Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd: Cab/targa med banpotential
2104 besök totalt
budgeten
Kungälv
Här sen Mar 2007

Trådstartare

Hej!

Nu har jag äntligen bestämt mig för att det ska bli cab den här sommaren. Jag har sökt ett bra exemplar av M Roadster, men jag tror tyvärr att min ekonomiska del av hjärnan i princip har uteslitet den då jag har vissa kriterier som måste uppfyllas.
- Får ej vara äldre än 2000
- Ej privatköp
- Ej gått över 10 000 mil
- Bakhjulsdriven
- Helst mellan 150-200k (Kan sträcka mig upp mot 210k om det är rätt exemplar)

Det ska som sagt vara banpotential i bilen, men den ska även köras dagligdags, dock inte så mycket. Och självklart, endast sommarkörning.

Ge mig gärna lite tips!
De jag kollat lite extra på är: Honda S2000, Lotus Elise, Bmw Z3 (2.8, 3.0 el. M).. tar gärna emot ytterligare tips på vettiga alternativ!

Mvh,
ola

Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re: Köpråd: Cab/targa med banpotential

budgeten skrev:
Hej!

Nu har jag äntligen bestämt mig för att det ska bli cab den här sommaren... tar gärna emot ytterligare tips på vettiga alternativ!

Miata? Eller du kanske tycker att den är för slö?

Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

ope speedster låter som ett bra alternativ tycker jag

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Toyota Supra.

budgeten
Kungälv
Här sen Mar 2007

Trådstartare

Miataninja skrev:
budgeten skrev:
Hej!

Nu har jag äntligen bestämt mig för att det ska bli cab den här sommaren... tar gärna emot ytterligare tips på vettiga alternativ!

Miata? Eller du kanske tycker att den är för slö?

Njae...njaee... Jag har inte riktigt fastnat för utseendet på Miatan, och tjejen tycker definitivt inte om den, "Vad är det för liten fjantbil?! Köp en M Roadster!"... Inte lätt att göra henne glad

och Speedster gillar jag, men är 2.2:an något att ha eller ska man ha 2.0 Turbo?

Erik B: Ditt inlägg doftar ironi...

Mvh,
ola

Skåne
Här sen Nov 2002

Miataninja skrev:
Miata?

+1 thumbs up

Den här känns ju ganska rätt: http://www.blocket.se/vi/13175218.htm?ca=23_11_s

Malmö
Här sen Feb 2004

Boxster?

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

budgeten skrev:
Jag är en toffel...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

2.2:an i speedster är väl inte så rolig men med så låg vikt blir det ju snabbt oavsett. Inte kört turbomodellen så där kan jag inte svara.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
budgeten
Kungälv
Här sen Mar 2007

Trådstartare

Den hade jag faktiskt missat, såg riktigt fin ut! thumbs up

FredrikÅ skrev:
Miataninja skrev:
Miata?

+1 thumbs up

Den här känns ju ganska rätt: http://www.blocket.se/vi/13175218.htm?ca=23_11_s

Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

Jonas Jonsson skrev:
2.2:an i speedster är väl inte så rolig men med så låg vikt blir det ju snabbt oavsett. Inte kört turbomodellen så där kan jag inte svara.

Är part i målet och nämner därför bara att turbon är kanske svår att få in i önskemålet om kostnaden.

Citera
Andreas E
Västerås
Här sen Maj 2004

Frågan är om BMW Z3 är ett så bra väl när det kommer till bankörning (åtminstone runt kurvor). Tror de andra bilarna som nämnts ovan är bättre i så fall.

Linköping
Här sen Apr 2004

Boxster S
otroligt välbalanserad och med lagom mos i motorn.
Funkar kanon som glidarbil och gör absolut inte bort sig på banan.
+ även för andrahandsvärdet.

budgeten
Kungälv
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

Boxster S hade suttit som handen i handsken...MEN... Går det att hitta en som uppfyller mina kriterier inkl priset? Jag har då inte funnit någon...

Mvh,
ola

Tosse skrev:
Boxster S

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

budgeten skrev:
Boxster S hade suttit som handen i handsken...MEN... Går det att hitta en som uppfyller mina kriterier inkl priset? Jag har då inte funnit någon...

Mvh,
ola

Tosse skrev:
Boxster S

Jadå, i värsta fall får du ta en som gått ett par tusen mil till men det är inget att hänga upp sig på med ett bra exemplar.

om anledningen till dina kriterier är möjligheten att köpa på finans så kvittar det egentligen med Porsche då du kan få vanlig finansiering även på bilar över 20 år gamla.

Kungälv
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

Njae, det är inte finans som är anledningen, utan jag vill få motor-/växellådsgaranti från mitt försäkringsbolag och då är det max 8 år eller max 10 000 mil. Så egentligen får en ju ha gått längre/vara äldre men då måste det erbjudas en bra garanti från försäljaren ..

Mvh,
ola

sweanders skrev:
budgeten skrev:

Mvh,
ola

Tosse skrev:
Boxster S

Jadå, i värsta fall får du ta en som gått ett par tusen mil till men det är inget att hänga upp sig på med ett bra exemplar.

om anledningen till dina kriterier är möjligheten att köpa på finans så kvittar det egentligen med Porsche då du kan få vanlig finansiering även på bilar över 20 år gamla.

Malmö
Här sen Feb 2004

Min lite krassa uppfattning är att om man behöver garanti på grejerna så har man inte råd att använda dem ordentligt.

Tyvärr är det genom erfarenhet jag bildat den uppfattningen..

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

En Porsche går inte sönder brukade det heta, men till bankörning ska du nog hålla dig borta från våt-sumps boxers. Kör du med r-däck gäller inte Porsches motorgarantier.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

budgeten skrev:
Hej!

Nu har jag äntligen bestämt mig för att det ska bli cab den här sommaren. Jag har sökt ett bra exemplar av M Roadster, men jag tror tyvärr att min ekonomiska del av hjärnan i princip har uteslitet den då jag har vissa kriterier som måste uppfyllas.
- Får ej vara äldre än 2000
- Ej privatköp
- Ej gått över 10 000 mil
- Bakhjulsdriven
- Helst mellan 150-200k (Kan sträcka mig upp mot 210k om det är rätt exemplar)

Det ska som sagt vara banpotential i bilen, men den ska även köras dagligdags, dock inte så mycket. Och självklart, endast sommarkörning.

Ge mig gärna lite tips!
De jag kollat lite extra på är: Honda S2000, Lotus Elise, Bmw Z3 (2.8, 3.0 el. M).. tar gärna emot ytterligare tips på vettiga alternativ!

Mvh,
ola

Honda S2000 är en riktigt välbalanserad och rolig bil som går att köra riktigt fort med. Minussidan är motorn som är tråkig och aldrig känns särskilt stark...bara skriker mycket när man varvar ut den.

Lotus Elise är fantastiskt trevlig bil för bana och soliga dagar men som bruks skulle jag nog valt något annat pga komfort och hur krångligt det är att ta sig i och ur.

BMW Z3: Har inte kört Z3M men väl de andra motoralternativen och är inte imponerad på någonting med de bilarna, fruktansvärt dåligt grepp i bakvagnen och allmänt obalanserad och man sitter på bilen och inte i. Coupen ska dock vara mycket bättre och den tuffaste BMWn men du vill ju ha Cab.

om du vill ha BMW köp en Z4 istället, mycket go och rolig bil och bätre än Z3 på allt även om dämparsettningen är som en bonntrimmad jänkare, mer studsig än styv.

Porsche Boxster är en härlig bil med underbar balans men personligen tycker jag den är riktigt ful...

Miata är kanonrolig bil, bra balans, underbar styrning och kvick i reaktionerna men lätt att tröttna på motorn och tjejiga utstrålningen.

Vad kostar en BMW M3 E46 Cab nu för tiden? Borde ju passat dig bra...

Anders har en poäng med att behöver man garanti så har man inte råd att använda grejerna...jag skulle också säga att tänk igenom vilken nivå du vill lägga dig på så att du köper en bil du har råd att skrota i armcoräcke eller håll dig från banorna.

Vad du en väljer så kommer du ha riktigt roligt och njuta av att köra nercabbat när vårsolen värmer på!!

Citera
Allmänt banåkaforum
2104 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande