Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT4 st165
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (16138 totalt)
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Tänkte jag kunde lägga upp mitt projekt här också.
Projektet startades i mitten av november så det kommer endel uppdateringar i rad nu.

Meningen med bilen är att få en rolig ban/busbil som samtidigt kan se rätt fräsch ut.

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Sådärja, nu har jag äntligen lyckats fått garaget tomt och celican är inne. Nu ska här rivas!

Börjar med lite bilder hur bilen såg ut i slutet av sommaren.








Sen lite dagsfärska bilder...
Här är då garaget. Varför motorn står där bakom och skäms vet jag inte...


Aha, thats why! Den fick inte vara kvar här längre.


Hemskt va bakvagnen sitter långt ner. Ser inte ut att sitta riktigt fast heller.


Konstiga bultar till bakvagnen också för den delen!


2 skärmar, en rätt fräsh och en lite lättare.


Lättning ftw!


Wtf!? Vad nu detta?


Jojo, häng den där vettja!


Ah, nu lyckades bakvagnen krypa ut.


Ursh! Alldeles för mycket rost här tycker jag.


Jaaja...det var det som var tanken!


Ahaa, smart! Nu kan man ju pilla underrede mycket enklare!


Kolla vad jag fick på bild, en drummel med en enormt cool tröjja! Eller?


Pilla pilla... Men vafan?! Har dom limmat fast plåtbitarna?!


Aja, här var det iaf ingen rost... Eller, var det?


Jo, så var nog fallet. Hittade "lite" till här nere.


Jag har hört att underredsmassa är kast att ha! Så bort med den!


Nänä, jag har inte kramp i armen och en blåsa mitt i tassen! :?


To be continue...

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Efter en hel lördag och söndag av tråkig vila så var det äntligen måndag igen!

Skrapa skrapa!! :twisted:


Skrapa skrapa!! :twisted:


Skrapa skrapa!! :twisted:


Högen växer...


Roligare än såhär blir det inte just nu. :roll:

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Ja då har jag skrapat lite till då.
Nu är 95% av underredet skrapat.

Det kommer bli lite mek att få ordning på bakvagnen. Måste typ förstöra allt jag tar loss känns det som. Bultar och bussnignar och sånt. Denna bult tex var alldeles för fäst vid bussningen så den gick inte att får ur. Det var bara att kapa av!


Hjulhusen fram skrapade.



Man hittar sjukt mycket rost när man tar bort underredsmassan.




Högen växer.



Nu är det bara lite skrapning kvar sen ska jag börja laga rost. Dock kan jag inte göra så mycket förrens jag får min plåtbock. Den kommer syrran med 2a december. Blev en äkta biltema-plåtbock.

Har jag inget att göra så tar jag väl och sätter upp motorn i stativet och gör rent den. Ska inte göra något med motorn mer än att fräsha upp den med lite färg osv.

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
orkar inte skriva något, är för depperimerad. Bilderna får tala för sig själv.
Nästa mekdag är fredag. Då ska rosten väck!
Ang högen så ska jag väga den så fort jag fått ur ljuddämpningsmattorna inne i bilen. Ska måtta på vaggan också...
















_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Vadå lättning? Palla bullshit!?

Nä, inte kommer då bilen bli lättare av det här inte. Och det är inte ens klart!


Har förstärkt upp lite. Jag jobbar i plåt som är 0.7mm pga av det är så mycket enklare att forma än 1mm så därför tänkte jag att det kanske kunde vara bra med lite uppstagning. Sen känns det ju bra också.
Det ligger alltså en 4kantsprofil genom hela tröskenln (15*15mm med 1.5mm gods) som sen är uppstagad med detsamma.






Jag vill inte veta hur många punkter jag lagt idag! :shock:


Det som återstår nu är att försöka få nån bra yta på plåten så jag kan måla (dum som man är så slipar man inte bort oljefilmen innan man svetsar dit det). Sen ska det bara dit en ytterplåt så är den sidan klar.


Jag är iallfall riktigt nöjd med rostlagningen, blev riktigt stabilt och bra tror jag. Men fy fan va tråkigt det är och fan vilken tid det tar!
Hoppas sen bara att den andra tröskeln inte är lika jävlig

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Det har hänt endel saker nu. Bilderna är tagna vid många olika tillfällen vilket ha medfört att det har blivit olika kameror vid de olika tillfällena och nu är kvalitén på bilderna ganska varierande. Men men...

Motorn tvättad.



Diskmaskinen ännu ren.


Diskmaskinen nerskitad.


Färg i töskeln.


Färg i munnen.


Rostskydd i trösklen.


Färg och rostskydd i burk.


Färg på motorn.


Hål i golvet. Hel tröskel.


Inget hål i golvet.


Nä...


Andra sidan, hål i golvet. Balk på insidan...


Inget hål i golvet.


Tröskel, andra sidan...


Livsfarlig lirare.


Tröskel på väg att bli mindre rostig.


Färg i tröskel.


Chokladsås i tröskel.


Motor + lite krimskrams


Bilen är nu i princip rostfri. Lite ytrost som ska bort bara + 2 pyttehål som ska igen, sen är den rostfri!


Nu när bilen blivit lite stabilare så plockade jag av dörrarna och skuffen, plockade även ur rutorna bak.




Se så fin tröskel.


Det var allt för nu

_________________
/David Johansson
Citera
3UBA296
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 26



Vilket jäkla jobb du lägger ner! Hoppas du behåller bilen i 10år nu och har skoj med den! thumbs up

_________________
John Svensson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Snygga tröskellådor!

Är denna bil importerad till Gotland? Annars brukar väl inte Gotlandsbilar rosta så där mycket?
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



oj vilket jäkla jobb! Du kunde nästan ha byggt en ny bil med all den plåten Hur blir golv mm när du använder rakplåt? Plåten i folv brukar vara vecka/vågig pga det blir stabilare? Skoj hursom. Vad komemr denna att väga klar? Fått för mig att dessa bilar väger bly och där lite till?

Lycka till!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



jaha, tröttnat på caprin nu?

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Tack för uppmuntran


poh99 skrev:
Är denna bil importerad till Gotland? Annars brukar väl inte Gotlandsbilar rosta så där mycket?
Inte en chans att en gotlandsbil kan bli såhär rostig. Den kommer från stockholm.


robber skrev:
Hur blir golv mm när du använder rakplåt? Plåten i folv brukar vara vecka/vågig pga det blir stabilare?
Vad komemr denna att väga klar? F
ått för mig att dessa bilar väger bly och där lite till?

Det ligger balk på insidanav golvet, så golvet är välldigt stabil. Ska försöka fixa en bild på det tills nästa uppdatering.
Dom väger dryga 1600kg orginal har jag för mig. Jag ska göra så gott jag kan gör att få ner den vikten, men vågar inte gissa på några siffror (då blir man bara besviken i efterhand).


KS_Wolfman skrev:
jaha, tröttnat på caprin nu?
Ja tyvärr

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Ifall någon nu tror att jag latat mig sedan senaste uppdateringen så stämmer det. Men det är inte bara mitt fel. Väder och vind ställer till det för mig en smula.
Men nu är iallafall bilen ivägkörd...
Så här ser det för närvarande ut i garaget, inte många celicor där inte!




Vart är den då? Undrar ni säkert.
Här är den!


Vad den gör där tänker jag inte berätta!

Men jag skulle kunna avslöjja att snubben på bilden heter Per Ekman och driver ett företag som heter Ekmans bläster.



Får se hur länge den blir borta. Det lät på han som att han var rätt sugen på att ha den rätt länge, han hade tydligen lite andra bilar att leka med också.

_________________
/David Johansson
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



wipe skrev:
Tack för uppmuntran


poh99 skrev:
Är denna bil importerad till Gotland? Annars brukar väl inte Gotlandsbilar rosta så där mycket?
Inte en chans att en gotlandsbil kan bli såhär rostig. Den kommer från stockholm.


robber skrev:
Hur blir golv mm när du använder rakplåt? Plåten i folv brukar vara vecka/vågig pga det blir stabilare?
Vad komemr denna att väga klar? F
ått för mig att dessa bilar väger bly och där lite till?

Det ligger balk på insidanav golvet, så golvet är välldigt stabil. Ska försöka fixa en bild på det tills nästa uppdatering.
Dom väger dryga 1600kg orginal har jag för mig. Jag ska göra så gott jag kan gör att få ner den vikten, men vågar inte gissa på några siffror (då blir man bara besviken i efterhand).


KS_Wolfman skrev:
jaha, tröttnat på caprin nu?
Ja tyvärr


Tycker att du verkar kunna det där med att laga rost numera...
Allvarligt talat, roligt att se någon göra något vettigt av en gt4, inte bara en massa bling å spackel.. (men det kanske kommer??? )

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



ojoj, imponerad av allt jobb du lägger ner!
Får du tråkigt nån dag så har jag en Escortsjuttisexa som behöver lite jobb med...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
lindgren skrev:

Tycker att du verkar kunna det där med att laga rost numera...
Allvarligt talat, roligt att se någon göra något vettigt av en gt4, inte bara en massa bling å spackel.. (men det kanske kommer??? )

Jo man har väl lärt sig endel av all rostlagning på olika bilar
Självklart blir hela bilen täck av en halv cm förkromat blingspackel
Nejdå, ingen risk att det kommer hamna nått på den här bilen som är "blingigt".

Roger Gustafsson skrev:
ojoj, imponerad av allt jobb du lägger ner!
Får du tråkigt nån dag så har jag en Escortsjuttisexa som behöver lite jobb med...

Lugnt de, bara skicka ner dom så tar jag itu med dom

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Nu är bilen blästrad och hemma i garaget.
Här på dom 2 första bilderna är det inte helt klart.



Här är den färdig och hemma i garaget. Blev bara underredet och lite av motorrummet denna gång. Kommer ta resten senare.



Blev ju endel nya hål så det var bara att sätta igång och laga, lagom kul när man trodde att alla hål redan var lagade!


Skickar även med en bild på lite skräp jag fått hem. Lite bussningar och stålomspunna bromsslangar.


Resten av bussningarna blir i delring, anledning till att det blev polly i dom ovan är att dom har konstiga former eller sitter på ställen där delrin blir för hårt, där det behövs lite flex.

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Liten uppdatering då.
Lite färg och sånt.


I lördags la jag på karosserikittet, syns knappt på bilden men det är där iaf. Ungefär en halv sån där burk på bilden ovan gick åt.


Idag började jag med att måla underredet. Gick åt 2 burkar hammarlack.
Blev riktigt fint.




En bonusbild på mina lättade diff.

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Äntligen så har jag fått delarna från blästringen! Har tagit sjukt lång tid, därför det inte hänt något med bilen på väldigt länge.

Börjar med lite gammla bilder.

Eldar ur lite bussningar.


En del av sakerna som åkte till blästringen. Kolla datumet på bilden...


och kolla datumet på denna bilden. Så lång tid tog det att få lite småsaker blästrade, och detta var ändå bara endel av prylarna


Men va fina dom blev då!




Dryga veckan senare fick jag även spindlar och drivaxlar.


Dom bakre spindlarna såg ut så här några timmar efter blästring. Massa gröna fläckar.
Enligt blästersnubben så är det fukt som kryper ut, man ska inte måla när det ser ut så här utan vänta tills det gröna blivit rostfärgat, då är fukten borta och det är okej att måla. Annars måla man in fukten och det kommer rosta under färgen.


Här hänger lite delar och torkar.


Dagen efter fick jag det sista av hjulupphägningsdelarna.


och då hade även bakre spindlarna torkat ur så då var det bara att köra på.


Idag kom även mina coilovers som jag beställde i februari. För 6000kr inkl frakt så var det värt att testa k-sport. Kommer inte undan billigare med gula koni och sänkfjädrar direkt.


Dom ser jut snygga ut iaf!


Dom ser lite korta ut, får se hur jag löser det...


Bordet med dom glänsande delarna.


och här händer 2 spindlar och torkar, dom andra 2 hänger nån annan stans i garaget.


Så fort färgen torkat på alla delar så ska det monteras ihop, det kommer inte bli tråkigt!
Väntar iofs ännu på bussningar till bakvagnen, dom kommer med lite tur i nästa vecka.

_________________
/David Johansson
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Ställbar höjd på dämparna? De är väl helt ihopskruvade. Passar nog bättre när du skruvat ut dem till vettig längd. Mycket jobb du lägger ner. Blir finfint sen!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Roger Gustafsson skrev:
Ställbar höjd på dämparna? De är väl helt ihopskruvade. Passar nog bättre när du skruvat ut dem till vettig längd. Mycket jobb du lägger ner. Blir finfint sen!


Jo, märkte det rätt snabbt själv.

Igår meckade jag en stund till. Nu finns det tyvärr inget att göra fören jag får bussningarna till bakvagnen.

oförskämt enkelt det var att skruva fast hjulupphägningen när bilen ligger med magen upp.


Färdigt.



_________________
/David Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT4 st165
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (16138 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande