Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Letar Kinder(påsk)ägg! Ultimata kompromissbilen...
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4968 totalt)
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

Rang skrev:
Då skickar jag in denna länken: http://www.blocket.se/vi/15268212.htm?ca=17_s

Tror inte det är en bil många tänker på. Riktigt rolig bil på gatan som går väldigt bra att åka bana med. Har t.ex. kört en gång på knutstorp förra året och då klockade en kompis mej till 1,18 blankt ett varv, och det med halvsletna Dunlop Sp Sport bak / 9000 fram.

Har även kört Superstage en gång men det var första gången för mej och slitna däck, nästna slut bak och lite bättre fram. Samma däck som på Knutstorp. då fick jag 1,36,40 som bästa. Men då är väl inte jag den bästa chauffören heller så det går säkert att lsipa på med friska däck och bättre förare.

Så, nu har jag sagt mitt. Jag tycker iallafall detta är en bil att tänka på med dom kraven. Lär vara klart roligare, och dessutom ovanligare, än en golf gti iallafall....

Ja tack thumbs up .

Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

misstänker att du även har sådana konstiga brukskrav så som barnvagn osv ska gå att få in i bilen?
Då är allt vad halvkonis att glömma..
e36 sedan har halvbra bagage (och bra banåkar egenskaper)
annars ser jag bara m5 klassen som ett alt.

Eller gör som jag..en v70 som bruksbil och en dyrare kulbil sidan av. Garage plats går alltid att fixa

Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Mats Karlsson skrev:
http://www.blocket.se/vi/15581810.htm?ca=16_s

om man ska åka nåt från den koncernen vill jag ha 4-hjulsdrift typ R32 eller S3, trist att S3an bara har 3 dörrar... men en R32 lockar helt klart. Tyvärr utanför beviljad budget

Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

bmw130 skrev:
Nu för tiden får man tydligen en BMW 130 för strax över 200 000. Märkte själv att man inte fick så mycket mer när jag precis sålde min...
Du får nog svårt att hitta en bil som gör på 8.35 och bara är max 2 år gammal för en sån peng

Denna verkar vara prisvärd:
http://www.blocket.se/vi/15572512.htm?ca=11_s

Med tanke på vad en fin M3 limo som har 10 år nacken kostar känns en 130 som ett betydligt förnuftigare val thumbs up

Har till och med provat med barnvagnen i en sån, får plats men inte så mkt mer
Mkt synd på avsaknaden av diffbroms bara

Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
oreo skrev:
Tycker 130i 5d fungerar utmärkt som kompromiss - går förvånandsvärt bra med 2 vuxna och 2 barn i barnstolar :-)
Jag tänkte nämna 130i och 123d men räknade kallt att de skulle nämnas inom ett ganska fåtal poster
Det är ju inte så små som man kan tro på en isolerad bild så utrymmena och GT-förmågan kanske räcker långt.

En gamling är ju M5 E34 Touring, men de kanske börjar bli sällsynta i bra skick?

Hittar faktiskt ingen M5a i vettigt skick. (Ingen E36 Limo heller för den delen...)

Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Corsa skrev:
Vart åker du till i Italien?
Vi åker också dit varje år, minst. I huvudsak är det Toscana som gäller för oss.
Tips: www.autozug.de

Vi kör Alfa 156 SW som vardagsbil. Jag tror inte att det går att få en kompromiss som duger, ärligt talat.
Jobba hårt på en tvåbilslösning istället då kan du ta en enkel brukshink och en ögonsten. Det finns massor av burgarage i Stockholm för 1500 kr/månad.

om jag skulle bli tvingad till att ha bara en bil idag så skulle jag helt glömma BMW och Audi.
De blir inte tillräckligt kul.

Maserati coupe, STI, EVI är det spår jag skulle gå på.

Union Lido allt som oftast och det innebär med tält osv. Börjar tro att det blir svårt att kompromissa men lösningen med 2 bilar är inte aktuellt just nu tyvärr. Vill bara köra någon enstaka träff per år och det borde gå att fixa nåt?

Provade nya STIn i förra veckan, synd att man inte har mkt pengar
Lekte lite med min fars STI på vägen dit och den är inte rolig att åkå långt i... Bullrar och är stötigare än min gammla E30 med Ganska tufft chassi... Sen ska vi inte prata om bensinåtgången

Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Rx-8:an drar ganska mkt bensin. Jag skulle satsat på en STI.

Mazda Rx-7 -94
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Skoda octavia RS? (välj kombin så kan du få plats med både packning och barnvagn.)
Jag hade skippat sån där fjollig bensinmotor utan vrid och satsat på diesel .
RS med 170 hk dieseln duger att leka med på bana och rulla snålt landsväg med utan att avstå prestanda, även om den är fwd och kräver samma hårda attack på bana som en 4wd för att inte kännas så understyrd i böjarna. Lite mycket vägljud på landsvägen kanske, men inte värre än Japsarna och Golfen.
En beggad 9-3 2 liters Aero SportCombi är inte heller så tokig kompromiss, lite mer lättfotad och komfortablare än Skodan. (nej min är inte till salu...)
Alfa 156 låter också rätt.
(Men, men mina alternativ är ju fwd allihop. rwd = lika med BMW i dessa sammanhang, dåligt urval kanske)

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

BADaniel skrev:

Har till och med provat med barnvagnen i en sån, får plats men inte så mkt mer
Mkt synd på avsaknaden av diffbroms bara

Med tanke på hur snabb bilen är orginal, kan du ju räkna ut dess potential, oreo har ju monterat diffbroms på sin och vad jag förstod kostade det inte mer än 10 kkr, känns som en rätt liten investering i sammanhanget... thumbs up

Sniper
Göteborg
Här sen Mar 2005

En trevlig kille jag pratade med för ca 10 år sedan ansåg att Porsche 944Turbo var den ulitimata bilen så länge han bara hadde ett barn! När hans första barn bara var lite mer ett halvår gammal så så drog hela familjen på blisemester till Italien!!!! funkade enligt uppgift aldeles utmärkt!

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
c.w.

Här sen Maj 2007

senaste numret av automobil har ju det ultimata testet av familjeracers
http://www.automobil.se/

Här sen Feb 2004

Mitsubishi Evo !

Stockholm
Här sen Mar 2004

vad har du för budget och vad får den kosta i drift?

Utan att veta det:

* Skoda octavia RS som du fixar lite mjukvara och chassie
* Evo 9
* RS4 (B5 / B7 om pengar finns)
* BMW 330 (bensin/diesel), går fantastiskt med ett chassiekit
* Mercedes C32

edit: Tror evo 9 går bort om du ska åka med familjen på semester till italien, eller så får du handla 4 hörselkåpor med intercom

Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Känns som en bra familjeracer

http://www.blocket.se/vi/15591883.htm?ca=19_s

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

KS_Wolfman skrev:
Känns som en bra familjeracer

http://www.blocket.se/vi/15591883.htm?ca=19_s

Shit va jag tycker S60:n är ful, nästan lite missfoster.

Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006

Porsche 911 (passar j.v bra i innerstadsmiljö )
Har sett att det funkar, kan även fixa så att du kan prata med familjefadern. Han kommer att hålla med.

Svansmotor och på drivande hjul ger i alla lägen fäste oavsett underlag (bra i snöslask)
Chassit "kan inte" rosta... Och modellen är beprövad och är driftsäker.
Barnvagn får plats, välj bara rätt modell. Dvs. man ska inte ta den frugan vill ha utan den som Porsche vill ha. Då får man även in väska med tillbehör.
Barnstolen sitter som gjuten i baksätet och när barnet blir större få han/hon flytta fram. Risken är han/hon är inte vill flytta från motorn. Men det är en chansning du får ta.
och tänk så mycket roligare det är att köra på alpvägar eller för den delen alla vägar, än om du kör omkring i en...volvo.

Övrigt grillen får även plats om det är så att ni vill stanna längsvägen och grilla.
glömde även att nämna att halvburen lätt även den kan vara på kvar på plats... så att du/familjen kan ha kul på helgerna.

Så varför kompromissa... allt handlar om förtänksamhet (13 bokstäver) och lite logistiskat tänkande och hur väl planerad bilen är i grunden

Själv åker jag 2+2bil och får utan problem, enl. mig, in frugan och två barn. Motorn sitter fram i min "mitt motorbil" Mazda Rx7, då får jag njuta mer av sången. Jag kan även här rekomendera denna modell. Spec. då ljudet inte kan på något sätt gämföras med något annat. thumbs up

/nrPorsche 911 (passar j.v bra i innerstadsmiljö )
Har sett att det funkar, kan även fixa så att du kan prata med familjefadern. Han kommer att hålla med.

Svansmotor och på drivande hjul ger i alla lägen fäste oavsett underlag (bra i snöslask)
Chassit "kan inte" rosta... Och modellen är beprövad och är driftsäker.
Barnvagn får plats, välj bara rätt modell. Dvs. man ska inte ta den frugan vill ha utan den som Porsche vill ha. Då får man även in väska med tillbehör.
Barnstolen sitter som gjuten i baksätet och när barnet blir större få han/hon flytta fram. Risken är han/hon är inte vill flytta från motorn. Men det är en chansning du får ta.
och tänk så mycket roligare det är att köra på alpvägar eller för den delen alla vägar, än om du kör omkring i en...volvo.

Övrigt grillen får även plats om det är så att ni vill stanna längs vägen och grilla.
glömde även att nämna att halvburen lätt även den kan vara på kvar på plats... så att du/familjen kan ha kul på helgerna.

Så varför kompromissa... allt handlar om förtänksamhet (13 bokstäver) och lite logistiskt tänkande och hur väl planerad bilen är i grunden

Själv åker jag 2+2bil och får utan problem, enl. mig, in frugan och två barn. Motorn sitter fram i min "mitt motorbil" Mazda Rx7, då får jag njuta mer av sången. Jag kan även här rekommendera denna modell. Spec. då ljudet inte kan på något sätt jämföras med något annat. thumbs up Men risken är den inte får vara ifred av klåfingriga in innerstadsmiljön, den är ju inte lika vanlig.

/nr

Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Jag skulle kolla närmare på Mazda MPS modellerna. Båda har 260hk, 3an FWD med diffbroms och 6an är AWD.

http://www.blocket.se/li?ca=9_s&th=1&sp=1&q=mazda+mps& . . . .

Älvsjö
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Tack

Ett stort tack för alla sköna tipps och idèer!

Har funderat en hel del och förhoppningsvis hittat ett bra objekt, inte så spännande som många av förslagen men välbeprövat av bla forumägaren...

Ska kika på en (förhoppningsvis) fin M3 sedan -97, 4 dörrar, plats för massa bagage (nåja...) och en mkt trevlig motor. Inte heller jättedyr så det blir pengar över till banleksaker!

En stark anledning till att det troligen blir BMW igen är dom trevliga banträffarna med BMWSC!

Håll tummarna för att det blir affär

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Re: Tack

BADaniel skrev:

En stark anledning till att det troligen blir BMW igen är dom trevliga banträffarna med BMWSC!

thumbs up

E36 M3 maffian väntar på dig.

Västerås
Här sen Maj 2004

Re:

Bosse L skrev:
Skoda octavia RS? (välj kombin så kan du få plats med både packning och barnvagn.)
Jag hade skippat sån där fjollig bensinmotor utan vrid och satsat på diesel .
RS med 170 hk dieseln duger att leka med på bana och rulla snålt landsväg med utan att avstå prestanda, även om den är fwd och kräver samma hårda attack på bana som en 4wd för att inte kännas så understyrd i böjarna. Lite mycket vägljud på landsvägen kanske, men inte värre än Japsarna och Golfen.
En beggad 9-3 2 liters Aero SportCombi är inte heller så tokig kompromiss, lite mer lättfotad och komfortablare än Skodan. (nej min är inte till salu...)
Alfa 156 låter också rätt.
(Men, men mina alternativ är ju fwd allihop. rwd = lika med BMW i dessa sammanhang, dåligt urval kanske)

Finns inga SportCombi Aero med 2-liters motor, dock kan ju en "vanlig" Vector med 2.0t BiOPower (200hk) vara ett bra alternativ! thumbs up

Edit: Hur har det gått med M3-köpet?

Allmänt banåkaforum
Letar Kinder(påsk)ägg! Ultimata kompromissbilen...
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4968 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande