Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lexanrutor?
2 besök senaste veckan (6432 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Vad säger SBP om detta? Inte kan det väl vara så att lagens långa arm sätter stopp för lite busbilslättning, eller?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Har själv funderat på lexanrutor i min 911:a, givetvis i alla rutor utom vindrutan.

Bilen skall ändå bara gå några hundra mil om året så var kan man hitta nån som kan göra sådana?.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



kid skrev:
Har själv funderat på lexanrutor i min 911:a, givetvis i alla rutor utom vindrutan.

Bilen skall ändå bara gå några hundra mil om året så var kan man hitta nån som kan göra sådana?.



Hej!

Till 911 finns säkert färdiga kit, kan dock inte på rakt arm säga var jag sett det.

Sen går det ju att köpa plasten i skivor. Det tekniska namnet för sån plast är karbonatplast (PC, Polykarbonat). Populära handelsnamn är Lexan och Makrolon. Har hört en del säga att egenskaperna (speciellt tendensen att spricka vid bearbetning) skiljer mellan Makrolon och Lexan, vet dock inte om det verkligen är sant. Carlsson & Möller t.ex har sådan plast , http://www.carlssonochmoller.se/

"Massor" av besiktigade bilar har sådana rutor, så det torde vara ok med SBP

EDIT: Med gott handlag borde det gå att såga ut rutor i med hjälp av sticksåg eller bandsåg om man väljer rätt band/klinga. Behöver man välva en ruta så borde det gå oxo, fast det är nog rätt klurigt. Till rutorna till en 911 *tror* jag att man inte behöver välva någon skiva.

_________________
Pär Hylander
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



kid skrev:

Bilen skall ändå bara gå några hundra mil om året så var kan man hitta nån som kan göra sådana?.


Finns att köpa hos de flesta glasmästare. Inte speciellt svår att skära till själv. Annars kan man nog be dem skära till dem. Enda nackdelen med dem är att plasten är ganska dyr och att den lätt blir repig och matt (finns dock olika varianter mer eller mindre känsliga för repor).

_________________
/Markus Lefors
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Lefors skrev:
kid skrev:

Bilen skall ändå bara gå några hundra mil om året så var kan man hitta nån som kan göra sådana?.


Finns att köpa hos de flesta glasmästare. Inte speciellt svår att skära till själv. Annars kan man nog be dem skära till dem. Enda nackdelen med dem är att plasten är ganska dyr och att den lätt blir repig och matt (finns dock olika varianter mer eller mindre känsliga för repor).


Vad heter sådana plastrutor på lekmannatermer?
Makrolonrutor?, eller vad brukar de kallas för?, vill inte ha nån ruta som splittras när nåt händer.

Definera "dyra", avsevärt dyrare än glasditon?.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Citat:
Har själv funderat på lexanrutor i min 911:a, givetvis i alla rutor utom vindrutan.

Bilen skall ändå bara gå några hundra mil om året så var kan man hitta nån som kan göra sådana?.


De flesta glasmästare har lite olika sorter och tjocklekar att välja på
om du inte är allt för priskänslig så ska du välja den ythärdade varianten, tål mer än man tror. I princip varenda rallycrossbil har ythärdad plast i tom vindrutan, och håller det där så borde det klara sig en bra stund på din 911 thumbs up

_________________
Karl Brag
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Karbonatplast Axxis

3x1250x2050 1150kr+moms
2x1250x2050 830kr+moms

Dock ej dagsfärskt pris.

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



2mm blir nog lite väl fladdrigt . Minst 3 mm. Vissa racingserier har krav på tjockleken på plasten. Tror att tex SSK kräver 5mm (ej säker).

Jag har 3mm tonad Lexan i sidorutorna. Smidig att jobba med. Går att hammra ut med en slägga utan antydan till sprickbildning, dock ganska repkänslig.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Jag har hört att om man vill ha den välvd kan man värma med värmepistol över orginal glasruta.

Ta inte detta som en absolut sanning, somsagt det är vad jag hört. Labba med några småbitar.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



om man bara skall ha en lättare välvning så funker det utan värmning och trassel. Har själv monterat ett par fram och bakrutor (Volvo) funkade kanon, bara att kasta originallisten, kladda dit lite silicon och skruva eller nita fast plasten. Ser man då till att vara lite nogrann med passningen och börjar på mitten så är det bara att fortsätta utåt. Med lite vilja är det nog inga bekymmer att få dit en list för att dölja skarven.

_________________
Karl Brag
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders C skrev:
Jag har hört att om man vill ha den välvd kan man värma med värmepistol över orginal glasruta.

Ta inte detta som en absolut sanning, somsagt det är vad jag hört. Labba med några småbitar.

/Anders C



Jag tror oxo det går, men det kräver nog gott & försiktigt handlag för gott resultat. Antar att om glasrutan är kall så blir det mycket lurigt, att man kanske lätt bränner plasten på ovansidan eftersom glaset kyler av undersidan. Alltså kanske det är smart att förvärma glaset, obs, bara fundering från min sida.

Med ett fint tekniskt ord kallar man metoden för thermoforming, eller termoformning på teknisk svenska.

_________________
Pär Hylander
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Att såga polykarbonat är lätt. En fin klinga i en stabil sticksåg, gärna med pendelrörelse framåt/bakåt. Blir mindre vibrationer och snyggare sågytor. Grada av alla kanter noggrant och försänk alla hål snyggt så att alla brottanvisningar försvinner.

3 mm är en vettig tjocklek på allt utom vindruta. Har hört att man då landar på ca 1/3 av vikten hos glasrutor. thumbs up

Har själv åkt in hos lokala återförsäljaren här i Stan efter ordinarie arbetstid. Knacka på lagerporten på baksidan och ha en wienerlängd eller 2 i beredskap...

Frågan om det faktiskt är tillåtet hos SBP kvarstår dock

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Rikard skrev:

Frågan om det faktiskt är tillåtet hos SBP kvarstår dock


Många bilar har blivit godkända många gånger med plastrutor, har aldrig hört någon som fått anmärkning på det. (därmed inte sagt att det verkligen är så!)

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Pär Hylander skrev:

Många bilar har blivit godkända många gånger med plastrutor, har aldrig hört någon som fått anmärkning på det. (därmed inte sagt att det verkligen är så!)


Inga problem med SBP med sido och bakruta. Vindutan får absolut inte bytas enl. SBP.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



kid skrev:
Har själv funderat på lexanrutor i min 911:a, givetvis i alla rutor utom vindrutan.

Bilen skall ändå bara gå några hundra mil om året så var kan man hitta nån som kan göra sådana?.


Vet att FVD i tyskland säljer rutor.
www.fvd.de

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Tjoho

jag har beställt lexanrutor från en lokala glasmästare.. 3000kr färdigt skurna och fina i 4mm.. till min m3 e30..

funderar nu lite en sån där lucka till förardörren.. var säljer dom vettiga sådana?.. eller meckar min ihop man en själv?




mvh PETER
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



PSE-R skrev:
Tjoho

jag har beställt lexanrutor från en lokala glasmästare.. 3000kr färdigt skurna och fina i 4mm.. till min m3 e30..

funderar nu lite en sån där lucka till förardörren.. var säljer dom vettiga sådana?.. eller meckar min ihop man en själv?




mvh PETER


Hur skulle en sån lucka se ut? Jag behöver nåt liknande, är olidligt varmt med fasta sidorutor

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



FSN skrev:
PSE-R skrev:
Tjoho

jag har beställt lexanrutor från en lokala glasmästare.. 3000kr färdigt skurna och fina i 4mm.. till min m3 e30..

funderar nu lite en sån där lucka till förardörren.. var säljer dom vettiga sådana?.. eller meckar min ihop man en själv?




mvh PETER


Hur skulle en sån lucka se ut? Jag behöver nåt liknande, är olidligt varmt med fasta sidorutor


Nåt sånt här kanske?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
Lexanrutor?
2 besök senaste veckan (6432 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande