Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-03-30 Prova På Banåka, Sviestad
<<   1, 2, 3   >>
12566 besök totalt
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

patand skrev:

Hetsa på du! Endera dagen kanske jag monterar IC... men det dröjer nog ett bra tag till.


Det ska bli intressant och se vad R-däck och 3graders camber kan göra.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Dignell skrev:
Det ska bli intressant och se vad R-däck och 3graders camber kan göra.


Det sägs ju att R-däck gör ca 2 sekunder per varv på en normal bana. Vet inte hur väl det stämmer men nog borde du kunna hämta en hel del tid på att byta till R-däck.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

patand skrev:
Dignell skrev:
Det ska bli intressant och se vad R-däck och 3graders camber kan göra.


Det sägs ju att R-däck gör ca 2 sekunder per varv på en normal bana. Vet inte hur väl det stämmer men nog borde du kunna hämta en hel del tid på att byta till R-däck.


Ja jag tror det kommer göra mycket faktiskt. Chassit och bromsarna fungerade riktigt bra. Det var kort och gott däcken som satte krokben, i kurvorna där man ligger på med mycket press understyrde det rätt friskt. Sen var ju inte mina spårval direkt jätte lyckade heller men det var första gången på Sveistad så man kanske inte ska begära allt för mycket.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
z3cab
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 280



2fast4u skrev:
thumbs up Som vanligt otroligt kul! Att ni dessutom lyckades med att fixa till ett så bra väder åxå. thumbs up

Såg en hel del som stod och fotade, hoppas det dyker upp lite bilder här.



Kul att det dök upp så pass många som det gjorde, man vet aldrig vad man ska förvänta sig så här tidigt på året! Självklart hade vi specialbeställt vädret till den här dagen!

På återseende!

Rikard

_________________
Rikard Karlsson, TBR-Racing
Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing
Kassör, LMS Racingsektion
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Dignell skrev:
Sen var ju inte mina spårval direkt jätte lyckade heller men det var första gången på Sveistad så man kanske inte ska begära allt för mycket.


Tyckte inte det såg så illa ut! Du har kört bana tidigare iaf, även om det inte varit på Sviestad?

Jag har kört några (500+) varv tidigare på Sviesta så jag börjar hitta skapligt nu.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

patand skrev:
Dignell skrev:
Sen var ju inte mina spårval direkt jätte lyckade heller men det var första gången på Sveistad så man kanske inte ska begära allt för mycket.


Tyckte inte det såg så illa ut! Du har kört bana tidigare iaf, även om det inte varit på Sviestad?

Jag har kört några (500+) varv tidigare på Sviesta så jag börjar hitta skapligt nu.


Nej jag har aldrig kört på bana tidigare faktiskt

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Dignell skrev:
Nej jag har aldrig kört på bana tidigare faktiskt


Då måste jag säga att du körde imponerande bra! thumbs up

EDIT: För det är väl du som ligger framför Falk på filmen?

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

patand skrev:
Dignell skrev:
Nej jag har aldrig kört på bana tidigare faktiskt


Då måste jag säga att du körde imponerande bra! thumbs up

EDIT: För det är väl du som ligger framför Falk på filmen?


Tack så mycket, ja det är jag som ligger framför Falk på filmen.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Ingen som har fler bilder?

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Jens Herke
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 136



2fast4u skrev:
Johan Lekås skrev:
Hur kändes nya otroligt imponerande och skitstiliga bakvagnen?


-Den instabilitet som man kunnat känna av pga toe-variationer vid lastväxling är puts väck. thumbs up

-Dedionen har ju 100% camberkompensation vid roll. Jag har byggt in ca 50% camber komp i nya bakvagnen och ställde upp statisk lite högre än vad jag hade tidigare för att landa ungefär som tidigare i kurva. Coilovern har annan MR än tidigare, men fjädrades om för bibehållen wheelrate. Den fina balansen jag hade är opåverkad thumbs up

-ofjädrade vikten har gått ner. Märks i kurvorna på de tjälskadade vägarna hemma att den studsar mindre och håller i lite bättre. thumbs up

Summa summarum är konverteringen lyckad med de förbättringar jag hoppades på utan att sabba den balans jag var så nöjd med.



Låter kanon!

_________________
Jens Herke
Citera
Mattias Stahre
Sthlm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 89



Himla kul var det.

Första gången jag och farsan körde på bana och det är ju så sanslöst roligt!! (köpte Miatan i Höstas)

_________________
Mattias Stahre
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här har det ramlat in några inlägg...

Filmen...
Jo jag släppte förbi Patrik eftersom jag hade kalla däck och han kom i flygande fläng. (jag brukar försöka släppa förbi om jag kan...)
Cliosarna går bra på bana i standardform. Det som sätter begränsningen är väl viktfördelningen. De går lite tungt över framhjulen...
Mårten som ligger framför mig på filmen kör otroligt bra och snyggt för att vara första gången. thumbs up
Håller lite andra spår än jag i Esset och Torparn. Men det är många andra som också kör de spåren. Själv föredrar jag ett rakare spår in i Torparn.
(Sen får man ju komma ihåg att jag är en rejält gammal gubbe som kör med rätt stor marginal...)
Cliosarna är rätt jämna. Mårtens är en "182" som har lite mer pulver än vår "172". Den är lite piggare rakt fram. Jag körde på Toyo888 och Mårten på Michelin ExaltOII gatdäck (som är det bästa som finns i Cliodimension), dessutom har jag i stort sett standardchassi och Mårten ett icke injusterat Bilstein PSS B14(?). Jag är nog något lite snabbare på varvet, men skillnaden är liten. Meningen här var att åka nära bakom och filma.

Med R-däck och invägt chassi/justerade hjulvinklar blir Mårten giftig.

_________________

Rice and shine
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Lars Falk skrev:
Filmen...
Jo jag släppte förbi Patrik eftersom jag hade kalla däck och han kom i flygande fläng. (jag brukar försöka släppa förbi om jag kan...)
Cliosarna går bra på bana i standardform. Det som sätter begränsningen är väl viktfördelningen. De går lite tungt över framhjulen...
Mårten som ligger framför mig på filmen kör otroligt bra och snyggt för att vara första gången. thumbs up
Håller lite andra spår än jag i Esset och Torparn. Men det är många andra som också kör de spåren. Själv föredrar jag ett rakare spår in i Torparn.
(Sen får man ju komma ihåg att jag är en rejält gammal gubbe som kör med rätt stor marginal...)
Cliosarna är rätt jämna. Mårtens är en "182" som har lite mer pulver än vår "172". Den är lite piggare rakt fram. Jag körde på Toyo888 och Mårten på Michelin ExaltOII gatdäck (som är det bästa som finns i Cliodimension), dessutom har jag i stort sett standardchassi och Mårten ett icke injusterat Bilstein PSS B14(?). Jag är nog något lite snabbare på varvet, men skillnaden är liten. Meningen här var att åka nära bakom och filma.

Med R-däck och invägt chassi/justerade hjulvinklar blir Mårten giftig.


Jag hade också kalla däck (startade ju någon bil bakom er) så det är inget att skylla på... Men förbisläppningen var som sagt ett skolboksexempel! thumbs up Jag brukar också släppa förbi om jag kan, ingen mening med att ligga ivägen. I söndags behövdes det dock inte så ofta (det var nog bara 2fast4u jag släppte förbi)...

Kan bara hålla med om Mårtens körning! I S:et och torparen verkar vi gå ganska lika du och jag Lars, vilket ju är ganska intressant med tanke på hur olika bilarna är.

Misstänkte att du ville åka bakom och filma, kul att bilarna är så pass jämna fast med olika modifieringar (du i princip bara R-däck men iaf). Det såg väldigt stiligt ut när ni åkte ut 3 st silverfägade Clios i rad...

Jättekul dessutom att du hade videokameran igång i bilen! thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

patand skrev:
Jag hade också kalla däck ... så det är inget att skylla på...

Jaja... Du ÄR snabbare. >





Nästa gång har jag kanske fått ordning på Smurfen, då gasar jag ifrån dig.




_________________

Rice and shine
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Lars Falk skrev:
Jaja... Du ÄR snabbare. >





Nästa gång har jag kanske fått ordning på Smurfen, då gasar jag ifrån dig.





Sådär då fick man det erkännandet till slut!

Jag hopppas vi träffas när Smurfen är iordning! Den är det helt ok att bli frånåkt av! thumbs up Ropa till om man någon gång kan bistå med något kring Smurfen.

Fast jag ska ju försöka att inte bli frånåkt iaf förståss...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Lars Falk skrev:
Här har det ramlat in några inlägg...

Filmen...
Jo jag släppte förbi Patrik eftersom jag hade kalla däck och han kom i flygande fläng. (jag brukar försöka släppa förbi om jag kan...)
Cliosarna går bra på bana i standardform. Det som sätter begränsningen är väl viktfördelningen. De går lite tungt över framhjulen...
Mårten som ligger framför mig på filmen kör otroligt bra och snyggt för att vara första gången. thumbs up
Håller lite andra spår än jag i Esset och Torparn. Men det är många andra som också kör de spåren. Själv föredrar jag ett rakare spår in i Torparn.
(Sen får man ju komma ihåg att jag är en rejält gammal gubbe som kör med rätt stor marginal...)
Cliosarna är rätt jämna. Mårtens är en "182" som har lite mer pulver än vår "172". Den är lite piggare rakt fram. Jag körde på Toyo888 och Mårten på Michelin ExaltOII gatdäck (som är det bästa som finns i Cliodimension), dessutom har jag i stort sett standardchassi och Mårten ett icke injusterat Bilstein PSS B14(?). Jag är nog något lite snabbare på varvet, men skillnaden är liten. Meningen här var att åka nära bakom och filma.

Med R-däck och invägt chassi/justerade hjulvinklar blir Mårten giftig.


Just esset och torparen jag förstått att jag inte har bra spårval, kunde ju inte "läsa på" innan körningen iom att rejsa låg nere under helgen > Nu blir det licens kurs till helgen + körning på måndag så då har jag ju fått tjuvträna lite till nästa gång, då tar man ju in lite på Patriks 500+ varv iaf R-däck är för övrigt på G mot slutet av månaden, så då får ni passa er

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Dignell skrev:
Nu blir det licens kurs till helgen + körning på måndag så då har jag ju fått tjuvträna lite till nästa gång, då tar man ju in lite på Patriks 500+ varv iaf R-däck är för övrigt på G mot slutet av månaden, så då får ni passa er


Lycka till! Låter som du får en kanonstart på din bankörningskarriär! thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

patand skrev:

Lycka till! Låter som du får en kanonstart på din bankörningskarriär! thumbs up


Jag har ju ett gott moraliskt stöd från er grabbar, det värmer thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Dignell skrev:
Jag har ju ett gott moraliskt stöd från er grabbar, det värmer thumbs up


Här är vi alla vänner!

[OT]Förresten... tyckte jag kände igen ditt namn: Mårten Dignell... det är inte så att du kör/kört en herrans massa MTB tävlingar? Har ju själv varit aktiv cyklist för 10 talet år sedan (visserligen mest i sport och motions klasser men iaf) och vet att det var en kille som heter Mårten Dignell, Mjölby CK som tävlade mycket då och var dessutom grymt duktig...

Är du DEN Mårten Dignell?[/OT]

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

patand skrev:
Dignell skrev:
Jag har ju ett gott moraliskt stöd från er grabbar, det värmer thumbs up


Här är vi alla vänner!

[OT]Förresten... tyckte jag kände igen ditt namn: Mårten Dignell... det är inte så att du kör/kört en herrans massa MTB tävlingar? Har ju själv varit aktiv cyklist för 10 talet år sedan (visserligen mest i sport och motions klasser men iaf) och vet att det var en kille som heter Mårten Dignell, Mjölby CK som tävlade mycket då och var dessutom grymt duktig...

Är du DEN Mårten Dignell?[/OT]


Jo visst är det jag. Fast jag har lagt det där med XC på hyllan, tränar det bara nu, men numera tävlar jag i detta istället.


Downhill

Ledsen för svår OT

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Dignell skrev:
Jo visst är det jag. Fast jag har lagt det där med XC på hyllan, tränar det bara nu, men numera tävlar jag i detta istället.


Downhill

Ledsen för svår OT


Kul! Då har vi nog träffats förut! Jag körde ju för TVCK (sitter fortfarande med i styrelsen) och har för mig att vi har mötts. Hoppas vi ses igen på någon banträff då!

Downhill är för galningar... thumbs up

Här slutar OT!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Eftersnack
2008-03-30 Prova På Banåka, Sviestad
<<   1, 2, 3   >>
12566 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande