Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
31 besök senaste veckan (147024 totalt)
lijo
Boxholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Chrisse skrev:
Hej!

Håller med Jansen. När vi körde där med stcs 16/9 så regnade det så parisern, chikanen och högra delen av den långa rakan innan tidskyltarna var hala. Min bil tappade greppet på 3an på den rakan, vilket den inte borde göra normalt. (Även när det var uppehåll och det runnit bort en del av vattnet).

De beskrivningarna Magnus har gjort är väldigt bra. Ger mig som amatör lite kött på benen innan jag ger mig ut på banan.

Mvh
Chrisse


Ni borde inte fått köra på högra delen av banan om det fortf va trackbite kvar på den.
ska vara avspärrad med konor, 16:e sep tror jag inte hela rakan blivit blästrad.

och som nån annan skrev så är det halt i start/mål och paris pga ny asfalt men det skiftar lite beroende på vilka bilar som lagt gummi i den, efter stcc är det bra grepp t.ex

_________________
/linus johansson



Kadett E TURBO
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jaha det börjar närma sig första gången man kör på bana lite mer seriöst (E38 eller sliten E34 på bana räknar jag knappt som körning då det mer varit familjekrängning liksom)

Har aldrig kört eller ens sett Mantorp live och har förstått att den har sina luriga knixar, har läst Magnus råd om dom olika partierna och kört några varv på PC:n men vill gärna ha lite inputs från er som varit där och kört.

Vad skulle ni vilja ge för tips till en nybörjare med en normal bil? jag upplever mig som ganska ivrig och lite stel i min körstil, saknar det där mjuka flytet som många duktiga har. Såklart utecklas man men vissa klassiska misstag begås kanske av oss nybörjare?

alla tips och råd emottages tacksamt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan, kör med instruktör!
Kanske låta intruktören köra nåt varv i din bil med dig i stolen bredvid.
Några varv på det viset gör att dina egna varv kommer bli mycket roligare och flyta på bättre.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



I driftboxforumet finns loggar för varv på mantorp och andra banor. Där kan man ju analysera och titta på spårval mm (dock inte mantorp då kanterna inte är inmätta mig veterligen)
Endel av det borde kanske ligga både här och på driftboxdelen

_________________
/Petter Ledin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Petter skrev:
I driftboxforumet finns loggar för varv på mantorp och andra banor. Där kan man ju analysera och titta på spårval mm (dock inte mantorp då kanterna inte är inmätta mig veterligen)
Endel av det borde kanske ligga både här och på driftboxdelen


Tanken är att bara de råa loggfilerna ligger i driftboxsforumet så man kan leta där för att att ladda ner (och även maila nya filer till Johan Bergin så han kan lägga upp ännu flera) men att allt snack o analys av dem ligger här i körtekniksforumet thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



Magnus Thomé skrev:
Petter skrev:
I driftboxforumet finns loggar för varv på mantorp och andra banor. Där kan man ju analysera och titta på spårval mm (dock inte mantorp då kanterna inte är inmätta mig veterligen)
Endel av det borde kanske ligga både här och på driftboxdelen


Tanken är att bara de råa loggfilerna ligger i driftboxsforumet så man kan leta där för att att ladda ner (och även maila nya filer till Johan Bergin så han kan lägga upp ännu flera) men att allt snack o analys av dem ligger här i körtekniksforumet thumbs up thumbs up thumbs up


Jag fick lite den känslan och då hade jag rätt för en gångs skull

_________________
/Petter Ledin
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Här kommer mina grafer också.







Siffrorna visar max retardation vid respektive kurva. Syftet för mig var att kunna jämföra mina bromsprestanda med vassare bilars. Siffrorna vid Mjölbykurvan är felplacerad och borde vara vid inbromsningen istället för i kurvan.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Ola.M
Sthlm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 86



Vad säger siffrorna ? jag måste skaffa driftbox tror jag . . .man kör tydligen snabbare då:)

_________________
Ola Malmquist
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Nej, du får inte ställa en sådan fråga. Då tar du bort allt exotiskt och kvar finns bara lite mätvärden utan reson.

För mig handlar det om att se dels hur min bil verkar prestera jämfört med andra och dels hur smarta spår (kurvhastigheter) jag tar. Där jag kör långsamt i jämförelse så räknar jag med att kunna förbättra mig med lite tips från snabba förare. Jag tror att loggern är ett bra sätt att kunna få reda på vad man behöver fråga.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



ola.M skrev:
Vad säger siffrorna ? jag måste skaffa driftbox tror jag . . .man kör tydligen snabbare då:)


Dom säger att jag körde ifrån dig sist på mantorp
Att inte du har en driftbox är för mig en gåta, det lilla jag träffat dig så skulle jag påstå att du gillar prylar och framförallt som rör bankörning

_________________
/Petter Ledin
Citera
Ola.M
Sthlm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 86



OK tack för era svar ! men jag svarar på min egen fråga själv då:

på den översta bilden är siffrorna km/h

på den understa vet jag inte men jag återkommer med svar . . .




Petter: Jag körde 1:30.33 så jag måste dit igen inom snar framtid jag ringer dej då så vi kan göra upp
jag har en köörning på gång,

_________________
Ola Malmquist
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Aha. Sorry. Det är max retardation. Jag har klippt det från min tråd där jag har förklarat mer. Jag editerar.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



ola.M skrev:
OK tack för era svar ! men jag svarar på min egen fråga själv då:

på den översta bilden är siffrorna km/h

på den understa vet jag inte men jag återkommer med svar . . .


Petter: Jag körde 1:30.33 så jag måste dit igen inom snar framtid jag ringer dej då så vi kan göra upp
jag har en köörning på gång,



Nu har Peo svarat så då hoppar jag det
jag förstod inte riktgt frågan då jag läst i Peo:tråd tidigare så då passade jag på att vara kaxig istället

Vore såklart roligt att köra mer på mantorp och att tampas med dig

_________________
/Petter Ledin
Citera
Ola.M
Sthlm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 86



Är det lägre siffra för snävare kurvtagning ?


Så en bil med -0,7 har gjort en mjukare böj än en bil med -1,10 ?

Står dom här siffrorna på Driftboxen medans man kör ?
hur man körde genom senaste böjen ?

_________________
Ola Malmquist
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



ola.M skrev:
Är det lägre siffra för snävare kurvtagning ?


Så en bil med -0,7 har gjort en mjukare böj än en bil med -1,10 ?

Står dom här siffrorna på Driftboxen medans man kör ?
hur man körde genom senaste böjen ?


Det är g-kraften som uppstår, ju lägre tal (högre siffror) desto hårdare har perssonen bromsat eller bilen klarat av att bromsa.
Dom siffrorna kommer inte upp i driftboxen när man kör utan dom får man kolla datorn sedan (vad jag vet i alla fall)

_________________
/Petter Ledin
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Är det lägsta kurvhastigheten eller är det vid turn-in eller liknande?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



MaZ skrev:
Är det lägsta kurvhastigheten eller är det vid turn-in eller liknande?


DEt är lägsta samt högsta hastigheterna

_________________
/Petter Ledin
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Petter har rätt. Jag har tagit omväxlande högsta och lägsta hastighet. Så lägsta hastigheten genom kurvan och högsta hastigheten på rakan. Det är alltså inte hastigheten vid en viss position på banan. Men när jag kollade var lägsta hastighet var för respektive ekipage så skiljer det inte många meter. Det är lite större skillnad för högsta hastighet. Mer pulver i motorn ger att bromspunkten hamnar lite tidigare och därmed att högsta hastigheten flyttas.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Pero

Kolla mina synpunkter angånde Sandströn gt2 varvet i drift box delen, nått är fichy

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Rickard,

Jag tror att detta är onoggrannheten vi får räkna med. Repair gör en digital filtrering. Det ger alltid någon påverkan även om jag skulle tro att varvtidsskillnaden skulle vara mindre. Men det är mer rätt om du låter bli att göra repair. Funktionen ska bara användas om du har drop outs. Det fanns inga sådana i varken ditt eller Sandströms varv.

Bara för att se hur man mer kan mickla med värdena så flyttade jag runt start och mål punkten runt banan och kollade hur varvtiderna förändrades. Eftersom jag kör relativt ojämnt så borde det finnas ett bättre optima än just mätpunkten vid det officiella målstrecket. När jag gjorde detta så kunde jag konstatera att om målpunkten vore i Mjölby så skulle min varvtid vara 1,32,7 att jämföra med 1,33,2, dvs 0,5 sekunder bättre. Detta förklarade varför jag såg just denna tiden på loggern efter körning. När jag laddade ner till PCn så kunde jag aldrig återfinna detta värdet. Men nu har jag alltså hittat anledningen. Faktum är att sämsta punkten för mätning på mitt varv var just där den officiella mätningen görs.

Men svaret på din fråga Rickard tror jag är att filtreringen medelvärdesbildar varvet och därmed ändrade varvtiden. Jag ser skumma värden på Sandströms väldigt höga sidokrafter men jag tror inte för den skull att GPS värdena är felaktiga.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



jag förstår vad du säger, men om man lägger varvet över ett annat ser man även hur skummt det ser ut, tror faktiskt vi har ett fel aktigt varv här

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Mantorp
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
31 besök senaste veckan (147024 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande