Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Luftdomkrafter
1 besök senaste veckan (4626 totalt)
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Hej!

Är det någon som erfarenhet av sådana? Hittade domkrafter från AP Racing hos KH Motorsport med det är väldigt dyrt, skulle man inte kunna använda industriprylar ist??

Är det svårt att installera?

(Många frågor)

Mvh,Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



964c2 skrev:
Hej!

Är det någon som erfarenhet av sådana? Hittade domkrafter från AP Racing hos KH Motorsport med det är väldigt dyrt, skulle man inte kunna använda industriprylar ist??

Är det svårt att installera?

(Många frågor)

Mvh,Björn


Liksom så mycket andra racingprylar med löjligt högt pris i förhållande till industrigrejor, har även luftdomkrafter/pneumatiska cylindrar sådant högt pris

I fallet med dessa föreställer jag faktiskt dock att det är litegrann motiverat. Jag har fått för mig att man har markant högre driftstryck på luften till sådana än till industripneumatikens normala 8 Bar. Ska man använda normalt tryckluftstryck blir dimensionerna på kolvarna alldeles för stort och tungt....

Men man kan ju fundera på om man vågar köra utanför spec på industripneumatiken..... Eller kanske hydrauliska komponenter med tryckluft istället.... Eller hydrauliska komponenter med hydraulolja och en tryckförmedelare till tryckluft, eller hydrauliska komponteter med olja och spillfria snabbkopplingar , eller eller.....

_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Nej det är inte svårt att installera...enkel princip med ett rör fastsvetsat i karossen som själva domkrafetn träs igenom och låses med två "muttrar" på domkraftens gänga.

Typ såhär:


Sen är det bara att dra ihop tryckluftslangen till önskat ställe på bilen.
Du bör tänka på att försöka "paralellkoppla" domkrafterna så att de lyfter någotsånär samtidigt.
Sen bör du inte snåla på slangkvaliteten då du behöver någonstans runt 20-25 bar för att lyfta snabbt o fint.

KH har en egen lite billigare variant som fungerar bra med lite modifiering. Precis sådana som är på bilden.

_________________
Karl Brag
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ja, jag tror inte heller hydrauliska alternativt är speciellt praktiska, men det är ju så lätt att fara iväg i tanken när den kommer igång

Fast att ta ut mer prestanda ur industripneumatik är nog värt att grunna lite på. Det är ju inte så stor risk att med hög fart och last skjuta ut kolvarna i stoppläge (det är en typisk grej som annars kan ta livet av cylindrar) eftersom det alltid är last på (bilen massa). Jag skulle gissa att tätningar och sånt klarar sig rätt bra. Industripnuematik är ju designat för massor med cykler (100000-tals) och en bil hissar man ju inte så ofta. Däremot så är jag med fundersam ang. hur bra dom tar upp radiella krafter (tex och underlaget lutar). Är racingcylindrarna "förstärkta" med extra styrningar (internet eller externt)?

_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Pär Hylander skrev:

Eller kanske hydrauliska komponenter med tryckluft istället.... Eller hydrauliska komponenter med hydraulolja och en tryckförmedelare till tryckluft, eller hydrauliska komponteter med olja och spillfria snabbkopplingar , eller eller.....


Jag tror dessvärre att man kan glömma hydrauliska lösningar pga att dom helt enkelt är för långsamma...sen är det väl lite bökigt med ett hydraulaggregat i depån...

_________________
Karl Brag
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
964c2 skrev:
Hej!

Är det någon som erfarenhet av sådana? Hittade domkrafter från AP Racing hos KH Motorsport med det är väldigt dyrt, skulle man inte kunna använda industriprylar ist??

Är det svårt att installera?

(Många frågor)

Mvh,Björn


Liksom så mycket andra racingprylar med löjligt högt pris i förhållande till industrigrejor, har även luftdomkrafter/pneumatiska cylindrar sådant högt pris

I fallet med dessa föreställer jag faktiskt dock att det är litegrann motiverat. Jag har fått för mig att man har markant högre driftstryck på luften till sådana än till industripneumatikens normala 8 Bar. Ska man använda normalt tryckluftstryck blir dimensionerna på kolvarna alldeles för stort och tungt....

Men man kan ju fundera på om man vågar köra utanför spec på industripneumatiken..... Eller kanske hydrauliska komponenter med tryckluft istället.... Eller hydrauliska komponenter med hydraulolja och en tryckförmedelare till tryckluft, eller hydrauliska komponteter med olja och spillfria snabbkopplingar , eller eller.....


De som är till bilar verkar använda ca 20bar, så att ta en 8bars pryl kan nog gå rätt illa

PCR: Vad har din "anläggning" kostat??

Mvh,Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



964c2 skrev:
PCR: Vad har din "anläggning" kostat??

Mvh,Björn


Våra prylar (3 st domkrafter+lite slangar o prylar) kostade ca 6000:-
Men det är lite missvisande då vi hittade ett kit med begagnade domkrafter i bra skick thumbs up
Nya likadana kostar 3700:-/st dvs inte riktigt lika roligt.. >

_________________
Karl Brag
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Ahhh, begagnat har jag ju inte tänkt på

Kan vara en väg att gå.

Tackar!

Mvh,Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



En lite nyfiken fråga...vad sjutton ska du med luftdomkrafter till??

Fyller ju en ganska måttlig funktion på en "åkabanapåskojbil"
Eller är det seriösa racingplaner på gång?

om du bara ska ha dom på kul så kanske det är läge att tala om att det behövs ganska mycket underhåll för att pinalerna ska funka som man vill...Vi river våra i molekyler och gör rent och smörjer upp efter VARJE race...

_________________
Karl Brag
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Nästa år blir det inte tävling men sedan hoppas jag kunna ta steget till att börja tävla

Men visst, inte behöver jag domkrafterna, hade man hittat sådana till en rimlig peng så hade det varit lite kul Fast om man behöver riva dessa efter varje race så är det thumbs down

Ha det bra!

Mvh,Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pär Hylander skrev:
Ja, jag tror inte heller hydrauliska alternativt är speciellt praktiska, men det är ju så lätt att fara iväg i tanken när den kommer igång

Fast att ta ut mer prestanda ur industripneumatik är nog värt att grunna lite på. Det är ju inte så stor risk att med hög fart och last skjuta ut kolvarna i stoppläge (det är en typisk grej som annars kan ta livet av cylindrar) eftersom det alltid är last på (bilen massa). Jag skulle gissa att tätningar och sånt klarar sig rätt bra. Industripnuematik är ju designat för massor med cykler (100000-tals) och en bil hissar man ju inte så ofta. Däremot så är jag med fundersam ang. hur bra dom tar upp radiella krafter (tex och underlaget lutar). Är racingcylindrarna "förstärkta" med extra styrningar (internt eller externt)?


oops, jag råkade rediga i ett gammalt inlägg....

_________________
Pär Hylander
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Firma i Partille tillverkar sånt till en hel del värstingteam.
http://www.lmequip.se

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Sparade trådar/FAQ
Luftdomkrafter
1 besök senaste veckan (4626 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande