Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Hårdhet på fjädrar? | << 1, 2, 3 9 besök senaste veckan (16573 totalt) |
Detta är bara värden jag fått tilldelade mig och inget jag testat eller räknat på som sådana. Spontant skulle jag säga att 3 Hz nog inte vore fel, men så dyker Göran upp och man inser att man inte har den totala bilden av vad som påverkar "målvärdet"...så jag återvänder nog till läktaren en stund till för att läsa på mer eller på annat sätt lära mig dethär. |
||||||||||||
Andreas Inte behöver du sitta på läktaren. Det är genom växelverkan vi åstadkommer något. Samt genom seriös ifrågasättning. OK, en kort time-out, på några timmar då..... Johann 10 cm är i alla fal inte en skyskrapa. Det är vad jag själv åkte med i sommras. Och 2Hz var för mjukt, jag fick genomslag. Men samtidigt har jag racing gummi och lägre tyngdpunkt, vilket utsätter bilen för större krafter. Max infjädring innan framhjulen tog i var 40mm. Med fungerandes splitter och vinge och någon cm lägre bil samt höga farter så börjar vi närma oss lite hårdare Hz tal. Min poäng är att använda ALL tillgänglig fjädringsväg, till vår fördel. Det höjer självfallet kraven på stötdämpar inställningarna, men det har jag ju redan nämnt. Men det behöver inte vara fel att gå lite hårdare heller. Några fördelar... Mer känsla av kontroll över bilen. Lättare att ställa in. Man vill åka också och inte bara ställa in bilen. (Som jag, hmm) Sist, bara man är medveten om att man gjort en kompromiss. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||||||
Det fanns väl viss ironi i detta. Just växelverkan är det som ger svar på ibland snåriga frågeställningar. Fast jag tackar för att jag får nga timmar i båset, så jag hinner läsa lite i ämnet... |
||||||||||||
DUBBEL IGEN!
Kan inte ngn starta en fond för min dator oxå...eller iaf ngn som kan hjälpa mig "styra upp den grundligt"... Användaren behöver nog oxå styras upp en del... |
||||||||||||
Specen för mina fjädrar kommer från denna bil:
http://www.nurburgring.de/eventdetai Även den har ngn sorts Bilsteindämpare, jag skall kolla upp vilka. Vingen är ju lite större än min. |
||||||||||||
En Porsche? Inte konstigt det blev galet. _________________ Anders Berglund |
||||||||||||
Va fan! Skall genast ändra. |
||||||||||||
Min bil är dock tyngre än din eller? Menar du slicks? Fick du genomslag i gupp? Man bör tänka på att Ringen är väldigt guppig jämfört med vanliga racebanor,
Jag har ju ingen downforce allt men det går rejält fort på Ringen, över bra bit 200 på många ställen och ca 145-150 km/h i snitt.
Jag kan givetvis höja bilen ngt och ha mjukare fjädrar med längre fjädringsväg men då höjer jag ju tyngdpunkten. Förmodligen kan jag ha betydligt mjukare fjädrar dock utan att höja bilen.
Jo den reagerar ju snabbare med hård fjädring men som det är nu på bekostnad av grepp bak i och ut ur kurvorna. Framförallt då det är lite guppigt (typ alla kurvor på Ringen).
Jo jag vill ju helst köra och försöka hitta hyfsat rätt så fort som möjligt.
|
||||||||||||
1 Min bil väger 1300kg. 2 Ja, slicks. Men jag har skurit lite mönster. Men det hanlar mest om gummit. 3 Nej, det var vid inbromsning som hjulen gick i skärmarna. Det är en av anledningarna till att man åker högre Hz tal fram på rejsbilar till skillnad mot vanliga bilar. 4 Men det är väl mer långstrackta gupp, eller är det korta slagiga? 5 Det är farten gånger utseendet på guppen som avgör. 6 Ingen bra variant. Det lämnar vi. 7 Detta är grejen. Finns det fjädringsvag att tillgå bör den användas. Används den inte ska bilen sänkas än mer. ELLER, montera mjukare fjädrar. Det är inte likgiltigt vilket som, men avåtgärderna kommer på tal. 8 Exakt. Initialt får man däcket att plantera sig med styvhet. Men, och åter men, när den bråkdelen av åkturen är tillryggalagd, så förstör hårdeten greppet. Som att en styvare K-fjäder fram ger sämre grepp mot understyrning. Här vidtar balans mellan vad man är för förare och bilinställningar. 9 I ditt fall verkar du få betala med bakvagnen. 10 Håller med. 11 Man gör alltid kompromisser. Vad jag menar är att man bör veta VILKEN kompromiss man gjort. Vad man valt bort till förmån för vad man vinner. Nu tänkte jag visa vad som är bra att veta om en bil för att kunna bedöma vilka åtgärder som kan komma på tal när man diskuterar sådana här saker. Ett utdrag ur boken. Förklaringar. W = Vikt Rb = K-fjäd konst f = Fram Ws = Fjädr vikt Rbw = K-fjäder hjul konst Rc = Roll center Ks = Fjäder konst Rb-tot= Båda Rb Tw = Spårvidd Kw = Hjul konstant Rst = Kw-tot+Rb-tot Rd = Roll distribution Kw tot= Alla 4 Kw Rd = Roll distribution Hz = Frekvens i cps Mot = overturning moment = krängningens vridmomentkraft. D = Deflection. Hur mycket karossen sjunker ner över ytterhjulen i en kurva. Rb%.= Hur stor del av krägningsmotståndet som belastar krägningsfjädrarna. LISTAN. Fjädringsstyvhet. Fram 2 Hz Kw f 3,92 kg/mm. Bak 1,8 Hz Kw r 4,76 kg/mm. Kw-tot 17,36 kg/mm Spec Fjädrad vikt 1210 kg ofjädrad vikt 190 kg Cgh 400 mm Rc 100 mm Rw 20,31 kg/mm. Mot vid 1G 363,0 kpm Krägning vid 1G 1,5 grader. D vid 1G 20,95 mm. Krägningsfjäder fram 0,0 kg/mm. Bak 2,95 kg/mm. Rb-tot 2,95 kg/mm Rb - % 14,5 % Rd 38,0 % Bak62,0% W-distribution fram 40.0 % Bak60,0%. Här kan vi ställa det moment bilen kränger med i kurvan (Mot), mot den vridmotstånds faktor bilen har(Rw). Rw, är summan av alla fjädrar på bilen inkl K-fjädrar. Då får vi fram hur mycket bilen kränger i gdr=1,5 i denna listas ex, o mm=D. Vidare ser vi Rb, som är hur många % krägning som upptages av K-fjädrarna. I det här exemplet tas 14,5% av krägingen upp av K-fjädrarna. Rd, = roll disributionen, hur mycket av krängningen som tas upp av fram resp bakaxeln. Utöver listan så behövs de vanliga uppgifterna, spårvidd - hjulbas. Fjädrad - ofjädrad vikt. Tillgänglig fjädringsväg. NU, kan man göra en bättre bedömning av lämpliga åtgärder. Utan alltför mycket gissningar. Eller balansering av ett fel med andra felbalanseringar. MVH Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||||||
Nu väntar vi bara på ngn som är en fena på Excel så vi kan få in all denna info i ett enkelt ark där vi kan leka med siffrorna.
Hade man varit denna fena själv hade jag aldrig tvekat! Mycket användbart. |
||||||||||||
Kan det vara nått i den här stilen du tänker på? Här är det lite siffror jag lekt med på min bil. Dom mörkade cellerna är där man kan skriva in siffror. T,ex R1, vilket Hz tal du vill testa. Vilken CGH. Hur många grader du vill bilen ska kränga. R2 Viälj en dimension på fädrar. R4 Välj en dimension på K fjädrar. R7 Här ser man hur bilen reagerar på dessa input. R8 Hur vikterna hamnar på hjulen i en kurva. R12 Teoretisk acc förmåga. Då ser vi att Accförmåga vid 400 mm CGH är 0,89 G Kurvtagning R7 = 1,075G. Krägning R1 = 20 mm och 1,405grd. VIBYTER TILL 300 mm CGH Då blir acc 0,85G Kurvtagning 1,15 G Krägning 14,41mm och 1,01 grd. Sen kan vi ju se mycket mer...... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||||||||
*nu ska vi bara luska ut vad Göran är svag för så rätt muta kan delas ut så att de filerna/programmet hamnar i min lilla burk* |
||||||||||||
Går det bra i skala 1:43? CSN tillåter inga fler Panteraköp... |
||||||||||||
Sparade trådar/FAQ Hårdhet på fjädrar? | << 1, 2, 3 9 besök senaste veckan (16573 totalt) |