Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2732 besök totalt |
Sänka bilen.... Don't kill me boys!
okej, börjar tröttna på att bilen ser ut som en traktor. Det funkar inte längre. Vill ha ner den 30mm. Hur gör jag för att göra det "rätt"? Att skriva ordet sänkningssats här på Rejsa verkar vara snudd på helgerån men va ska jag göra? Kan inte åka runt med den såhär. Vill påpeka att jag är ute efter att BEHÅLLA den eventuella väghållning jag har nu, jag är alltsi inte bara ute efter förhöjjt utseende utan det är mer förhöjjtutseende de luxe jag är ute efter. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
"Rätt" är väl ett relativt begrepp. Grundat på den typ av bilar jag helst skruvar på, så får man bygga om ungefär hela bilen om man utgår från en vanlig gatbil, eftersom allt är helt fel redan innan sänkningen.
![]() Seriöst, dock; om man bara rakt av sänker en bil så ändrar man ju en massa saker förutom markfrigången. Man får mindre infjädring, och bör därför ha hårdare fjädrar, och för att det i sin tur ska funka bra bör man även ha hårdare dämpare. Progressiva fjädrar är ett "standardhack" för att undvika genomslag, men jag vet inte om det är någon höjdare för väghållningen... (Har något sådant på min bruks-Fårrrd, tillsammans med lite hårdare dämpare, och den känns iofs mycket stabilare och trevligare på vägen än orginal även vid lite inspirerad körning, men pressar man den lite hårdare så är det gamla vanliga trista "vill helst inte!". Det ska helt andra saker till om det ska börja kännas som en riktig bil.) Nästa problem är att man flyttar sig i (eller i extrema fall utanför) det tänkta arbetsområdet för hjulupphängingarna, och kan få konstiga hjulvinklar med tillhörande konstigheter i uppförandet. Kan alltså behöva justera/modifiera länkarmar, flytta infästningar och annat om det ska funka riktigt efter en rejäl sänkning. Några cm hit eller dit gör kanske inte så mycket på de flesta standardbilar, men redan där kan det nog vara risk för marginellt sämre varvtider efter en ren "stylingsänkning"... Eller bättre, om geometrin gör att det blir "fel åt rätt håll". Eller så får man en totalt livsfarlig bil. ![]() Men iaf; vad är det du vill uppnå, och (som sagt) vad är det för bil? Det finns (naturligtvis) en massa trådar om väghållning här, men fokus är ju på att förbättra väghållningen, vilket man alltså inte automatiskt gör bara genom att hissa ner bilen några cm. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
|
Väljer att inte göra tråden märkesspecifik och bli hänvisad till andra tveksamma forum.
Nej, jag är medveten om att det inte är smart att bara sänka. Frågan var ju, som ni också uppfattat, hur man stylar UTAN att ställa till det för sig. om man slår en kik på andra bilar byggda på samma bottenplatta så visar det sig att det finns bärarmar och styrspindlar som är anpassade för att sänkas mer - dvs, den yttre leden är nerflyttad 25mm jmf med den bil jag har. Om jag skulle använda de spindlarna borde jag rimligen kunna sänka minst 25mm och hamna tillbaka där jag är nu. Då hamnar man lite utanför tänkt budget. Kanske lika bra att inte göra nåt förrän man tar steget fullt ut till coil-over ben och de lite fiffigare spindlarna. Men, detta är ju en daily driver och jag slits mellan att fixa den eller lägga pengarna på räserbilen... men, jag vill ju ha en vardagsbil som är rolig också. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
Jag bytte fjädrar på en kompis Peugeot 206 RC och skillnaden var väldigt stor. Bilen vart mycket bekvämare att åka, den var inte lika mycket "eftersvängningar" eller efterstötar i bilen när man körde, det var en stöt vid t ex en skarv, men man kände det inte som innan, då bilen skakade till flera gånger efteråt.
Nu är iofs en 206a tacksam på punkten som nämndes ovan, nämligen att hjulvinklarna inte ändras. Detta har kollats av fler än mig, det är inte någon skillnad på hjulvinklarna efter sänkning. _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
På en bruksbil (som ändå kan råka hamna på en bana
![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
Montera ett kvalitetskit från tex. Bilstein och ställ in hjulvinklarna så får du en snygg och bra fungerande bil. Börja inte snickra med kapade fjädrar eller bara byt fjädrar (med slitna orginaldämpare) då är risken stor att det inte fungerar bra.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
Ställer mig till H&R kören och sjunger ut......
Detta är sänkningssatser utav väldigt hög kvalitet! Kan förbättra utseendet och samtidigt förbättra komforten! Priset kan vara högre än andra märken men det spelar ingen roll! DOM ÄR BÄTTRE! / Tino _________________ Tino Carrasco Ford Capri 2.0 GL 1978 Ford Capri 2.0 GL 1979 Alfa Romeo GT1300 Junior FIAT 500C Sport Twin Air Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2732 besök totalt |