Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? NYTT: Sitt rätt! För att kunna läsa bilen och ratta rätt!! | 4466 besök totalt |
En pytteliten notering bara.
På startsidan, prova att skala Porschen i photoshop som automatiskt bryter om pixlarna i bilden och inte bara statiskt förminskar den. Då slipper du det konstiga rastret du har fått i motorhuvslisten i fram och i dörrlisterna. |
||
/Magnus T _________________ Magnus Thomé |
||
Magnus,
Du borde ha samma problem som många andra av oss resliga nordbor, att "det inte går" att få den inställningen som du just beskrivit? Jag har, i förhållande till dom flesta bilar jag testat, för korta armar och för långa ben (nej jag upplevs som helt normal ) När man har möjligheten som jag har haft på min Golf, att "bygga rätt" anpassat till min kropp så blir det klart mycket bättre. Började med att passa in stolen på längden så att benen fick det utrymme som dom ville ha. Sedan få till höjden så att jag ser ut (nej, hur jag ser ut går inte att justera... ) i kompromiss med att jag vill sitta lågt ur säkerhets- och tyngdpunktsynvinkel. När väl detta var på plats så satt ratten "på ett annan plats i bilen" > Efter sänkning av rattstång och förlängning av rattnav så blev det riktigt bra och helt anpassat till mig Men om vi utgår från en standardbil så får åtminstonde jag kompromissa med plats för knäna under ratten, trångt till taket och ändå inte tillräckligt nära ratten för armarna... dom flesta bilar verkar skapta för chimpanser?? _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||
Ja precis, så upplever jag dom flesta bilar oxo! Det värsta på senare tid var en hyrd Toyota corolla, kundre röra ratten med fingertopparna när jag satt i övrigt bra..... Jag har fått göra en en 40 mm rattnavsförlängning till 911:an, hade nog kunnat vara 20 mm till. Så i mitt fall börjar jag inte med att ställa in stolen, jag börjar med att sme'n får sätta en bit alu-stång i svarven.... _________________ Pär Hylander |
||
Javisst , vad är det som ska blänka? Länk till denna tråden eller till förstasidan? _________________ Pär Hylander |
||
Jag hör till den kategorin, d.v.s. korta ben till lång överkropp (jag brukar kalla det kontinental kroppsfördelning, låter flottare ). Eftersom jag samtidigt äe 188 lång får man då effekten att jag slår huvudet i taket i många bilar , speciellt de som är lite roligare (det finns undantag). Men jag tycker också att ratten sitter för långt bort på de flesta bilar! och på moderna bilar med krockkudde är det minsann inte så lätt att byta ratt och tota till en navförlängare (jag vågar i alla fall inte pilla med det...). Undra var de där otygsideerna om att man ska ligga och köra med raka armar kom ifrån? Verkar höra hemma i 60-talet nånstans. Stig Blomqvist hålls väl fortfarande med det oskicket? JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Helt rätt, det hade nog inte jag heller vågat (otäckt med en massa pyrotekniska saker...) Att jag gjorde är för att min bil är från en bit in på förra årtusendet, många år innan ordet krockkudde hade uttalats för första gången _________________ Pär Hylander |
||
När jag gick en endagsversion av Volvos safety driving kurs hade jag Mattias Andersson som lärare och han sa precis samma saker. Sedan dess så tänker jag alltid på rattavståndstestet, trycka ratten och att dra åt bilbältet riktigt j-a ordentligt! Har iofs inte kört bana med bil sedan dess *host* 1995 *host*...
(Gissa vem som var snabbast i den avslutande tävlingen? He he... ) |
||
Jag hade oändliga problem att hitta en bra position i min bil (riktig stol till trots). Benen var för långa helt enkelt och armarna för korta. Blev inte bra förrän jag tagit bort sätesrailsen och monterat stolen stumt på golvet, sedan svarvat mig en 25mm spacer till att flytta hela ratten närmare mig. Aluminium är ett härligt material. Ska ta ut den i vinter och hålborra den ytterligare för viktens skull . Dock tycker jag att bästa körposition för mig, det är när jag har nästan 90* vinkel i armbågen när jag håller kl 9 och kl 15 på ratten, då kör jag bättre konstigt nog. Har märkt att det kan skilja sekunder på ett varv beroende på om jag sitter rätt eller fel. Konstigt va? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Instämmer! Inte för att jag har mätt (tiden alltså). Vet inte med mej att jag nånsin suttit för närma... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Bra info Magnus.
Jag har själv haft svårt att hitta en bra sittställning i corsan fastän jag har ratt med extra djupt offset. När jag sitter bra med armarna så hamnar jag för långt fram med benen. Sedan är corsan lite konstig då ratten sitter lite snett (rattaxeln pekar nedåt innåt). Skulle vara kul att se hur Magnus skulle få plats _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
RECARo måste ha designat stolarna i min bil på någon firmafest.....
De har gjort sidostöden runt svanken gigantiska, vilket resulterar i att man slår i armbågarna när man rattar!! > > _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
jo du det med rattstången märkte jag med.Jag har med en ratt som är 90-95 djup men jag fick förlänga navet med 60mm till för att det skulle bli bra |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? NYTT: Sitt rätt! För att kunna läsa bilen och ratta rätt!! | 4466 besök totalt |