Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBF's reglemente för konbana klart
1, 2, 3   >>
11524 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
SBF's reglemente för konbana är nu klart.

Ett interimsreglemente för konbana har testats några år inom Sthlms Bilsportförbund.
SBF har nu upphöjt Konbana till egen Enkel Tävlingsgren. www.sbf.se/artikel/3262

Reglementet som skiljer sig en del från det som hittills använts på prov finns att ladda hem här: http://web.sbf.se/regler/up/13/KB_Konbana.pdf
Det verkar finnas synpunkter på hur reglementet är hopkommet och utformat. Kom gärna med synpunkter och diskutera gärna här i tråden.



Man kan notera att det är fritt fram för 16-åringar med handledare att svänga bland konerna. thumbs up

SBF skrev:
4.1 Förare ska inneha giltigt körkort eller körkortstillstånd för personbil, vid körkorts tillstånd ska godkända handledaren följa med i ekipaget som instruktör.
4.2 Samtliga förare ska inneha giltig tävlingslicens utfärdad av SBF eller PR-licens som kan lösas för tävlande i samma omfattning som reglemente för Drivers open. Medlemskap i SBF-ansluten klubb erfordras och löses med PR-licens på plats för dem som inte har ett medlemskap. (Licens för radiostyrd bilsport eller virtuell bilsport gäller ej.) Vid återkommande tävlande bör licenskurs anordnas av arrangören i lämplig sportgren.


Bra för att öka intresset/återväxten...

_________________

Rice and shine
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Skitskoj att det händer nåt på den fronten! Synd att det är så ont om körställen kring stockholm, har ju verkligen potentialen att bli nåt bra.

Bra val av bil på förstasidan

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Hur många är det som har (kvar) tävlingsledare B nuförtiden? jag vill minnas att det ibland var ruggigt svårt att hitta tävlingsledare.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Några funderingar...
Vad kan arrangören styra med tilläggsregler? Hur mycket kan man som arrangör själv styra när man arrangerar?
Att sätta sig över säkerhetskraven, hjälmar etc, och reglera dem med tilläggsregler kan man naturligtvis inte.
Eftersom klassindelningen är en rekommendation så borde man ju teoretiskt kunna arrangera en tävling med en klass för t.ex. bara för röda bilar, och en klass för tjejer... eller?
Jag noterade ju ovan att det är fritt fram för körkortlösa med körkortstillstånd att köra med handledare. Kan man som arrangör i tilläggsreglerna säga nej till det, eller måste man "finna sig" i att acceptera det?
Såg också att modifierad torpedvägg ej är tillåtet. Tydligen även om det är regbesiktikat och godkänt. Undrar just varför? Den regeln exkluderar minst en bil jag känner till som varit med och kört under det provisoriska "Stockholmsreglementet" förra året...

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Läser man reglementet till punkt och pricka som det är skrivet nu så är det inte mycket att ha, tyvärr.
"Deltagande bilar ska vara, två/fyrhjulsdrivna, serietillverkade person eller kombibilar i standardutförande, som är typbesiktigade som personbil i Sverige."
Hur många bilar är i standardutförande när de körs i konbanan?

Den som modifierat regelverket från förra årets prov i Stockholm till det som det blivit i år har nog inte tänkt på att det ska användas i praktiken.

Tyvärr är detta gjort i samma anda som reglerna i Driftingen. Man tittar inte på verkligheten innan man skriver utan man tror och tycker en massa och helt plötsligt har man skapat en oanvändbar produkt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Denna konbanekörning är den detsamma som vi håller på med i bengtsfors somm kallas för "Drivers open" ??

http://web.sbf.se/regler/up/13/Drivers%20open.pdf

http://www.dalslandring.se/BMC/BMCindex.htm
http://www.dalslandring.se/BMC/Driversopen.htm

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Skrev detta på Lazzats forum också, kanske är bättre att fortsätta diskussionen här efter som den var lite OT i Lazzats tråd...

Hur är det brukligt att tolka standardutförande?
Vad kommer det nya reglementet att innebära för t.ex. Lazzat RS'ens del?
Finns väl inte en deltagande bil som är helt i standardutförande?
Det står ju t.ex att det är ok att byta ut motorn om det är besiktigat...

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



bulldog skrev:
Denna konbanekörning är den detsamma som vi håller på med i bengtsfors somm kallas för "Drivers open" ??
Näe, Do är ett ännu mer onödigtvis komplicerat reglemente.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



SMA är fortfarande enklare och billigare......

www.svenskamotorsportalliansen.se

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Lars Falk skrev:
Vad kommer det nya reglementet att innebära för Lazzat RS'ens del?
Finns väl inte en deltagande bil som är helt i standardutförande?
Det står ju t.ex att det är ok att byta ut motorn om det är besiktigat...
Det blir en svår nöt att knäcka för oss. Ska vi exkludera alla bilar som inte är i standardutförande så blir det inte många kvar.
att man sen tillåter motorbyten gör ju saken lite krångligare. Är det alltså enbart tillåtet att byta mot en likadan?

Förra året hette det "Bilar som brukas skall vara godkända av Bilprovningen för användning på det allmänna vägnätet. "

Jag har nog en väldigt svart syn på skrivbordsprodukten som kommit fram nu, men personligen har jag svårt att se hur vi ska kunna arrangera enligt detta reglemente. Man kan inte få nog många deltagande i nya skyltfönsterbilar för att få ihop ekonomin.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Kan man svänga över till att köra LazzatRS'en under SMA istället?
Då skulle man ju kunna lägga en A-sprint, som ju inte går med SBFs regler...

_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Fredrik - SLC skrev:
SMA är fortfarande enklare och billigare......

www.svenskamotorsportalliansen.se
Vi är medvetna om det, men vi har trott att det ska gå att göra detta inom SBFs ramar och har uppmanat deltagarna att skaffa olika former av förarlicenser. Det skulle kännas fel att vända skutan nu och låta folk ta smällen ekonomiskt av våra dåliga råd.
Då vi i Lazzat har arrangerat konbanetävlingar i ett antal år nu är det ganska anmärkningsvärt att regelskrivarna på förbundet inte brytt sig om att kontakta oss för att diskutera dessa ändringar från tidigare år.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
SMA-"licensen" kostar 350:-/år för föraren om jag fattat rätt.
Hur stora kostnader är det för arrangören att kliva på SMA-tåget?
Har SMA något konbanereglemente på gång, eller är det upp till arrangören som kör ev. konbanetävlig att bestämma själv, typ som på en trackday? Är tidtagning ok om man kör SMA-konbana?

Fredrik -

_________________

Rice and shine
Citera
Johan Östensson
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Jo, det där med standard verkar ju lite svårt om man tolkar för hårt. Jag körde ett par gånger förra året med bilen i orginalskick men kände mig rätt ensam om det vid de tillställningarna.

Sen det här med 80km/h... Det är väl inte nytt nu (har sett förr), men är det inte lite onödigt lågt egentligen? Man är ju trots bara en bil som kör i taget, och det är långt till hårda saker att köra på. Att få lägga i trean ibland hade varit skoj
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Johan Östensson skrev:
Sen det här med 80km/h... Det är väl inte nytt nu (har sett förr), men är det inte lite onödigt lågt egentligen?
Fanns inte med angivet i reglementet förra året utan då hade vi satt ett maxavstånd mellan konerna på 20 meter. Jag bad om att få det höjt några meter till i år, men istället kom en ny skrivning där 80 km/h kommit "tillbaka".

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Nu är det kanske mest till för att få in nytt blod i sporten, men 80km/h känns... som om det blev rätt ointressant. Inte ens när jag var ung och grön uppskattade jag de trånga och grötiga partierna utan ville ha mer fart och flyt.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lars Falk skrev:
SMA-"licensen" kostar 350:-/år för föraren om jag fattat rätt.
Hur stora kostnader är det för arrangören att kliva på SMA-tåget?
Har SMA något konbanereglemente på gång, eller är det upp till arrangören som kör ev. konbanetävlig att bestämma själv, typ som på en trackday? Är tidtagning ok om man kör SMA-konbana?

Fredrik -


Fredrik - SMA svarar då.... (ibland blir jag lite jag med )

japp , föraren är 350:-/år ... men utan dolda kostnader såsom licensutbildningskostnad (som kan kosta 1000 på SBF).....

för arrangören är det likadant.... det finns inga dolda kostnader som årsmedlemskap som tvingas på eller något liknande..... inte heller är det tvunget att vara en klubb som arrangerar utan även en privatperson eller företag kan ta ut arrangörtillståndet.....

kostnaden är för ett evenemang såsom konbana 500:- per gång, och kör man många gånger på ett år och har datumen någorlunda klara så går det även att få mängdrabatt om man betalar hela året på en gång.

När det gäller reglementen så bygger vi främst på att man ska uppfylla FAP512 som är polisens REKOMMENDATIONER vid motorevenemang när det gäller säkerhetsbestämmelserna och sen i när det gäller det övriga såsom teknisk reglemente på bilarna så får varje arrangör själv göra det och sen visa det för mig och så säger vi ja eller nej.......

men att tycka till om torpedväggen får vara modifierad eller inte, näe det bryr sig inte SMA om
sunt förnuft kommer man långt på.......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lennart Hall skrev:
Johan Östensson skrev:
Sen det här med 80km/h... Det är väl inte nytt nu (har sett förr), men är det inte lite onödigt lågt egentligen?
Fanns inte med angivet i reglementet förra året utan då hade vi satt ett maxavstånd mellan konerna på 20 meter. Jag bad om att få det höjt några meter till i år, men istället kom en ny skrivning där 80 km/h kommit "tillbaka".


det är för att det är en av dom få saker som finns angivet i FAP512....... dvs där står det som rekommendation att om hastigheten överstiger 80Km/h så ska det finnas en ambulans vid tävling....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Fredrik,
om frågan skulle komma från Lazzat om att arrangera enligt förra årets lokala reglemente, men med upp till 25 meter mellan konerna som mest. Skulle SMA acceptera det då? Det rör sig om fem tillfällen i år.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Blackrace, rattlåsracingen, vad kommer man upp i för hastighet på en sådan tävling, det är väl en jämförbar "klass".
Finns det nåt annat förslag på reglemente från de aktiva arrangörerna? Som förare kan jag nog tänka mig att betala både SBF och SMAlicens detta år.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lennart Hall skrev:
Fredrik,
om frågan skulle komma från Lazzat om att arrangera enligt förra årets lokala reglemente, men med upp till 25 meter mellan konerna som mest. Skulle SMA acceptera det då? Det rör sig om fem tillfällen i år.


på brett flygfält typ lunda eller barkaby eller tullinge ? .... absolut inga problem....

på smal asfaltsväg.... med krondiken vid sidan.... inte en chans.....


dvs.... det är helheten man måste veta allt om....... Och godkänner...

så jag kopplar ihop anläggningen med fordonen med körsättet..... Och därefter bestämmer....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
SBF's reglemente för konbana klart
1, 2, 3   >>
11524 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande