Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Funderingar kring nästa säsong
1633 besök totalt
Ove Mörk
Skara
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Nu kan jag inte hålla mej längre. Online-racing-suget har vaknat och jag tänkte vi skulle börja fundera/diskutera hur nästa online-racingsäsong ska läggas upp.

Djungel-Jims hemsida för serien var kanon förra säsongen så den finns ingen anledning att ändra på. Särskilt anmälningsdelen var mycket trevlig.

Så då kommer följande frågor:
1. Vilket spel/modd ska vi köra? Lutar väl åt M3Challenge till F1C?
2. När börjar vi?
3. Vilken dag och tid kör vi på?
4. Varje eller varannan vecka eller kanske 2 av 3 veckor?
5. Hur många race och vilka banor?
6. Racelängd?
7. Osårbarhet på eller av?
8. Nivå på bränsleåtgång och däckslitage? (depåstopp eller inte)
9. Poängsystem?
10. Upplägg på servrarna (beror ju på hur många vi blir och hur många som kan köra på varje server)?

Finns säkert fler grejor att fundera på, men det var de här som jag kom på nu.

Skara
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Här är mina tankar kring frågorna ovan:

1. M3 Challenge till F1C. Verkar kunna bli jämna spännande race.
2. Oktober vore inte dumt.
3. Söndag kl.16 har ju funkat förut och är helt OK med mej.
4. Helst INTE varje vecka. Känns bättre att inte boka upp VARJE söndag (eller vilken dag det nu blir). Kanske skulle köra två (kortare) race de dagarna vi kör? Ger en ju chansen att komma ifrån den frustration man känner om det går helt åt skogen i första loppet, men å andra sidan så missar man ju två lopp om man inte kan den dagen...
5. En inte alltför lång serie tidsmässigt (beror ju lite på hur ofta vi kör) och vi bör ha lite bättre koll på att det inte finns buggar på banorna vi kör.
6. ca: 20-30 minuters körning kanske. Vad nu det blir i procent...15-20% kanske. Eller om man har ett "sprint" och ett lite längre om man kör två lopp per racedag.
7. PÅ. Tyvärr finns fortfarande lagg.... >
8. Går ju att variera.
9. Samma som förra säsongen. Kul att flera får poäng.
10. Efter tabellen (som förra säsongen alltså).

Det var allt från mej just nu. Vad säger ni andra?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Micael och jag har diskuterat lite hur nästa säsong skulle kunna se ut - o det vi kom fram till var att en kortsäsong av M3Challenge skulle kunna vara något! Detaljerna är inte spikade - så de får vi diskutera fram här i tråden...

oktober tycker jag också skulle funka fint som startdatum.. Innan dess skulle vi kunna ha lite test-race för att se hur allt funkar och hur många vi kan köra i varje race...

Vad vi också funderat lite på är att ha ett max-tak på anmälningar till den här kortsäsongen så vi slipper köra på fler servrar och allt strul det innebär... När vi kör en längre, mer seriös serie senare kan vi köra med fler servrar så som vi gjort tidigare.

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Tja!

Mina funderingar:

1) M3Challenge skulle vara kul att köra i en liga tycker jag. Det kan nog bli jämna rejs.
2) oktober blir perfekt...5:e tex
3) Söndag kl 16 tycker även jag blir perfekt...
4) Jag tycker att vi SKA köra varje vecka. Det blir så utdraget annars. Det kommer iallafall bli så att man inte kan varje vecka.
5) 10 rejs är lagom tycker jag. Då hinner det säkert komma ut någon ny modd. Vilka banor? Jag håller på och kika på lite olika banor till F1C. Jag håller på och testar dem. Vissa är kanonbra som tex Road America, vissa andra är skit...
6) 20% och 45% varvat varannan vecka. Kul att varva långlopp med sprintlopp.
7) osårbarhet AV om vi blir 7-8 personer, PÅ om vi ska köra 12-14 tycker jag.
8) På sprintloppen tycker jag att vi inte ska ha något. På långloppen tycker jag att vi SKA ha ett obligatoriskt depåstopp. Det blir så mycket roligare då. Sen får man själv bestämma när det ska ske. När det gäller däcken så kör vi med 1x tycker jag.
9) Samma som förra säsongen.
10) Tak så att vi kör på en server tycker jag låter perfekt. I säsong 4 kan vi köra på två tycker jag.

Testrejs måste vi ha tycker jag också. Vad har alla för uppkoppling?? Jag har 0,5 Mbit Telia ADSL.

Team Swedish Racing Mates
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002

Hejsan!

Som Jim skrev så har vi pm lite angående att starta en ny säsong. Vi har haft i bakhuvudet att göra den lite mindre än de tidigare. Mer spartansk ang hemsida, färre deltagare, färre rejs. M3 modden är ett av modden som varit på tapeten och kanske det naturligaste valet.

Det finns ju ett antal frågeställnignar som sätter tonen en hel del.

- Skall vi köra med bilar som tar skada? Jag gör det gärna, men vad ställer det för krav? Att alla rejsande har bredband, att vi inte är för många, att vi har en bra serverbandbredd...

- Skall vi köra med changing weather? Jag gör det helst, men då måste vi ha ett startfält.

- M3 modden med den senaste patchen är helt klart ett bra mod och det logiska alternativet. Har tillräckligt många av oss F1Challenge för att vi skall få ihop ett vettigt startfält.

- Skall vi köra varje helg och drabbas av samma "överdos" som senaste säsongen då vi inte fick ihop många anmälningar till andra halvan av serien.

- om vi begränsar deltagandet till säg 14 personer (om det är en fungerande siffra) Vad händer när vissa inte kör mer än säg en tredje del av rejsen och andra vill och kan köra samtliga rejs men inte fick plats.

Jag tycker personligen att det bör se ut så här:

- M3 modden med patch 1.1
- Max 12? deltagare (eller annan fungerande siffra)
- Endast bredband (trist för de med modem tyvärr)
- Bilar som tar skada vid krascher för att mana till mer försiktig körning
- Changing weather för att det är mer realistiskt och mångsidigt.
- En serie med 5 rejs var annan helg med start i oktober.
- Premiär och finalbana Mantorp Park
- Den helg man inte kör serie rejs så är det allmän träning på ex kommande helgs bana.
- Rejsen går på Söndagar klockan 16:00. 15 minuters träning/samling sedan startar vi rejset.
- Dubbel förbrukning för att tvinga folk i depå.
- Samma längd på alla rejs. 30%
- De gamla reglerna gäller. Endast bilar som kör på asfalten, glad stämning, mm mm

My five cents...

//Micke

Westfield SE
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Personligen tycker jag att M3-modden är riktigt kass!!! Jag tycker inte det finns en gnutta av race-känsla utan bilen känns mest som en gammal 142:a på standarddäck. Den vinglar å far, sladdar å kränger - jag har då aldrig sett en racebil uppföra sig så... möjligtvis passar fysiken historiskracing. Man förlorar all precision i körning och jag tror det blir svårt att ha hårda cleena race som i fjol när man ibland kunde ligga 4-5 kurvor brevid varandra utan att knuffa ut någon.

Min röst ligger på GTR2002! thumbs up

Angående Changing Weather så tror jag att det inte kommer å funka för de som har lite äldre datorer. Jag har för mig att regnet hänger ner datorn ganska ordentligt.

Annars så köper jag nog Micael Johannssen med undantag för antal race, 5st är lite lite speciellt om två ska köras på Mantorp.

Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002

Tjena!

Jag håller nog med om changing weather, det klarar inte min dator av märkte jag just...

Fem race är kanske lite lite. Var annan vecka så är det tio veckor. Säsongen slut lagom till jul.

Angående M3 modden så är jag villig att hålla med dig Thomas, den är inte den bästa vad gäller känsla. Det var lite därför vi tänkte köra en kortare och enklare serie i väntan på att ett bättre mod dyker upp.
Nu verkar ju det vara rätt så nära, så vi kanske skall avvakta ett slag och se.

//Micke

Westfield SE
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

är troligt vis på denna utmaning om det e i gtr2002...

får inte m3challenge att funka i race + multiplayer... :/

crashar bara..

sen att jag oftast får hämta m3:an i sandfållorna när jag försöker köra fort ...

hoppas på gtr2002 , möjligen gtr2002 xspec...

BMW Abuser
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Howdy!

Jag tycker M3modden funkar bra att köra en lite kortare liga så att det hinner komma andra moddar.

M3 modden var hyfsad redan innan patchen, men när den kom tyckte jag att den blev klart bättre. Den kanske inte är helt perfekt, men:

* Den gör att vi kan köra lite större onlinefält vilket bara det är kanon tycker jag.

* Med patchen så blev den bättre.

* Det kommer säkert bli täta rejs. Det har jag redan märkt på de onlinetest som vi kört. Jag tror också att det kan bli täta rejs lite längre in i loppen. När vi körde GTR så spreds fälten ut ganska fort. Det var många rejs där i alla fall jag körde helt själv. Det är inte så kul.

Låt oss köra igång med någonting söndagen den 5 okt. Exakt vad vi ska köra får vi polla om. Jag tror inte att vi hittar en lösning som passar alla, men förhoppningsvis så många som möjligt.

Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

Niklas Maravic skrev:
Howdy!

Jag tycker M3modden funkar bra att köra en lite kortare liga så att det hinner komma andra moddar.

M3 modden var hyfsad redan innan patchen, men när den kom tyckte jag att den blev klart bättre. Den kanske inte är helt perfekt, men:

* Den gör att vi kan köra lite större onlinefält vilket bara det är kanon tycker jag.

* Med patchen så blev den bättre.

* Det kommer säkert bli täta rejs. Det har jag redan märkt på de onlinetest som vi kört. Jag tror också att det kan bli täta rejs lite längre in i loppen. När vi körde GTR så spreds fälten ut ganska fort. Det var många rejs där i alla fall jag körde helt själv. Det är inte så kul.

Låt oss köra igång med någonting söndagen den 5 okt. Exakt vad vi ska köra får vi polla om. Jag tror inte att vi hittar en lösning som passar alla, men förhoppningsvis så många som möjligt.

patch?

när kom den?

blev känslan bättre (och greppet..?)

BMW Abuser
Citera
Viktor Pousette
Kalmar
Här sen Jan 2003

Jag tycker att DTM moddet kan vara ett alternativ dvs om de är på väg att släppas de närmaste veckorna, har iofs inte sett några bilder eller hört nåt om de så jag vet inte om de är nåt att ha, men de låter kul. De låter juh roligare än m3c tycker jag.

Patchen till m3c tycker jag inte va bra, jag har höjt mina varvtider med ca 1 sek på alla banor jag har testat, iofs så har jag knappt kört sen nya patchen kom ut, men de gäller väl bara att lära sig hur bilen uppför sig nu så kanske man kommer ner i samma tider igen, men min uppfattning är att den sladdar ännu mer nu > thumbs down vilket jag inte tycker om.
Ska de vara racing så ska de vara de också, inget jävla bond åk

Skäll inte på mig nu

Men finns de inget annat och de flesta vill köra m3c så e de klart att jag är me.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Dum fråga: Visst går det inte att några kör M3C i F1 2002 och några i F1C?

Jag anar viss inkompabilitet och inser nästan att jag införskaffat fel F1-spel = 2002?

Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag ska inte skälla på dig fuze!

Jag tycker tvärt om, bilen har blivit lättare att köra.

Förut blev det ofta så att när jag växlade ner till 2:an så spann det bara runt. Det är borta nu. Det berodde på en bug i motorfilen till M3C. Nu sitter det "rätt" motor i bilen.

När man gasar på i kurvorna så släppte baken tvärt ibland. Det är borta! Släpper det nu så får jag mer förvarning.

Diffen är mjukare nu.

Även chassit har det gjort lite mjukare. Det tar en liten stund att vänja sig vid. Man får mer body-roll i kurvorna.

En polar till mig testade och ställa in bromsarna. Här är hans erfarenheter:

"bromsarna , bilen är stabilare under inbromsning.. har kommit fram till att 68 front är det optimala.. då har man lite lätt överstyrning när man går på bromsen default = understyr som bara den, o lägre än 68 gör att baken släpper under inbromsning."

Citera
Viktor Pousette
Kalmar
Här sen Jan 2003

okej Niklas.

Förut innan patchen kom så lyckades jag kör på ett visst sätt för att få bort de mesta av all överstyrning och fick bilen till att understyra istället vilket passar mig, men nu så hjälper de inte hur man än kör, de överstyr hur man än gör känns de som iaf när jag kör

Men som jag sa tidigare så har jag inte kört så mycket efter att patchen kom ut, så de gäller väl bara att köra så kommer man väl in i de.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Först o främst tycker jag vi spikar F1C som "grund". Att man kan köra många fler bilar i ett o samma race utan lagg tycker jag gör det till en klar vinnare över f12002. Det gäller bara att tillräckligt många har F1C så vi får ihop uppemot 10 pers till serien...

Angående vilken mod vi ska köra röstar jag för att vi väntar in antingen DTM-modden eller ETCC-modden... Fram tills dess kan vi köra lite spontanrace i M3C. Även kanske lite "seriösare" race kanske på söndagarna framöver så man kan få ihop lite större manskap.

Själv kommer jag inte kunna vara med o rejsa något innan mina nya datorprylar (förhoppningsvis) kommer nästa vecka

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

djungel-Jim skrev:
Först o främst tycker jag vi spikar F1C som "grund". Att man kan köra många fler bilar i ett o samma race utan lagg tycker jag gör det till en klar vinnare över f12002. Det gäller bara att tillräckligt många har F1C så vi får ihop uppemot 10 pers till serien...

Angående vilken mod vi ska köra röstar jag för att vi väntar in antingen DTM-modden eller ETCC-modden... Fram tills dess kan vi köra lite spontanrace i M3C. Även kanske lite "seriösare" race kanske på söndagarna framöver så man kan få ihop lite större manskap.

Själv kommer jag inte kunna vara med o rejsa något innan mina nya datorprylar (förhoppningsvis) kommer nästa vecka

det e jag på när jag har tid att rejsa..

lite spontan race e kul tex 3x 15min rejs...

med ca 20 min practice innan ..

BMW Abuser
Citera
Rocket Roger
VARA (EMTUNGA)
Här sen Jan 2003

fuZe skrev:
okej Niklas.

Förut innan patchen kom så lyckades jag kör på ett visst sätt för att få bort de mesta av all överstyrning och fick bilen till att understyra istället vilket passar mig, men nu så hjälper de inte hur man än kör, de överstyr hur man än gör känns de som iaf när jag kör

Men som jag sa tidigare så har jag inte kört så mycket efter att patchen kom ut, så de gäller väl bara att köra så kommer man väl in i de.

Jag håller med dig FuZe i ALLT!!!!!.

Laholm
Här sen Nov 2002

Hej

Jag vill gärna vara med och köra, men jag vill ju såklart helst slippa att köpa en nytt program igen....

Hur är F1C mot datorn vs F1-2002, i mitt fall speciellt med tanke på ont om minne. (svindyrt PC800 minne, > )

mvh, Pär

Örebro
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Det är inte alls värre mot din dator....tvärtom

Citera
Racingsimulatorer
1633 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande