Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Luftdomkrafter | 1 besök senaste veckan (4626 totalt) |
Hej!
Är det någon som erfarenhet av sådana? Hittade domkrafter från AP Racing hos KH Motorsport med det är väldigt dyrt, skulle man inte kunna använda industriprylar ist?? Är det svårt att installera? (Många frågor) Mvh,Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Liksom så mycket andra racingprylar med löjligt högt pris i förhållande till industrigrejor, har även luftdomkrafter/pneumatiska cylindrar sådant högt pris I fallet med dessa föreställer jag faktiskt dock att det är litegrann motiverat. Jag har fått för mig att man har markant högre driftstryck på luften till sådana än till industripneumatikens normala 8 Bar. Ska man använda normalt tryckluftstryck blir dimensionerna på kolvarna alldeles för stort och tungt.... Men man kan ju fundera på om man vågar köra utanför spec på industripneumatiken..... Eller kanske hydrauliska komponenter med tryckluft istället.... Eller hydrauliska komponenter med hydraulolja och en tryckförmedelare till tryckluft, eller hydrauliska komponteter med olja och spillfria snabbkopplingar , eller eller..... _________________ Pär Hylander |
||||
Nej det är inte svårt att installera...enkel princip med ett rör fastsvetsat i karossen som själva domkrafetn träs igenom och låses med två "muttrar" på domkraftens gänga.
Typ såhär: Sen är det bara att dra ihop tryckluftslangen till önskat ställe på bilen. Du bör tänka på att försöka "paralellkoppla" domkrafterna så att de lyfter någotsånär samtidigt. Sen bör du inte snåla på slangkvaliteten då du behöver någonstans runt 20-25 bar för att lyfta snabbt o fint. KH har en egen lite billigare variant som fungerar bra med lite modifiering. Precis sådana som är på bilden. _________________ Karl Brag |
||||
Ja, jag tror inte heller hydrauliska alternativt är speciellt praktiska, men det är ju så lätt att fara iväg i tanken när den kommer igång
Fast att ta ut mer prestanda ur industripneumatik är nog värt att grunna lite på. Det är ju inte så stor risk att med hög fart och last skjuta ut kolvarna i stoppläge (det är en typisk grej som annars kan ta livet av cylindrar) eftersom det alltid är last på (bilen massa). Jag skulle gissa att tätningar och sånt klarar sig rätt bra. Industripnuematik är ju designat för massor med cykler (100000-tals) och en bil hissar man ju inte så ofta. Däremot så är jag med fundersam ang. hur bra dom tar upp radiella krafter (tex och underlaget lutar). Är racingcylindrarna "förstärkta" med extra styrningar (internet eller externt)? _________________ Pär Hylander |
||||
Jag tror dessvärre att man kan glömma hydrauliska lösningar pga att dom helt enkelt är för långsamma...sen är det väl lite bökigt med ett hydraulaggregat i depån... _________________ Karl Brag |
||||
De som är till bilar verkar använda ca 20bar, så att ta en 8bars pryl kan nog gå rätt illa PCR: Vad har din "anläggning" kostat?? Mvh,Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Våra prylar (3 st domkrafter+lite slangar o prylar) kostade ca 6000:- Men det är lite missvisande då vi hittade ett kit med begagnade domkrafter i bra skick Nya likadana kostar 3700:-/st dvs inte riktigt lika roligt.. > _________________ Karl Brag |
||||
En lite nyfiken fråga...vad sjutton ska du med luftdomkrafter till??
Fyller ju en ganska måttlig funktion på en "åkabanapåskojbil" Eller är det seriösa racingplaner på gång? om du bara ska ha dom på kul så kanske det är läge att tala om att det behövs ganska mycket underhåll för att pinalerna ska funka som man vill...Vi river våra i molekyler och gör rent och smörjer upp efter VARJE race... _________________ Karl Brag |
||||
Nästa år blir det inte tävling men sedan hoppas jag kunna ta steget till att börja tävla
Men visst, inte behöver jag domkrafterna, hade man hittat sådana till en rimlig peng så hade det varit lite kul Fast om man behöver riva dessa efter varje race så är det Ha det bra! Mvh,Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
oops, jag råkade rediga i ett gammalt inlägg.... _________________ Pär Hylander |
||||
Firma i Partille tillverkar sånt till en hel del värstingteam.
http://www.lmequip.se |
||||
Sparade trådar/FAQ Luftdomkrafter | 1 besök senaste veckan (4626 totalt) |