 1.50m. Thats it.

En bilhjälm skall klara att träffa ett hårt objekt flera gånger på samma ställe, t ex en bur. Den behöver dessutom kunna ta upp mer energi i träffarna.

Sen är det ju såklart väldigt stor skillnad på rent användande, speciellt om man jämför med en täckt bil. Därav skillnader i konstruktion.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



MaZ skrev:
En MC hjälm är konstruerad för att ta upp en till ett par smällar från en höjd av runt 1.50m. Thats it.

En bilhjälm skall klara att träffa ett hårt objekt flera gånger på samma ställe, t ex en bur. Den behöver dessutom kunna ta upp mer energi i träffarna.

Sen är det ju såklart väldigt stor skillnad på rent användande, speciellt om man jämför med en täckt bil. Därav skillnader i konstruktion.


Jag är helt med på skillnaden mellan MC och bil hjälmar. Jag undersöker möjligheten att använda en karthjälm vilket uppfyller samma krav som bilhjälmarna förutom brand enligt ovan.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
Svartlock skrev:
Vi hade 800 gram - 950 gram med intercom som regel. Racing har kanske haft annorlunda. Men 1500 låter tungt?
I öppen bil har man starkare nacke (inte så många öppna bilar i RY) .
Nu är det ju 1400g för öppen hjälm och 1500g för integral som gäller.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



MaZ skrev:
En MC hjälm är konstruerad för att ta upp en till ett par smällar från en höjd av runt 1.50m. Thats it.

En bilhjälm skall klara att träffa ett hårt objekt flera gånger på samma ställe, t ex en bur. Den behöver dessutom kunna ta upp mer energi i träffarna.

Sen är det ju såklart väldigt stor skillnad på rent användande, speciellt om man jämför med en täckt bil. Därav skillnader i konstruktion.


Vad grundar du det på? Varför skulle en bil-hjälm behöva ta upp mer enerigi i träffarna än en MC-hjälm? Har det att göra med att hojåkare är så korkade att det liksom redan är försent?

Har du jämfört SA2005 med M2005? Samma tester med undantag för burtestet och klarar en MC hjälm Snell M2005 så klarar den antagligen SA2005 med. Bara det faktum att väldigt få hojar har fullbur som gör att MC-hjälm tillverkarna nöjer sig med M2005.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Cyberoid skrev:
MaZ skrev:
En MC hjälm är konstruerad för att ta upp en till ett par smällar från en höjd av runt 1.50m. Thats it.

En bilhjälm skall klara att träffa ett hårt objekt flera gånger på samma ställe, t ex en bur. Den behöver dessutom kunna ta upp mer energi i träffarna.

Sen är det ju såklart väldigt stor skillnad på rent användande, speciellt om man jämför med en täckt bil. Därav skillnader i konstruktion.


Jag är helt med på skillnaden mellan MC och bil hjälmar. Jag undersöker möjligheten att använda en karthjälm vilket uppfyller samma krav som bilhjälmarna förutom brand enligt ovan.


Varför inte en GP-5W eller GP-5K. Då är du framtidssäkrad med SA2005 godk. hjälm med nomex, borde funka fint till kart med.

EDIT: Fick hem en låda med några Arai GP-5W idag, snuskigt fina.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Allmänt banåkaforum
Slut på Peltorkravet?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (26512 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande