Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hålborrade eller slitsade bromsskivor?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
16 besök senaste veckan (90335 totalt)
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



1. Mixa aldrig silikon och "vanlig". Man måste spola hela systemet vid ett sånt byte.

2. Silikon är inte hygroskopisk (vattenlöslig). Därför samlas vatten i flock och kan då leda till korrosion.

3. "Vanlig" är hygroskopisk och oftast är vätskor med högre temperaturtålighet mer hygroskopiska. Det innebär att en värsting vätska ska bytas 2 ggr per år minst varje vår. Vattnet är alltså löst i bromsvätskan och kokar till slut vilket ger pedalfade.

4. DOT 3-4 är polyglykol baserade.

5. DOT 5.1 är inte silikonbaserad men har en annan uppsättning kolväten än 3 och 4, och ska därför inte mixas med dot 3 eller 4. Denna vätska har lägre kallviskositet än dot 3-4 och är avpassat för att funka bra med ABS i kyla.

5. DOT 5 är silkonbaserad.

6. DOT 5 är inte fätande på lack och gummipackningar.

7. DOT 5 är svår att lufta då luft oftast finns i mikrobubblor i vätskan. De små bubblorna blir stora bubblor efter ett tag och ger svampbroms.

8. Oftast är värstingvätskorna dot 4, men klarar tempkraven för dot 4 med marginal. Det är liksom inte tuffare att ha dot 5.1 än dot 4, eftersom vi är ute efter temptålighet.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Dock finns det DOT5.1 och den är inte silikonbaserad!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31


Trådstartare
Så där ja, där rasslade det till med lite fakta thumbs up

Jepp, vi är ju ute efter bromsvätskan med högst koktemperatur. Jag skulle tippa på att Motul 600 Racing har en kokpunkt på 600 grader...och är en icke silikonbaserad vätska. Kan det vara en dot4 vätska kanske...

_________________
Mvh. Niclas
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Tjena, efter en privat invitering så är jag (äntligen) inne i forumet.

Håller svaret lite kort eftersom tråden glidit ifrån ämnet....

Bromsvätska klassas med DOT beteckning. Denna beteckning beskriver i stora drag vätskans (obs ej olja) kokpunkter i torrt och vått tillstånd. För att krångla till saker och ting så finns tyex även en faktor om viscositet vid minus ganska många grader celsius också med. Mer om det senare.

En vätskas torra kokpunkt anger vätskans värmetålighet när den är ny, dvs inget vatten har tagits upp av vätskan. När en bromsvätska åldras så tar den till sig en viss procent vatten som sänker vätskans värmetålighet, den såkallade våta kokpunkten. Detta gäller glykolbaserade vätskor.

DOT 4 är normalt sett en standard vätska av glykoltyp.

DOT 5 utvecklades framför allt till militära ändamål. Militära fordon står länge och för att vätskan inte skall ta upp en massa vatten så är den silikonbaserad. Denna vätska blandar sig inte med vatten, men vatten kan ändå finnas i systemet och samlas då i de lägsta punkterna i bromssystemet (kan leda till rostskador). DOT5 (silikon) kräver också annat av packningar och trivs inte ihop med glykolbaserad vätska.

DOT 5.1 har högre värmevärden än DOT 4 och är lättflytande vid låga temperaturer vilket gör den lämplig för ABS.

En racingvätska typ Motul 600 har ännu högre värmetålighet än 5.1 (kanske inte den våta, kommer inte ihåg) med är förhållandevis trögflytande när det är kallt. Detta gör att den inte klassar in i 5.1 klassen utan "bara" i 4 trots att det är en "bättre" vätska.

Summering:

Stoppa inte i silikonbaserad (DOT 5) vätska i din std-bil. Satsa på en 5.1 eller en racingvätska och byt den regelbundet så att du kan utnyttja det "torra", högre värdet. Under säsongen kan det räcka med att pumpa i lite fräsch vätska så att vätskan ute i oken (där det blir som varmast och vätska kan läcka in) byts mot fräshare dito.

Byt efter vintersäsong.

Det blev rätt mycket ändå ser jag.......

Hej svejs.

/VP

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Ser att daniel b hjälpte till medan jag skrev mitt svar. Maxat!

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



JAG KÄNNER HUR MIN OKUNSKAP VÄXER FÖR VARJE INLÄGG DANIEL GÖR!!!

Alltså, det är kanonbra och jätteinformativt... Men som alltid då man lär sig mer om ett ämne inser man hur dåligt man är påläst eller hur lite man kan. Frustrerande...

KEEP IT UP DB! thumbs up

Tack även till Vince!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



AL skrev:
Då ska jag vara petig...

Det måste vara mikrostrukturen i skivan som ändras när man kyler dom extremt, inte atomditon. (Tentade konstruktionsmaterial igår så jag är väl lite skadad. Hoppas nu bara att jag har rätt )
Froozen Rotors heter dom och PEAN har även dom.
Coold Rotors finns det oxå ett märke som heter.


Det väl rimligen någon sorts värmebehandling före kylningen? Så trots att det har en massa säljande beteckningar på utrikiska så misstänker jag att det egentligen inte är så mycket flådigare än behandlingar som härdning, avspänningsglödgning, normalisering eller anlöpning, alltså sånt som människan hållt på med sen järnåldern . Men så å andra sidan är jag rätt misstänksam och dessutom brukar jag ha rejält fel åtminstone en gång varannan timme

Ja, jag tror oxo att det är kristallstrukturen som påverkas!

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



vince skrev:
Ser att daniel b hjälpte till medan jag skrev mitt svar. Maxat!


Hehe! Skulle precis klämma in en EDIT i min lista på att 5.1 har lägre kallviskositet än dot 4 och togs fram för att funka bra med ABS i kyla.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



AL skrev:
JAG KÄNNER HUR MIN OKUNSKAP VÄXER FÖR VARJE INLÄGG DANIEL GÖR!!!

Alltså, det är kanonbra och jätteinformativt... Men som alltid då man lär sig mer om ett ämne inser man hur dåligt man är påläst eller hur lite man kan. Frustrerande...

KEEP IT UP DB! thumbs up

Tack även till Vince!


Tack Andreas!

Dessa fakta tog jag reda på när jag skulle byta vätska till en mer temptålig i min kärra. Innan det var jag totalt ovetande och tyckte det var en riktigt snårig djungel.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hylander skrev:
AL skrev:
Då ska jag vara petig...

Det måste vara mikrostrukturen i skivan som ändras när man kyler dom extremt, inte atomditon. (Tentade konstruktionsmaterial igår så jag är väl lite skadad. Hoppas nu bara att jag har rätt )
Froozen Rotors heter dom och PEAN har även dom.
Coold Rotors finns det oxå ett märke som heter.


Det väl rimligen någon sorts värmebehandling före kylningen? Så trots att det har en massa säljande beteckningar på utrikiska så misstänker jag att det egentligen inte är så mycket flådigare än behandlingar som härdning, avspänningsglödgning, normalisering eller anlöpning, alltså sånt som människan hållt på med sen järnåldern . Men så å andra sidan är jag rätt misstänksam och dessutom brukar jag ha rejält fel åtminstone en gång varannan timme

Ja, jag tror oxo att det är kristallstrukturen som påverkas!


Håller med dig till punkt och prickar!!!
Ser att du oxå har tagit Koma-kursen *suckar*.
Men så är det ju dethär med att man har fel ganska ofta...
Begriper inte hur DanielB kan plocka fram all info så kvickt. För det är väl inte i huvet allt eller Beta och PH används flitigt misstänker jag...fast där står det väl inget om DOT-märkning av racevätska.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Värstingbromsoljan som de flesta 'proffs' använder heter Castrol SRF. Jag själv har använt ATE Super Blue Racing på min BMW Cup-bil och den har fungerat helt felfritt. Dessutom kostar den mindre än hälften jämfört med SRF:en.

Cryo-behandlade skivor (Frozen Rotors) rör sig om en typ av temperaturbehandling där skivorna kyls ner till -300F. Därmed förändras skivornas struktur på atomnivå och fördelarna blir en förbättrad livslängd på skivor/belägg samt ett högre motstånd mot att slå sig. Personligen så tyckte jag processen lät lite 'fuffens' när jag hörde talas om den, men jag har under säsongen sålt ett antal skivor till diverse racingteam som använder originalstorlek och det är stor skillnad. I Camaro Cup har vissa ekipage bytt obehandlade skivor efter två racehelger. De som körde med Frozen Rotors bytte en gång i slutet av serien. Generellt räknar man med en livslängd på 120-200% längre än original. :)

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



För att lägga fokus på det vi tycker är intressant med en bromsvätsak, nämligen temperaturtåligheten så kör jag lite mer fakta på det.

Torrtemperaturen gäller alltså när vätskan är helt nybytt och fräsch. Det är bara bromsvätska i systmet. Temperaturen är den temperatur då vätskan kokar vid atmosfärstryck.

Våttemperaturen är definierad som kokpunkten vid atmosfärstryck när vätskan är löst med 3.5% vatten.

Vince: Är det du som rattar en M3 E36 som en demon? Tackar i så fall för en bra dag på Kullen vid samträffen Audi/BMW.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jo att det funkar har jag ju fått se själv. Att tillverkare sedan gärna är lite hemliga om hur det går till i tillverkningen kan man kanske förstå...

Vad jag dock inte hänger med på är hur förändringen går till rent strukturmässigt. Har en teori, men får vänta med den..

Måste handla julklappar...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Stacke skrev:


Cryo-behandlade skivor (Frozen Rotors) rör sig om en typ av temperaturbehandling där skivorna kyls ner till -300F. Därmed förändras skivornas struktur på atomnivå och fördelarna blir en förbättrad livslängd på skivor/belägg samt ett högre motstånd mot att slå sig. Personligen så tyckte jag processen lät lite 'fuffens' när jag hörde talas om den, )


Ja, jag håller med, det låter "fuffens" ! När man en metall kyls ner till ca -150°C (eller om det blir -220°C, kommer aldrig ihåg om det är plus eller minus 32 i omvandlingen) så händer väl ungefär *ingenting* (om nerkylning sker från rumstempertur). Det är varje fall vad jag tror, kan inte heller hitta något om sån "köldbehandling" i boken Materiallära i Karleboserien (Karlebo Handbok är den klassiska maskiningenjörens bibel!)

Däremot så om denna extrema köldbehandling sker omedelbart efter en värmebehandling kan jag tänka mig att det har effekt.

Tror inte att det händer något på atomär nivå, däremot på kristallin nivå, det ingår miljontals atomer i ett korn på kristallin nivå.

_________________
Pär Hylander
Citera
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Niclas Ericsson skrev:
[. Du kan ju välja vilket håll du vill ha slitsarna åt dvs medsols eller motsols, om du sätter slitsarna motsols så sliter det ju mest.


eeeeh, det beror väl på om du kollar på vänster eller höger skiva ? Framskivorna till 944 turbo är rotationsbestämda! (inte bakskivorna)


Visst beror det på om du kollar på höger eller vänster sida, men man kan skifta höger/vänster skiva beroende på hur du vill ha slitsarna. Bromsverkan blir bättre om du sätter skivorna så slitsarna ser "aggressiva" ut mot beläggen...fast det blir också som att köra beläggen mot ett rivjärn.

Hur menar du rotationsbestämda, ser dom inte likadana ut på höger och vänster sida?

_________________
Mvh. Niclas
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Niclas Ericsson skrev:
Pär Hylander skrev:
Niclas Ericsson skrev:
[. Du kan ju välja vilket håll du vill ha slitsarna åt dvs medsols eller motsols, om du sätter slitsarna motsols så sliter det ju mest.


eeeeh, det beror väl på om du kollar på vänster eller höger skiva ? Framskivorna till 944 turbo är rotationsbestämda! (inte bakskivorna)


Visst beror det på om du kollar på höger eller vänster sida, men man kan skifta höger/vänster skiva beroende på hur du vill ha slitsarna. Bromsverkan blir bättre om du sätter skivorna så slitsarna ser "aggressiva" ut mot beläggen...fast det blir också som att köra beläggen mot ett rivjärn.

Hur menar du rotationsbestämda, ser dom inte likadana ut på höger och vänster sida?


Ja, precis! Kylkanalerna är böjda inuti bromsskivan. Bromskivan fungerar som en centrifugalpump och pumpar luft från centrum ut i pereriferin, så kanalerna ska så säga vara bakåtsvepta sett i skivans rotationsriktning

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Niclas Ericsson skrev:
Så där ja, där rasslade det till med lite fakta thumbs up

Jepp, vi är ju ute efter bromsvätskan med högst koktemperatur. Jag skulle tippa på att Motul 600 Racing har en kokpunkt på 600 grader...och är en icke silikonbaserad vätska. Kan det vara en dot4 vätska kanske...



Jo det stämmer antagligen att RBF 600 har en torr kokpunkt på 600 grader F....vilket betyder 315 grader C. Våt kokpunkt på 215 grader C.

Något högre kokpunkt på Castrol (som nämndes här i tidigare inlägg) men den är svindyr.

Motuls DOT4 ligger på 245 grader C torrt och 155-160 grader våt.

Dalhems säljer Wilwood med kokpunkt på 290 grader C för 129kr/0,355liter.

Nån som vet var man kan köpa Motul RBF 600 till bra pris??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Niclas Ericsson skrev:
Så där ja, där rasslade det till med lite fakta thumbs up

Jepp, vi är ju ute efter bromsvätskan med högst koktemperatur. Jag skulle tippa på att Motul 600 Racing har en kokpunkt på 600 grader...och är en icke silikonbaserad vätska. Kan det vara en dot4 vätska kanske...



Jo det stämmer antagligen att RBF 600 har en torr kokpunkt på 600 grader F....vilket betyder 315 grader C. Våt kokpunkt på 215 grader C.

Något högre kokpunkt på Castrol (som nämndes här i tidigare inlägg) men den är svindyr.

Motuls DOT4 ligger på 245 grader C torrt och 155-160 grader våt.

Dalhems säljer Wilwood med kokpunkt på 290 grader C för 129kr/0,355liter.

Nån som vet var man kan köpa Motul RBF 600 till bra pris??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



För de här på forumet som kör M3 E30 och har kvar dimljusen i spoilern kan jag bara säga: SLÄNG DOM! Bästa investering jag gjort på min var att sätta dit luftkanaler till bromsarna a la Sport Evolution i stället. Sen är ju stålomspunna slangar standardutrustning för alla här hoppas jag?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
stoffe
Jakobsberg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 95

Namndispens
Namndispens

Det finns "halv"borrade skivor med slitsning (EBC) sådana har jag köpt till min cherry vet inte hur bra dom funkar men fått rekomendationer om att "halv" borrat skulle vara den bästa kombinationen mellan hållbarhet och prestanda...

_________________
Christoffer E
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Magnus Thomé skrev:
Jepp, Motul 600 funkar kanon! Har kört det i några år nu utan problem. Catrol har någon kanonvariant osså men jag minns aldrig vad den heter... kanske för att den är dyrare


Vad bra att jag lyckades snacka av säljaren 2liter Castrol SRF då

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hålborrade eller slitsade bromsskivor?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
16 besök senaste veckan (90335 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande