Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
NYTT: Sitt rätt! För att kunna läsa bilen och ratta rätt!!
4466 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Information som är lätt att memorera men lätt att glömma när man väl ska ut på banan! Länk på startsidan o "Info & Arkivet"


Skriv gärna kommentarer eller rättelser :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nån som har Porsche och kan komma in på PCS forum kanske skulle kunna lägga in en blänkare där????

_________________
Magnus Thomé
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505



En pytteliten notering bara.
På startsidan, prova att skala Porschen i photoshop som automatiskt bryter om pixlarna i bilden och inte bara statiskt förminskar den.
Då slipper du det konstiga rastret du har fått i motorhuvslisten i fram och i dörrlisterna.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
krabu skrev:
En pytteliten notering bara.
På startsidan, prova att skala Porschen i photoshop som automatiskt bryter om pixlarna i bilden och inte bara statiskt förminskar den.
Då slipper du det konstiga rastret du har fått i motorhuvslisten i fram och i dörrlisterna.
Vet men orkar inte... byter ut den om några dar iaf... Tack för omtanken iaf thumbs up


/Magnus T

_________________
Magnus Thomé
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Magnus,

Du borde ha samma problem som många andra av oss resliga nordbor, att "det inte går" att få den inställningen som du just beskrivit?

Jag har, i förhållande till dom flesta bilar jag testat, för korta armar och för långa ben (nej jag upplevs som helt normal )

När man har möjligheten som jag har haft på min Golf, att "bygga rätt" anpassat till min kropp så blir det klart mycket bättre.

Började med att passa in stolen på längden så att benen fick det utrymme som dom ville ha. Sedan få till höjden så att jag ser ut (nej, hur jag ser ut går inte att justera... ) i kompromiss med att jag vill sitta lågt ur säkerhets- och tyngdpunktsynvinkel.
När väl detta var på plats så satt ratten "på ett annan plats i bilen" >
Efter sänkning av rattstång och förlängning av rattnav så blev det riktigt bra och helt anpassat till mig

Men om vi utgår från en standardbil så får åtminstonde jag kompromissa med plats för knäna under ratten, trångt till taket och ändå inte tillräckligt nära ratten för armarna... dom flesta bilar verkar skapta för chimpanser??

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Robert Reinsson skrev:
Magnus,

Du borde ha samma problem som många andra av oss resliga nordbor, att "det inte går" att få den inställningen som du just beskrivit?

.....

När väl detta var på plats så satt ratten "på ett annan plats i bilen" >
Efter sänkning av rattstång och förlängning av rattnav så blev det riktigt bra och helt anpassat till mig

Men om vi utgår från en standardbil så får åtminstonde jag kompromissa med plats för knäna under ratten, trångt till taket och ändå inte tillräckligt nära ratten för armarna... dom flesta bilar verkar skapta för chimpanser??


Ja precis, så upplever jag dom flesta bilar oxo! Det värsta på senare tid var en hyrd Toyota corolla, kundre röra ratten med fingertopparna när jag satt i övrigt bra.....

Jag har fått göra en en 40 mm rattnavsförlängning till 911:an, hade nog kunnat vara 20 mm till.

Så i mitt fall börjar jag inte med att ställa in stolen, jag börjar med att sme'n får sätta en bit alu-stång i svarven....

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Nån som har Porsche och kan komma in på PCS forum kanske skulle kunna lägga in en blänkare där????


Javisst , vad är det som ska blänka? Länk till denna tråden eller till förstasidan?

_________________
Pär Hylander
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

dom flesta bilar verkar skapta för chimpanser??


Jag hör till den kategorin, d.v.s. korta ben till lång överkropp (jag brukar kalla det kontinental kroppsfördelning, låter flottare ). Eftersom jag samtidigt äe 188 lång får man då effekten att jag slår huvudet i taket i många bilar , speciellt de som är lite roligare (det finns undantag).
Men jag tycker också att ratten sitter för långt bort på de flesta bilar! och på moderna bilar med krockkudde är det minsann inte så lätt att byta ratt och tota till en navförlängare (jag vågar i alla fall inte pilla med det...).

Undra var de där otygsideerna om att man ska ligga och köra med raka armar kom ifrån? Verkar höra hemma i 60-talet nånstans. Stig Blomqvist hålls väl fortfarande med det oskicket?

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



JohanR skrev:
[Men jag tycker också att ratten sitter för långt bort på de flesta bilar! och på moderna bilar med krockkudde är det minsann inte så lätt att byta ratt och tota till en navförlängare (jag vågar i alla fall inte pilla med det...).

JohanR


Helt rätt, det hade nog inte jag heller vågat (otäckt med en massa pyrotekniska saker...) Att jag gjorde är för att min bil är från en bit in på förra årtusendet, många år innan ordet krockkudde hade uttalats för första gången

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Magnus: Har redan lagt en blänkare där, om detta forum thumbs up !
Tyvärr så är det ett ganska dött forum, så det tar väll ett tag för folk att hitta hit.

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Torkel Börjeson
Värmdö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 99



När jag gick en endagsversion av Volvos safety driving kurs hade jag Mattias Andersson som lärare och han sa precis samma saker. Sedan dess så tänker jag alltid på rattavståndstestet, trycka ratten och att dra åt bilbältet riktigt j-a ordentligt! Har iofs inte kört bana med bil sedan dess *host* 1995 *host*...
(Gissa vem som var snabbast i den avslutande tävlingen? He he... )

_________________
Torkel Börjeson
www.tracktimer.com - Programvara för racing
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Pär Hylander skrev:
Så i mitt fall börjar jag inte med att ställa in stolen, jag börjar med att sme'n får sätta en bit alu-stång i svarven....


Jag hade oändliga problem att hitta en bra position i min bil (riktig stol till trots). Benen var för långa helt enkelt och armarna för korta. Blev inte bra förrän jag tagit bort sätesrailsen och monterat stolen stumt på golvet, sedan svarvat mig en 25mm spacer till att flytta hela ratten närmare mig. Aluminium är ett härligt material. Ska ta ut den i vinter och hålborra den ytterligare för viktens skull .

Dock tycker jag att bästa körposition för mig, det är när jag har nästan 90* vinkel i armbågen när jag håller kl 9 och kl 15 på ratten, då kör jag bättre konstigt nog. Har märkt att det kan skilja sekunder på ett varv beroende på om jag sitter rätt eller fel. Konstigt va?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:

Dock tycker jag att bästa körposition för mig, det är när jag har nästan 90* vinkel i armbågen när jag håller kl 9 och kl 15 på ratten, då kör jag bättre konstigt nog. Har märkt att det kan skilja sekunder på ett varv beroende på om jag sitter rätt eller fel. Konstigt va?


Instämmer! Inte för att jag har mätt (tiden alltså). Vet inte med mej att jag nånsin suttit för närma...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Bra info Magnus.

Jag har själv haft svårt att hitta en bra sittställning i corsan fastän jag har ratt med extra djupt offset.
När jag sitter bra med armarna så hamnar jag för långt fram med benen.

Sedan är corsan lite konstig då ratten sitter lite snett (rattaxeln pekar nedåt innåt).

Skulle vara kul att se hur Magnus skulle få plats

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ni skulle se hur jag sitter med benen i M3'an hehe! Snacka om ihopvikt....

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



RECARo måste ha designat stolarna i min bil på någon firmafest.....

De har gjort sidostöden runt svanken gigantiska, vilket resulterar i att man slår i armbågarna när man rattar!! > thumbs down >


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Wärhner skrev:
Bra info Magnus.

Jag har själv haft svårt att hitta en bra sittställning i corsan fastän jag har ratt med extra djupt offset.
När jag sitter bra med armarna så hamnar jag för långt fram med benen.

Sedan är corsan lite konstig då ratten sitter lite snett (rattaxeln pekar nedåt innåt).

Skulle vara kul att se hur Magnus skulle få plats



jo du det med rattstången märkte jag med.Jag har med en ratt som är 90-95 djup men jag fick förlänga navet med 60mm till för att det skulle bli bra
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
NYTT: Sitt rätt! För att kunna läsa bilen och ratta rätt!!
4466 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande