| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lämpligaste matrialet att bygga diffusor i?
|
4 besök senaste veckan (10866 totalt) |
|
Re:
okej, ja men då lär det ju gå att använda vanlig tunn plåt eller alu också då? _________________ Daniel Lindblom |
||||||
|
Re:
Brant och ett veck i övergången + nithuven, det lär ge rätt redig avlösning. Sen om den skulle funka så böjer den sig nog rätt ordentligt i tunn alu. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Svårt o bygga perfekt om man inte är expert. Den där ska ju gå på gata också, MEN den är till 95% säkerhet byggd främst för bling. Tycker ändå den kan va bra som inspiration. Om inte annat så ger den väl lite extra luftmotstånd
_________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||
|
Re:
haha ja eftersom att ja det är lämpligast just för mig så frågar ja och ja har ju inte fått något riktigt bra tips på vad man kan bygga i förutm plywood och glasfiber. Och det är ju ingen som säger att man kan bygga i plåt eller alu så därför måste man ju frågsa:) _________________ Daniel Lindblom |
||||||
|
Re:
hehe ja stålplåt är det ja till all säkerhet kommer använda. ja kommer nog köra med 0.8 mm eller 1 mm men det lutar mest mot 0.8 eftersom att det är lättare att böja/hantera det! _________________ Daniel Lindblom |
||||||
|
Du kanske skall prova ett annat forum, detta fokuserar på funktion. Styling skiter vi i till 99%
Aluminiumfolie på kartong? Går at böja och så, silvertejp är ju en annan idé som inte funkar.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
ja jag kanske borde prova nå annat forum.. _________________ Daniel Lindblom |
||||||
|
Re:
Exakt! I detta fallet kan inte jag avgöra det. Personligen tycker jag det SER rätt rejsigt ut, men skulle inte vilja ha det på min bil om jag inte vet att det funkar. Bling var i detta fallet menat som negativt eftersom vi sitter på ett banåkarforum. _________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||
|
Jag avslutar med en riktigt rejsig bild (samma som jag inledde med).
Så här ska det se ut, både när det gäller materialval (man skulle ju kunna göra samma sak i kolfiber med det kostar säkert 1000 gånger mer) och när det gäller utformning.
Det ska f.ö. bli skitkul att se Speedlabcorvetten på banorna! _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Re:
http://akuse.com/Blog/blog_pics/tran
Här finns andra tips på att få en häftig bil.
|
||||||
|
Seriöst, sluta.
Speedlabcorvetten har ingen diffusor man kan applicera på en normal bil med avgassystem bak etc. Hur ska man göra egentligen? Svårt att göra en kompromisslös diffusor på en bil som ska gå genom besiktningen, eller? Förklara istället för att dissa.
Mazda Rx-7 -94 |
||||||
|
Tack för tipsen, men jag har läst dom.
Men kolla på denna bilden:
Det är ju en diffusor i mitten och två vid sidan, fast med en mkt mkt mindre vinkel. Den skarpa övergången påminner om denna:
Är den också värdelös? Kan man räkna på hur bra en diffusor kommer funka? Du skriver att den längst upp skulle funka mkt bättre med en jämn övergång samt dissar den ganska hårt. Om övergång hade varit jämn samt att den hade varit svetsad, vad skulle du sagt då? /Nyfniken _________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||
|
Re:
Dom två vid sidorna lär bara vara effektiva till att evakuera ev varmluft från avgassystemet. Dom är ju helt horisontella. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Ja det kanske dom är.
Skulle tex denna funka bättre då den har mjukare former:
Den kostar dock en slant, runt 10k skeppad hit + moms. Hur viktigt är det med en lång, plan yta innan själv diffusern börjar? Borde vara ganska vitalt för att få ett jämt luftflöde? Ska läsa dom gamla trådarna igen
Mazda Rx-7 -94 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lämpligaste matrialet att bygga diffusor i?
|
4 besök senaste veckan (10866 totalt) |